Kelalla oikeus tulla kotiin???

..............................

Saako KELA tulla kotiin katsomaan, ovatko asiat oikeasti niin kuin on hakemuksessa väittänyt? Tietääkö joku, että olisivat jollekin tehneet niin? Kaveri väitti, että tutulla olisi käyty ja kaapeissa piti olla nimilaput jne. Yhellä tutulla oli vaan osa asunnosta vuokrattuna ja vuokraamattomien osien piti olla lukittuna jne. Onko niillä oikeus tulla jonkun kotiin? Ilmoittamatta?

28

9988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

KELAn tarkastusyksikön tarkastajilla on oikeus tulla kotiin (teknisesti kysymys on virkamiehistä). Tarkastajia taitaa olla noin 20, ja yleensä hoitavat oven avaamisen huoltoyhtiön kautta (eivät siis etukäteen ilmoita tulosta asukkaille). Normaalisti asunto videoidaan, ja 1-2 kk kuluttua käynnistä tulee postin kautta tarkistusraportti ja mahdollinen takaisinperintämääräys, johon on mahdollista antaa vastine 14 vrk sisällä. Määräajasta kannattaa pitää kiinni, sitä myöhemmin tehtyjä vastineita ei huomioida.

• Puhuko soopaa

Millään Kelan virkailijalla ei ole mitään oikeutta tulla kenenkään kotiin millekkään tarkastuskäynnille. Edes poliisi ei tule kotiin, ellei ole syytä epäillä vakavaa rikosta.

• kldsklsdkls
        Puhuko soopaa kirjoitti:

Millään Kelan virkailijalla ei ole mitään oikeutta tulla kenenkään kotiin millekkään tarkastuskäynnille. Edes poliisi ei tule kotiin, ellei ole syytä epäillä vakavaa rikosta.

Joo siis, POLIISIKIN tarvitsee kotietsintäluvan ja siinä vaiheessa epäillään jo aika vakavasti vakavaa rikosta!

• --------------
        kldsklsdkls kirjoitti:

Joo siis, POLIISIKIN tarvitsee kotietsintäluvan ja siinä vaiheessa epäillään jo aika vakavasti vakavaa rikosta!

SUOMESSA ei ole mitään kotietsintälupaa mikä anottaisiin tuomioistuimelta. HOLLYWOODISSA on kotietsintälupa. Valitettavasti (joissain tapauksissa onneksi) Suomessa poliisi voi tulla sisään ilman "kotietsintälupaa" esim. jos tekijä on saatu verekseltään kiinni ja voidaan jäljittää kotiin. Suomessa on kyllä kotietsintä, ja sitä koskevat ohjesäännöt, mutta periaatteessa jos poliisilla on syy tulla sisään ne tulevat, ja määräykseksi riittää vaikka esimiehen viesti radiossa että tutkitaan se ja se paikka. Jälkeenpäin saat kyllä kirjallisena perusteet etsinnälle, ja voit valittaa virallisia teitä mikäli etsintä on ollut aiheeton.

• ei kannata

Tietysti Kelalla on oikeus tarkistaa onko asiat niin kuin asiakas väittää niiden olevan.

Tarkistus tehdään käymällä asianomaisen kotona. Tarkastajilla on virkamerkki, jota vilauttamalla, talkkarin on päästettävä tarkastajat tarkastettavan kotiin sisälle, myös asunnon vuokrana-antaja voi päästää kelan tarkastajat asuntoon sisälle.

Mutta jos asiat ovat niinkuin niiden pitääkin olla eli tuensaaja ei valehtele anomuksissaan, ei tarkastajilla ole tietenkään mitään syytä tehdä tarkistuksia.

Tarkastajille voi tehdä ilmoituksen vaikkapa naapuri joka epäilee, että asunnossa harrastetaan vilunkipeliä.

Jos vuokralainen on nostanut aiheettomasti avustusta, hän joutuu maksamaan saamansa avustuksen tietysti takaisin ja tälläinen huijaamisyritys seuraan asiakkaan papereissa pysyvästi loppuelämän ja vaikuttaa muihin mahdollisiin avustuksiin tai korvausrahoihin tulevaisuudessa, jopa niin että asiakas ei tule saamaan korvauksia vaikka ne hänelle muuten kuuluisivatkin.

Esimerkiksi lääkärimaksuista tai sairaspäivärahoista tai eläkkeistä voidaan vähentää osa kuitenkin enintään 60 %.

• noin ei mene

"Tarkistus tehdään käymällä asianomaisen kotona. Tarkastajilla on virkamerkki, jota vilauttamalla, talkkarin on päästettävä tarkastajat tarkastettavan kotiin sisälle, myös asunnon vuokrana-antaja voi päästää kelan tarkastajat asuntoon sisälle."

Ihan omiasi kyllä nyt kirjoittelet. Kotirauhan suojaamalle alueelle ei ihan noin vain mennä. Jos talkkari avaa oven tuollaiselle tarkastajalle niin saa hänkin varmaan potkut ja syytteen kotirauhan rikkomisesta. Kerroppas mihin lakiin tuollainen tarkastuoikeus perustuu?

• tapaus, niin
        noin ei mene kirjoitti:

"Tarkistus tehdään käymällä asianomaisen kotona. Tarkastajilla on virkamerkki, jota vilauttamalla, talkkarin on päästettävä tarkastajat tarkastettavan kotiin sisälle, myös asunnon vuokrana-antaja voi päästää kelan tarkastajat asuntoon sisälle."

Ihan omiasi kyllä nyt kirjoittelet. Kotirauhan suojaamalle alueelle ei ihan noin vain mennä. Jos talkkari avaa oven tuollaiselle tarkastajalle niin saa hänkin varmaan potkut ja syytteen kotirauhan rikkomisesta. Kerroppas mihin lakiin tuollainen tarkastuoikeus perustuu?

niin asunto voidaan tarkastaa.

• Väitteesi tueksi
        tapaus, niin kirjoitti:

niin asunto voidaan tarkastaa.

Laitappa väitteesi tueksi jotain lakipykälää, joka kertoo, että Kelan tai sossun virkailijalla on oikeus tarkistaa jonkun koti. Eipä taida löytyä, joten puhut ihan puuta heinää. Niillä ei ole mitään oikeutta tulla kenenkään kotiin millekkään tarkistuskäynnille ilman asukkaan lupaa.

• ...
        Väitteesi tueksi kirjoitti:

Laitappa väitteesi tueksi jotain lakipykälää, joka kertoo, että Kelan tai sossun virkailijalla on oikeus tarkistaa jonkun koti. Eipä taida löytyä, joten puhut ihan puuta heinää. Niillä ei ole mitään oikeutta tulla kenenkään kotiin millekkään tarkistuskäynnille ilman asukkaan lupaa.

Asiasta on säädetty Valtioneuvoston asetuksessa Kansaneläkelaitoksessa. KELAn tarkastusyksikön perustamisen mahdollistava muutos on tullut voimaan 1.1.2007 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011137). Asetus on annettu Kansaneläkelaitoslain 25 § perusteella (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010731).

• Nakkisetä

paskaa... Edes asunnon vuokranantajalla ei pitäisi vuokrattuun kämppään olla edes avainta, ja vaikka olisi niin sisälle ei saa mennä. Talonmiehellä ei ole oikeutta ilman asukkaan lupaa mennä sisälle, ellei huoneistossa ole käynyt jotain vakavaa, esim.putkivuodot, viemäritulvat jotka vaikuttaa kiinteistön kuntoon merkittävästi. Jos on epäilty kuolematapaus niin silloin on soitettava hätäkeskukseen ja kerrottava asia niin sinulla on sitten talonmiehenä alibi ja voit vilkaista sisälle.

• ..............................

• kldskldsklsd

Nyt kuullostaa kyllä jo hieman turhan paksulta, sori vaan...

Ei niitä VANKEJAKAAN niiden KOKO IKÄÄ rankaista. (Elinkautinenkaan ei todellisuudessa ole ELINkautinen.)

• Anonyymi
        Nakkisetä kirjoitti:

paskaa... Edes asunnon vuokranantajalla ei pitäisi vuokrattuun kämppään olla edes avainta, ja vaikka olisi niin sisälle ei saa mennä. Talonmiehellä ei ole oikeutta ilman asukkaan lupaa mennä sisälle, ellei huoneistossa ole käynyt jotain vakavaa, esim.putkivuodot, viemäritulvat jotka vaikuttaa kiinteistön kuntoon merkittävästi. Jos on epäilty kuolematapaus niin silloin on soitettava hätäkeskukseen ja kerrottava asia niin sinulla on sitten talonmiehenä alibi ja voit vilkaista sisälle.

kyllä vuokra-asunnon omistajalla pitää ja saa olla oma avain sinne jotta pääsee tutkimaan mikäli siellä tehdään rikoksia tai asuntoa rikotaan , miutoinhan vuokralaisista ei pääsisi
        eroon koskaan vaikka Käräjäoikeus määräisi muuttamaan , itse en ainakaan suostuisi
        ottamaan vuokralaista ilman suostumusta asunnon tarkastukseen pakottavassa tilan- teessa tarvittaessa , ei kuitenkaan vuokralaisen poissaollessa paitsi vesivuodon tai
        sähköhäiriön johdosta , naapurissa vuokralainen repi irti seinän paneleita , irtisanoi
        sähkösopimuksen sähkölämmitystalossa , tuo meni linnaan 3kk ajaksi. sillä aikaa oli
        vesijohdot jäätyneet , viemärin päälle tuo oli heittänyt pyyhkeet jolloin kylmä vesi
        oli jäätynyt pesuhuoneessa 10cm korkeaksi jääkerrokseksi, omistaja sai sen häädettyä
        pois vasta 6kk kuluttua tehtyään rikosilmoituksen , pennitön vuokralainen vain nauroi paskaista naurua vaikka sai asua siinä ilmaiseksi 4v ajan, teetti 2 pittbullilla pentuja ,
        vei uroksen joka yö kylmään kellariin jotta emä pentuineen sai olla rauhassa , että
        tällaisiakin tyyppejä löytyy ,

• mielikuvitus on

tyhmän kirjoitajan ainut huvitus,perustelkaa kelan kotitarkastukset; LAKI,PYKÄLÄT,MOMENTIT MISTÄ LÖYTYY??????

• äfpeeaa

Ehdottomasti kotitarkistus voidaan suorittaa.
      Epäilyttävän parin sukuelimista otetaan dna-näytteet.
      Jos molemia löytyy, kyseessä on avopari.

• kelalainen

tämä kirjoitus on pelkkä vitsi! ei kai kuka uskonut.
      Siis kela ei tule kotiin, vain sossu tekee tarkistuksia!

• runontaja

KELAlta, saa tarkan vastauksen.
        Ei koske minua, en siis tiedä.

Tuskin ketään menee ja murtaa turvalukon KELAn tarkastajien iloksi.

Ruotsissa vastaavan KEKAn tarkastaja voi käydä vierailulla, mutta soittaa kiivaasti ovikelloa.

• Nakkisetä
        runontaja kirjoitti:

KELAlta, saa tarkan vastauksen.
        Ei koske minua, en siis tiedä.

Tuskin ketään menee ja murtaa turvalukon KELAn tarkastajien iloksi.

Ruotsissa vastaavan KEKAn tarkastaja voi käydä vierailulla, mutta soittaa kiivaasti ovikelloa.

Itselläni kävi näin. Olin juuri muuttamassa Helsingin kaupungin asunnosta pois ja tein siitä isännöitsijä toimistoon ilmoitukset niinku pitikin, nainen toimistolla ilmoitti että isännöitsijä/huoltomies tulee tekemään lopputarkastuksen ensiviikolla johonkin päivään.
        Sanoin että ei varmana tule ilman minun lupaani.Silti ne idiootit oli siellä käyny ilman minkäänlaista lappua jättämättä, tein valituksen siitä taloyhtiön hallitukseen, niin johan alkoi tapahtua, ei ole isännöitsijää näkyny vähään aikaan. Paha homma mutta laki on laki ja omista asioista on pidettävä kiinni.

Eli tuo kelan kotiintulo on paskapuhetta. Suomessa kukaan ei saa tulla ilman sinun lupaasi sisälle.Ainot jolla on siihen oikeus ja valtuus on Tulli, niillä on suurimmat oikeudet kaikista ja niiden ei paljoa tarvitse selitellä.

• Nakkisetä kirjoitti:

Itselläni kävi näin. Olin juuri muuttamassa Helsingin kaupungin asunnosta pois ja tein siitä isännöitsijä toimistoon ilmoitukset niinku pitikin, nainen toimistolla ilmoitti että isännöitsijä/huoltomies tulee tekemään lopputarkastuksen ensiviikolla johonkin päivään.
        Sanoin että ei varmana tule ilman minun lupaani.Silti ne idiootit oli siellä käyny ilman minkäänlaista lappua jättämättä, tein valituksen siitä taloyhtiön hallitukseen, niin johan alkoi tapahtua, ei ole isännöitsijää näkyny vähään aikaan. Paha homma mutta laki on laki ja omista asioista on pidettävä kiinni.

Eli tuo kelan kotiintulo on paskapuhetta. Suomessa kukaan ei saa tulla ilman sinun lupaasi sisälle.Ainot jolla on siihen oikeus ja valtuus on Tulli, niillä on suurimmat oikeudet kaikista ja niiden ei paljoa tarvitse selitellä.

kävi talkkari luvatta asunnossa kkun oltiin poissa, vaihdoin lukkopesän ja loppu luvattomat käynnit.

Sama talkkari uhkasi hakata talossa asuvan 14 vuotiaan tytön hengiltä.
        Työn äiti teki valituksen isännöitsijälle, ei vaikutusta.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että kukaan ulkopuolinen ei saa tulla etukäteen ilmoittamatta visiitille.

• runontaja kirjoitti:

kävi talkkari luvatta asunnossa kkun oltiin poissa, vaihdoin lukkopesän ja loppu luvattomat käynnit.

Sama talkkari uhkasi hakata talossa asuvan 14 vuotiaan tytön hengiltä.
        Työn äiti teki valituksen isännöitsijälle, ei vaikutusta.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että kukaan ulkopuolinen ei saa tulla etukäteen ilmoittamatta visiitille.

tyhmää
        ei niin saa tehdä KUKAAN talkkari ! Hyvä et teit niin. Olisipa muillakin, et pystyy tekeen noin.......ja ei
        antaisi sitä toista avainta sille talkkarille......
        No se nyt on jo tyhmää. Niin ei saa tehdä. Tehkää suoraan RIKOSILMOITUS POLIISILLE. Mulla melkein sama juttu........ei vaan oo lapsia yms.....asun yksin ja ton tyhmän talkkarin kätyrit käy siellä visiitillä liian usein......eikä edes vaivaudu ilmoittamaan etukäteen ! Häpeällisiä ukkkoja ne on kaikki !

• helpommallakin pääsee

Miksi kehitellä jotain tarkastajia, kun asiat menevät OIKEASTI näin:

- Sinä haet tukea
      - KELA hyväksyy/hylkää/pyytää lisäselvityksiä
      - Tukea myönnetään /ei myönnetä
      - Tyydyt päätökseen/valitat muutoksenhakulautakuntaan
      - Jos myöhemmin selviää että olet saanut tukea aiheetta, peritään se takaisin (ilmianto/verotiedot jne..)
      - Vedätät törkeästi, päädyt käräjille

• kelassa epäillään

että jotain huijausta on meneillään, he voivat tietysti tutkia asiaa. Poliisia kai he käyttävät. Ääritapauksissa ehkä joku tulisi käymään, jos on syytä epäillä. Mutta ei ne nyt mitään tv-lupatarkastajien tyylisiä ole.

• _x12345x_

Myös ottaa jääkaapista sen viimeisen kinkku-voileivän.

• oliko sillä

sellainen??! Milloinkahan?

• asiaa esitut-

kinnassa, jos epäillään rikosta. Silloin pitää vastata poliisin kysymyksiin. Epäilty tosin saa valehdella, mutta muiden on puhuttava totta. Esimerkiksi naapuri voi tehdä tutkintapyynnön nähtyään, että totuus on toisin kuin paperilla.

• rtyrtyrt

Kelan ukoilla ei ole mitään asiaa minnekään. Jos keksivät pykälän, mistä on odotettavissa 6kk linnaa, niin sitten poliisin kautta ja kotietsintäluvilla sisään. Minkään Kelan maksujuttujen takia ei kenenkään torppaan kävellä ku hollitupaan. Kyllä nää SUomen toiset nöyrät kansalaiset on valmiita näköjään mihin vain, oli tv-lupaukko tai mitä lie kelan veikkoja..höh... Poliisi ja palokunta, siinä ne taitaa olla. Ja talkkarikaan ei eri ilmoitusta, ellei ole vesivahinko tai tulipalo...asukkaan poissaollessa. Ja tuolloinkin on jo palokunta myös asialla.. Ei kyllä tulis mun huusholliin. Kaikkee se tää poliisivaltio teettää. Tehny puolesta kansaa lampaita.

• ei ole.
      Vaikka ani harva kyllä valehtelee tossa asiassa.... vaikka onhan niitä vissiin jokunen tyhmä....
      Mulle tuli kerran (vuosia sitten) joku kirje sieltä,n ja sen oli joku tyrkimys aukaissut ! mulla ei silloin vielä ollut lukkoa omassa postilaatikossani, nyt se on ollut siinä pari vuotta, ja se on tehonnut ! mutta se luuk-
      ku on mennyt rikki, se on melkein irti.....se on sellainen vanhanaikainen muovilaatikko.....punainen.....
      Ja asun asuinalueella, joka on häpeäksi koko kansalle. Niiden säännöt tuntuu koskevan VAIN mua ei lähes
      ketään muuta....sen ukon kätyrit on liiankin usein mun kimpussa jos jonkinlaisen syytteen kanssa.....muka
      mas mä oon kaikkeen syyllinen....en ole ! olen 100 % savuton ja raitis nainen, lapseton sinkku. En oo kuin
      muutaman kerran rikkonut ns. mökäsääntöä, ja se oli silloin kun se Kylmäverisesti sinun tuli ekaa kauttaan
      ja se näytettiin alkavan kello 21:30. Siinä meni aina alle 30 minsaa yli sen ajan....ei ollut kovalla se TV.....
      ei kukaan valittanu.....asun onneksi nurkkahuoneistossa.......mut yks ex-naapuri mökäs pari vuotta sitten soittamalla jotakin ihmeen vinkunaa kakka musaa rääkymistä kello 22:00:n jälkeen....mä olin just saanu u-
      nen päästä kiinni, siihen mökään heräsin. Meinasin mennä hakkaan sen tyhmän ukon ovee ja huutaan et la
      ita se nyt kiinni ja rupee nukkuun niinkuin muutkin täällä tekee tähän aikaan.....ei sillä ollu töitä, mutta rahaa sillä riitti, liekö sitten ryöstäny pankin ja saanu aika paljon käteistä mukaan jäämättä kiinni......se valvoi aina yli kello 24:n joka yö, ja heräs samoihin aikoihin päivällä........onneks sen seinänaapuri kuuli sen mökän kans ja teki ilmoituksen, ja se joutui muuttaan pois.... jotkut luulee et laki ja säännöt ei koske
      heitä koskaan........

• Anonyymi

kyllä yleisavaimella talonmies ja remonttimiehet pääsee sisään ihan lain mukaan, perus-
      korjauksen aikana ovat kaikki ovet levällään , eli naapurikin pääsee sisään kotiisi jos
      tahtoo nähdä mitä siellä löytyy , kun jouduin tapaturmaan ja hain korvausta Tapiolasta niin oli Tapiolan vakuutustarkastaja käynyt salaa kotonani , postilaatikossa oli ilmoitus siitä
      että minua rpäiltiin huijauksesta ja tulevat tarkistamaan samana päivänä kuin tulossa
      oli oikeudenkäynti seura,a,vana päivänä , vaikka ilmoitus pitäisi laittaa 14vrk aiemmin,
      eivät mitään löytäneet paitsi muutaman viinipullon , sitte oli poliisin viina- ja huume -tarkistus läheisessä risteyksessä juuri ennen oikeudenkäyntiä, mennessä oli oikealla
      puolella tietä ja palatessa taas oikealla puolella tietä, aivan kuin olisivat juuri minua
      kytänneet , työnantajani Poutapäivä oli laatinut työtodistuksen ei-rekisteröidyn
      tytäryhtiönsä nimissä, siitä syyttäjä sai ponnen syyttää petoksen yrityksestä , kun nautin masennuslääkkeitä niin en sitä huomannut enkä omistanut 20v sitten nettiä josta oisin voinut tarkistaa todellisen työnantajan nimen , nyt tuo vaihtoi nimensä sen tytäryhtiön
      Elega nimeksi joka sekoittaa tuomareiden päitä ,
      läheisessä rusteyksessä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      85
      2642
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      456
      1903
    3. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      164
      1801
    4. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      112
      1445
    5. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      88
      1421
    6. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      45
      1378
    7. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      70
      1297
    8. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1286
    9. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      68
      1059
    10. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      58
      1050
    Aihe