"vertailevaa kirjallisuustiedettä"

koskien islamia

Jaakko Hämeen-Anttila on kirjoittanut islamista monta kirjaa suomeksi, ja hänellä on ollut tähän asti Suomessa lähes monopoliasema "islamin virallisena selittäjänä".

Jaakko kuvaa kirjoissaan meille tosi hienoa islamia, johon ei kuulu miekkalähetys väkivalta jne.

Ja se on ns. "tosikiva". Ongelma jonka itse Jaakon kirjoja luettuani olen kohdannut, on se, että jos islam on niin ihana kun hän kuvaa, miksi islamilaisessa maailmassa on keskimäärin niin sivistymättömät olot, ja muslimit keskimäärin niin väkivaltaisia.

Luettuani amerikkalaisen islamasiantuntija Robert Spencerin juuri suomeksi ilmestyneen kirjan "Totuus Muhammadista, Maailman suvaitsemattomimman uskonnon edustajasta", uskon hänen olevan oikeammassa koskien islamin todellista luonnetta. Hän käyttää vain muslimien itsensä luotettavina pitäviä lähteitä - ja selittää islamia niin, että hänen kirjoittamansa valossa syyt sen takapajuisuuteen ja väkivaltaisuuteen nykyaikanakin käy paljon selvemmäksi kuin mitä Jaakko Hämeen-Anttilan sepustusten pohjalta.

Ketään muuta, joka olisi lukenut Hämeen-Anttilaa ja Spenceriä?

14

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      niin paljon, että se saattaa olla riitävää. On huomattava, että netissä on tietoa hyvin monista lähteistä. Se on ilmeisesti parempaa, kuin vain yhdestä lähteestä saatu tieto.
      Siksi ei minua vähääkään kiinnosta Hämeen-Anttilan kirjat. Mies saattaa olla aivan vinossa kallellaan johonkin suuntaan. Spencerin suhteen on sama juttu. Islamista on negatiivistä tullut esiin jo tarpeeksi. Ei se siitä pahemmaksi enää voi muuttua.

    • "miksi islamilaisessa maailmassa on keskimäärin niin sivistymättömät olot, ja muslimit keskimäärin niin väkivaltaisia."
      mistä olet saanut päähäsi että ns. islamilaisten maitten mahdolliset ongelmat johtuisivat uskonnosta??

      • Aloittaja

        ...uskonnosta, niin mistä sitten? Kohteliaimmin kysyisin.


      • Nimetön
        Aloittaja kirjoitti:

        ...uskonnosta, niin mistä sitten? Kohteliaimmin kysyisin.

        Veljeskateus on heidän välillään. Arabit eli ismaelilaiset ja juutalaiset eli Iisakin jälkeläiset. Muslimit vihaavat juutalaisia koska juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa. Me kristityt puolestaan siunaamme Israelia ja rakastamme juutalaisia.
        Siunatkaa, että siunauksen perisitte!


      • Nimetön kirjoitti:

        Veljeskateus on heidän välillään. Arabit eli ismaelilaiset ja juutalaiset eli Iisakin jälkeläiset. Muslimit vihaavat juutalaisia koska juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa. Me kristityt puolestaan siunaamme Israelia ja rakastamme juutalaisia.
        Siunatkaa, että siunauksen perisitte!

        ...mitä kristityt ovat tehneet juutalaisille puolentoista tuhannen vuoden ajan. Joten eipä tuosta siunaamisesta ole paljoa iloa juutalaisille ollut.


      • tusujusuu
        Aabra-ham kirjoitti:

        ...mitä kristityt ovat tehneet juutalaisille puolentoista tuhannen vuoden ajan. Joten eipä tuosta siunaamisesta ole paljoa iloa juutalaisille ollut.

        "...mitä kristityt ovat tehneet juutalaisille puolentoista tuhannen vuoden ajan. Joten eipä tuosta siunaamisesta ole paljoa iloa juutalaisille ollut."

        Kummallista, kun jonkun mielestä historia jotenkin vielä elää nykypäivänä. Antirasistien kannattaisi katsoa ihan suoraan Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan ja miettiä mikä oikeasti on se rasistinen ja suvaitsematon uskonto ja kulttuuri. Siellä tuo sama toiminta jatkuu vielä tänäkinpäivänä.


      • tusujusuu kirjoitti:

        "...mitä kristityt ovat tehneet juutalaisille puolentoista tuhannen vuoden ajan. Joten eipä tuosta siunaamisesta ole paljoa iloa juutalaisille ollut."

        Kummallista, kun jonkun mielestä historia jotenkin vielä elää nykypäivänä. Antirasistien kannattaisi katsoa ihan suoraan Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan ja miettiä mikä oikeasti on se rasistinen ja suvaitsematon uskonto ja kulttuuri. Siellä tuo sama toiminta jatkuu vielä tänäkinpäivänä.

        ...että Euroopassa vainottiin 1500 vuoden ajan lähes kaikkialla juutalaisia. Lopuksi heidät yritettiin tappaa sukupuuttoon - ja lähes onnistuttiin. Kaikilla Israeliin Euroopasta muuttaneilla juutalaisilla on Euroopassa tapettuja sukulaisia.

        Se kertonee jotain siitä, missä varsinainen juutalaisviha on sijansa löytänyt. 1500 vuoden ajan.

        Että sen jälkeen, kun valtaosa Euroopan juutalaisista tuli tapetuiksi ja lopuista valtaosa pakeni pois Euroopasta, jotkut ovat ottaneet uudeksi mustamaalaamisen ja vihanlietsonnan kohteeksi muslimit, kertonee ainakin yhden asian: Asianomaiset eivät ole oppineet historiasta muuta kuin toistamaan aiemmin tehtyjä pahoja asioita.

        Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä.


      • AAPOHAM
        Aabra-ham kirjoitti:

        ...että Euroopassa vainottiin 1500 vuoden ajan lähes kaikkialla juutalaisia. Lopuksi heidät yritettiin tappaa sukupuuttoon - ja lähes onnistuttiin. Kaikilla Israeliin Euroopasta muuttaneilla juutalaisilla on Euroopassa tapettuja sukulaisia.

        Se kertonee jotain siitä, missä varsinainen juutalaisviha on sijansa löytänyt. 1500 vuoden ajan.

        Että sen jälkeen, kun valtaosa Euroopan juutalaisista tuli tapetuiksi ja lopuista valtaosa pakeni pois Euroopasta, jotkut ovat ottaneet uudeksi mustamaalaamisen ja vihanlietsonnan kohteeksi muslimit, kertonee ainakin yhden asian: Asianomaiset eivät ole oppineet historiasta muuta kuin toistamaan aiemmin tehtyjä pahoja asioita.

        Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä.

        8 juutalaista kuolemanleireille ym.


        Suomalaiset, katsokaa itseänne peiliin!

        Olemme kaikki syyllisiä, emmekä voi kritisoida enää islamia!


      • ......
        Aabra-ham kirjoitti:

        ...että Euroopassa vainottiin 1500 vuoden ajan lähes kaikkialla juutalaisia. Lopuksi heidät yritettiin tappaa sukupuuttoon - ja lähes onnistuttiin. Kaikilla Israeliin Euroopasta muuttaneilla juutalaisilla on Euroopassa tapettuja sukulaisia.

        Se kertonee jotain siitä, missä varsinainen juutalaisviha on sijansa löytänyt. 1500 vuoden ajan.

        Että sen jälkeen, kun valtaosa Euroopan juutalaisista tuli tapetuiksi ja lopuista valtaosa pakeni pois Euroopasta, jotkut ovat ottaneet uudeksi mustamaalaamisen ja vihanlietsonnan kohteeksi muslimit, kertonee ainakin yhden asian: Asianomaiset eivät ole oppineet historiasta muuta kuin toistamaan aiemmin tehtyjä pahoja asioita.

        Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä.

        Nykyään elää aivan toinen sukupolvi, eikä se joka vainosi juutalaisia. Nykyajan ihmiset tutkivat oman aikansa ilmiöitä. Juutalaisvainot ovat pelkästään historiankirjoissa, joita eivät lue muut kuin sinä ja muutama samanlainen.

        Tämänkin palstan islamin arvostelijat ovat yhteiskunnassa etujoukkoa, ja ovat itsenäisesti tutkineet islamia ja muodostaneet siitä oman mielipiteensä. Sellaisia ihmisiä on vain pieni joukko, niinkuin aina uusissa asioissa.

        Onpa jopa sellaistakin sattunut, että vain yksi ihminen on tutkinut jotain asiaa ja 20 vuotta myöhemmin se on muuttunut koko maailman asiaksi.
        Eikä niitä asioita ole vain yksi, vaan on moniakin.


      • tusujusuu
        Aabra-ham kirjoitti:

        ...että Euroopassa vainottiin 1500 vuoden ajan lähes kaikkialla juutalaisia. Lopuksi heidät yritettiin tappaa sukupuuttoon - ja lähes onnistuttiin. Kaikilla Israeliin Euroopasta muuttaneilla juutalaisilla on Euroopassa tapettuja sukulaisia.

        Se kertonee jotain siitä, missä varsinainen juutalaisviha on sijansa löytänyt. 1500 vuoden ajan.

        Että sen jälkeen, kun valtaosa Euroopan juutalaisista tuli tapetuiksi ja lopuista valtaosa pakeni pois Euroopasta, jotkut ovat ottaneet uudeksi mustamaalaamisen ja vihanlietsonnan kohteeksi muslimit, kertonee ainakin yhden asian: Asianomaiset eivät ole oppineet historiasta muuta kuin toistamaan aiemmin tehtyjä pahoja asioita.

        Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä.

        "Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä."

        Olenko minä sanonut, että jossakin muualla tehdyt hirmuteot peittäisivät jotenkin jotkut toiset hirmuteot. En muistaakseni.
        Sanoin, että nykypäivänä kannattaisi enemmin keskittyä siihen, ettei historia taas toistaisi itseään. Nykyään kun on olemassa muslimivaltioita, joissa historian perinne jatkuu laeissakin edelleen. Euroopassa taas ollaan menossa täysin päinvastaiseen suuntaan, ts. ollaan opittu historiasta.

        Muslimien kannattaisi siis vihdoin katsoa itseään peilistä ja miettiä minkälaisia valtioita ovat perustaneet ja minkälaista kasvatusta lapsillensa antaa.


      • tusujusuu kirjoitti:

        "Asiaa ei muuta miksikään swe, jos muualla on alettu tehdä vastaavia pahoja asioita. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia omaa naamaa peilistä."

        Olenko minä sanonut, että jossakin muualla tehdyt hirmuteot peittäisivät jotenkin jotkut toiset hirmuteot. En muistaakseni.
        Sanoin, että nykypäivänä kannattaisi enemmin keskittyä siihen, ettei historia taas toistaisi itseään. Nykyään kun on olemassa muslimivaltioita, joissa historian perinne jatkuu laeissakin edelleen. Euroopassa taas ollaan menossa täysin päinvastaiseen suuntaan, ts. ollaan opittu historiasta.

        Muslimien kannattaisi siis vihdoin katsoa itseään peilistä ja miettiä minkälaisia valtioita ovat perustaneet ja minkälaista kasvatusta lapsillensa antaa.

        ...kannattaisi miettiä, millaisia valtioita perustavat ja millaista kasvatusta lapsilleen antavat.

        Ja erinäisten kristittyjen ynnä muiden täällä Euroopassa kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, millaisia vihakuvia toisinuskovista rakentelevat ja millaisten vihakuvien rakentelemista lapsilleen opettavat. Jos eivät katso, historia on vaarassa toistaa itseään. On jo toistanutkin: Sekä entisen Jugoslavian alueella ja parhaillaan toistaa Tsetseniassa. Ihan Euroopassa siis.


      • puavi
        Aabra-ham kirjoitti:

        ...mitä kristityt ovat tehneet juutalaisille puolentoista tuhannen vuoden ajan. Joten eipä tuosta siunaamisesta ole paljoa iloa juutalaisille ollut.

        kristittyjen yhteisö?

        Mielestäni pitäisi rehellisesti tunnustaa että yleensä laitostuneet (samalla maallistunet) ns kristilliset kirkot eivät todellisuudessa täytä Uuden testamentin korkeaa moraalista vaatimustasoa kristityistä. Jeesus ei antanut lupaa herroina hallitsemaan. Eli Hänen ennustuksensa susista on toteutunut kirkkolaitoksessa.

        Kristitty kääntää toisenkin poskensa. Katoliset ym. pienemmätkin ryhmät ovat todellisuudessa vainonneet ja tappaneet oikeita kristittyä, eivätkä siten ansaitse oikean kristityn nimeä.


    • Karim (Kai)

      ...mutta älä IKINÄ ainakaan edes kehtaa sanoa seuraavaasi Jeesusta.

      Sinut on hylätty silmistä pois.

      Ihminen uskoo siihen mitä haluaa, ja tulkitsee asiat kuten haluuaa. Sinä vissiin valitsit suuntasi.

      • Dhimmi

        Pese suusi. Minä yritän olla Jeesuksen seuraaja. Aina en onnistu siinä. Ymmärrän ihmisluonnon syntisyyden.

        Sinulla ei ole mitään oikeutta sanella, mitä minä saan sanoa. Sinä et tiedä, onko Jumala minut hylännyt vai ei.

        Sinä poloinen poika olet pikkukakaran tasolla uhoamisineen, kiroiluineen jne. Vaikutat identiteettiään vähän myöhään etsivältä rukalta, joka vähän leikkii muslimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe