lyhyt vs. lyhytkasvuinen

voi luoja

Hieman kyllä ihmettelen tämän palstan kirjoittajia. Eivätkö ihmiset oikeasti tiedä, mitä lyhytkasvuisuudella tarkoitetaan, vai miksi tämä palsta on täyttynyt näistä yli 150-senttisistä valittajista. Oikeasti lyhytkasvuisilla ihmisillä ongelmat lienevät hieman toisella tasolla kuin terveillä yli 150-senttisillä. Itsekin olen lyhyt nainen, mutta en pidä asiaa mitenkään ihmeellisenä. 150-160-senttiset naiset eivät mielestäni ole edes mitenkään harvinaisia. Tunnen useita tämän mittaisia naisia, ja joitain miehiäkin, eikä lyhyys näytä kenenkään elämää rajoittavan.

26

11055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei..

      ..pituudesta varmaan ole haittaa kun ehkä tilanteessa että mittaa on vain jotain 120 cm tai alle tai vastaavasti 220 cm tai yli.
      Toki elämä on helpompaa jos mahtuu normaaliin standardiin, koska juuri tuolit, sängyt, kaapistot ym on mitoitettu keskiarvojen mukaan.

      • Tapiiri

        Kyllä mullakin eilen kävi mielessä et millasta mahtas olla jos olis pituutta vaikka joku 150 cm. Kun itsekin joudun kaupassa kurottelemaan ylimille hyllyille ja pituutta on sentään paljon enemmän. Eli jättääkö lyhyt ylähyllyn tavarat ostamatta ja tyytyy alempien hyllyjen tarjontaan vai viitsiikö joka kerta nähdä sen vaivan että etsii jostain myyjän käsiinsä ja pyytää apua? Tietysti jos paikalle sattuu avuliaita kanssa-asiakkaita, voi pyytä heiltä palvelusta. Mutta jos ujous vaivaa, tyytyykö lyhyt ihminen osaansa?


      • ap.
        Tapiiri kirjoitti:

        Kyllä mullakin eilen kävi mielessä et millasta mahtas olla jos olis pituutta vaikka joku 150 cm. Kun itsekin joudun kaupassa kurottelemaan ylimille hyllyille ja pituutta on sentään paljon enemmän. Eli jättääkö lyhyt ylähyllyn tavarat ostamatta ja tyytyy alempien hyllyjen tarjontaan vai viitsiikö joka kerta nähdä sen vaivan että etsii jostain myyjän käsiinsä ja pyytää apua? Tietysti jos paikalle sattuu avuliaita kanssa-asiakkaita, voi pyytä heiltä palvelusta. Mutta jos ujous vaivaa, tyytyykö lyhyt ihminen osaansa?

        Olen 152 cm pitkä, ja loppujen lopuksi mulle käy tosi harvoin kaupassa niin, etten yllä jotain ottamaan hyllyltä. Sitä paitsi monissa kaupoissa on jakkaroita, joiden avulla yltää ylähyllyille. Myyjiä kaupoissa ei sen sijaan yleensä ole muualla kuin kassoilla, joten heiltä apua ei kyllä saa. Joskus on jotain jäänyt ostamattakin, jos en ole yltänyt, mutta en kai ole sitä kovasti sitten tarvinnutkaan.

        Pointti tässä ketjussa oli alunperin se, että 150 cm on vielä ihan normaali pituus naiselle. Lyhyys saattaa aiheuttaa pieniä ongelmia arkielämässä, kaappien ylähyllyille ei yllä kuin tuolin avulla ja vaatteet on tehty pidemmille ihmisille, mutta harva ihminen oikeasti sopii siihen standardiin, jonka perusteella esim. vaatteet ja huonekalut suunnitellaan. Ongelmansa kullakin. Ihmisillä, jotka ovat oikeasti lyhytkasvuisia, ongelmat ovat kuitenkin usein ihan toisella tasolla. Voi olla vaikeuksia yltää nostamaan rahaa pankkiautomaatista, jne. Ongelmia ei aina aiheuta pelkästään lyhyys, vaan esim. vartalon ja raajojen mittasuhteet saattavat olla poikkeavat.

        Sitä paitsi ihmiset, jotka täällä valittavat lyhyyttään, eivät tunnu olevan niinkään huolissaan lyhyyden aiheuttamista arkielämän pikkuongelmista, vaan heillä tuntuu olevan lähinnä itsetunto-ongelmia, mitä en ihan ymmärrä erityisesti naisten kohdalla. Miehillä pituus liitetään ehkä vahvemmin perinteiseen alfauros-tyyppiin. Kannattaa silti katsella kaupungilla ympärilleen, niin huomaa, että kyllä niille lyhyillekin miehille on naisia riittänyt.


      • nuppu sika
        Tapiiri kirjoitti:

        Kyllä mullakin eilen kävi mielessä et millasta mahtas olla jos olis pituutta vaikka joku 150 cm. Kun itsekin joudun kaupassa kurottelemaan ylimille hyllyille ja pituutta on sentään paljon enemmän. Eli jättääkö lyhyt ylähyllyn tavarat ostamatta ja tyytyy alempien hyllyjen tarjontaan vai viitsiikö joka kerta nähdä sen vaivan että etsii jostain myyjän käsiinsä ja pyytää apua? Tietysti jos paikalle sattuu avuliaita kanssa-asiakkaita, voi pyytä heiltä palvelusta. Mutta jos ujous vaivaa, tyytyykö lyhyt ihminen osaansa?

        Minä oun pyytäny jottaa itestän´ pitemppee antammaan tavaran hyllyltä. Tavalisesti pyyvvän ukkoo, vaikka akkakkii yltäs´, minusta on vain mukavempi kun ukko anttaa sen. Joskus pyyvvän myöjjee jos sattuu justtiisa siinä lähelä olemmaan. Yhesti postissa pyyvvin antamman jottaa ylläältä. Oun 143 cm.
        Ja painan ainakkkiii 65killoo.


      • Lyhyyteni jatkumo
        ap. kirjoitti:

        Olen 152 cm pitkä, ja loppujen lopuksi mulle käy tosi harvoin kaupassa niin, etten yllä jotain ottamaan hyllyltä. Sitä paitsi monissa kaupoissa on jakkaroita, joiden avulla yltää ylähyllyille. Myyjiä kaupoissa ei sen sijaan yleensä ole muualla kuin kassoilla, joten heiltä apua ei kyllä saa. Joskus on jotain jäänyt ostamattakin, jos en ole yltänyt, mutta en kai ole sitä kovasti sitten tarvinnutkaan.

        Pointti tässä ketjussa oli alunperin se, että 150 cm on vielä ihan normaali pituus naiselle. Lyhyys saattaa aiheuttaa pieniä ongelmia arkielämässä, kaappien ylähyllyille ei yllä kuin tuolin avulla ja vaatteet on tehty pidemmille ihmisille, mutta harva ihminen oikeasti sopii siihen standardiin, jonka perusteella esim. vaatteet ja huonekalut suunnitellaan. Ongelmansa kullakin. Ihmisillä, jotka ovat oikeasti lyhytkasvuisia, ongelmat ovat kuitenkin usein ihan toisella tasolla. Voi olla vaikeuksia yltää nostamaan rahaa pankkiautomaatista, jne. Ongelmia ei aina aiheuta pelkästään lyhyys, vaan esim. vartalon ja raajojen mittasuhteet saattavat olla poikkeavat.

        Sitä paitsi ihmiset, jotka täällä valittavat lyhyyttään, eivät tunnu olevan niinkään huolissaan lyhyyden aiheuttamista arkielämän pikkuongelmista, vaan heillä tuntuu olevan lähinnä itsetunto-ongelmia, mitä en ihan ymmärrä erityisesti naisten kohdalla. Miehillä pituus liitetään ehkä vahvemmin perinteiseen alfauros-tyyppiin. Kannattaa silti katsella kaupungilla ympärilleen, niin huomaa, että kyllä niille lyhyillekin miehille on naisia riittänyt.

        Itse olen selän vuoksi romahtanut mittaan 150 cm. Varmaan pituus tippuu lisääkin. Minä en voi jakkaroille nousta. Joudun pyytämään pidemmiltä asiakkailta apua, kun tarviin ylähyllyltä jotain.
        Sinä sataviisikymmentäsenttinen kaveri sanot, että yletyt ylähyllyltä ottamaan :D. Onko sinulla sitten tosi pitkät kädet?


    • Yhen miähen

      Tai oikeestaan tiiän sen vaan, mut se on kai teijänki tuntema eli teppo.moi. Se on vaan 159 cm pitkä, mut eiks Aasialaiset ookki aika lyhyitä?

      • uuuuuuh!!

    • että...

      Tuo lyhytkasvuisuuden raja tosiaan naisilla alle 150cm ja miehillä alle 160cm noin lääketieteellisesti määriteltynä. Itse juuri sen 150 tai hieman yli olen. Korkeintaan 151cm, eikä tosiaan ole elämää rajoittanut- no tietysti sen verran, ettei aina yllä kaikkiin paikkoihin ja pitää pyytää apua, mutta näin pääasiallisesti kaikki sujunut hyvin. :)

      Omasta mielestänikin turha tulla kyllä suht pitkien ja normaalipituisten velittelemaan tänne "lyhyyttään"

    • ymmärrä että,

      lyhytkasvuisuudella tarkoitetaan jonkin sairauden takia tavallista lyhyemmäksi jäämistä. Naista pidetään lyhytkasvuisena, jos hän on alle 140cm ja miestä, jos hän on alle 150cm.

      Tänne on kirjoitellut paljon normaaleja pienikokoisia ihmisiä. Heillä on vain itsetunto-ongelmia eikä muuta. Esimerkiksi naisella pituus 150-160 cm ei ole mikään harvinaisuus eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.

      • YSTÄVÄTÄR--

        joka on 145 pitkä hän on älykäs ja erikois sairaanhoitaja ja mies seurasta ei ole ollut puutetta koskaan hänellä on kaksi pitkää komeaa poikaa ja loistava karriaari ja kukaan ei ole koskaan edes ajatellut hänen pituuttaan. Sittenon toinen tuttu joka on 184 pitkä nainen ja hän on usein huomautellut toisten lyhkäisyydestä joten olen tullut siihen tulokseen että sillä pitkällä naisella ne ongelmat ovat, miksi hän muuten yrittää olla kyyryssä että olis pienen näköinen. Ihan kun rasisti halveksii tumma ihoisia ja samalla juoksee sularioissa että saisi ruskean ihon.


      • Liioiteltuja juttuja

        No 150-160 senttisen naisen ei tosiaankaan pitäisi alkaa
        liioittelemaan ongelmiaan. Naisten keskipituus on täällä n. 165cm,
        joten joku 155cm pitkä ei todellakaan ole vielä mikään toivottoman
        lyhyt nainen. Voi se itsetunnon päälle käydä, mutta ei sentään liioitella
        kutsumalla lyhytkasvuiseksi.

        Itse olen n. 10cm miesten keskipituutta lyhyempi mies, enkä todellakaan
        pidä itseäni lyhytkasvuisena, tai jotenkin "vajaana".
        Lyhyt olen, mutta elän ihan normaalia elämää.


      • tytteli^^

        En ymmärrä miks nykypäivänä edes valitetaan omasta pitudestaan varsinkin naiset joiden ei kuullukkaan olla hirmuisen pitkiä, oon ite 155 cm enkä tunne itseeni kauheen lyhyeksi no kyllä sitä joskus mutta en valita silti, oon terve nuori nainen ja mulla on maailman ihanin poikaystävä! Mitä tätä pituutta valittamaan? Poikaystäväni sanoi että pitää enemmän lyhyistä naisista kuin pitkistä ja oon aina rakastanu korkkareita joten tulee käytettyä useinn :) Oon todella onnellinen ja terveys ja onnellinen elämä ennenkaikkea!


      • ,.,
        tytteli^^ kirjoitti:

        En ymmärrä miks nykypäivänä edes valitetaan omasta pitudestaan varsinkin naiset joiden ei kuullukkaan olla hirmuisen pitkiä, oon ite 155 cm enkä tunne itseeni kauheen lyhyeksi no kyllä sitä joskus mutta en valita silti, oon terve nuori nainen ja mulla on maailman ihanin poikaystävä! Mitä tätä pituutta valittamaan? Poikaystäväni sanoi että pitää enemmän lyhyistä naisista kuin pitkistä ja oon aina rakastanu korkkareita joten tulee käytettyä useinn :) Oon todella onnellinen ja terveys ja onnellinen elämä ennenkaikkea!

        Naiset usein haluavat itseään pidemmän miehen. Tämä ei tietenkään aiheuta alle ka pituuden oleville naisille mitään ongelmaa, mutta jos mies on esim 10 cm alle miesten ka pituuden niin alkaa miehellä ongelma löytää naista joka hänet huolisi.

        Lisäksi kun otetaan huomioon että lyhyet naiset haluavat usein käyttää korkkareita vaikeutuu miehen tilanne entisestään.

        "Ihminen on tarpeeksi pitkä kun jalat ylettyvät maahan"


      • lienee
        ,., kirjoitti:

        Naiset usein haluavat itseään pidemmän miehen. Tämä ei tietenkään aiheuta alle ka pituuden oleville naisille mitään ongelmaa, mutta jos mies on esim 10 cm alle miesten ka pituuden niin alkaa miehellä ongelma löytää naista joka hänet huolisi.

        Lisäksi kun otetaan huomioon että lyhyet naiset haluavat usein käyttää korkkareita vaikeutuu miehen tilanne entisestään.

        "Ihminen on tarpeeksi pitkä kun jalat ylettyvät maahan"

        sitten se normaali miehen mitta. Ainakin minä 155 cm miehenä olen kokenut lyhyyteni edukseni. Olen myös huomannut seurustellessani suurikokoisten naisten kanssa sen suureksi eduksi. Aina olen saanut rutkasti naisten huomiota, Sexikin on ollut erittäin mukavaa semmoisen 180 cm naisen kanssa. Koskaan en ole kokenut pienuuttani haitaksi. Joku kateellinen äijä joka on jäänyt naisasioissa toiseksi on tosin pilkatakseen minua nimitellet kääpiöksi. Se ei ole minua haitannut,eikä haittaa ja osaanpa kyllä antaa takaisinkin.


      • pikkarainen,vaan ei.
        lienee kirjoitti:

        sitten se normaali miehen mitta. Ainakin minä 155 cm miehenä olen kokenut lyhyyteni edukseni. Olen myös huomannut seurustellessani suurikokoisten naisten kanssa sen suureksi eduksi. Aina olen saanut rutkasti naisten huomiota, Sexikin on ollut erittäin mukavaa semmoisen 180 cm naisen kanssa. Koskaan en ole kokenut pienuuttani haitaksi. Joku kateellinen äijä joka on jäänyt naisasioissa toiseksi on tosin pilkatakseen minua nimitellet kääpiöksi. Se ei ole minua haitannut,eikä haittaa ja osaanpa kyllä antaa takaisinkin.

        Olen pisimmilläni ollut kai 142 senttiä. Nuorena ehkä ranskalaisilla koroilla pääsin vähän korkeammalle. Mutta minun ei ole tarvinnut kärsiä koostani juuri koskaan, sillä siihen aikaan oli paljon pieniä miehiäkin.
        Oma mieheni oli 175 ja pojat huitelevat vielä pitempinä.
        Kaupoissa en tietenkään ylety ylähyllyille saakka, mutta olen huomannut , että nuoretkin ovat hyvin ystävällisiä kun pikku mummo pyytää heiltä kohteliaasti apua. Moni varmaan tuntee tehneensä päivän hyvän työ samalla.


      • 25
        lienee kirjoitti:

        sitten se normaali miehen mitta. Ainakin minä 155 cm miehenä olen kokenut lyhyyteni edukseni. Olen myös huomannut seurustellessani suurikokoisten naisten kanssa sen suureksi eduksi. Aina olen saanut rutkasti naisten huomiota, Sexikin on ollut erittäin mukavaa semmoisen 180 cm naisen kanssa. Koskaan en ole kokenut pienuuttani haitaksi. Joku kateellinen äijä joka on jäänyt naisasioissa toiseksi on tosin pilkatakseen minua nimitellet kääpiöksi. Se ei ole minua haitannut,eikä haittaa ja osaanpa kyllä antaa takaisinkin.

        istukko naisen sylissä kun suutelet häntä?


      • jngjn
        25 kirjoitti:

        istukko naisen sylissä kun suutelet häntä?

        Itse olen 148 cm nainen, ja koen itseni ihan riittäväksi tällaisena. Ihme että edes vaivaudun lukemaan tätä palstaa =D. En ole mistään pienikokoisten suvusta, vaan suvussani on myös pitkiä, ja sisarukseni ovat kaikki (3 kpl) keskipituisia. Ja joo.....yletyn yleensä ylähyllyille kaupassa, ainoastaan kotini lautaskaapin ylimmille hyllile ja maustekaapille tarvitsen jakkaran. =)


      • mvkmvisjgigfsöl
        YSTÄVÄTÄR-- kirjoitti:

        joka on 145 pitkä hän on älykäs ja erikois sairaanhoitaja ja mies seurasta ei ole ollut puutetta koskaan hänellä on kaksi pitkää komeaa poikaa ja loistava karriaari ja kukaan ei ole koskaan edes ajatellut hänen pituuttaan. Sittenon toinen tuttu joka on 184 pitkä nainen ja hän on usein huomautellut toisten lyhkäisyydestä joten olen tullut siihen tulokseen että sillä pitkällä naisella ne ongelmat ovat, miksi hän muuten yrittää olla kyyryssä että olis pienen näköinen. Ihan kun rasisti halveksii tumma ihoisia ja samalla juoksee sularioissa että saisi ruskean ihon.

        Joskus pistää silmään tuo, kun puhutaan tavallista lyhyemmistä tai kun lyhyt itse puhuu... Siis tuo, että kyllä on saanut pitkiä poikia ja on pitkä mies ja urakin on luotu ym. Siitä välittyy kuva, ettei kirjoittaja oikein arvosta itseään lyhyenä, kun pitää erikseen mainita, että on saanut iskettyä PITKÄN miehen ja saanut PITKIÄ lapsia ja uskokaa tai älkää, lyhyenä on jopa päässyt töihin eikä olekaan täysi urpo. Vähän sama kuin joku pitkä nainen vinettää kuinka on niin kamalaa, kun miehet ei kiinnostu "liian" pituuden vuoksi, on tää niin pinnallinen maailma, mutta samaan hengenvetoon puuskahdetaan, ettei kyllä ikimaailmassa huolisi itseään lyhyempää kumppania.

        Itselleni toisen pituus on se ja sama, jos toinen itse hyväksyy pituutensa. Pituudesta vouhkaajat ei näin aikuisena kamalasti kiinnosta.


    • Taukkino

      Jaahas taas ohelmoimaan Ilmestyskirja 15:sta...
      Kääpiötä muistutan vain silloin, kun en aja partaani.

      Mutta rehelllisesti sanoen, IHMISKUNNAN PITUUSEROT OVAT HÄPEÄLLISEN PIENIÄ, verrattuna tiikeriin, kissaan, gorillaan ja makiin!

      Ja no, tonttujakin toisinaan näkee, sellaisia talitintin kokoisia, mutta tuli MELEKO HUONO VOINTI, kun kuvittelin sellaisen rypemään lumikinokseeni! Melekein luulin kuolevani, tuli niin tupakkivointi - että!

    • hiphip1

      Jaa-a, kyllä minä olen 150 senttisenä naisena huomannut paljon ongelmia elämässäni ja niistä lähes kaikki johtuvat muiden ihmisten asenteesta. Toki vaatteet ovat liian pitkiä ja mekkojen vyötärö lantion korkeudella, mutta näistäkin "pulmista" käsistään taitava ja luova ihminen kyllä selviää. Sen sijaan se ettei minua ikinä oteta tosissaan eikä vakavasti ottaa kipeästi sydämeen, taidan näyttäytyä jokaisella 15 kesäisenä pikkutyttönä joka katselee silmät pyöreinä ihmeellistä maailmaa. Olen korvannut fyysiset puutteeni yleisivistyksellä, loistavalla koulumenestyksellä, periksiantamattomuudella, luovuudella ja urheilullisuudella ja näin saavuttanut asioita joita muut ikäiseni ihastelevat ja pitävät ihmeenä näin pienen tytön ansioluettelossa. Sen sijaan elämäni on täynnä ylisuorittamista, itsensä väheksymistä ja hirvittävää, lähes katkeraa, näyttämisen tarvetta. Eli ei kiva.

      • lyhkäänen

        Minä olen 159 senttinen nainen ja olen myös saanut kuulla kommentteja lyhyydestäni. Erityisesti naiset voivat olla tosi ilkeitä. Joku on nimitellyt minua "matalaksi", koulussa liikunnanopettaja pätkäksi. (olin luokkani lyhin). Myös omat sukulaiseni ovat aina huomautelleet ja ihmetelleet, että "miten sinä noin lyhyeksi jäit?" Siitäkin huolimatta, että äitini on minua 10 senttiä lyhyempi. Kerran kuulin myös, kun mieheni veli naureskeli jotakin lyhyistä jaloistani. Myös mieheni siskot ovat tehneet minulle selväksi, että lyhyet ihmiset eivät ole mitään. Onneksi mieheni, joka myös on pitkä, ei ole maininnut asiasta.
        Lyhyys on haitannut minua murrosiästä lähtien, aina on vähän saanut hävetä itseään. Olen yrittänyt kaikella lailla voimistella ja venytellä, että saisin edes sentin lisää, 160 senttiä kun tuntuu jo melkein ihmisen pituudelta. (yrittää olla loppuvitsi!)


      • Njooo'o
        lyhkäänen kirjoitti:

        Minä olen 159 senttinen nainen ja olen myös saanut kuulla kommentteja lyhyydestäni. Erityisesti naiset voivat olla tosi ilkeitä. Joku on nimitellyt minua "matalaksi", koulussa liikunnanopettaja pätkäksi. (olin luokkani lyhin). Myös omat sukulaiseni ovat aina huomautelleet ja ihmetelleet, että "miten sinä noin lyhyeksi jäit?" Siitäkin huolimatta, että äitini on minua 10 senttiä lyhyempi. Kerran kuulin myös, kun mieheni veli naureskeli jotakin lyhyistä jaloistani. Myös mieheni siskot ovat tehneet minulle selväksi, että lyhyet ihmiset eivät ole mitään. Onneksi mieheni, joka myös on pitkä, ei ole maininnut asiasta.
        Lyhyys on haitannut minua murrosiästä lähtien, aina on vähän saanut hävetä itseään. Olen yrittänyt kaikella lailla voimistella ja venytellä, että saisin edes sentin lisää, 160 senttiä kun tuntuu jo melkein ihmisen pituudelta. (yrittää olla loppuvitsi!)

        Täh? Ethän sinä ole kuin muutaman sentin naisten keskipituutta lyhyempi. Siinä olet kyllä oikeassa, että ihmiset ovat tosi ilkeitäö ja ajattelemattomia m*lkkuja lyhyempiä kohtaan. Moni tuntuu ajattelevan että lyhyempiä saa nimitellä ihan vapaasti ja että pidempi on aina jotenkin tärkeämpi ihminen.


      • keskikokoinen
        lyhkäänen kirjoitti:

        Minä olen 159 senttinen nainen ja olen myös saanut kuulla kommentteja lyhyydestäni. Erityisesti naiset voivat olla tosi ilkeitä. Joku on nimitellyt minua "matalaksi", koulussa liikunnanopettaja pätkäksi. (olin luokkani lyhin). Myös omat sukulaiseni ovat aina huomautelleet ja ihmetelleet, että "miten sinä noin lyhyeksi jäit?" Siitäkin huolimatta, että äitini on minua 10 senttiä lyhyempi. Kerran kuulin myös, kun mieheni veli naureskeli jotakin lyhyistä jaloistani. Myös mieheni siskot ovat tehneet minulle selväksi, että lyhyet ihmiset eivät ole mitään. Onneksi mieheni, joka myös on pitkä, ei ole maininnut asiasta.
        Lyhyys on haitannut minua murrosiästä lähtien, aina on vähän saanut hävetä itseään. Olen yrittänyt kaikella lailla voimistella ja venytellä, että saisin edes sentin lisää, 160 senttiä kun tuntuu jo melkein ihmisen pituudelta. (yrittää olla loppuvitsi!)

        Ööh, miten 159 cm voi kenenkään mielestä olla lyhyt? Merkittävä osa suomalaisista naisista on samanmittaisia. Olen itse vain sentin pari pidempi enkä pidä todellakaan itseäni lyhyenä vaan juurikin keskipituisena. Etkö ole ulkona kulkieassasi huomannut että kanssasisaret ovat samanpituisia?


    • eronnutpoikamies

      Mä tykkään pikkusista naisista. Ne on näppäriä aängkyhommissa, toisin kuin jotkut 180 hingankolistajat.

      • M37-80

        Lyhytkasvuiseksi sanotaan ihmisiä jotka ovat riippumatta sukupuolesta alle 140-150cm.Miesten 'normaalipituus' on 157-190 cm. Itse olen just 157cm.On sanottu joskus kääpiöksi ja pygmiksi.Nuorempana loukkannuin nimittelystä mutta nyt vanhempana ei vois vähempää kiinnostaa mitä muut ihmiset minusta ajattelevat.Sitä on tajunnut että ihminen joka nimittelee toista ihmistä on itseensä jostain tyytymätön.Kyllä jokaisesta ihmisestä löytyy jotain epäkohtia mutta itse en näe tarpeelliseksi huomautella ketään koska tiedän että se voi loukata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe