Onko sinulla

MUMMELI1

Onko sinulla käynyt iän myötä niin että jossain asoissa on turha muuttunut tärkeäksi ja tärkeä turhaksi? Olen huomannut monessa ikäihmisssä sitä ja itsellenikin on käynyt niin.
Esim turha on muutunut tärkeäksi kun istun joka ilta katsomaan tv.stä ensin Emerdalen ,sitten Oikean kysymyksen ja vielä Mistraelin tuulet.
Puolitoista tuntia yhteen menoon sellaista mitä ei nuorempana tullut mieleenkään.
No ennen tärkeä asia on muuttunut turhaksi nykyään on daan siivous.
Ennen piti joka perjantai siivota töiden päälle koko huusholli. Nykyään riittää kun siivooja käy kerran kuussa ja imuroi kerran siinä välissä.
Tähän asiaan tietysti vaikuttaa se että ei ole porukkaakaan enää sotkemassa,mutta on muitakin asioita jotka ennen piti tapahtua sillä siunaamalla ,nyt ei ole niin väliä kunhan tulee joskus tehdyksi.
Mieti ja kerro omat muutoksesi.

11

620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KristaTee

käynyt päinvastoin. Ennen eivät siivoamiset ja muut jonninjoutavat merkinneet mitään. Kunhan joskus teki, tai sitten ei. Mutta annas olla nyt. Roska lattialla ei pitkään siinä vanhene.

TV:n suhteen olen kyllä muttunut nipoksi. Tarkkaan haluan tietää mitä tulee, mistä ja milloin. Moisesta en ennen välittänyt. Paitsi tietysti ne pakolliset saippuasarjat. Ne piti katsoa, jotta pysyi keskusteluissa mukana. En välittänyt niistä silloin, enkä välitä nyt. Hyvä puoli on se, että nyt ei tarvitse välittää.

"Muut asiat" ovat menneet päälaelleen. Ennen saatoin välinpitämättömästi ajatella, että jokin asia olisi tehtävä, ja sitten en tehnyt sitä. Nyt kaiken pitää tapahtua heti. :)

• ibiza

Ennen oli töiden jälkeen tuli katseltua mielisarjojaan TV:stä ja silti myös osallistuin tasapuolisesti kotitöihin.... Lehti, leipälautanen tai tyhjiä kuppeja keittiön pöydällä ei haitannut mitään... Nyt heti pois omille paikoilleen... Samoin roska lattialla pistää heti silmään... Viikkosiivoukset suoritan ajallaan vaikka joskus tuntuvat turhalta...Pieniä asioita jotka eivät vie paljon aikaa...

TV on enää auki yleensä uutisten ( nyt 2:lla ) tai mielenkiintoisen dokumentin aikaan myöhemmin illalla... Täällä käyn vilkaisemassa esim. ohikulkiessani ja joskus jään kiinnikin toviksi mielenkiintoista keskustelua seuraamaan...

Harrastuksille sitävastoin on tullut lisää aikaa... Lenkkeilen, käyn kuntosalilla ja askartelen puuverstaassani... Se aika on "lainattu" lähinnä "löhö" ja TV-ajasta...

• 1943

muuttanut arvostuksia. 30 v sitten en kuvitellutkaan, että nukkuisin mankeloimattomien lakanoiden välissä. Se on ollut mahdollista monia vuosia. Kesällä en välitä kodin siivoamisesta, vaan mennä viiletän. Vieraskoreus on kadonnut täysin.

• viivi-karoliina

Kyllä tärkeysjärjestys on muuttunut,minä myös en olisi koskaan kuvitellut että en silittäisi tai mankeloisi lakanoita,nyt kyllä jää nämä asiat tekemättä.Sama juttu siivouksen suhteen,syksyisin tein kunnon syyssiivot,eli kaikki mikä irti lähti,ulos tuulettumaan jne..Televisiota en kyllä paljoa katso,aika hurahtaa niin nopeasti,kaikkea muuta tekemistä riittää.Mikään asia ei pidä enää olla tietyllä tavalla mitä ennen oli ja hyvä niin.

• viivi-karoliina kirjoitti:

Kyllä tärkeysjärjestys on muuttunut,minä myös en olisi koskaan kuvitellut että en silittäisi tai mankeloisi lakanoita,nyt kyllä jää nämä asiat tekemättä.Sama juttu siivouksen suhteen,syksyisin tein kunnon syyssiivot,eli kaikki mikä irti lähti,ulos tuulettumaan jne..Televisiota en kyllä paljoa katso,aika hurahtaa niin nopeasti,kaikkea muuta tekemistä riittää.Mikään asia ei pidä enää olla tietyllä tavalla mitä ennen oli ja hyvä niin.

juuri tuo silitys ja mankelointi on jäänyt monelle vähemmän tärkeäksi, tai onhan niitä sitten päinvastaisiakin tapauksia.
        Mikä onkaan ihanampaa kuin mennä nukkumaan juuri narulta otettuihin puhtailta tuoksuviin lakanoihin ilman mitään silityksiä. Tämä tosin vain kun on ulkona saanut ne kuivaksi.

