Nyt tarvitsen ihan aitoja oikeita kokemuksia russelin luonteesta.
Jos tietoa hakee esim rotumääritelmästä on sanat valittu niin että jokainen rotu on ystävällinen ja avoin. Mutta onko russelin kohdalla näin ?
Miten urokset, sietävätkö muita uroksia tullessaan sukukypsiksi ? Rähjäävätkö lenkillä ? Miten suhtautuvat ihmiseen ?
Siis kaikki russelin omistajat, kertokaa !
Russelin luonne
17
7844
Vastaukset
- miimmi
en omista russelia mutta tunnen myös näitä mutta kummasta puhut parsonista vai jackista?
Kettuterrierin omistajana tiedän että parsonit vaatii samanlaisen kasvtuksen kuin foxitkin(parsonit mielestäni hiukan kovempia yleisesti ottaen ja samaan luolakoiraksi jalostettu) eli täytyy hyvin sosiaalistaa ja ärripurreja tulee toisinaan vastaan..jacki on hiukan helpompi mutta sama juttu. Eli hyvä peruskasvatus ja hyvä sosiaalistaminen auttaa. ihmisille ystävällisiä toisille koirille ei.- seijaf
Minulla on kohta 11-vuotias tappijalka-russeli uros. Pentuna kyllä kokeili neulahampaitaan joka paikkaan ja vuoden vanhana sitten otettiin muuten
mittaa ja aika rankasti. Luonnetta riittää.
Ihmisille mitä ihanin paapottava beibi ja ainakin tämä tapaus rakastaa lapsia. Johtuneeko että on samanikäinen kuin pojanpoikani? Ei näyttele valkoisiaan ikinä ihmisille mutta uroskoirat ovatkin sitten toinen juttu. Lenkillä tavatessa mitä isompi uros sitä pirullisempi ja haastavampi räyskytys ja mahtailu ja ruopiminen vielä perään että pelkäspä! Ego on jotain uskomatonta. Jotkut
sanovatkin tätä dynamiittipötkyläksi.
Tyttökoirille sitten vingutaan pentuvingutaa ja rakastetaan vaikka selällään...
Terve on ollut muuten paitsi kerran on anaalit tyhjennetty eläinlääkärillä (10 v) ja pari Rimadyl-kuuria soitettu kun jalka on nyrjähtänyt
kohelluksessa. Yhden kerran sairasti flunssan
kun kastu ja sai kylmää (oli muutto tammikuussa).
Muutimme omakotitalosta kerrostaloon ja helposti sopeutui eli lakkasi haukkumasta ääniä. Aivan upea pikku ystävä mutta minun mielestäni vaatii paljon liikuntaa ja juttelua eli on melko haasteellinen. Ymmärtää kyllä suomenkieltä ja esittää asiansa ymmärrettävästi perille.
Kysy nuorempien sukupolvien luonteista
"suomen jackrusselinterriet"-foorumista.
- raiiikku
Hei!
Meidän russelityttö 2v. tulee toimeen kaikkien koirien kanssa ja aina olisi halukas leikkimään pienten ja varsinkin isojen koirien kanssa. Uusien ihmisten seurassa aluksi tarkkailee tilannetta ja kun toteaa, että ei ole mitään vaaraa, niin kiehnää sylissä. Joten kaikilla russeleilla ei ole suurta egoa ja kiivasta temperamenttia. - on russeli,
ja voin kertoa että ei kyllä kovin ihana ole. Ulkona iavan kaamee touhottaja, ei usko mitään ja karkailee. Sisällä haukkuu kimeästi heti kun joku tulee ovasta sisään ja pelkää miehiä. Tosin, koirastahan tulee paljolti sellainen kuin miksi se kasvatetaan...
- seijaf
Tunnen urosrusselini myötä pari tyttörusselia, toinen on saman ikäinen n. 11 vuotias Bella joka nostaa tälle nokkaansa ja korkeintaan tuhahtaa.
Toinen noin 2-vuotias haastaa riemukkaasti leikkimään. Urosrusseli, noin 3 vuotta tulee tämän
egoilijani kanssa hyvin toimeen, koska on tuntenut tämän pojan pennusta asti. Kaikki ne ovat persoonia. Omani ei esimerkiksi välitä istua
sylissä... - Anlin
Heippa!
Meillä on 10 kk vanha pojan kloppi ja tooosi ihana tapaus, vaikka luonnetta löytyy. Kova on poika väittämään aina vastaan, mutta ei pidä antaa periksi. Meidän jätkä tykkää olla sylissä kun halipula iskee, mutta muuten ei malta olla pitkin paikoillaan ja tosiaan nämä koirat tarttee paljon liikuntaa ja aivotyöskentelyä. Ja aivan totta on että tätä koirarotua ei liikunnalla pelkästään väsytetä,vaan se oikeasti tarvitsee ajattelutyötä. Lapsirakas on tämä tapaus meillä.. meidän olkkarin ikkunasta näkee suoraan lastentarhaan ja poika usein kököttääkin sohvan selkänojalla hiljaa inisten ja haikaillen lasten kanssa leikkimään. :)
Poika osaa olla toisten koirien kanssa.. tosin se on vielä niin nuori että koettelee onneaan aina kaikkien kanssa ja ei säikähdä jos joku koira antaakin satinkutia. Joskus tuntuu että meidän koira ei ymmärrä sitä että kaikki ei siitä tykkää, vaan se menee uudestaan ja uudestaan hakemaan huomiota,kävi miten kävi. Eli tosiaan periksiantamaton luonne.
Musta tuntuu siltä että koiran luonteeseen pystyy paljon vaikuttamaan itse. Koirasta saa helposti sosiaalisen, kun vaan otat sen mukaan kaikkeen, ja tutustut yhdessä sen kanssa uusiin ja jänniin asioihin.
Russeli on mainio tapaus, se on kovin persoonallinen koira ja vaatii paljon, mutta se myös antaa paljon. Ensimmäiseksi koiraksi se voi olla haasteellinen..
Mutta suosittelen lämpimästi kuitenkin!
Anlin - noise060606
kertokaahan kokemuksia parsonista. meillä kohta 3kk parsonin pentu ja puree ihan helvetisti...juurikaan mikään ei auta PAITSI etikka sen 2min...jotain hyviä vinkkejä olis kiva ottaa vastaan =)
- russeli neiti
oli aivan samanlainen pienenä. Aina housunlahkeissa kiinni ja toisinaan vaikka missä.. Vesisuihku ja torumiset eivät auttaneet. Ainoa mistä oli apua, oli kieltäminen ja heti sen jälkeen vessaan erityksiin. Sitten kauheat kehut kun päästettiin ulos..
Jossain, nyt jälkeenpäin, luin sellaisesta konstista kuin "lain lukeminen"...
Eli koiraa kielletään, selvällä äänenpainolla. Ja sen jälkeen otetaan koiraa "poski-karvoista" kiinni ja mennään oikein lähelle kasvotusten ja katsotaan suoraan silmiin. Sitten luetaan sille lakia, päättäväisellä äänellä, ei koskaan vihaisena tai huutaen!
Tätä tehdään jonkin aikaa, kunnes huomaa että koiran mielestä tämä on epämiellyttävä toimenpide..siitä se sai rangaistuksen, jota aina toistettaessa painuu sen mieleen pikkuhiljaa.
Tämä tapa pitäisi mukailla koirien omaa kieltä..
Kokeile!! =) - poppis44
Ja on kyllä todella energinen ja vilkas pakkaus :) Meillä koira lopetti puremisen vesisuihkupullon avulla; muutaman kerran tarvitsi suihkauttaa vettä niin johan oppi. Ja nykyisin jos tekee jotain kiellettyä eikä pelkkä ei riitä, niin ei tarvitse kuin näyttää sitä vesisuihkupulloa.
Mun mielestä parson tarvitsee vaan ihan erilaisen koulutuksen kuin vaikka joku paimenkoira. Edellisellä koiralla, joka siis oli paimenkoira, ei ollut tämmöistä pureskelun tarvetta, ei ollut näin aktiivinen ja viihtyi enemmän yksin.
Toisaalta mä itse ainakin tykkään ihan hirveästi siitä, että koira viihtyy sylissä ja kipittää perässä katsomaan että mitäs nyt tehtäisiin :) Ja kaipaa sitä leikittämistä ja ihan vain yhdessä oloa, eikä vain makaa yksin jossain nurkassa..
Meillä edessä on pentukurssi, jonneka onneksi päästiin mukaan; tulee ihan varmasti tarpeeseen!
- on kaksi
Jack russellin terrieriä.. Elämäni ensimmäiseksi ja toiseksi otin russeli! =)
Nyt kun olen hankkinut myös Whippetin, huomaan miksi puhutaan russelin/terrierin vaativasta luonteesta.
Siinä missä jääräpää russelille saa pienenä huutaa pää punasena, kun se tekee pahojaan.. niin samasta Whippetti "kuolisi" siihen paikkaan..
No.. eihän sen komentelun saisi olla sitä huutamista, tarvii keksiä muita tapoja millä saa pennun kuriin ja aina omaa johtajuuttaan korostaa..niin sitten ne uskoo vähemmällä vaivalla..
Russeli vaatii nimenomaan, sekä liikuntaa keholleen että aivoillen! Mitkään lenkitykset pelkästään tee russelista tyytyväistä..
Russeli onkin erinomainen harrastus koira, jos ei muuta keksi, niin kotona harjoitellaan temppuja ja tottelevaisuutta..
Meidän neidit tulevat hyvin toimeen malkein kaikkien koirien kanssa, ja tietenkin erityisesti silloin kun kaikki on vapaita. Hihnassa russeli voi olla erittäin suojelevainen..
Toisten terriereitten kanssa, erityisesti toisten russeleitten kanssa haluaa äkkiä tulla riitaa..
Lapsista tykätään kans, mut ei ehkä ihan taaperoista..
Sylissä viihtyvät, mutta toinen enämmän kuin toinen.. He ovat pieniä ihania persoonia, jotka antavat valtavasti kunhan heihin tutustuu ja tosiaan jaksaa pysyä lujana mutta lempeänä pent ajan.. - Torrrvi
No, meillä on kans tuommoinen ja rähjää tosiaan kaikelle. Puree mitä tahansa, mikä ei karkuun pääse, myös ihmisiä. On mukamas avoin ja ystävällinen, pah, ei tämä ainakaan.
Ja paskoo sisälle, jos ei ole saanut tarpeeksi näitä niin sanottuja virikkeitä.
Maalaisjärkeni sanoo, että kyllä koira vielä saisi olla koira, luotettava ja ystävällinen ihmisen kaveri, eikä mikään vaivalla viihdytettävä muriseva ja näykkivä peto.- Anlin
Minä kun olen sitä mieltä että koirasta saa sellaisen kun itse haluaa. Kotiväki itse pystyy paljon vaikuttamaan siihen millainen koirasta tulee..
Jos sen antaa kurkoilla niin tokihan se sitä sitten tekee. Russelilla on kova luonne, ja niinku sanoin meidän jätkä on itsepäinen ja monesti sen kaa saakin taistella asioista, mutta periksi ei anneta jos on itse asiasta toista mieltä.
Ja siis tokihan on olemassa luonnevikaisia koiria, mutta niitä löytyy kaikista roduista.. ja nykyisin puhutaan paljon siitä että onko luonnevikaa edes olemassa, vai johtuuko koiran äksyily esim. jostain fyysisestä sairaudesta mitä ihminen ei ole havainnut.
Ja mitä viihdyttämiseen tulee, kyllä, russeli tarvitsee leikkikaveria välillä ja se on reipas ja tekeväinen koirarotu mutta tämä täytyy ottaa huomioon jo koiraa otettaessa. Meillä tekemisen puutteessa koira osaa leikkiä yksinkin.. sillä on leluja ja luita ja se niiden kanssa jaksaa puuhailla monet minuutit ilman että ihminen sotkeutuu siihen.
Ja mitä tulee kovaluonteisuuteen, kannattaa tietty miettiä sitä että ottaako pennun metsästyslinjaisista vanhemmista koska silloin monesti koiralla viettien takia on vielä kovempi luonne.
