supikoirasta kysyisin

kun niitä näkee

tien päällä paljon raatona,et onko se tyhmä,hidas,vai mikä siinä on et se jää auton alle?Yöliikkuja se on, mut jämähtääkö se auton valoihin vai mitä??
Männä viikolla bongasin 3 raatoa tieltä!!
Eihän nuita muita elikoita oo niin paljon siellä!

16

2407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raimo

      No ei kai siihen erityistä syytä ole, saattaa olla vain että supi kanta on siellä main hyvä, niin sen takia on raatoja tien varsilla.

      • kanta on hyvä,

        sanovat että on riesaksi asti.Mut sittenkin ihmetyttää että niitä on tien varsilla noin usein.Jäniksiäkin on harvemmin,vaikka eikös niitäkin ole pilvin pimein.Pitää kysellä mettämiehiltä,mikä siinä supissa on??


      • yöeläin
        kanta on hyvä, kirjoitti:

        sanovat että on riesaksi asti.Mut sittenkin ihmetyttää että niitä on tien varsilla noin usein.Jäniksiäkin on harvemmin,vaikka eikös niitäkin ole pilvin pimein.Pitää kysellä mettämiehiltä,mikä siinä supissa on??

        Supit lähtevät liikkeelle koloistaan heti illasta, kun alkaa hämärtämään. Teille niitä houkuttaa varmasti iltapala: sinne liiskaantuneet eläimet(myös omat lajikumppanit) ja sammakot, jotka kerääntyvät usein märille teille. Lisäksi ne tuntuvat liikkuvan mieluummin lyhyillä jaloillaan polkuja ja teitä myöten kuin ryteiköissä.


      • nähnyt koskaan
        yöeläin kirjoitti:

        Supit lähtevät liikkeelle koloistaan heti illasta, kun alkaa hämärtämään. Teille niitä houkuttaa varmasti iltapala: sinne liiskaantuneet eläimet(myös omat lajikumppanit) ja sammakot, jotka kerääntyvät usein märille teille. Lisäksi ne tuntuvat liikkuvan mieluummin lyhyillä jaloillaan polkuja ja teitä myöten kuin ryteiköissä.

        supia liikkeessä??Juokseeko,lönkyttää vai mikä kuvaa sen liikettä???Onko hidas/nopee???


      • yöeläin
        nähnyt koskaan kirjoitti:

        supia liikkeessä??Juokseeko,lönkyttää vai mikä kuvaa sen liikettä???Onko hidas/nopee???

        Juoksee kyllä hädässä kovempaa kuin ihminen muttei pääse esimerkiksi koiraa (pystykorvaa) nopeammin. Supin tavallinen liikkumisnopeus varmaan semmoista ihmisen kävelyn tasoa.


      • nyt bongasin
        yöeläin kirjoitti:

        Juoksee kyllä hädässä kovempaa kuin ihminen muttei pääse esimerkiksi koiraa (pystykorvaa) nopeammin. Supin tavallinen liikkumisnopeus varmaan semmoista ihmisen kävelyn tasoa.

        supin tieltä.Tuli kuono maassa ja lönkytellen.
        Kun painoin äänimerkkiä säikyttääkseni sen pois,se onneton pysähtyi keskiviivan tuntumaan.
        Näytti vähän tyhmältä.En tiijä,eikö se älynny pelätä vai mitä???


      • jolkuttaja
        nyt bongasin kirjoitti:

        supin tieltä.Tuli kuono maassa ja lönkytellen.
        Kun painoin äänimerkkiä säikyttääkseni sen pois,se onneton pysähtyi keskiviivan tuntumaan.
        Näytti vähän tyhmältä.En tiijä,eikö se älynny pelätä vai mitä???

        se oli varmaa luonnonsuojelija.oisit ajanu yli.


      • puolustautuu.
        nyt bongasin kirjoitti:

        supin tieltä.Tuli kuono maassa ja lönkytellen.
        Kun painoin äänimerkkiä säikyttääkseni sen pois,se onneton pysähtyi keskiviivan tuntumaan.
        Näytti vähän tyhmältä.En tiijä,eikö se älynny pelätä vai mitä???

