EGR venttiili

tyyris

Onko kokemusta miten egr-venttiili kestää megane 2005 1.5 dCi:ssä? Kilometrejä takana 115tkm, merkkivalo palaa ja vikakoodi kertoo vian olevan siellä. Ajossa ei mitään häiriöitä suorituskyvyssä. Merkkihuolto kertoo vaihtoehdot: kanavan putsaus tai venttiilin vaihto. Työnä lyhyt mutta osa maksaa melkoisesti eli n. 450 e ja vaihtoehtoja ei näin uudessa vielä ole. Ulkomaisilla keskustelusivuilla näkyy rellun egr-aihe olevan usein esillä.

3

5399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Kyseessä ei ole mikään Renaultin ominaisuus vaikka englantilaiset Rellusivut siitä aina pauhaavat. EGR-venttiiliä (Exhaust Gas Recirculation)käytetään yleisesti turbodiesel-moottoreissa typen oksidien (NOx) vähentämiseen. Se syöttää osan pakokaasuista takaisin imuilmaan, laimentaminen jäähdyttää palamislämpötilaa ja siten vähentää NOxien kehittymistä. EGR-venttiili kerää likaa ja se pitäisi putsata säännöllisesti. EGR on myös bensamoottoreissa ja jotkut tukkivat sen (laittomasti) katsastusten välillä kun tökkivä EGR aiheuttaa bensakoneessa tyhjäkäynnin pätkimistä. Tämän olen lukenut sfnet.harrastus.autot -keskusteluryhmästä.

      Puhdistuksen laiminlyönnistä on usein seurauksena olla EGR-venttiilin jumittuminen auki-asentoon. Seuraukset ovat pahat ja tapauksia on paljon: Nimittäin turbon laakerit saavat voitelunsa moottoriöljystä. Kun palokaasujen lämpötila alkaa nousta EGR-venttiilin jumittumisen takia, laakeri ylikuumenee, tiiviste palaa, jolloin turbo alkaa imeä voiteluöljyä palotilaan. Jos kone on dieseli, se käy voiteluöljyllä iloisesti ja kone alkaa rynnimään, eikä tottele kaasua. Onnettomuksiakin on tapahtunut (Suomessa ja ulkomailla) kun kuski yrittää epätoivoisesti sammuttaa konetta, joka ei sammu. Kone tietenkin sammuu jarrua painamalla.

      Luulin että nämä jutut ovat vain nettikirjoittajien mielikuvitusta, kunnes viime kesänä kaverini 2000-mallinen Saab 1,9 turbodieseli teki saman. Juuri vaihtaessaan isommalle kesken kiihdytyksen, kone kytkintä painaessa ryntäsi tappiin, ei reagoinut kaasuun. Pari pari sekkaa sillä meni ennenkuin sai vaihteen päälle ja pysäytettyä jarrulla. Turbo tietysti hajosi.

      Onneksi vain turbo meni uusiksi, usein turbon kappaleita pääsee koneeseen asti. Ja sitten on (ehkä tarinoita?) jossa haamukaasua saava turbodieseli ajaa tuhatta ja sataa kunnes voiteluöljy on poltettu ja kone leikkaa kiinni. Englantilainen nettisivu valitti että Renault tietää EGR-ongelman mutta ei tee mitään. Kyllä sama koskee muitakin turboja .

      Saab-juttu ainakin on tosi , turbo olisi maksanut jotain 1000 e luokkaa, mutta tarvikeliikkeestä löytyi täsmälleen sama turbo -ja sama valmistaja- lähes puolet halvemmalla. Kaverini tilasi sen postin kautta ja vaihtoi turbon omakotitalonsa pihalla. Vähän oli kuulemma ahtaat paikat. Kyllä se ihan normaalisti kävi kun uutta turboa kuunneltiin. Mutta Saabin EGR:ää ei löytynyt pellin alta.

      Vaan jopa on kallis venttiili, jopa Relluosaksi. Sen voi puhdistaa ihan hyvin, se kerää pakokaasujen mukana tullutta kuonaa, siksi se likaantuu. "Kanavan puhdistus" kuulostaa siltä kuin olisivat keksineet jotain lisätöitä. Arvaan että takuu on mennyt juuri umpeen, kysy mitä putsaus maksaisi tavallisessa korjaamossa.

    • takuuseen?

      Mulla meni 2004 Meganessa 1,5 dci:ssä
      EGR-venttiili vähän yli 100 000 km:ssa.

      Jos takuu on ummessa, maahantuojan kanssa
      voi vielä neuvotella siitä, pitäisikö
      heidän mielestään ko. osan kestää yli 2 vuotta
      eli tulevatko vastaan.

      • tyyris

        Venttiili sitten vaihdettiin ja hinta oli 510e töineen. Sain vanhan venttiilin eli semmoisen nokisen putkenpätkän itselleni. Tuli kysymys, miten tulisi putsata tulevaisuudessa ko. venttiili: tietysti kai irroittaa se ensin mutta miten putsata: välineet ja aineet. Ajattelin että kokemuksen perusteella n. 60tkm välein se olisi kannattavaa eli ikä jatkuisi, kun osa on tuhottoman kallis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe