Hei! Tilanne on sellainen, että muutama vuosi sitten olen valmistunut luonnontieteilijäksi (FM). Jo opiskeluaikana tiesin, että aion lukea tästä opettajapätevyyden, ja opintoja olenkin koko ajan tehnyt sivutoimisesti, eli biologiaa lisää, maantietoa, kasvatustieteen pedagogisia..Ja loppua ei tunnu näkyvän.. Noin 1,5 vuoden päästä voisin saada pätevyyden, mutta näillä näkymin vasta biologia, kemia opettajaksi. Maantietoa ei ole kuin perusopinnot. En toisaalta jaksaisi vuosien opiskelua, mutta varsinkaan, kun ei ole mitään takuita töistä! Lukio kiinnostaisi, miksei yläkoulukin. Sijaisuuksia olen jonkin verran tehnyt, mutta pitempiin ei ole mitään asiaa epäpätevänä, enkä tiedä, olisiko muutenkaan, sillä ottavat väitelleitä!!! järkijään sijaisuuksiin... Parin päivän sijaisuuksiin soittavat silloin tällöin, mutta ei ole yleensä mahdollisuutta ottaa vastaan, kun kahden lapsen hoito pitäisi saada järjestymään, ja toki sen järjestän nopeastikin (mies voi jäädä kotiin tms.), jos saisin pidemmän työn... Olen jopa miettinyt väitöskirjan tekemistä, vain jotta pääsisin joskus opettamaan, mutta en tiedä, onko siinä mitään järkeä.. Tutkimustyötäkin on tullut tehtyä, eikä se kauheasti (läheskään niin kuin opetus) nappaa..
Kaiken lisäksi olen aina aika ajoin haaveillut jopa luokanopen työstä.. Siihen pitäisi lukea toki vielä lisää, mutta jos töitä löytyisi paremmin/olisi sittenkin vielä enemmän mun juttu, niin sen voisin toki tehdä.. Onko teillä kokemusta POM-opinnoista? Käykö siinä taas niin, että jos niiden kautta pätevöityy, niin sitä ei arvosteta... Voi, kun tietäis mitä tehdä.. 30 v. lähenee, työkokemusta noin 1 v., kaksi lasta, mutta tuleva tuntuu olevan niin auki.... Ja se on varmaa, että opeksi haluan, on tullut kaikkea muutakin sairaalakemististä lähtien mietittyä...
Luokanope vs. aineenope, mitä tehdä ylipäätään?
14
1384
Vastaukset
- Oonamoona
Aineenopena saisit enemmän palkkaa.
- Opexi
Kaksoipätevyyden minä ainakin lukisin. Lue POM-opinnot ja aineopinnot jostakin muusta kuin pääaineestasi niin sinullahan on siinä jo kolmoispätevyys. Tietysti siis ne opettajan pedagogiset myös.
- kaksoispätevyydellä
ei tee oikeastaan mitään, kun luokanopen opetusvelvollisuus on niin iso ja palkka niin huono, ettei niitä töitä kannata tehdä, jos vain on mahikset aineenopettajuuteen. Lue matikasta laudaturi, niin töitä riittää, lukiostakin!
- .... :)
Moi, moi! Siis järkevintähän minun on tosiaan "jäädä" aineenopeksi, mutta masentaa, jos näiden lukemisten jälkeen ei töitä ala saada. Eli minulle tulee näiden pedagogisten jälkeen pätevyys bi (sivuainelaudatur), ke (cumu). Tuolla yhdistelmällä ei oikein töitä taida herua, ja maantietoa on tosiaan ne perusopinnot, joten siitä saisi kolmannen aineen kun jatkaisi.. Mutta mitä nyt tekis ennen pätevyyttä? Väikkärikö pakollinen, vaikka opetus kiinnostais? Vähänkään pidemmät sijaisuudet on vieneet VÄITELLEET ihmiset.. :( Ei arvosteta tällaista reittiä opeksi, vaikka "liikaakin" olen tavallaan lukenut. Tuleeko töitä pätevyydenkään jälkeen..? Parin päivän sijaisuuksiin en yleensä pääse, eikä niitä paljoa ole kyseltykään, vaikka jatkuvaan viestiä laittelen yms. Ainut "valo" on, että harjoittelussa voisi päästä kouluihin "sisään".. Kotona annettavaa yksityisopetusta, mutta onkohan silläkään kysyntää, tai yrittäähän voi.
- sinullakin
Koita nyt saada päätettyä itsellesi suunta, josta irtoaa oikeasti leipä, eikä vain sellaista joka olisi kivaa. Kivalla ei elä.
Luokanopettajan palkka on vähän huonompi kuin aineenopettajalla, mutta entä jos katsot asiaa niinpäin, että luokanopettajana saisit töitä ja aineenopettajana et - kumpi olisi silloin oikeasti kannattavampaa?
Aineenoepttajan pätevyydellä saat luokanopettajana aineenopettajan palkan jos opetat tuota omaa ainettasi - ihan vaan vinkkinä. - teelika menten..
sinullakin kirjoitti:
Koita nyt saada päätettyä itsellesi suunta, josta irtoaa oikeasti leipä, eikä vain sellaista joka olisi kivaa. Kivalla ei elä.
Luokanopettajan palkka on vähän huonompi kuin aineenopettajalla, mutta entä jos katsot asiaa niinpäin, että luokanopettajana saisit töitä ja aineenopettajana et - kumpi olisi silloin oikeasti kannattavampaa?
Aineenoepttajan pätevyydellä saat luokanopettajana aineenopettajan palkan jos opetat tuota omaa ainettasi - ihan vaan vinkkinä.Joo, ei paljon naurata. Kiinnotusta on "omaan" alaan eli luonnontieteisiin, mutta myös ja ehkä erityisesti opetukseen. Pohjakoulutukseltani olen biokemisti, ja käytännössä tarkoittaisi väitöskirjaa ja sitten jotain firmaa tms. mutta kun sitä en (varsinaisesti) halua. Sillä tässä tuota luokanopettajan hommaakin olen miettinyt, että se kiinnostaisi, ja varsinkin jos saisi töitä paremmin... Ja voisin tosiaan - tosi mielelläni - opettaa tuota biologiaa yms. silloinkin.. Mutta miten suhtaudutaan näin pätevöityneeseen opeen? Riittääkö, että todella on miettinyt asian ja päättynyt "vaihtaa" alaa, vai jyrääkö vastavalmiit suoraan luokanopeksi lukeneet..? Onko POM-opinnot arvostettuja, siis pääseekö niillä oikeasti töihin??? Puh, huh. Joku ehdotti matikkaa.. Joo, töitä varmaan ois, mutta ei kiinnostusta.. :(
- tavallinen ope
teelika menten.. kirjoitti:
Joo, ei paljon naurata. Kiinnotusta on "omaan" alaan eli luonnontieteisiin, mutta myös ja ehkä erityisesti opetukseen. Pohjakoulutukseltani olen biokemisti, ja käytännössä tarkoittaisi väitöskirjaa ja sitten jotain firmaa tms. mutta kun sitä en (varsinaisesti) halua. Sillä tässä tuota luokanopettajan hommaakin olen miettinyt, että se kiinnostaisi, ja varsinkin jos saisi töitä paremmin... Ja voisin tosiaan - tosi mielelläni - opettaa tuota biologiaa yms. silloinkin.. Mutta miten suhtaudutaan näin pätevöityneeseen opeen? Riittääkö, että todella on miettinyt asian ja päättynyt "vaihtaa" alaa, vai jyrääkö vastavalmiit suoraan luokanopeksi lukeneet..? Onko POM-opinnot arvostettuja, siis pääseekö niillä oikeasti töihin??? Puh, huh. Joku ehdotti matikkaa.. Joo, töitä varmaan ois, mutta ei kiinnostusta.. :(
Tässä on pian käymässä niin, ettei kannata hakeutua perinteelliseen luokanope-koulutukseen, koska kaksois/kolmoispätevyyden hankkineet valtaavat alakoulun.Tulevaisuuden luokanopet ovat sitten varmaakin päteviä kouluavaustajan hommiin.
- ehdottaisin
tavallinen ope kirjoitti:
Tässä on pian käymässä niin, ettei kannata hakeutua perinteelliseen luokanope-koulutukseen, koska kaksois/kolmoispätevyyden hankkineet valtaavat alakoulun.Tulevaisuuden luokanopet ovat sitten varmaakin päteviä kouluavaustajan hommiin.
että noin nuorena ihmisenä kannattaisi suuntautua jollekin monitieteiselle ammattialalle. Onhan paljon ihan uusia koulutusohjelmiakin, joissa opinnot ovat eri tieteenaloilta ja työtä tehdään valmistumisen jälkeen tiimeinä. Jokuhan näitäkin myös opettaa, jos opettajaksi haluat. Siis pääaine koulutusohjelman pääaineesta ja siitä eteenpäin.
- voi pahimmillaan
tavallinen ope kirjoitti:
käydä. Opettajien työttömyys muotoutunut jo ongelmaksi. Opetusalalle on käsittämätöntä tunkua, mutta työllistyminen on sitten aivan toinen juttu.
- kaksoiskelpoinen
sinullakin kirjoitti:
Aineenoepttajan pätevyydellä saat luokanopettajana aineenopettajan palkan jos opetat tuota omaa ainettasi - ihan vaan vinkkinä.Jos toimit luokanopettajana eikä sinulla ole nimenomaan luokanopettajan pätevyyttä, et kyllä saa aineenopettajan palkkaa, vaikka oma ainettasi opettaisitkin! Jos sinulla sen sijaan on kaksoiskelpoisuus, saat korotettua luokanopettajan palkkaa. OAJ:n sivuilta löytyy palkkataulokot...
- vielä (alkuper.)
kaksoiskelpoinen kirjoitti:
Jos toimit luokanopettajana eikä sinulla ole nimenomaan luokanopettajan pätevyyttä, et kyllä saa aineenopettajan palkkaa, vaikka oma ainettasi opettaisitkin! Jos sinulla sen sijaan on kaksoiskelpoisuus, saat korotettua luokanopettajan palkkaa. OAJ:n sivuilta löytyy palkkataulokot...
Hei taas! Siis mulla on vaihtoehtoina..
1) edetä näin, ja katsoa mitä tulee vastaan näyttää vain siltä, että tulee vain parin päivän sijaisuuksia, koko ajan siis teen sivussa pedagogisia, ovat valmiit noin 1,5 v. päästä, eli jos sitten saisi edes jotain.
2) alkaa lukea samalla/ensi syksynä, jos ei ennen pääse, maantietoa lisää, että tulee sitten pätevyys bi, ke, ge. Nyt siis tulee vasta bi ja ke.
3) tuon pedagogisten jälkeen suunnata pätevöitymään luokanopeksi, tekemällä POM-opnnot (jos siis pääsisin niihin). Ja tosiaan, JOS tähän päätyisin, niin kiinnostusta on, eikä halua viedä "vain luokanopeilta" työtä, mutta lukion jälkeen luonnontieteellinen vei voiton, kun oli mahdollisuus kotikaupungissa, miehen työt jne.
4) alkaa samalla tässä tehdä jatko-opintoja, eli lisensiaattia tai väikkäriä, tämä ei tosin hirmuisesti kiinnosta, mutta vähänkään pidempiin sijaisuuksiin ottavat väitelleitä..
5)? mutta tämä ei tarkoita täysin uutta koulutusta! Sillä alastani, eli luonnontieteet, biokemia, biologia, kemia pidän! Samoin opetus, ja se on toiveena siis tulevaisuudessa, eli ei esim. matikkaa, fysiikkaa..
Kehnolta näyttää.. Työkokemusta 10 kk tutkimusta, vuosia sivutoimista opetusta (siis yht. noin 550 h, eri paikoissa).
Kiinnostais siis tietää teiltä eri paikkojen opet, miten voisin parhaiten työllistyä.. Onko teidän koulussa sijaiset väitelleitä? miten POM-opintoihin suhtaudutaan? Jne. - vaihtoehto noista!
vielä (alkuper.) kirjoitti:
Hei taas! Siis mulla on vaihtoehtoina..
1) edetä näin, ja katsoa mitä tulee vastaan näyttää vain siltä, että tulee vain parin päivän sijaisuuksia, koko ajan siis teen sivussa pedagogisia, ovat valmiit noin 1,5 v. päästä, eli jos sitten saisi edes jotain.
2) alkaa lukea samalla/ensi syksynä, jos ei ennen pääse, maantietoa lisää, että tulee sitten pätevyys bi, ke, ge. Nyt siis tulee vasta bi ja ke.
3) tuon pedagogisten jälkeen suunnata pätevöitymään luokanopeksi, tekemällä POM-opnnot (jos siis pääsisin niihin). Ja tosiaan, JOS tähän päätyisin, niin kiinnostusta on, eikä halua viedä "vain luokanopeilta" työtä, mutta lukion jälkeen luonnontieteellinen vei voiton, kun oli mahdollisuus kotikaupungissa, miehen työt jne.
4) alkaa samalla tässä tehdä jatko-opintoja, eli lisensiaattia tai väikkäriä, tämä ei tosin hirmuisesti kiinnosta, mutta vähänkään pidempiin sijaisuuksiin ottavat väitelleitä..
5)? mutta tämä ei tarkoita täysin uutta koulutusta! Sillä alastani, eli luonnontieteet, biokemia, biologia, kemia pidän! Samoin opetus, ja se on toiveena siis tulevaisuudessa, eli ei esim. matikkaa, fysiikkaa..
Kehnolta näyttää.. Työkokemusta 10 kk tutkimusta, vuosia sivutoimista opetusta (siis yht. noin 550 h, eri paikoissa).
Kiinnostais siis tietää teiltä eri paikkojen opet, miten voisin parhaiten työllistyä.. Onko teidän koulussa sijaiset väitelleitä? miten POM-opintoihin suhtaudutaan? Jne.Aineenopettajilla työtilanne tällä hetkellä ei ole kovin ruusuinen, edes väitöskirjalla et pääse sisään, jos koulussa on jo valmiina sopiva tuntiopettaja tehtävään. Siis väittäriä ei ainakaan opehommien kannalta todellakaan alkaa vääntämään!
SUosittelen sulle niitä mantsan lisäopintoja niin, että sulla olis bilsan ja mantsan aineenopen pätevyys, ne kun menevät kouluissa lähes aina käsikädessä. Meidänkin koululta sai bilsan sijainen lähteä kävelemään, kun ei ollunna mantsan pätevyyttä. Pätevä löytyi kyllä oitis.
Eli tuo viestisi kohta 4 vähän mietityttää...
Joten sinuna tekisin mahd pian pedagogiset opinnot harjoitteluineen ja mantsan opinnot aineopintoina, ja sitten lähtisin sijaisuuksista ja viroista tappelemaan. Yläasteelle ja lukioon on niillä meriiteillä helpointa päästä. En käyttäisi aikaani luokanopen opintoihin. Varsinkin kun et vissiin enään ihan 18-kesäinenkään ole? Ala-asteella sitä paitsi palkkakin on paljon paskempi. - alkuper. kysyjä
vaihtoehto noista! kirjoitti:
Aineenopettajilla työtilanne tällä hetkellä ei ole kovin ruusuinen, edes väitöskirjalla et pääse sisään, jos koulussa on jo valmiina sopiva tuntiopettaja tehtävään. Siis väittäriä ei ainakaan opehommien kannalta todellakaan alkaa vääntämään!
SUosittelen sulle niitä mantsan lisäopintoja niin, että sulla olis bilsan ja mantsan aineenopen pätevyys, ne kun menevät kouluissa lähes aina käsikädessä. Meidänkin koululta sai bilsan sijainen lähteä kävelemään, kun ei ollunna mantsan pätevyyttä. Pätevä löytyi kyllä oitis.
Eli tuo viestisi kohta 4 vähän mietityttää...
Joten sinuna tekisin mahd pian pedagogiset opinnot harjoitteluineen ja mantsan opinnot aineopintoina, ja sitten lähtisin sijaisuuksista ja viroista tappelemaan. Yläasteelle ja lukioon on niillä meriiteillä helpointa päästä. En käyttäisi aikaani luokanopen opintoihin. Varsinkin kun et vissiin enään ihan 18-kesäinenkään ole? Ala-asteella sitä paitsi palkkakin on paljon paskempi.Kiitos kannustuksesta! Tuo on tosiaan minulla järkevin vaihtoehto. Itse aattelin, että esim. lukiossa arvostaisivat biokemian osaamista, samoin kuin "lisänä" kemiaakin, vaikka tulisin toimimaan vain bi ge opena, mutta paikkoja hakiessa yms. on suuntaus ollut joko toinen tai tosiaan huomattavasti pätevämpiä (=väitelleitä jne) on valittu. Tuo luokanopen vaihtoehto on käynyt mielessä kiinnostuksen, ja jos töitä ei ala näin löytyä, sillä ikää karttuu (pian 28 v. eikä töitä näy, siis toki työikää on vielä jäljellä!), ja tosiaan opintoja olen käytännössä koko ajan tehnyt, pienen välin pidin toisen lapsen synnyttyä.. Mutta opinnot ei toki kovin nopeaan tälleen sivutoimisesti järjesty. Pitää jatkaa selvittämistä, kuinka maantiedon saisi helpoiten..
- jatko-opinnoista
alkuper. kysyjä kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta! Tuo on tosiaan minulla järkevin vaihtoehto. Itse aattelin, että esim. lukiossa arvostaisivat biokemian osaamista, samoin kuin "lisänä" kemiaakin, vaikka tulisin toimimaan vain bi ge opena, mutta paikkoja hakiessa yms. on suuntaus ollut joko toinen tai tosiaan huomattavasti pätevämpiä (=väitelleitä jne) on valittu. Tuo luokanopen vaihtoehto on käynyt mielessä kiinnostuksen, ja jos töitä ei ala näin löytyä, sillä ikää karttuu (pian 28 v. eikä töitä näy, siis toki työikää on vielä jäljellä!), ja tosiaan opintoja olen käytännössä koko ajan tehnyt, pienen välin pidin toisen lapsen synnyttyä.. Mutta opinnot ei toki kovin nopeaan tälleen sivutoimisesti järjesty. Pitää jatkaa selvittämistä, kuinka maantiedon saisi helpoiten..
eli jatko-opintoja olen lähinnä "pysyvämmän" työn (siis edes vähän pidemmän pätkän takia) ja rahan takia ajatellut. Ei tuo tuilla eläminen muutenkaan kiinnosta, mutta toki rahaaki on vähemmän.. Tosin opinnot tulisivat vielä hitaammin tehtyä, jos suorittaisi samalla jatko-opintoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181