Eikun russelin ostoon vaan!
Anlin - joopajoojoo
Olisit miettinyt vähän tarkemmin ennen kuin otit russelin... :)
- ja tuttua
pakko sanoa, että tämä oli rehellisin kommentti tähän asiaan... nauratti oikein ääneen! itsekin luulin harkinneeni russelin ostoa tarpeeksi, mutta ikinä en ole kuullutkaan yhtä viheliäisestä rodusta. lemmikistä pitäisi mielestäni olla enemmän iloa kuin päänvaivaa. tietysti hyviäkin hetkiä on ja monesta ongelmasta on jo selvitty, mutta kyllä koettelee hermoja. varastelee tavaroita ja on niin nopea, että ei voi saada kiinni, muuta kuin äärimmäisellä oveluudella. lenkillä ärhentelee muille ja vetää kamalasti. syönyt vasta kaksi kenkää, mutta jo kaksi sohvaa ja kaksi tuolia. on todella älykäs ja oppii nopeasti. vatsa menee helposti sekaisin. vaatii paljon huomiota ja jollei saa sitä, alkaa näykkiä. ja pliis, tiedän kyllä millaisia kommentteja tämä viesti saa aikaan, mutta nämä ovat oikeasti kokemukset meidän perheessä.
- Russeli
ja tuttua kirjoitti:
pakko sanoa, että tämä oli rehellisin kommentti tähän asiaan... nauratti oikein ääneen! itsekin luulin harkinneeni russelin ostoa tarpeeksi, mutta ikinä en ole kuullutkaan yhtä viheliäisestä rodusta. lemmikistä pitäisi mielestäni olla enemmän iloa kuin päänvaivaa. tietysti hyviäkin hetkiä on ja monesta ongelmasta on jo selvitty, mutta kyllä koettelee hermoja. varastelee tavaroita ja on niin nopea, että ei voi saada kiinni, muuta kuin äärimmäisellä oveluudella. lenkillä ärhentelee muille ja vetää kamalasti. syönyt vasta kaksi kenkää, mutta jo kaksi sohvaa ja kaksi tuolia. on todella älykäs ja oppii nopeasti. vatsa menee helposti sekaisin. vaatii paljon huomiota ja jollei saa sitä, alkaa näykkiä. ja pliis, tiedän kyllä millaisia kommentteja tämä viesti saa aikaan, mutta nämä ovat oikeasti kokemukset meidän perheessä.
Koiran kun ottaa, olisi syytä kouluttaa sitä tavoille, oli se sitten minkä rotuinen tahansa.
Meillä on näitä viehättäviä koiria 5, eikä kukaan varastele, eikä varsinkaan ole viheliäinen.
Mitä sitten haluaa koiralta ? ..että se makaa sohvalla 23,5h vuorokaudessa? ...että sillä ei ole luonnetta, eikä temperamenttia?
Sitä saa, mitä tilaa ! Russelit ovat mukavia koulutettavia, koska niillä riittää iloa ja riemua viikon jokaiselle päivälle. - Badaboom2
ja tuttua kirjoitti:
Itepähän koulutit (jos koulutit)
- Anonyymi
Itsellä juuri vuoden täyttänyt jack russell poika ja hänen kanssaan ei ole ollut mitään ongelmia! Ei kuseksi sisään, pysyy pihassa vapaana, tulee kaikkien koirien kanssa toimeen ja mikä tärkeintä: on ihmisystävällinen kun mikä! Heti auton kaahatessa pihaan meinaa hypätä syliin kerjäilemään rapsutuksia. Sisällä suurimman osan ajasta nukkuu, välillä tietenkin leikkii yksinäänkin, mutta suurimman osan energiastaan käyttää pihalla. Mitään ei ole koskaan rikkonut. Välillä saattaa ottaa kengän ja lähteä juoksemaan karkuun, mutta ei se sitä riko. Tykkää vain leikkiä hippa leikkejä. Maailman ihanin ensi koira ja tämän parempaa en ole voinut toivoakkaan! <3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289