        Sen takii se varmaan pysähty kun painoit äänimerkkiä, koska ajatteli että voisi ehkä puolustautua. Supi eipäästä 5 metriä lähemmäs itseään. Esim jos sen perässä juoksee ja välimatka pienenee, jossain vaiheessa se kääntyy sinuun päin ja yrittää puolustautua. Supilla on todella terävät hampaat ja niitä kannattaa varoa jos ei tiedä miten ne käyttäytyy. Itse olen ollut muutaman kerran mukana supimetällä ja jonkin verran tiedän noista elukoista. Hyvän hinnan niiden turkista kyllä saa, btw. Että kyllä niitä kannattaa metsästää, ja onhan ne aikamoisia tuhoeläimiäkin. Hyvä koira kyllä kannattaa olla! Täälläpäin ne ovat "jostain syystä" vähentyneet ;)


    • Baikalin testaaja

      Lahdesta Heinolaan ajaessa laskin 29.9.2007 tasan 10 supin raatoa. Siinä niitä laskiessa ajattelinkin, ettei edes mikään tehostettu metsästäjien pienpetokampanja pystyisi pitämään supikantaa kurissa, mutta onneksi meillä on riittävän vilkas autoliikenne. Olisikin kiva tietää mikä on metsästyssaaliin ja liikenteessä kuolleiden supien määrän suhde. Metsästystilastojen (www.rktl.fi) mukaanhan niitä pyydetään vuosittain noin 120 000 kpl.

      Supi on hidas ja myös vähän tyhmä. Jänis jää nopeutensa takia harvemmin auton alle. Vaikka rusakoita on esikaupunkialueilla aivan vilisemällä, jää niitä kaupungissa hyvin harvoin auton alle. Syy lienee se, että aikuisen rusakon huippunopeus on jotakin 70-75 km/h, ja jos autot noudattavat taajamarajoituksia, rusakko ehtii alta pois.

      • tämän jäniksistä?

        Jänikset pysähtyy jos viheltää. Se on totta, ja olen itse sitä testannut kun kuulin siitä. Se seisoo vähän aikaa hölmistyneenä ja sen jälkeen lähtee taas juoksemaan, mutta pysähtyy jälleen jos viheltää uudestaan. Hyvä keino pysäyttää se esim pellolla tai metsässä, jos meinaa ampua sen.
        Toinen erikoinen asia jäniksessä on sen ääni. Se määkii kuin vanha lammas kun se on haavoittunut tai hädissään. Vuosi sitten kuulin sen määkimisen, kun olin mukana jänisjahdissa. Että sellasta jäniksistä..


      • jalkanatukyttä
        tämän jäniksistä? kirjoitti:

        Jänikset pysähtyy jos viheltää. Se on totta, ja olen itse sitä testannut kun kuulin siitä. Se seisoo vähän aikaa hölmistyneenä ja sen jälkeen lähtee taas juoksemaan, mutta pysähtyy jälleen jos viheltää uudestaan. Hyvä keino pysäyttää se esim pellolla tai metsässä, jos meinaa ampua sen.
        Toinen erikoinen asia jäniksessä on sen ääni. Se määkii kuin vanha lammas kun se on haavoittunut tai hädissään. Vuosi sitten kuulin sen määkimisen, kun olin mukana jänisjahdissa. Että sellasta jäniksistä..

        Yksi pohjoisimmista supihavannoista ja saaliista lienee täällä Muoniossa. Sitä ei ole koskaan täällä nähty, ei metsissä eikä tien päälä.
        Syksyllä ilmestyi tähän kylälle outoja jälkiä lumeen sen kulkiessä öisin naapurien koirankupeilla. Päätin kokeilla kuka se on ja niinhän se jalkanaruun löntysti. Lahjoitin koko elukan paikalliselle eläintentäyttäjälle (kuolleena).
        Ei se näissä meidän oloissa ihan leikiten taida pärjätä, vaikka jonkunlaisen pätkän talviuntakin viettäisivät. Taitaa vararavinnot lopahtaa unilla ennenkuin lumet vähenee niin että uusia saaliita pääsee napsimaan.


      • hirvikin
        tämän jäniksistä? kirjoitti:

        Jänikset pysähtyy jos viheltää. Se on totta, ja olen itse sitä testannut kun kuulin siitä. Se seisoo vähän aikaa hölmistyneenä ja sen jälkeen lähtee taas juoksemaan, mutta pysähtyy jälleen jos viheltää uudestaan. Hyvä keino pysäyttää se esim pellolla tai metsässä, jos meinaa ampua sen.
        Toinen erikoinen asia jäniksessä on sen ääni. Se määkii kuin vanha lammas kun se on haavoittunut tai hädissään. Vuosi sitten kuulin sen määkimisen, kun olin mukana jänisjahdissa. Että sellasta jäniksistä..

        Pysähtyy viheltämällä, jos ei ole vauhkona. Supikoiristä vielä, eikös se ole supi mikä pitää sitä vähän lapsen parkumisen / rääkymisen tapaista ääntä. Öisin kuulee. Saattaa olla jokin reviirin puolustus tai muu uhkailuääni, eli ei missään loukussa oleva.


    • kevu

      kaksi pientä supia terassin alla aina puolen yön seutuun saapuvat.Tapanko vai pyydyksellä otan? Mökkirauha mennyt.Vastatkaa ihmiset please!

      • sinä

        olet sinä tässä maailmassa.


      • mehtämiekkonen

        tapa pois vaan :)


      • käböy

        nappi otsikkoon idän ihmeille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe