Mitä mieltä olette moisesta vempaleesta?
Meillä tyttö on kohta kuusi kuukautta ja tykkää hirmuisesti seisoskella, joten voisin olettaa, että tykkäisi olla kyseisessä värkissä. Mutta onko tuosta kävelytuolin käytöstä mahdollisesti jotain haittaa?
kävelytuoli/ensiaskeltuoli
18
7614
Vastaukset
- ainakin
fysioterapeutti sanoi, että hyppykiikusta on enemmänkin haittaa (rupeaa helposti varvastamaan), mutta kävelytuolia ei suoranaisesti "tyrmännyt", sanoi vaan jotain että ei alle 6 kk:lle =) Ja että pitkiä aikoja ei saisi siinä pitää ennen kun lapsi osaa istua tuetta.
Me ollaan lyhyitä aikoja poitsua tuossa vempeleessä pidetty, tykkää ihan hirveesti, suuttuu melki kun pois ottaa =))) - sanottiin
ettei niitä kävelytuoleja kannata missään vaiheessa hankkia,et kuulemma sit lapsi tottuu siihen et aina ku kävelee on se tuki siinä auttamassa,et mieluummin joku rollaattorin tapanen,et sitä niinku työnnetään,muttei istuta siinä sisällä.Lapsi voi kuulemma tavallaan helposti tottua siihen niin,ettei sit suostu kävelemään ilman sitä.Hyppykiikusta taas sen verran et siitä alkaa helposti varvastamaan joo,jos jalat ei osu kunnolla lattiaan,ei siitä muuten pitäisi sen vaaraa olla. Näin siis sanottiin meille neuvolassa ja ystäväni joka on fysioterapeutti. Mutta erilaisia neuvoja kuulee näköjään paiaksta riippuen.Näin siis kuitenkin meille neuvottiin!!
- ole nähnyt
vielä yhtään aikuista joka kävelis kävelytuolin kanssa:) että eiköhän sitä opi kävelemään ihan ilman kävelytuolia vaikka siinä vauvana on istunutkin/kävellytkin.
- olisi näköjään
ole nähnyt kirjoitti:
vielä yhtään aikuista joka kävelis kävelytuolin kanssa:) että eiköhän sitä opi kävelemään ihan ilman kävelytuolia vaikka siinä vauvana on istunutkin/kävellytkin.
pitänyt tarkemmin selittää mitä tarkoitin.Eli se varsinainen kävelynoppiminen saattaa paljonkin viivästyä, jos käyttää kävelytuolia.Eri asia uskooko tähän asiaan tai ei, en ainakaan usko että näin sanottaisiin jos ei asialla olis mitään perää.Tätähän ei varmasti voi tietää,mutta serkun lapsi oppi kävelemään "vasta" kun oli 1v3kk ja oli kävellyt kävelytuolilla 6kk asti.
Eli tottakai oppii kävelemään vaikka siinä jutussa onkin istunut,mutta jos se tiedetään hidastavan oppimista,kannattaako sitä sitten riskeerata.Enkä nyt tarkoita että ovat kirjottuja asioita noi kävelytuolit,onhan se varmaan vauvoille kvia lötkötellä siinä ja voida vetää itsensä eteenpäin jo ennen kun osaa tuetta kävellä.Olen vain kuullut niin paljon pahaa niistä,ja alkup.hän kysyi niistä tuolista,joten toin vain kuulemani väitteet esiin.Toivottavsti tästä ei synny mitään vittuiluketjua!¨
mukavaa syksyä! - kans!
Neuvolassa täti melkeenpä huudahti kun poikamme oli 5kk että "SELLAISTA PIRUN KÄVELYTUOLIA ETTE SITTEN HANKI!!!" Oltiin mieheni kanssa ihan ihmeissämme että mistäs moinen huudahtelu kun ei asiasta ollut mitään puhetta edes. Sanottiin vaan sit että "ei kyl ollaa edes harkittu sen ostamista". Ja neuvolatäti sitten hieman rauhallisemmin alkoi selittää että nämä ns. "vauvarollaattorit" pitäis ehdottomasti kieltää kokonaan, sillä ovat haitaksi ja hidastavat vauvan omaa kävelyyn lähtemistä. Oliin kyllä aika ihmeissämme tuosta,että mahtaakohan pitää paikkansa..Jaa-a,en sitten tiedä mutta meillekin siis asiaa melkeenpä kiellettiin!!!:)
- Milla.M
kans! kirjoitti:
Neuvolassa täti melkeenpä huudahti kun poikamme oli 5kk että "SELLAISTA PIRUN KÄVELYTUOLIA ETTE SITTEN HANKI!!!" Oltiin mieheni kanssa ihan ihmeissämme että mistäs moinen huudahtelu kun ei asiasta ollut mitään puhetta edes. Sanottiin vaan sit että "ei kyl ollaa edes harkittu sen ostamista". Ja neuvolatäti sitten hieman rauhallisemmin alkoi selittää että nämä ns. "vauvarollaattorit" pitäis ehdottomasti kieltää kokonaan, sillä ovat haitaksi ja hidastavat vauvan omaa kävelyyn lähtemistä. Oliin kyllä aika ihmeissämme tuosta,että mahtaakohan pitää paikkansa..Jaa-a,en sitten tiedä mutta meillekin siis asiaa melkeenpä kiellettiin!!!:)
alunperin kehitetty sellaisille lapsille, joilla on ongelmia liikkumisen yms. suhteen, ja nimenomaan fysioterapeuttiseksi apuvälineeksi, mutta ajan mittaan siitä on tullut yksi monista huvi-ja ajanvieteleluista. Minä olen kuullut ja lukenut myös usealta taholta, ettei sitä suositella normaalisti kehittyvälle vauvalle. Vaikka vauva siinä viihtyisikin, niin se ei silti ole syy eikä tarve hankkia kyseistä vempelettä.
Meillä esikoisella oli sellainen, kun kaveri toi, mutta poika ei tykännyt olla siinä, joten se jäi käyttämättä, enkä siinä vaiheessa edes tiennyt sen todellista käyttötarkoitusta. Kahdelle muulle en ole edes harkinnutkaan. - uiuiuiu
olisi näköjään kirjoitti:
pitänyt tarkemmin selittää mitä tarkoitin.Eli se varsinainen kävelynoppiminen saattaa paljonkin viivästyä, jos käyttää kävelytuolia.Eri asia uskooko tähän asiaan tai ei, en ainakaan usko että näin sanottaisiin jos ei asialla olis mitään perää.Tätähän ei varmasti voi tietää,mutta serkun lapsi oppi kävelemään "vasta" kun oli 1v3kk ja oli kävellyt kävelytuolilla 6kk asti.
Eli tottakai oppii kävelemään vaikka siinä jutussa onkin istunut,mutta jos se tiedetään hidastavan oppimista,kannattaako sitä sitten riskeerata.Enkä nyt tarkoita että ovat kirjottuja asioita noi kävelytuolit,onhan se varmaan vauvoille kvia lötkötellä siinä ja voida vetää itsensä eteenpäin jo ennen kun osaa tuetta kävellä.Olen vain kuullut niin paljon pahaa niistä,ja alkup.hän kysyi niistä tuolista,joten toin vain kuulemani väitteet esiin.Toivottavsti tästä ei synny mitään vittuiluketjua!¨
mukavaa syksyä!tietoa olen minäkin saanut, eikä meidän lapselle sellaista osteta. Nimenomaan työnnettävät kärryt käyttöön sitten kun se aika tulee.
- sasothinäiti
Onkohan teillä ollu sama neuvolatäti ku meillä??? Mulle meinaa sanottiin ihan samaa molemmista kapistuksista, mutta mein poika ei tossa hyppykiikussa varvista ja pomppiiki niin että on molemmat jalat maassa ja joustaa polvillaan... Siihen nähden itse tykkään pmppokeinusta ku mein pikku herra on niin mukavuuden halunen eikä jaksa mitää itte yrittää ni ainaki saa jalkalihaksiin jotain eloa ja alkais joskus ees ryömii...
- ...
olisi näköjään kirjoitti:
mukavaa syksyä!Erityislapsista olen huomannut, että kävelytuet/telineet todellakin vaikuttavat ihan paljonkin lapsen kävelemään lähtemiseen. Niiden ehdoton hyvä puoli on siinä, että lapsi motivoituu siitä kun kykenee niiden avulla liikkumaan, näin halu liikkua kasvaa.
Niiden ongelma on monesti se, että lapsi oppii esimerkiksi nojaamaan väärään suuntaan, eli ei osaa hakea sitä tasapainoa oikeaan kohtaan, jolloin kävely ilman telinettä olisi mahdollista. Telineestä tullaan myös helposti riippuvaiseksi, eli lapsi ei luota taitoihinsa ja hakee aina telineen turvaa, vaikka saattaisi pystyä jo ihan omin jaloin. Mutta kun se motivaatio on herätetty, niin sitten sen oikea oppisenkin jaloillaan olemisen opettelu on mahdollista.
Terve, noin vuoden iässä jaloilleen ilman tukea nouseva lapsi ei kyllä tarvitse mitään ulkopuolista herättelyä siihen, että liikkuminen pystyasennossa on antoisaa, vaan se löytyy luonnostaan. Eli se kävelyyn opettelu tapahtuu jokatapauksessa oli jotain kävelytelinettä käytetty tai ei. Mutta, vaikkei varmasti vaikuta lapsen kävelemään lähtöön, niin onhan se toki lapselle kivaa tekemistä ja touhua ja monestihan ne telineet estävät lapsen pahantekoon pääsyn...
- lalalskdjfh
poika tykkää olla siinnä.tarkoitushan ei ole pitää lasta siinä kauan kerrallaan.
- kävelytuoli
lainaksi, kun poika oli 9 kk. Hän nousi jo itse seisomaan ja liikkui tukia pitkin, mutta kävelytuolilla pari viikkoa harjoiteltuaan alkoi kävellä ihan itse kiinni pitämättä. Meillä ainakaan siitä ei siis ollut mitään haittaa päinvastoin. (poika nyt 11 kk ja joutuu jo juosta itse, että pysyisi perässä...).
- Spesialisti
Em. tuoli kuuluu terveillä lapsilla sarjaan "Juuri-turhempaa-et-voi-rahoillasi-hankkia".
- lyhytaikaiseen käyttöön
Hyppykiikuissa, kävelytuoleissa ja myös rintarepuissa on kaikissa vähän sama vika: ne pakottavat lapsen vääränlaiseen asentoon ennenkuin lapsen lihaksisto on siihen valmis. Pienen lapsen selässä ei ole samanlaisia kaaria kuin aikuisen selässä. Vauvan selkä on c-kirjaimen muotoinen, selkä suoristuu ja kaaret muotoutuvat vasta kun lapsi alkaa itse seistä ja kävellä. Tähän liittyy myös lantion asento, silloin kun selkä on pyöreä, lantio on kääntyneenä eteenpäin ja jalat ovat neutraalissa asennossa vartalon etupuolella. Kävelytuoleissa ja hyppykiikuissa jalat roikkuvat suoraan alaspäin, mikä kääntää lantion suoraksi ja suoristaa myös selkää. Vauvan selkä voi kuitenkin kärsiä tuosta suorasta asennosta liian varhaisessa vaiheessa.
- vain hyväksi
Meillä oli kesällä kävelytuoli ulkokäytössä ja oli kyllä hyvä! Tyttö (silloin 8kk) vietti siinä aikaansa n.15-30min per päivä, enkä voi kuin kehua kyseistä vempelettä. Lapsi tykkäsi ja minusta vain vahvisti kehoa ja lihasten ja oman kropan hallintaa. Tietenkään siinä ei kauheita aikoja pidetty mut oli kiva kun tyttö pystyi ulkona puuhaileen itsekseen, muiden perässä ja touhuja seuraillen. Jos olisi ilmennyt varvastusta tms. niin olisi tietenkin pistetty koko vempain varastoon. Kannattaa kokeilla, käytettynä näitä saa aika halvalla, joten jos ei ole käyttöä niin ei ainakaa ole niin kovin kalliiksi tullut.
- äiti vm 81
tenavat ovat alkaneet kävellä 1 v 2 kk ja 1 v 3 kk ikäisinä ja kävelytuolia ei ole ollut käytössä. Naapurin muksu ja serkkutyttö alkoivat kävelemään jo 11 kk ikäisenä ja vuoden ikäisenä ja heillä oli ollut kävelytuolit käytössä. Olemmekin pohtineet lainaisimmeko kohta puoli vuotta tulevalle pojallemme tuolia, jos se nopeuttausi kävelemään opettelemista, mutta toisaalta mikä kiire siihen kävelyyn on?...
Uskon että kävelemään oppiminen on yksillöllinen asia eikä siihen paljoa eri koppaskonstit auta. Itse olen kuulemma ollut 1 v 3 kk kun opin kävelemään ja saman ikäsiä on meilläkin lapset olleet. Toisilla kehittyy nopeammin puhe ja toisilla liikkuminen. Ihmeellistä kun vanhempien pitää syyllistää toisiaan ja arvostella joka asiasta. Jokainen varmasti haluaa parasta omalle lapselleen, eikä se kävelytuolin hankinta tai hankkimatta jättäminen varmastikaan ole haitaksi.
- jaahas joo
ystäväni kolme lasta ovat kaikki olleet kävelytuolissa 5-6 kk ikäisestä. Kävelemään lapset alkoivat 10-12 kk iässä, joten tuskin se kovin paljoa hidastaa kävelemään oppimista... Toisella ystävällä ei kävelytuolia ollut ja lapset alkoivat käveleen reilusti päälle 1v. Yksilöllistähän kävelytaidon ym. kehittyminen toki on.
- masannama
Meillä on kävelytuoli. Poika tykkää. On kätevä esim imuroidessa kun poika rullailee perässä ja auttaa äitiä. Kaikissa näissä leluissa pätee varmasti sääntö kaikkea kohtuudella ja maalaisjärkeä saa käyttää. Ja tosiaan täälläistä vekotinta tulee käyttää vasta kun lapsi istuu tuetta. Meillä vielä laitettiin tyynyt pojan ympärille ettei heilu kun nuo istuinosat ovat sen verta suuret ja meillä pienikokoinen vauva.
- kohtuuden puolesta liputtaja
Eli jos ei koko päivää seisota vaan silloin tällöin pienia hetkiä niin tuskin on haittaa. Minä laitoin lapsen kävelytyoliin usein esim.tiskein laiton ajaksi niin sain rauhassa laittaa tiskit. Meillä ei tytön kävelyn oppiminen kyllä varmaankaan viivästynyt kun alkoi kävelemään ilman tuke 9kk11pv iässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849