Ne suursiivouksetkin ovat jääneet vähemmälle - ei enää tarvii joka nurkkaa hammasharjalla jynssätä.

En tiedä onko mikään enää niin tärkeätä, ei edes se puutarhan hoito - mennään vain päivä kerrallaan.

• että systeemit muuttuvat.
      Omalla kohdallani lisääntyneen vapaa-ajan
      myötä on tullut halu iltapäivisin katsella
      paria saippuasarjaa telkkarista.
      Aikaisemmin ei sellaiseen löytynyt koskaan mahdollisuutta.
      Olen lähes koko elämäni inhonnut silittämistä
      ja nyt sitten silitän kaiken, kalsareista lakanoihin.
      Uutena harrastuksena yritän omatoimisesti
      opetella sauvakävelyä oikealla tavalla.
      Kylähullun maineen täällä pienessä kylässä
      siitä saa, mutta siinä se ero aikaisempaan
      tuleekin selkeästi esille: Se on minulle täysin
      yhdentekevää, mitä ihmiset minusta puhuvat tai
      ajattelevat!

• jännä ilmiö

Minäkin asun pienellä paikkakunnalla ja on ollut upeeta huomata, kuinka vähän (jos ollenkaan) enää merkitsee mahdolliset ihmisten ajattelemiset tai puheet.

Saa olla oikeesti oma itsensä. Waude!
        Minusta olisi hienoa, jos pitäisivätkin "kylähulluna". En taida siihen yltää, kun kaikki harrastukseni ovat täällä omassa kotona.

Elleivät sitten oudoksu hieman boheemia pukeutumistani.

• Tuntuu siltä että saavutettavissa oleva on menettänyt merkityksensä.

Aikanaan olin kateellinen eläkeläisten mahdollisuudesta päättää ajankäytöstään.

Nuorena kloppina haaveilin Porshesta tai edes Amazonista.

Matkoilta oli tärkeää palata ruskettuneena. Nyt lymyillään varjopaikoissa.

Vielä 40 ikäisenä täytyi pitää itsensä "rantakunnossa".
      Nyt vyötärön laardirengas ei huoleta tippaakaan.
      Kunhan lihaskunto on kohtuullinen.

OK-asuminen oli ainoa kunnollinen asumismuoto.
      Muutimme kerrostaloon 4-vuotta sitten.

Sosiaalisia paineita en ota lainkaan. Jos en jonkun kanssa viihdy niin saatan jossain tilanteessa sanoa sen tylystikin.

Ajankäyttöön liittyen. Kalenteri on menettänyt merkityksensä.
      Työ rytmitti aikanaan vuoden.
      Lomat, pyhät ym.
      Kyllä nytkin suunnittelemme asioita eteenpäin mutta muilla perusteilla.

Sekin lienee muutosta että kuntoilun ohessa olen voinut luopua verenpainelääkityksestä jonka tarpeen kehitin viimeisinä työvuosinani.

Mukavan flegmaattiseksi on elämä mennyt.

• Tärkeä turhaksi.
        Muuttaessamme neljä vuotta sitten kerrostaloon jouduin siinä hässäkässä vain heittelemään tavaroita sinne mihin ne mahtuivat.

Tänään, hääpäivän kunniaksi, inventoin työkaluni ja tarvikkeeni.
        Huloimatta juniolrille annetuista, paremmista käsityökaluista ja koneista, tuli vastaan aikaisemmin tärkeää, nyttemmin turhaa tavaraa.

Stroboskoopista rakotulkkiin. Ovat olleet tärkeitä kun pidin hengissä 60- ja 70-luvun ajoneuvoja.
        Tekniikka on ajanut ohi ja laiskuus lamaannuttanut.
        Aikanaan tärkeille vekottimille ei enää ole käyttöä.
        Jos mikä niin tuo muistuttaa ikääntymisestä!

• Edellä kirjoittavat ovat selvinneet ikääntymisestään ilman suurempia järkytyksiä.

Siivous, silitys, TV-ohjelmat.

Olen melkein kateellinen "loivista laskuista" laiskuuteen!

• lupiini

televisiota liikaakin seuratuksi. Pidän varsinkin Mistralin tuulista, kun siinä voi ylläpitää ranskan kieltä. Saksaa tykkään myös harjoitella, joten Kahden keikka on mielisarjani ja toinen hyvä on Kettu. Sattuja elämiä en ole koskaan katsellut, en myöskään nyt eläkkeellä.

Siivoamisessa en ole koskaan ollut turhan tarkka ja pölykoirat saavat lentää. Toisaalta on mukavaa, kun suuren siivouksen jälkeen huomaa raikkauden lisääntyneen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      6074
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1684
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1478
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1240
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      43
      849
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      28
      824
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      91
      785
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      749
    9. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      709
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      218
      692
    Aihe