Minkälaisista viesteistä pidätte?

Unijukka

Minkälaisista asioita haluaisitte keskustella?

25

2550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Eräs päivälehti kirjoitti pääkirjoituksessaan masennuksesta tulleen uusi suomalainen kansantauti.

      Lainaan kirjoitusta: "Suomalaisten erityispiirre tai paremminkin kulttuuriimme pesiytynyt vaiva on sisimpien tuntojemme pitäminen omana tietonamme. Omista arjen iloistaan ja suruistaan auliisti kertova ihminen arvioidaan herkästi hieman lapsenomaiseksi. Kunnon suomalaisen tulee olla vakaa ja varovainen puheissaan. Ehkä meidän olisi sittenkin ryhdyttävä arvostamaan henkilöitä, jotka paljastavat tuntonsa arkailematta. Hankalan asian läpi käyminen helpottaa. Mikäli sisäistä kuormaa kertyy ja kertyy, paino käy lopulta ylivoimaiseksi."

      Olen itse (ja eräät toisetkin omalla nikillään kirjoittavat) yrittänyt avoimesti tilittää tuntojani ja käsityksiäni asioista, jotka askarruttavat.

      Yksi este kuitenkin on. Siitä on esimerkki eilen avaamalleni "Voita molemmin puolin" aiheelle. Minun oli poistuttava palstalle tulleen häirikön takia, joka ryhtyi silmittömästi pilkkaamaan erästä kirjoittajaa.

      Tällainen estää avoimen kirjoittamisen ja karkoittaa monet. Sheriffi tekee parhaansa, mutta myös hänen kimppuunsa käydään.

      • Suomalaiset ovat perusluonteeltaan raskasmielisiä ja itseensäsulkeutuvia.

        Kyllä suomalainen mies/nainen kestää, sanotaan. Pää on tullut vetävän käteen yhä useammalle ja useammalle.

        Kova kilpailu, suuret vaatimukset niin opiskelussa kuin työelämässä ylirasittavat.

        Ajattelin sanoa paljonkin mutta annan muidenkin esittää käsityksiään.


      • kulttuuri!

        Meikäläisille ylivoimaista keskustelua.

        -Riittääkö sinun talousraha?
        -Mitenkä sinulla menee miehesi kanssa makuuhuoneessa?
        -Kuinka usein rakastelette?
        -Onko Zapatero hyvä päämisteri? Miksi ei ole?
        -Ketä äänesti viimeeksi?
        Jne.
        Eipä jää mammoille paineita!
        Toisaalta eivät pelkää että toinen käyttäisi keskustelun käsittelemiä asioita ivaamiseen tai muutenkaan kielteiseti!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Suomalaiset ovat perusluonteeltaan raskasmielisiä ja itseensäsulkeutuvia.

        Kyllä suomalainen mies/nainen kestää, sanotaan. Pää on tullut vetävän käteen yhä useammalle ja useammalle.

        Kova kilpailu, suuret vaatimukset niin opiskelussa kuin työelämässä ylirasittavat.

        Ajattelin sanoa paljonkin mutta annan muidenkin esittää käsityksiään.

        minäkin kokea ,lähtiessäni tänne vieraaseen maahan 21vuotta sitte. Kyllä työkaverit sanoivat, että et tule menestymään . Ei mitään kannustusta tullut.
        Toisin on käynyt ,hyvin on mennyt ja en kadu päivääkään .
        Ja kaikki oli ulkolaisia työssä ,joko ruotsalaisia tai sitten jostain muusta maasta.
        Suomessahan opetetaan että "omamaa mansikka ja muumaa mustikka."
        Ja ollaan niin kielteisiä kaikenlaisesta muutoksesta.
        Onko täällä monta joka olisi ollut ulkomailla työssä. Muita kun yksi, joka onkin avomielinen ,ja kertoo kokemuksistaa.
        Niin iseensä sulkeutuneita olemme ja raskasmielisiä se on totta, eikä saa erottua porukasta,sen kyllä saa huomata aika pian.


    • Ei ole ollut aikaa paljon vierailla tällä saitilla. Pikasilmäyksiä tulee joskus tehdyksi, no jokainen kirjoittaa sitä mikä mieltä askarruttaa, joku asiapitoista tekstiä, tai sitten haluaa hauskuuttaa lukijoita. Kukin taitojensa mukaan.
      Tässä linkki jonka esille tuomista aiheista riittää moneen makuun kirjoitus aiheita, kuten voi todeta, siis maanantai uutisia tässä:

      http://www.elakelaistenuutiset.fi/

      • Maalaismies*

        Enpä todella tiennyt tuollaista julkaisua olevan olemassakaan. Sietääpä tutustua, kiitos!


    • Saku-ra

      Monenlaisista, mutta en tämän kaltaista "keskustelua".

      • lavi

        ei saa haukkua muita keskustelijoita.Jokainen voi halutessaan tuoda esiin omia kipeitäkin tuntojaan.Jos esimerkiksi ei omista ystäviä,joille voi asioistaan puhua,niin täältähän voi löytyä samoja kipeitä asioita kokeneita,jotka auttavat ja ymmärtävät parhaiten.


      • suopursu33
        lavi kirjoitti:

        ei saa haukkua muita keskustelijoita.Jokainen voi halutessaan tuoda esiin omia kipeitäkin tuntojaan.Jos esimerkiksi ei omista ystäviä,joille voi asioistaan puhua,niin täältähän voi löytyä samoja kipeitä asioita kokeneita,jotka auttavat ja ymmärtävät parhaiten.

        Laitan minäkin oman mielipiteeni vaikka olen koettanut olla melko hiljaa koska joku on muutaman kerran sanonut ilkeästi jostain kirjoittamastani ja siitä tulee paha mieli,
        haluaisin että voisimme keskustella mikä kenelläkin on lähimpänä sydäntä ymmärrän toki ettei jokainen voi puhua eriasiasta vaan ottaisimme kaikki osaa asiaan joka tulee esille ,meitä yksin olevia on paljon ja keskustelu mieltä painavasta asiasta voi olla hyvinkin tärkeä, ei me kaikki olla korkealle koulutettuja filosofeja (väärin)mutta esitämme asiamme niinkuin me osaamme, kaunista ja sopuisaa syksyä kaikille.Suopursu33.


      • suopursu33 kirjoitti:

        Laitan minäkin oman mielipiteeni vaikka olen koettanut olla melko hiljaa koska joku on muutaman kerran sanonut ilkeästi jostain kirjoittamastani ja siitä tulee paha mieli,
        haluaisin että voisimme keskustella mikä kenelläkin on lähimpänä sydäntä ymmärrän toki ettei jokainen voi puhua eriasiasta vaan ottaisimme kaikki osaa asiaan joka tulee esille ,meitä yksin olevia on paljon ja keskustelu mieltä painavasta asiasta voi olla hyvinkin tärkeä, ei me kaikki olla korkealle koulutettuja filosofeja (väärin)mutta esitämme asiamme niinkuin me osaamme, kaunista ja sopuisaa syksyä kaikille.Suopursu33.

        Jos minä olen se, joka olen mielipiteilläni loukannut, pyydän anteeksi!

        Minuahan nimitetään jopa palstan pahimmaksi

        Älä välitä, täällä saa turpiinsa vaikka kirjoittaisi lintujen laulusta, kevään kukkasista tai kauniista kesäpäivästä.

        Ilonsa kullakin!


      • suopursu33
        Ruuneperi kirjoitti:

        Jos minä olen se, joka olen mielipiteilläni loukannut, pyydän anteeksi!

        Minuahan nimitetään jopa palstan pahimmaksi

        Älä välitä, täällä saa turpiinsa vaikka kirjoittaisi lintujen laulusta, kevään kukkasista tai kauniista kesäpäivästä.

        Ilonsa kullakin!

        Hyvä Ruuneberi!!
        En ole tarkoittanut sinua vaan joku nimimerkitön
        on vähätellyt jollain muullakin palstalla kun olen siellä joskus poikennut ja täälläkin hänellä on ilmeisesti hillitön halu pahoittaa jonkun mieli ja joskus se olen ollut minä, omat ihmiset täällä ovat tosi mukavia ja fiksuja, on kai lapsellista mainita tästä ollenkaan mutta jotenkin tuli vastenmielisyys kirjoittaa yhden häijyn vuoksi, Hyvää viikonloppua teille kaikille
        ja toivon aurinkoista säätä. Suopursu33.


    • kehutaan

      minua älykkääksi kauniiksi hyväksi ja kositaan samalla.

      • ja pietää älykkäänä

        joka vaa lukkee vilosohveita


    • Maalaismies*

      Maailmalta on tullut hyviä viestejä Suomesta. Olemme edelleen maailman vähiten korruptoitunut maa. Valitut palat tutki puolentoistasadan maan puhtauttta. Siinäkin Suomi osoittautui siisteimmäksi kaikista. Molemmat ovat huomion arvoisia asioita, kuin timantit hangella.

      Pidetään mekin palsta siistinä. Puhutaan asiat puhki, mutta jätetään henkilöt rauhaan!

      • Alkuperäiseen tekstiin viitaten.Niin on suomalaiset leimattu synkkämielisiksi.

        Tottakai asioista, mitkä mieltä ja sydäntä painaa, pitäisi kertoa jollekin ihmiselle.
        mutta onko tosiaan kaikilla sellaista läheistä jolle kertoa???
        Tottakai palstallakin saa puhua itselle kipeitä asioita, jos itse voi puhua!
        Ainahan sitä yritetään tukea ja myötäelää. Ja jo puhuminen helpottaa.
        Jos vaan uskaltaa,kun täälläkin taivaltaa niin monenlaista väkeä.

        Jokaisen tuttavapiirissä on varmaan nuo toiset ääritapaukset.
        Yhtään ei kontrolli pelaa,vaikka täydessä junanvaunussa huudetaan omaan kännykkään KAIKKI
        omat (ja naapurinkin) asiat. Kaikki, Laidasta laitaan ja törkeää keiltä käyttäen ,välillä kiroten jne.
        Itse olen kolmasti sattunut sellaiseen junaan.
        Voi vaan sanoa että ihan inhotti ja hävetti.
        kyseiset henkilöt olivat naisia.

        No ne kuuli koko vaunullinen ja varmasti, niin ettei tämä mikään salaisuus ole, jos joku ajattelee että toisten asiota puhun.

        Niin että olemmeko me puhumatonta kansaa???
        Taitolaji sekin puhuminen:Miten ja milloin ja kenelle???


      • Maalaismies*
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Alkuperäiseen tekstiin viitaten.Niin on suomalaiset leimattu synkkämielisiksi.

        Tottakai asioista, mitkä mieltä ja sydäntä painaa, pitäisi kertoa jollekin ihmiselle.
        mutta onko tosiaan kaikilla sellaista läheistä jolle kertoa???
        Tottakai palstallakin saa puhua itselle kipeitä asioita, jos itse voi puhua!
        Ainahan sitä yritetään tukea ja myötäelää. Ja jo puhuminen helpottaa.
        Jos vaan uskaltaa,kun täälläkin taivaltaa niin monenlaista väkeä.

        Jokaisen tuttavapiirissä on varmaan nuo toiset ääritapaukset.
        Yhtään ei kontrolli pelaa,vaikka täydessä junanvaunussa huudetaan omaan kännykkään KAIKKI
        omat (ja naapurinkin) asiat. Kaikki, Laidasta laitaan ja törkeää keiltä käyttäen ,välillä kiroten jne.
        Itse olen kolmasti sattunut sellaiseen junaan.
        Voi vaan sanoa että ihan inhotti ja hävetti.
        kyseiset henkilöt olivat naisia.

        No ne kuuli koko vaunullinen ja varmasti, niin ettei tämä mikään salaisuus ole, jos joku ajattelee että toisten asiota puhun.

        Niin että olemmeko me puhumatonta kansaa???
        Taitolaji sekin puhuminen:Miten ja milloin ja kenelle???

        Itse olen kokenut mielenkiintoisimmiksi sellaiset kirjoittajat, jotka uskaltavat antaa itsestään. Heidät oppii vähitellen tuntemaan ja heidän seuraansa mielellään palaa aina uudelleen.

        Vanhenemisesta eivät ketkään pysty paremmin kertomaan kuin me. Minua kiinnostaa mitä meille tapahtuu ja kuinka. Minkälaisia taustoja, kokemuksia, kohtaloita ja elämyksiä itse kukin on kokenut?

        Tietenkin tuo, mistä meri-kukka mainitset, on otettava huomioon:
        "Niin että olemmeko me puhumatonta kansaa???
        Taitolaji sekin puhuminen:Miten ja milloin ja kenelle???"


      • epämieluisat
        Maalaismies* kirjoitti:

        Itse olen kokenut mielenkiintoisimmiksi sellaiset kirjoittajat, jotka uskaltavat antaa itsestään. Heidät oppii vähitellen tuntemaan ja heidän seuraansa mielellään palaa aina uudelleen.

        Vanhenemisesta eivät ketkään pysty paremmin kertomaan kuin me. Minua kiinnostaa mitä meille tapahtuu ja kuinka. Minkälaisia taustoja, kokemuksia, kohtaloita ja elämyksiä itse kukin on kokenut?

        Tietenkin tuo, mistä meri-kukka mainitset, on otettava huomioon:
        "Niin että olemmeko me puhumatonta kansaa???
        Taitolaji sekin puhuminen:Miten ja milloin ja kenelle???"

        huut helkkariin napin painalluksella.Sitten on taas kunkkumainen olo.


      • Aloita
        Maalaismies* kirjoitti:

        Itse olen kokenut mielenkiintoisimmiksi sellaiset kirjoittajat, jotka uskaltavat antaa itsestään. Heidät oppii vähitellen tuntemaan ja heidän seuraansa mielellään palaa aina uudelleen.

        Vanhenemisesta eivät ketkään pysty paremmin kertomaan kuin me. Minua kiinnostaa mitä meille tapahtuu ja kuinka. Minkälaisia taustoja, kokemuksia, kohtaloita ja elämyksiä itse kukin on kokenut?

        Tietenkin tuo, mistä meri-kukka mainitset, on otettava huomioon:
        "Niin että olemmeko me puhumatonta kansaa???
        Taitolaji sekin puhuminen:Miten ja milloin ja kenelle???"

        Voi hyvä maalaismies, kirjoittaisin ittestäni niin mielelläni, mutta voi vahinko etteen ossaa aloittaa.
        Voisitko aloittaa ja kertoa omia kokemuksiasi niin minäkin uskaltautuisin jatkoille.


      • Maalaismies*
        Aloita kirjoitti:

        Voi hyvä maalaismies, kirjoittaisin ittestäni niin mielelläni, mutta voi vahinko etteen ossaa aloittaa.
        Voisitko aloittaa ja kertoa omia kokemuksiasi niin minäkin uskaltautuisin jatkoille.

        Ei ole mielekästä avata keskustelua ja pilailla sitten siihen vilpittömästi kirjoittaville.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Ei ole mielekästä avata keskustelua ja pilailla sitten siihen vilpittömästi kirjoittaville.

        On se ikävää, että ketju kuin ketju houkuttelee näitä piikittelijöitä ja toisia irvailevia puoleensa, etenkin ketjut, joissa joku avoimesti ilmaisee olevansa tyytyväinen tämänhetkiseen elämäänsä. Miksi yrittää tieten tahtoen loukata toista, mitä omia neurooseja se palvelee? Sitä sopisi miettiä. Riittävän vaikean elämän kokenut osaa vain kenties olla iloinen pienemmistä asioista kuin elämässään helpommalla selviytynyt. Esim. itselläni ei ole koskaan aikaisemmin ollut niin tyydyttävä ja hyvä elämä kuin nyt eläkkeellä, enkä sillä tarkoita mitään materiaalista, vaan henkistä olotilaa. Kunkahan moni vaihtaisi tämänhetkistä elämää kanssani, jos se tarkoittaisi kohtaloa, että menettää äitinsä kolmivuotiaana ja saa satujen pahan äitipuolen tilalle. Näin minulla, tosin muitakin vaikeuksia on riitänyt, tuo varhaisin vain murskaavin.
        Eikö annettaisi jokaisen ilmaista ilojaan, pelkojaan, tunteitaan, elämäntilannettaan, kysymyksiään ja vastauksiaan aivan vapaasti ilman nälvintää, jolloin solvattukin voi provosoitua vastaamaan ikävästi vastoin perimmäistä haluaan ja tapojaan.
        "Anna arvo toisellekin."


    • Hintriika*

      Ihmisille kertyy iän myötä paitsi vuosia myös sydämen sivistystä.

      Lähes jokainen meistä on jonkun isä tai äiti, mummi tai vaari. Meillä on pitkä kokemus ihmisten kanssa olemisesta, kaikenikäiäisten ihmisten ymmärtämisestä. Meillä on laaja sydän, vaikka ei olisi sydämenlaajentumaa. Meissä on elämän viisautta.

      Vai olenko ihan väärässä?

      • Satu*

        taaskaan!

        Paljon nähtyämme ja koettuamme,
        monista vastamäistä miten kuten selviydyttyämme
        ja silti vielä huumorintajumme säilytettyämme
        voimme tajuta, että muistimme on monipuolisesti rikastunut, selviytymiset ovat antaneet toivon
        tulevaan nähden ja ennen kaikkea, myötätuntomme,
        empatiamme lapsia ja nuoria kohtaan, muitakin
        kohtaan on hereillä...

        Voisiko tuota tilaa kutsua sydämen sivistykseksi,
        elämän viisaudeksi?

        Joskus kyllä tuntuu, kun näitä lukee, että lapsia olemme ja hiekkalaatikolla vielä leikimme! :)


      • Tänään olen ollut
        Satu* kirjoitti:

        taaskaan!

        Paljon nähtyämme ja koettuamme,
        monista vastamäistä miten kuten selviydyttyämme
        ja silti vielä huumorintajumme säilytettyämme
        voimme tajuta, että muistimme on monipuolisesti rikastunut, selviytymiset ovat antaneet toivon
        tulevaan nähden ja ennen kaikkea, myötätuntomme,
        empatiamme lapsia ja nuoria kohtaan, muitakin
        kohtaan on hereillä...

        Voisiko tuota tilaa kutsua sydämen sivistykseksi,
        elämän viisaudeksi?

        Joskus kyllä tuntuu, kun näitä lukee, että lapsia olemme ja hiekkalaatikolla vielä leikimme! :)

        Nuuksiossa vaelluksella.
        Ruskaa on jo, ja lehdet putoavat,
        syksyisen kaunis päivä.

        Hyvää sunnuntain jatkoa kaikille ystäville täällä!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      • Ylen kampura
        Satu* kirjoitti:

        taaskaan!

        Paljon nähtyämme ja koettuamme,
        monista vastamäistä miten kuten selviydyttyämme
        ja silti vielä huumorintajumme säilytettyämme
        voimme tajuta, että muistimme on monipuolisesti rikastunut, selviytymiset ovat antaneet toivon
        tulevaan nähden ja ennen kaikkea, myötätuntomme,
        empatiamme lapsia ja nuoria kohtaan, muitakin
        kohtaan on hereillä...

        Voisiko tuota tilaa kutsua sydämen sivistykseksi,
        elämän viisaudeksi?

        Joskus kyllä tuntuu, kun näitä lukee, että lapsia olemme ja hiekkalaatikolla vielä leikimme! :)

        Tulee mieleen sanailun taso että haetaanko nokkimisjärjestystä. Eläimet sen tekee usein voimalla, penskana oli voima ja nokkeluus. Piti alistaa, mielistellä ettei putoa ainakaan joukosta. Joku oli mielestään paras ja toinen hivuttautui lähemmä kamppailua. Sitähän olen tuntenut myös työelämässä; "paremmilla" oli omat pöytänsä ja muut olivat vain olemassa, välttämätön paha, joista ei ollut muuta väliä kunhan huvikseen hyppyyttää.
        Muutenkin tuntuu että tällä palstalla on huumori pahasta, ellei se tule "oikealta" henkilöltä. Voisi ottaa vähän rennommin ettei pipo päätä kiristä pienistä piikeistä.


      • sitäpä
        Ylen kampura kirjoitti:

        Tulee mieleen sanailun taso että haetaanko nokkimisjärjestystä. Eläimet sen tekee usein voimalla, penskana oli voima ja nokkeluus. Piti alistaa, mielistellä ettei putoa ainakaan joukosta. Joku oli mielestään paras ja toinen hivuttautui lähemmä kamppailua. Sitähän olen tuntenut myös työelämässä; "paremmilla" oli omat pöytänsä ja muut olivat vain olemassa, välttämätön paha, joista ei ollut muuta väliä kunhan huvikseen hyppyyttää.
        Muutenkin tuntuu että tällä palstalla on huumori pahasta, ellei se tule "oikealta" henkilöltä. Voisi ottaa vähän rennommin ettei pipo päätä kiristä pienistä piikeistä.

        kai


    Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      444
      9834
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2506
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1967
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1719
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1452
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1389
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1288
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      146
      1265
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      22
      1229
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe