12-vuotiaalla pojallani on ollut kohta vuoden hammasraudat, joita pidetään yöllä. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole hänen tapauksessa, kuin tuo hammasrautamalli. Nyt on kahtena kertana n.3 kuukauden välein käyty hammaslääkärillä kuuntelemassa saarna niiden pitämisestä, kun se ei kertakaikkiaan onnistu millään. Itse olen puhunut hyvällä ja välillä pahallakin hermojen mentyä lomalle, isänsä on puhunut, mummo on puhunut ja monet muut, mutta ei mene jakeluun.
Nyt viimeksi käytyämme oikomishoidossa kysyin muuta oikomisvaihtoehtoa sain vastauksen, ettei muuta todellakaan ole. Ja nyt jollei tämä murrosikäinen nuoriherra ala pitämään näitä, joulukuussa käydessä tämä koko hoito lopetetaan.
Olen nyt tehnyt sitä, jotta käyn herättämässä hänet kesken yötä laittamaan raudat suuhun, josta poikani tietenkin hermostuu. Mutta aina vaan raudat löytyy sängystä, milloin mistäkin. Tänä iltana selitys oli, jotta hän laittaa ne raudat suuhun, kun hän nukahtaa, muuten ei saa unta..
Mitä enää voin tehdä asian eteen ??? Kun ei puhe eikä mikään tehoa.. Pitääkö tilanteen mennä siihen, jotta tämä hoito lopetetaan todella ? Sen olen päättänyt, jotta jos hän ei todella opi niitä pitämään aikanaan, hän saa kävellä sinne lääkäriin joulukuussa, matkaa on noin 10 km. Minä en häntä sinne vie !! Ei ehkä aikuismaista käytöstä minulta, mutta itse hän tiensä valitsee. Hän tietää kyllä, mikä on edessä, jos tätä jatkaa..
Hammasrautojen pitovaikeus
11
2780
Vastaukset
- onnistui
rautojen pitäminen ihan perus lahjonnalla,uhkailu,maanittelu ja kiristys eivät tepsineet,,,
oika sai itse valita "palkintonsa" (kohtuuden rajoissa),joka oli eräs dvd.Molemmat osapuolet pidimme oman osuutemme lupauksesta ja hyvin onnistui.Nyt tuleekin sitten suraavaksi kiinteät raudat =P- ikkiam97
Moi! Mullakin on yökiskot ja ekaa yötä niitten kanssa en voinu nukkuu mutta heti seuraavana pystyin.Voisit sanoa pojallesi että jos hän ei käytä rautoja hänelle tulee ruma hymy. Tai sitten voit pakottaa hänet pitämään niitä koko yön. Nyt esim lomalla ei ole niin välliä nukkuuko vai eikö nuku kun ei oo koulua.Niin jos hän ei pysty nukkumaan rautojen kanssa niin ei sitten nuku mutta rautoja pitäisi! Sama se jos ei nuku! terveisin: melkee 11v tyttö
- kerron
että rautojen pito sattuu kohtuuttomasti todellakin.
Heitin itse aikanani raudat hemmettiin, enkä ole katunut hetkeäkään.(olen nyt 42v) Se oli äidin haave niitä oikoa, minulle ne ovat kelvanneet sellaisinaan. Ja sitten yläleuan jälkeen äiti yritti vielä puhua että alaleuka, mutta olin jo tarpeeksi iso sanoakseni että UNOHDA. (ei se edes näy minnekkään.)- 12-vuotias..
Tiedän kyllä, miten tuskallista on rautoja pitää! Itselläni oli lapsena myös raudat enkä kadu, jotta kaiken sen kivun kärsin. Ja tämän oikomishoidon myötä opin pelkäämään hammaslääkäriä suunnattomasti. Oikomislääkärini ei ollut mikään hellä täti!
Yläetuhampaani eivät mahtuneet kunnolla suuhun suun ollessa kiinni, niin voimakas oli pupujussi purentani. Aikuisena, 22 vuotiaana minulta jouduttiin poistamaan kaikki 4 viisaudenhammasta kerralla leikaten, koska olivat hyvin ongelmaisia. Tuolloin selvisi, jotta lapsena tehdyssä oikomishoidossa on tehty virhe, kun viisaudenhampaiden alkuja ei ole kuvattu ja aikanaan poistettu. Kun ne ovat myöhemmin kasvaneet, on alhaalla edessä kaikki 4 hammasta menneet ristiin. Eli näiden osalta koko hoito ja kipujen kärsiminen oli aivan turhaa..
Silti en hoitoa kadu, koska ylähampaani ovat siistissä rivissä suun sisäpuolella. Omat hampaani ovat lähinnä vain kosmeettinen haitta, mutta silti joskus olen miettinyt, jotta haluaisin oikoa alarivin kuntoon. Valitettavasti lompakkoni estää sen.. Joten tyydyn tähän hymyyn! Olen 33-vuotias.
No, aion pitää huolen siitä, jotta tämä itsepäinen poikani saa syyttää aikanaan vain itseään, jos hoidon kesken lopettaa sitä alkaa sitä katua! Äitinsä on ainakin yrittänyt kaikkensa hoidon eteen.
- mapee
on lähdettävä lapsesta. Jos hän ei koe hoitoa tarpeelliseksi niin et voi tehdä mitään. Toisaalta jos koje haittaa nukkumista oikeasti niin sen otta aunissaan pois kylä ihan näppärästi. Itse laitoin jopa tekarin kiinnitysainetta jotta pysyisi lujemmin, mutta aina oli tyynyn alla..
Rautoja ei ole pakko pitää yöllä. Yö on siksi suositeltu aika että se on pitkä aika eikä koje haittaa siloin muuta, mutta ainakin alkuun voi pitää päivällä ensin lyhyempiä aikoja ja kun tottuu niin pidempään ja vaikka koko päivän kunhan ottaa ruuan ajaksi pois jne. Saman ajan saa siis kertymään muutenkin tai ainakin ajan jolla on merkitystä hoidolle.
Tuo koje työntää hampaita ja sitä ei todellakaan mikään kiinteä ratkaisu tee, ikävä kyllä..
Meillä on nyt uusi yritys tällä saralla alkamassa ja lapsi on motivoitunut itse eli its epyysi kojetta takaisin. Toivotaan että nappaa!- päättämään isoista asioista...
Itselläni on ollut hammasraudat ja ihmettelen näitä tuskaa oli -kommentteja. Tokihan rautojen kiristys aina tuntui, mutta puolessa päivässä se hellitti niin, että ei tuntunut enää. Eikä se koskaan käynyt kipeää.
Hammasraudat ovat muutakin kuin ulkonäön parantamista. Kyseessä on purentavirheiden ennaltaehkäisyä yms. Kysypä voisiko hammaslääkärisi seuraavalla kerralla selittää lapsellesi miksi hampaita todella on tärkeää oikoa. Jos tulee purentavirheitä, tulee olemaan esim. leukojen kipeytymistä, jumiutumista yms. ongelmaa.
Hammasraudat ovat siis osa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Omalta lapseltani en kyllä suvaitsisi tuollaista selittelyä. Homman nimi olisi, että raudat ovat suussa tai raudat ovat suussa. Asiasta ei siis neuvoteltaisi. Toki perustelisin miksi niitä pidetään ja tekisimme jonkin tavoitteen; kun hammasraudoista pääsee kokonaan, niin sitten voisi tehdä/saada jotain tms. Ja eri osatavoitteita päälle. 12-vuotias ei ole kypsä itse arvioimaan oikomishoidon keskeyttämisen seurauksia. En ymmärrä miksi et tarkista illalla, että raudat ovat suussa. - 12-vuotias
päättämään isoista asioista... kirjoitti:
Itselläni on ollut hammasraudat ja ihmettelen näitä tuskaa oli -kommentteja. Tokihan rautojen kiristys aina tuntui, mutta puolessa päivässä se hellitti niin, että ei tuntunut enää. Eikä se koskaan käynyt kipeää.
Hammasraudat ovat muutakin kuin ulkonäön parantamista. Kyseessä on purentavirheiden ennaltaehkäisyä yms. Kysypä voisiko hammaslääkärisi seuraavalla kerralla selittää lapsellesi miksi hampaita todella on tärkeää oikoa. Jos tulee purentavirheitä, tulee olemaan esim. leukojen kipeytymistä, jumiutumista yms. ongelmaa.
Hammasraudat ovat siis osa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Omalta lapseltani en kyllä suvaitsisi tuollaista selittelyä. Homman nimi olisi, että raudat ovat suussa tai raudat ovat suussa. Asiasta ei siis neuvoteltaisi. Toki perustelisin miksi niitä pidetään ja tekisimme jonkin tavoitteen; kun hammasraudoista pääsee kokonaan, niin sitten voisi tehdä/saada jotain tms. Ja eri osatavoitteita päälle. 12-vuotias ei ole kypsä itse arvioimaan oikomishoidon keskeyttämisen seurauksia. En ymmärrä miksi et tarkista illalla, että raudat ovat suussa.Tarkistan joka ilta 3-5 kertaa, ennenkuin käyn itse nukkumaan, onko raudat suussa. Ja jos yöllä herään, käyn myös katsomassa. Mutta aina ne vaan on muualla, kuin suussa.
Päiväs aikaan pitämiselle löytyy aina selitys, jotta siltä välttyy, kun pitää puhua jollekin välillä jotain yms..
Palkintokin on luvassa, suuren toiveen toteutus, mutta sekään ei motivoi, joten alkaa todella olla keinot vähissa ! Mutta jää nähtäväksi, kumman sitkeys palkitaan !? - mapee
päättämään isoista asioista... kirjoitti:
Hammasraudat ovat siis osa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Omalta lapseltani en kyllä suvaitsisi tuollaista selittelyä. Homman nimi olisi, että raudat ovat suussa tai raudat ovat suussa. Asiasta ei siis neuvoteltaisi. Toki perustelisin miksi niitä pidetään ja tekisimme jonkin tavoitteen; kun hammasraudoista pääsee kokonaan, niin sitten voisi tehdä/saada jotain tms. Ja eri osatavoitteita päälle. 12-vuotias ei ole kypsä itse arvioimaan oikomishoidon keskeyttämisen seurauksia. En ymmärrä miksi et tarkista illalla, että raudat ovat suussa.ensinnäkin sulla sii soli raudat ja tätä keskustelua käydään ny thammaskojeesta joka on irtonainen laite. Oletpa mitä tahansa mieltä niin hammaslääkäri joka työkseen oikoo hampaita pitää ensimmäisenä lapsen asennetta ehtona kojeen hankkimiseen. Jos lapsi heti kieltäytyy niin siihen ei raha auhrata vaan asiaan palataan kun motivaatio löytyy. Syynä on juuri se, että koje kun on irtonainen niin sen saa pois tahtoessaan tai vaikka "vahingossa" yöllä joka on todella yleinen tapa.
Jotta pääset jyvälle niin kerrottakoon että kun tuon kitalaki kojeen tai alakojeen laittaa suuhun niin tunne on kuin ne raudat olisi juuri kiristetty ja aika huolella. Itselläni on ollut sekä koje että raudat joten perstuntumaa asiaan on. Mene siinä sitten nukkumaan kun hampaita kuristaa ja korviin asti vihloo..
Täällä irtokojetta ei edes laiteta tai anneta yleensä alaluokilla juuri tuon asenteen ja motivaation takia. Kokemus on siihen käytäntöön muokannut ja varmaan pitää paikkaansa että turha on vanhempien hikoilla yöt kun aikanaan se homma hoituu lapsen tahdon mukaankin kuntoon. Itseasiassa rautojen suhteen on aika sama juttu varsinkin jos pitää niitä kumilankoja pitää myös yms lisäosaa jotka ei ole mukavia.
Ja ihan vaan tiedoksi. Meillä tarkistettiin raudat illalla ja vielä alkuyöstäkin ja aina ne laitettiin suuhun ja kun poika nukahti ne oli pois sieltä. Kiinni en viitsinyt alkaa pitämään niistä tai huulista.. Joten meille ja hammaslääkärilel oli selvä päätös ettei lapsi ole kypsä vielä hoitoon. ja meillä ensin kitalakikojetta pidetään 3-6kk jonka jälkeen rautoja muutama vuosi joten pitkällä on kivan odottelu.. - voi olla
mapee kirjoitti:
ensinnäkin sulla sii soli raudat ja tätä keskustelua käydään ny thammaskojeesta joka on irtonainen laite. Oletpa mitä tahansa mieltä niin hammaslääkäri joka työkseen oikoo hampaita pitää ensimmäisenä lapsen asennetta ehtona kojeen hankkimiseen. Jos lapsi heti kieltäytyy niin siihen ei raha auhrata vaan asiaan palataan kun motivaatio löytyy. Syynä on juuri se, että koje kun on irtonainen niin sen saa pois tahtoessaan tai vaikka "vahingossa" yöllä joka on todella yleinen tapa.
Jotta pääset jyvälle niin kerrottakoon että kun tuon kitalaki kojeen tai alakojeen laittaa suuhun niin tunne on kuin ne raudat olisi juuri kiristetty ja aika huolella. Itselläni on ollut sekä koje että raudat joten perstuntumaa asiaan on. Mene siinä sitten nukkumaan kun hampaita kuristaa ja korviin asti vihloo..
Täällä irtokojetta ei edes laiteta tai anneta yleensä alaluokilla juuri tuon asenteen ja motivaation takia. Kokemus on siihen käytäntöön muokannut ja varmaan pitää paikkaansa että turha on vanhempien hikoilla yöt kun aikanaan se homma hoituu lapsen tahdon mukaankin kuntoon. Itseasiassa rautojen suhteen on aika sama juttu varsinkin jos pitää niitä kumilankoja pitää myös yms lisäosaa jotka ei ole mukavia.
Ja ihan vaan tiedoksi. Meillä tarkistettiin raudat illalla ja vielä alkuyöstäkin ja aina ne laitettiin suuhun ja kun poika nukahti ne oli pois sieltä. Kiinni en viitsinyt alkaa pitämään niistä tai huulista.. Joten meille ja hammaslääkärilel oli selvä päätös ettei lapsi ole kypsä vielä hoitoon. ja meillä ensin kitalakikojetta pidetään 3-6kk jonka jälkeen rautoja muutama vuosi joten pitkällä on kivan odottelu..Minulla on ollut yöraudat muutama vuosi sitten ja nyt on jo oikominen loppuvaiheessa. Aiemmin tälle palstalle kirjoittanut, nimimerkki "kerro" kertoo kokemuksistaan raudoista. Ne eivät satu todellakaan paljoa! Aluksi, kun lääkäri niitä kiristää, ovat hampaat arat ym, mutta sen jälkeen on kuin niitä ei olisikaan! Kannustaminen pitoon tietenkin kannaattaa ja tiedän monia, joita harmittaa kun ei ole oijottu/se keskeytetty. Tsemppiä rautojesi kanssa!
- 12v
Olen itse 12 v ja en pysty nukkumaan hammastuki suussa oon monta yötä koittanu nukkua mutta ei onnistu mittenkään
- Anonyymi
Meillä 12v tyttö kokee raudat(yö kojeen) hankalaksi. Asumiskuvio on vuoroviikoin. Meidän viikoilla pitää lähtökohtaisesti valvonnan, kannustuksen, jokailtaisien keskusteluiden ja joskus pakon kanssa. Toisen vanhemman luona ei ole aikuisella mielenkiintoa ja ymmärrystä seurata kojeen käyttöä, mikä turhauttaa, koska sen lisäksi, että se vesittää nuo taistellut pito kerrat, antaa se tytölle vähättelevän käsityksen kojeen tärkeydestä ja merkityksestä. Viimeisin liikettä edistävä kuje on, että kokeilemme laittaa kojeeseen makeutettua mehutiivistettä tms. Elintarvike makua rautoihin, jotta ne olisi mukavampi laittaa suuhun ennen nukahtamista. Lapset kaipaavat ennen kaikkea myötä ja rinnalla elämistä. Saa nähdä minne tämä kuje kantaa. Pitäjän näköinen kokeilu jokatapauksessa tulossa. Jokaista varmasti jokin motivoisi. Kannattaa siis käydä keskustelu ja kuunnella mitä ajatuksia nuorella itsellään on. Siitä on hyvä lähteä rakentamaan tai lopettaa kojeiden käyttö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458580Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472449Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272251- 371995
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221390Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091147Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015