Tervens gerbiili-ihmiset!

Gerbiilityttö

Heipsan!

Olen hankkimassa gerbiilejä, ja kyselisin vähän mielipiteitä ja ohjeita :) Eli vapaasti vastaillemaan kiitos.

1.Millainen terraario/häkki/duna gerbiilillä taytyy olla, ja mikä noista kolmesta olis teidän mielestä järkevin vaihtoehto?

2. Kuinka ison sen terraarion pitää olla?

3. Montako kannattaisi hankkia? Tyttöjä vai poikia?


4. Mikä Jyväsekoitus/pelletti olisi parasta?


5. Millaisia pojat ovat luonteeltaan?


6. Tytöt luonteeltaan?


7. Hankinko gerbut eläinkaupasta, kun kasvattajia ei asustele lähellä??


8. Millainen mökki olisi hyvä gerbiileille, ja millainen sisutus sinne häkkiin?


9. Miten hampaat saisi pysymään lyhyinä?


10. Entä kynnet?


11. Pitääkö gerbiiliä juoksuttaa? Jos pitää niin kuinka usein ja kauan?


12. Pitääkö gerbiiliä pestä, vai kylpevätkö ne siinä kylpyhiekassa mitä eläinkaupassa myydään?

13. Voiko gerbiiliä ulkoiluttaa, kesäisin vai pitääkö?


14. Voiko gerbiilille antaa ulkoa ruhoa tai voikukan lehtiä?

15. Mitä tuoreruokia ne tykkäävät syädä ja saavat syödä?


16. Pitääkö pohjalle laittaa sanomalehteä, purua vai pyyhkeitä?

17. Voiko gerbiileille antaa esim. muropaketin häkkiin jyrsittäväksi?

18. Saako mistään mitään paksuja pahvirullia "TUNNELEIKS!" siis ei jyrsittäväksi.

19. Voiko huoneessa imuroida, vaikka gerbut on häkissään?

20. Mimmoseen paikkaan häkki pitäis sovittaa?

21. Tarvitseeko lämpölampun?

22. Kuinka usein häkki kannattaa siivota?

23. TÄRKEIN!! Sopiiko gerbiili minun laiselle tytölle: Olen pirteä, jaksan puuhailla kaikkea, en kyllästy helposti, pidän hurjasti pienjyrsiöistä, nukun sikeästi ei mitkään rapinat haittaa :), olen mielelläni eläinten kanssa tekemisissä ja haluan auttaa ja pitää hyvää huolta niistä. No?

26

3061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö123

      mene googleen ja pistä hakusanaksi : gerbiili. eiköhän sieltä suurimmat löydy :D

      • Gerbiilityttö

        Mulla oli ihan ideana kerätä mielipiteitä muilta ihmisiltä, mörkö123. Kyllä haen sieltäkin tietoa mutta hulan milepiteitä :)


      • Anonyymi

        Moi, onko normaalia että gerbiili puree jos menee sen reviirille. Oma gerbiili puree jos laitan käden häkkiin. Onko se sit vaa reviiristä kiinni kun laitan ne juoksee ei se silloin pure mutta häkissä puree kun laitan käteni sinne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, onko normaalia että gerbiili puree jos menee sen reviirille. Oma gerbiili puree jos laitan käden häkkiin. Onko se sit vaa reviiristä kiinni kun laitan ne juoksee ei se silloin pure mutta häkissä puree kun laitan käteni sinne

        No gerbiilien pitäisi tottua käteesi kannattaa alittaa niin Että annat kädestä vaikka namupalan aina tietyin ajoin päivässä:)


    • ^^,

      Ennenku alan vastaa, kerron, et itelläni on ollu gerbui vast 2 viikkoo, joten en tiiä kaikkee viel itekkää..

      1.Millainen terraario/häkki/duna gerbiilillä taytyy olla, ja mikä noista kolmesta olis teidän mielestä järkevin vaihtoehto?
      - Mul itellä on vanha akvaario käytös..

      2. Kuinka ison sen terraarion pitää olla?
      - Minimi mittojen oon kuullu olevan 60x30x30..

      3. Montako kannattaisi hankkia? Tyttöjä vai poikia?
      - Ite halusin likkoij, mut ei löytyny, hommasin kaks jätkää :P

      4. Mikä Jyväsekoitus/pelletti olisi parasta?
      - Mikähä toi mun oli. Hankin sen eläinkaupast. En muista nimee.

      5. Millaisia pojat ovat luonteeltaan?
      - Iha rauhallisii noi mun on ainaki ollu. Kaikki ne on eri luontosia.

      6. Tytöt luonteeltaan?
      - Kuullu, et villimpiä jätkii verrattuna..

      7. Hankinko gerbut eläinkaupasta, kun kasvattajia ei asustele lähellä??
      - Mul ei ollu lähelläkää kasvattajaa, joten jouduin hankkii eläinkaupast.

      8. Millainen mökki olisi hyvä gerbiileille, ja millainen sisutus sinne häkkiin?
      - Mä tein niille pahvista mökin, mut ei ne siel nuku, vaan kukkaruukus, putkes, joskus siel mökis
      tai yhes nurkas sen mökin takana.

      9. Miten hampaat saisi pysymään lyhyinä?
      - Kovaa jyrsittävää oon antanu niille.

      10. Entä kynnet?
      - Mulla on paris paikkaa hiekkapaperia ja kukkaruukkuun ne raaputtaa aika paljo kynsiä..

      11. Pitääkö gerbiiliä juoksuttaa? Jos pitää niin kuinka usein ja kauan?
      - Ensimmäisinä päivinä ei sais. Vasta parin viikon päästä, ku ne on tottunu ympäristöön. Joka päivä minimissää 15 minsaa.

      12. Pitääkö gerbiiliä pestä, vai kylpevätkö ne siinä kylpyhiekassa mitä eläinkaupassa myydään?
      - Vaan 'hätätapauksissa' sais pestä, esim. näyttelyitä varten. Pääasiassa ne kylpee siin chinchilla hiekas..

      13. Voiko gerbiiliä ulkoiluttaa, kesäisin vai pitääkö?
      - Ei niit aitaukseen saa laittaa niinku joku kani. Gerbut voi laittaa siihe kuljetusboxii ja ulkoiluttaa sen kans.

      14. Voiko gerbiilille antaa ulkoa ruhoa tai voikukan lehtiä?
      - Ruohost en tiiä, mut voikukan lehtiä, jos ne ei oo sellasel alueel, jossa ne on saastuneit. PESE HYVIN !

      15. Mitä tuoreruokia ne tykkäävät syädä ja saavat syödä?
      - Salaatti on ainaki tähä mennes ollu iha IN ! Mut googlesta löytyy enemmä niit ruokii.

      16. Pitääkö pohjalle laittaa sanomalehteä, purua vai pyyhkeitä?
      - Kutterinpurua pohjalle ! Tykkää kaivaa tooosi paljo. Älä laita pyyhkeitä, niist lähtee kankaan säikeitä ja ne voi tarttua häntää tai jalkaa ja tulee kuolio. Sanomalehtee en oikee suosittele, ku siin on kuiteski sitä mustetta, en tiiä kyl onks se sit nii vaarallista..

      17. Voiko gerbiileille antaa esim. muropaketin häkkiin jyrsittäväksi?
      - Jos siin ei oo yhtää muovia. Mul on sellasii pahvilevyjä iskän töistä, teen niist jtn niille..

      18. Saako mistään mitään paksuja pahvirullia "TUNNELEIKS!" siis ei jyrsittäväksi.
      - Kangaskaupoist, meeppä sielt kysyy.

      19. Voiko huoneessa imuroida, vaikka gerbut on häkissään?
      - Mä oon joutunu imuroimaa entistä enemmä ny huonettani, noitten gerbujen takii. Terraariost kuiteski tulee vähä niit puruja lattialle ja niist lähtee sitä eläinpölyä ja äite on vähä allergine, joten pidän huoneeni siistinä. Tähä mennes äitellä ei oo ollu allergisia oireit..

      20. Mimmoseen paikkaan häkki pitäis sovittaa?
      - Ei vetoiseen paikkaan, eikä ikkunan alle, mut mul on ikkunan alla, mut siin on periaattees kaikist paras paikka noille. Se on ainoo paikka johon aurinko ei paistaa porota.

      21. Tarvitseeko lämpölampun?
      - Tätä mä mietin itekki, mut ei kai ?

      22. Kuinka usein häkki kannattaa siivota?
      - Riippuu sen terriksen koosta.
      Mä siivoon viikon - puolentoista välein.

      23. TÄRKEIN!! Sopiiko gerbiili minun laiselle tytölle: Olen pirteä, jaksan puuhailla kaikkea, en kyllästy helposti, pidän hurjasti pienjyrsiöistä, nukun sikeästi ei mitkään rapinat haittaa :), olen mielelläni eläinten kanssa tekemisissä ja haluan auttaa ja pitää hyvää huolta niistä. No?
      - Sama tääl. Mä nukun kans sikeesti, ku tukki. Yhe ainoon kerra ne on pitäny sellast maratonia tuol terrikses, etten pystyny nukkuu hyvi. Ny alkaa jo tottuu siihe pikkuseen rapinaa ja sitä on välil kiva kuunnella illal pimeellä :D

    • mörköpörkö

      1.Millainen terraario/häkki/duna gerbiilillä taytyy olla, ja mikä noista kolmesta olis teidän mielestä järkevin vaihtoehto?
      -Terraario on paras ja usein myös halvin varsinkin jos ostaa käytetyn.

      2. Kuinka ison sen terraarion pitää olla?
      -100cm leveään ja 40cm syvään terraan voi laittaa 3 gerbiiliä.

      3. Montako kannattaisi hankkia? Tyttöjä vai poikia?
      -Vähintään 2, mutta 3-4 on myös hyvä (etenkin jos ovat samaa poikuetta, niin ei tarvitse totuttaa). Sukupuoli on mun mielestä ihan makuasia, mulla on pelkästään tyttöjä 6kpl (2:n gerban laumoissa).

      4. Mikä Jyväsekoitus/pelletti olisi parasta?
      -Parasta taitaa olla Rapunzel GerbiiliMix ( http://koti.mbnet.fi/rapunzel/ ). Toinen hyvä on Prestige Gerbil Nature, jota myydään lemmikkiliikkeissä.

      5. Millaisia pojat ovat luonteeltaan?
      -Tähän en osaa sanoa mitään.

      6. Tytöt luonteeltaan?
      -Mukavia, sosiaalisia, kovia hoivaamaan kaveria, vilkkaita, joskus voi tuumata: "ne naiset!", välillä itsepäisiä, kiimassa ollessaan ihan pöhköjä, kovia järjestelemään terraa, aina ovat keksimässä jotain hassua tai ilkikurista, aivan ihania!

      7. Hankinko gerbut eläinkaupasta, kun kasvattajia ei asustele lähellä??
      -Itse olen ostanut sekä että, mutta suosittelen virallista kasvattajaa ( http://www.gerbiili.info/foorumi/viewtopic.php?t=778 ).

      8. Millainen mökki olisi hyvä gerbiileille, ja millainen sisutus sinne häkkiin?
      -Puinen tai keraaminen mökki, jos puinen niin naulat/ruuvit ei saa olla näkyvillä, ettei gerbu loukkaa itseään niihin. Terran sisustus: paljon purua, putkia, heinää, pahvia, kukkaruukku jossa gerbiili lyhentää kynsiään "kaivamalla" siellä.

      9. Miten hampaat saisi pysymään lyhyinä?
      -Puuta voi antaa jyrsittäväksi. Jos sitä kerää luonnosta, niin se täytyy uunittaa: 200 asteessa 10 minuuttia.

      10. Entä kynnet?
      -Savinen kukkaruukku jota gerbu kaivaa ja kynnet lyhenee. Jos ei auta, niin sitten täytyy itse leikata tai antaa jonkun osaavan gerbiiliharrastajan, kasvattajan tai el.lääkärin tehdä se.

      11. Pitääkö gerbiiliä juoksuttaa? Jos pitää niin kuinka usein ja kauan?
      -Tästä ollaan montaa mieltä, mut oma mielipiteeni on; jos joudun pitämään "matkaterrassa" (60x30x30) tai gerbut on adhd-hiiruja (kuten mun Napero-tyttöni), niin juoksutan paljon eli lähes joka päivä. Jos gerbut asuu isoissa terroissa (kuten mulla), en juoksuta melkein ollenkaan. Mutta tosiasia on, että juoksutus on gerbuille tosi hyvä virike.

      12. Pitääkö gerbiiliä pestä, vai kylpevätkö ne siinä kylpyhiekassa mitä eläinkaupassa myydään?
      -Jos gerbun vie näyttelyyn ja se on likainen (kuten valkeat ja vaaleat ovat joskus) niin silloin voi pestä, muuten gerbut kylpevät chincillahiekassa. Hiekka kannattaa laittaa esim syvälle ja laakealle lautaselle ja hiekkaa voi tarjota vaikka joka päivä. Hiekkaa ei kantsi pitää jatkuvasti terrassa muuten siitä pissapaikka, n puoli tuntia kerrallaan kyl riittää.

      13. Voiko gerbiiliä ulkoiluttaa, kesäisin vai pitääkö?
      -Jotkut ulkoiluttaa tuulettomana tosi lämpimänä kesäpäivänä, mutta mä en ikinä. Gerbiilit vilustuvat todella herkästi, eli mä en suosittele ulkoilutusta.

      14. Voiko gerbiilille antaa ulkoa ruhoa tai voikukan lehtiä?
      -Voi, kunhan keräät kasvit kaukaa autoteistä ( http://www.gerbiili.info/foorumi/viewtopic.php?t=8420 ).

      15. Mitä tuoreruokia ne tykkäävät syädä ja saavat syödä?
      -Katso edellisen vastauksen linkki. =)

      16. Pitääkö pohjalle laittaa sanomalehteä, purua vai pyyhkeitä?
      -Purua. Sanomalehdestä irtoaa myrkyllistä mustetta ja pyyhkeistä gerbut voivat saada suolitukoksen.

      17. Voiko gerbiileille antaa esim. muropaketin häkkiin jyrsittäväksi?
      -Voi, itse annan riisipaketit ja kaikki muutkin puhtaat pahvilootat. Jos niissä on paljon liimaa, leikkaan ne kohdat pois, samoin muoviset kohdat pois. Vessapaperin hylsyt on myös hyvin suosittuja.

      18. Saako mistään mitään paksuja pahvirullia "TUNNELEIKS!" siis ei jyrsittäväksi.
      -Kangaskaupoista. Jotku kaupat antaa ilmaiseksi, toiset perii jonku euron.

      19. Voiko huoneessa imuroida, vaikka gerbut on häkissään?
      -Voi ja pitääkin olla normaaleja asumisen ääniä.

      20. Mimmoseen paikkaan häkki pitäis sovittaa?
      -Vedottomaan paikkaan, ei ikkunan eteen, ei lattialle, ei suoraan ja jatkuvaan auringonpaisteeseen, normaaliin huoneenlämpöön.

      21. Tarvitseeko lämpölampun?
      -Ei.

      22. Kuinka usein häkki kannattaa siivota?
      -Riippuu koosta; itse siivoan 125x45 kokoisen 5 viikon välein ja 80x50 kokoisen 3 viikon välein. Myös sillä on merkitystä, kuinka nopeasti purut likaantuvat.

      23. TÄRKEIN!! Sopiiko gerbiili minun laiselle tytölle: Olen pirteä, jaksan puuhailla kaikkea, en kyllästy helposti, pidän hurjasti pienjyrsiöistä, nukun sikeästi ei mitkään rapinat haittaa :), olen mielelläni eläinten kanssa tekemisissä ja haluan auttaa ja pitää hyvää huolta niistä. No?
      -Todella hyvin sopivat! =)

      Lopuksi vielä pari todella hyvää linkkiä: http://www.gerbiili.fi/ ja http://www.gerbiili.info/foorumi/

      • Gerbiilityttö

        Noniin me ollaan päätetty ottaa kaksi uros gerbuu.Terra on jo hankittu siitä otettiin tarkat mitat ja kaikki. Juomapullo ja purut ja sitten ollaan otettu myös semmonen puinen mökki. Me varattiin semmoset mustat pikku-urokset.

        Lapset on kuusi vk. Haetaan ne kahen viikon päästä. Kiitos neuvoista ja nyt pänttäilen noita hoito-ohjeita :)


    • Gerbiilifaniliini -

      Heips! Oon hankkimassa itekkin, tiedän silti noi kyssärit.

      1. Terraario, siellä voi kaivella tunneleita puruihin ja laitaa puruja, EI SILTI KATTOON ASTI!
      2. 70x30-40 kahdelle.
      3. Mieluiten kaksi. Yli viittä ei kannata hankkia, tappeluita syntyy useita ja gerbiili voi kuolla, useampia voi kuolla myös. Urokset että naarat tulevat ihan hyvin toimeen. Mutta ei ole järkevä ottaa urosta ja naarasta. Ne saa kuukausittain poikueita.

      4. Rotta/Hiiripelletti.

      5. Urokset ovat samanlaisia kuin naaraat, hieman EI vikkeliä ja huomattavasti pullukampia.

      6. Naaraat ovat samanlaisia kuin urokset, naaraat ovay hieman vikkelämpiä ja laihempia huomattavasti.

      7. Voit hankkia eläinkaupastakin, mutta sinun pitäisi tietää pari asiaa ennen ostamista: Ettei gerbiilit / gerbiili ole sairas: Istuu apaattisen näköisenä nurkassa. Ovat varmasti samaa sukupuolta. Ovat mieluiten poikasia.

      8. Tavallinen puumökki on hyvä. Sisustus voisi olla tämmöinen: Puruja noin 10-20cm, pari puun oksaa: Ei homeisia taikka likaisia. Juomapullo, ruokakuppi jollekkin tasolle ettei se täyty puruista.

      9. Gerbiileillä kannattaa olla kovaa purtavaa ESIM. oksia, kuivaa heinää tai pahvia. Huom! Ei mitään MUOVIPINNOITETTUA!

      10. Voit pistää terraarioon kumolleen kukkaruukun, mutta varmista ettei sen alhaalla oleva reikä ole liian suuri että gerbiilit voivat mennä siitä ja jäävätkin kiinni!

      11. Gerbiiliä kannattaa juoksuttaa lattialla, ESIM: AITAUKSESSA TAI VALVOTTUNA IHAN MATOLLA / LATTIALLA. Mieluiten viikoittain ainakin.

      12. Gerbiilit kylpevät kylpyhiekassa. Näyttely gerbiilit voi pestä koirashampoolla. Varo päätä ettei sinne mene shampoota! PÄÄTÄ EI SAA KOSTUTTAA / PESTÄ.

      13. Mieluiten ei ollenkaan.

      14. Ruohoa voi antaa. Se auttaa ruoansulatukseen. Mutta älä kerää ruohoa tien varrelta! Siinä on vaikka mitä likaa!

      15. Suomalaisia marjoja, hedelmiä. Ulkomaalaiset kannattaa kuoria.

      16. Puruja.

      17. Voit. Jos siinä EI ole muovipinnoitetta.

      18. En tiedä mistä niitä saa. Mutta gerbiilit takuulla jyrsivät sitä, ne eivät voi olla malttamatta jyrsiä sitä..

      19. Voi, mutta ei liian kauaa, ne eivät pidä metelistä.

      20. Ei vetoon, ei suoraan ikkunan eteen, ei pimeimpään nurkkaan, rauhalliseen ja vedottomaan paikkaan.

      21. Ei.

      22. Semmoisen 30-40x70 niin 3viikon välein.

      23. Sopii. Mutta sinulla pitää olla kokemusta ja kärsivällisyyttä. Gerbiilejä EI saa ostaa vain säälistä. Silloin tuet suomen gerbiilikantaa. Ja rapinat saattaa haitatakkin. Jos sinulla on juoksupyörä niin siitä kuuluu melkoinen ääni! Sitä ei kannata kylläkään antaa gerbiileille. EI suositeltava!



      Kiitos kun sain vastata! Sain itsekkin hieman lisätietoa! Haen 11.7.2011 omat urosgerbiilini! Niille on saksalaista kamaakin terraariossa! Karlie Wonderland - tuotteita! Ja ruokaakin löytyy saksasta, HIEMAN.. Noh eipäs tässä muuta..


      Heips kaikille gerbiili - ystäville!!!







      See you!

      • Sika - Sika ?

        Heips! Nuo neuvosi olivat sika mahtavii! Kiitti!


    • 1 + 3 =

      10. Voit pistää terraarioon kumolleen kukkaruukun, mutta varmista ettei sen alhaalla oleva reikä ole liian suuri että gerbiilit voivat mennä siitä ja jäävätkin kiinni!

      ^Todella tärkeää on myös muistaa että KAIKKI painavat esineet(esim. juuri kukkaruukut) pitää laittaa ihan terraarion POHJALLE, niin etteivät gerbiilit pääse kaivautumaan sen alle, koska gerbiili voi jäädä ruukun alle ja kuolla.

      Ja noista putkista, kannattaa mennä verhokaupasta kysymään jos olisi verhorullia tarpeettomana(siis pelkästään se pahvi:D), ne ovat melko paksua pahvia ja kestävät huomattavasti pidempään kun wc- ja talouspaperihylsyt.

    • mamma-91

      1.Millainen terraario/häkki/duna gerbiilillä taytyy olla, ja mikä noista kolmesta olis teidän mielestä järkevin vaihtoehto?

      -terraario ehdottomasti, koska itselläni on ollut 2 dunaa, mutta gerbiilit ovat jyrsineet ne rikki, ja hankin terraariot. Häkkiä älä hanki, tai et saa nukutuksi yöllä kolinasta, ja se ei ole hyvä gerbiilin hampaille ja voi tulla nokkatautia.

      2. Kuinka ison sen terraarion pitää olla?

      -mahdollisimman iso :)

      3. Montako kannattaisi hankkia? Tyttöjä vai poikia?

      - ainakin 2.. ehdottaisin tyttöjä, koska vanhimmat poikani tappelee, jos päästän ne vapaaksi, joten enää en pysty päästämään niitä, paitsi yksitellen :(

      4. Mikä Jyväsekoitus/pelletti olisi parasta?

      - Käytän Osku herkkusekoitusta, koska olen huomannut gerbiilien niistä tykkäävän eniten, ja maksaa paljon vähemmän kuin eläinkaupan "ei niin hyvät" ruoat :D

      5. Millaisia pojat ovat luonteeltaan?
      - Tuntuu, että kesyyntyy helpommin. Muuten todella kilttejä, kunnes saattaa tulla reviiri riitoja, ainakin jos haistaa naaras gerbiilin.

      6. Tytöt luonteeltaan?
      - Kilttejä, ei tappele koskaan. tuntuu että ei kesyynny niin helposti kuin jätkät. Kaikkien gerbiileitten luonne on erilainen, toinen voi haluta heti syliin ja toinen ei suostu koskaan kesyyntymään, koskee tyttöjä ja poikia.

      7. Hankinko gerbut eläinkaupasta, kun kasvattajia ei asustele lähellä??
      - hankin, koska en jaksanut alkaa ettiä muualtakaan. Ostin ensimmäisellä kerralla 2 tyttöä, ja terveitä olivat. Ja toiset eläinkaupasta ja ovat terveitä. Tosin kolmannet jotka ostin, toinen sai nokkatulehduksen. Mutta kyllähän ne "teetetyt" poikasetkin voivat saada, yhtä paljon sairauksia.

      8. Millainen mökki olisi hyvä gerbiileille, ja millainen sisutus sinne häkkiin?
      - Puinen asunto, ruukkuja, melkein kaikkea voi häkkiin laittaa, mutta ei muovia, koska syövät sen :)

      9. Miten hampaat saisi pysymään lyhyinä?
      - antamalla vessapaperi rullia, pahvia, porkkanoita, näkkileipää, kovettunutta leipää, mutta ei maitotölkkejä.

      10. Entä kynnet?
      - Laittamalla kukkaruukkuja terraarioon, koska raapivat niitä.

      11. Pitääkö gerbiiliä juoksuttaa? Jos pitää niin kuinka usein ja kauan?
      - Pitää juoksuttaa, juoksutan itse roikaleitani kerran viikossa tai kahdessa. annan niiden olla 1-5 tuntia. Tietenkin gerbiili nauttisi jos saisi joka päivä tassutella, mutta itselläni on 4 terraariota ja yhteensä 9 gerbiiliä, niin en pysty joka päivä. Ja lapsi myös, niin rajoittaa hieman.

      12. Pitääkö gerbiiliä pestä, vai kylpevätkö ne siinä kylpyhiekassa mitä eläinkaupassa myydään?
      - kylpevät chinzillanhiekassa, ja gerbiilit pesevät toisiaan. mutta jos gerbiilin turkissa on likaa, mitä ei irtoa, niin käden lämpöisessä vedessä olen pessyt joskus harvoin. Mutta gerbiilin naamaa ei saa kastella.

      13. Voiko gerbiiliä ulkoiluttaa, kesäisin vai pitääkö?
      - ei kannata, eikä pidä.. pääsevät kaivautumaan karkuteille.

      14. Voiko gerbiilille antaa ulkoa ruhoa tai voikukan lehtiä?
      - saa, ainakin olen itse antanut voikukan lehtiä, mutta eivät ole syöneet, toisin kuin hamsterit nauttivat niistä..

      15. Mitä tuoreruokia ne tykkäävät syädä ja saavat syödä?
      - porkkanaa, omenaa, mansikkaa :D, herneitä, ja melkein kaikkea, mutta kaalia ei kannata antaa, koska niiden maha ei kestä sitä ja saavat ripulin. Jopa maustamatonta paistettua jauhelihaa voi antaa. Ja vauvan ruokia, puuroa, perunamuussia yms..

      16. Pitääkö pohjalle laittaa sanomalehteä, purua vai pyyhkeitä?
      Älä missään nimessä pyyhkeitä, ellet halua että ne ovat entiset :D Mutta ei varmaan ole hyötyä sanomalehdestä, koska jyrsivät sen. Purua pitää laittaa ehdottomasti!

      17. Voiko gerbiileille antaa esim. muropaketin häkkiin jyrsittäväksi?
      - voi antaa :)

      18. Saako mistään mitään paksuja pahvirullia "TUNNELEIKS!" siis ei jyrsittäväksi.
      - en tiiä mistä niitä saa, olen saanut tutuiltani vain. Mutta ne purevat kyllä kaiken pahvin..

      19. Voiko huoneessa imuroida, vaikka gerbut on häkissään?
      - Voi.

      20. Mimmoseen paikkaan häkki pitäis sovittaa?
      - ei kamalan vetoiseen paikkaan, vaikka pöydälle tai jollekin tasolle.

      21. Tarvitseeko lämpölampun?
      - ei.

      22. Kuinka usein häkki kannattaa siivota?
      - Kerran kuukaudessa riittää, eivät haise samallalailla kuin hamsterit.

      23. TÄRKEIN!! Sopiiko gerbiili minun laiselle tytölle: Olen pirteä, jaksan puuhailla kaikkea, en kyllästy helposti, pidän hurjasti pienjyrsiöistä, nukun sikeästi ei mitkään rapinat haittaa :), olen mielelläni eläinten kanssa tekemisissä ja haluan auttaa ja pitää hyvää huolta niistä. No? Sopii sopii, koska jos olet kiinnostunut.

      • Anssu00

        Ai tytötkö ei koskaan tappele? No toi nyt on jo paksua palturia :D Mulla Naksu ja Nuppu kävi kunnon kähinöitä tasasin väli-ajoin, vaikka oli sisaruksia! :O Sit ne rauhottu,eikä ikin tullu mitään vakavii haavioi ymsyms.

        Naksuhan ei Nupun kuoltua hyväksyny eikä hyväksy vielkään uusii gerbui, joten Dumle ja Daim asuu eri terrassa.


    • mamma-91

      en ole myöskään koskaan antanut gerbiileille pellettejä, koska ovat kuin puuta.. etkä varmaan itsekkään haluaisi syödä puuta :D

    • 1.Millainen terraario/häkki/duna gerbiilillä taytyy olla, ja mikä noista kolmesta olis teidän mielestä järkevin vaihtoehto?
      -Itselläni on Duna ja terraario

      2. Kuinka ison sen terraarion pitää olla?
      -...........

      3. Montako kannattaisi hankkia? Tyttöjä vai poikia?
      -Tyttöjä

      4. Mikä Jyväsekoitus/pelletti olisi parasta?
      -Mene eläinkauppaan ja katso mitä on tarjolla.

      5. Millaisia pojat ovat luonteeltaan?
      -Pirteitä

      6. Tytöt luonteeltaan?
      -Kilttejä

      7. Hankinko gerbut eläinkaupasta, kun kasvattajia ei asustele lähellä??
      -Juu

      8. Millainen mökki olisi hyvä gerbiileille, ja millainen sisutus sinne häkkiin?
      -Puinen on hyvä vaikka ne voi syödäkkin sitä, tai posliininen.

      9. Miten hampaat saisi pysymään lyhyinä?
      -Anna niille pahvia purtavaksi niin kyllä ne lyhyinä pysyy.

      10. Entä kynnet?
      -Täytyy leikata tietyn väliajoin.

      11. Pitääkö gerbiiliä juoksuttaa? Jos pitää niin kuinka usein ja kauan?
      -Pitää, mielummin kerran viikossa ja joku tunnin.

      12. Pitääkö gerbiiliä pestä, vai kylpevätkö ne siinä kylpyhiekassa mitä eläinkaupassa myydään?
      -Osta häkkiin kylpyhiekkaa. Koska Gerbiilit on puhtaita jyrsiöitä.

      13. Voiko gerbiiliä ulkoiluttaa, kesäisin vai pitääkö?
      -Ei mielellään.

      14. Voiko gerbiilille antaa ulkoa ruhoa tai voikukan lehtiä?
      -Voi, ne kannattaa pestä ja tarkistaa ennen häkkiin laittoa.

      15. Mitä tuoreruokia ne tykkäävät syädä ja saavat syödä?
      -Kurkkua, salaattia, paprikaa ja paljon muuta.

      16. Pitääkö pohjalle laittaa sanomalehteä, purua vai pyyhkeitä?
      -Laita ensin sanomalehteä ja sitten purua!

      17. Voiko gerbiileille antaa esim. muropaketin häkkiin jyrsittäväksi?
      -Voi.

      18. Saako mistään mitään paksuja pahvirullia "TUNNELEIKS!" siis ei jyrsittäväksi.
      -Eläinkaupassa voi olla sellaisia. Ei välttämättä! Mutta he voivat jyrsiä sellaisen.

      19. Voiko huoneessa imuroida, vaikka gerbut on häkissään?
      -Voi

      20. Mimmoseen paikkaan häkki pitäis sovittaa?
      -Johonkin sellaiseen mihin ei muut eläimet pääse jos on esim. Kissoja.

      21. Tarvitseeko lämpölampun?
      -Ei pakollinen, mutta tarpeellinen.

      22. Kuinka usein häkki kannattaa siivota?
      -Sanotaan että kerran viikossa mutta itse siivoan 2-3vk välein.

      23. TÄRKEIN!! Sopiiko gerbiili minun laiselle tytölle: Olen pirteä, jaksan puuhailla kaikkea, en kyllästy helposti, pidän hurjasti pienjyrsiöistä, nukun sikeästi ei mitkään rapinat haittaa :), olen mielelläni eläinten kanssa tekemisissä ja haluan auttaa ja pitää hyvää huolta niistä. No?
      -Sopii! :)

    • edelliselle

      voi hyvänen aika näitä joidenkin ohjeita, ei millään pahalla..

      "mene eläinkauppaan ja katso mitä on tarjolla" ..no parempi tuokin kun mene vaikka prismaan ja katso mitä on tarjolla..eläinkaupassa sentään _useimmiten_ on laadukkaita ruokia, mutta suosittelisin ettei joka kerta ostettaisi eri merkkistä ruokaa.. Hyviä siemenseoksia ovat esim. supa hamster ja Rapunzel gerbiilimix, pelleteistä parhain Altromin rotta/hiiripelletti.

      uros ja naarasgerbiilellä ei ole muuta eroa kun koko ja toimeliaisuus, urokset yleensä naaraita rauhallisempia ja isompia kooltaan.

      hampaat pysyvät parhaiten lyhyinä, jos tarjotaan sillointällöin kovempaa jyrsittävää kun pahvi, esim kuivattu ruisleivänpala, pesty ja uunitettu(200C,10min) puunoksa tai koiran naksut. ei näkkileipää suuren suolapitoisuuden ja murenevuuden takia(eli siis yhtä tyhjän kanssa).

      gerbiilien kynsiä ei pidä mennä kokemattoman leikkelemään, eikä niitä yleensä ole tarvetta leikatakaan jos terraariossa on kukkaruukku kynsiä kuluttamassa.

      juoksutusta suosittelen parinkin päivän välein, mikäli asumus ei ole todella suuri. puolisenkin tuntia kerralla riittää, mutta jos viihtyvät pidempään niin sitten vaikka useammankin tunnin, kunhan vettä ja ruokaa on tarjolla.

      "Osta häkkiin kylpyhiekkaa. Koska Gerbiilit on puhtaita jyrsiöitä" kylpyhiekka-astiaa ei suositella pidettävän kovinkaan kauaa terrassa; puruttavat ja kakkivat sen alta aikayksikön.

      JA tuosta sanomalehden käytöstä! Siitä irtoaa mustetta, joten EI sitä millekkään eläimelle! Gebiileille paksu kerros puruja.

      lämpölamppukkaan ei ole tarpeellinen, mistä niin päättelit?

      ja vielä.. mistähän ihmeestä olet kuullut että gerbiilien asumus tulisi siivota VIIKON välein?? ei todellakaan niin usein! gerbiili ei virtsaa eikä ulosta paljoa, joten purut ei likaannu viikossa oikeastaan lainkaan.
      suosittelen vaihtamaan esim. alle 70x30 kokoisen terran purut korkeintaan kerran kahdessa viikossa, isomman terraarion siivousväli voi hyvin olla kuukaudenkin.

      valitettavan paljon täällä jaetaan virheellistä tietoa...

      • --------------

        Niin ja joku mainitsi aiemmin ostavansa gerbiileilleen Oskun herkkusekoitusta mikä lie, se on yksi huonoimmista ruuista mitä voi gerbiileille tai muillekaan jyrsijöille antaa!
        Se että gerbiilisi pitävät Osku-ruuan mausta eniten, on täysin väärä peruste ostaa niin huonoa ja epäterveellistä ruokaa.
        Jos halpaa ruokaa halajat niin SUPA HAMSTER on edelleenkin hyvä ja halpa vaihtoehto, ainakin oskun rinnalla.. Sitä on monissa eläinkaupoissa myytävänä, kaikissa ei sitä kuitenkaan näy olevan.
        Supassakin huono puoli että sisältää liikaa auringonkukan siemeniä, joten niitä saa olla aina karsimassa puoleen..


    • Gerbiilit

      Onko kahdelle gerbiilille , - P 75 cm x L 45 cm x K 37 cm , liian pieni , Jos haluatte lisää tietoja menkää netissä zooplussan sivuille , sieltä sitten pieneläinten häkkeihin ja sieltä hiirenhäkit , koska ei ollut gebuille omia :< . Tuosta terriksestä viellä , se on "kokonaan" lasi ja katossa sitten kalteria . Meillä olisi tarkuituksena hankkia kaksi uros gebua , kaiken laisia ohjeita saa antaa ;)

    • Gerbiili

      Tuossa äskeisessä viestissäni tuli moka , tarkoitin häkin koossa : - 70x syvyys 37 x korkeus 56 . Ja häkistä taas zooplussassa , mutta ala osasa on terraario mainen , siellä sitten kaivelemaan pääsevät gebut ja yläosa on kalteria , alhaalta vie tikkaat ylös ja ylhäällä kiva kalteri silta . Kaltereiden välit ovat 8 mm , onko liian suuret ? Eli häkki olisi tarkoitettu kahdelle gerbiilille , vastatkaa tämän viestin perusteella , kiitos :)

    • mörkö

      Miten gerbiilejä juoksutetaan? Lattialla? Juoksupyörässä?

    • Yksi terraario

      Gerbiileille voi kokeilla umpinaista juoksupyörää, siis sellaista missä niiden hännät ei voi jäädä kiinni minnekään. Meillä tosin yksikään gerbiili ei ole tajunnut juoksupyörien ideaa.
      Gerbiilejä voi juoksuttaa lattialla, jos lattia on turvallinen eli gerbiili ei pääse sohvan tai kaapin alle tai muualle pieneen rakoon. Pienen vessan lattia voi olla helppo paikka. Jos lattia ei ole turvallinen, niin esim iso muovi- tai pahvilaatikko voi toimia myös. Toki pitää extratarkasti valvoa, ettei gerbiili syö itseään laatikosta läpi.

      Ja oma kysymykseni aiheeseen liittyen:
      Mulla on yksi ylimääräinen terraario tavaroineen ja mietin, että voinko käyttää tätä terraariota juoksuttamispaikkana? Ajattelin, että terraario voi olla oiva paikka pitää gerbiilejä siivouksen ajan. Se mikä minua tässä mietityttää on se, että voinko käyttää samaa terraariota eri gerbiililaumoilla? Mulla on yksi poikapariskunta ja yksi tyttöpariskunta. Jos gerbiilipariskunnat juoksentelevat tuossa yhdessä terraariossa vuorotellen, niin voiko esim tyttöjen tuoksut aiheuttaa riitaa poikien välillä? Jouduin jo yhdet tytöt erottamaan, joten ei huvittaisi aiheuttaa enempää välirikkoja.

    • gerbiilejä6

      Minä olen käyttänyt ainakin kylvettämiseen kaikille laumoille (yhteensä kolme laumaa) yhteistä isohkoa kuljetusboxia. Siivilöin vain mahdolliset kakat ja pissat pois jokaisen lauman välissä :) Ei ole mitään ongelmaa ollut.

    • hmm...

      Heissuli vei! Anteeksi, että tulen nyt tähän toisen juttuun, mutta olis pari kysymystä(: Eli:Käykö gerbiilille duna ja sitten kuinka paljon kaksi gerbiiliä vie kuukaudessa suunnilleen rahaa? Siis rahastahan tämä ei ole kiinni, mutta kuitenkin jotain suuntaa olisi kiva tietää.

    • Snöören

      Blöääh...
      Täällä on nyt tullukki näitä vastauksia joten sanon vaa et hanki ruoka eläinkaupasta koska esim. prisman tai sittareitten ei´-niin-hyvä-ruoka sisältää todella usein mm. syöpää edes auttavaa ainesosaa! Silti se on ihan laillista...

    • Anonyymi

      Hei oon hankkimas kahta gerbuu ni kerrotteko kuinka iso mökki pitäs olla että ne mahtuy nukkuu siellä kahdestaa

      • Anonyymi

        Mul olis myydä gerbiilin poikasia.


    • Anonyymi

      1.meillä on ainaki joku vanha akvaario.
      2.riippuu kuinka monta gerbiili hankit
      3. Suosittelen kahta mutta voi toki hankkia enemmänkin. Me hankittiin aluks kolme mut jonku vuodeljälkee siitä nii ne alko tappelee ja piti erottaa eli jos hankit enemmän ku kaks nii yks pitää olla vanhempi.
      4.melkeenpä kaikki käy kunhan siinä lukee että sopii gerbiileille.
      5. En tiedä itellä tyttöjä.
      6.aika energisiä jokku enemmän ja jokku vähemmän riippuu tosi paljo luonteesta.
      7.me hankittiin kasvattajalta kun ei kuulemma mikään paras vaihtoehto hankkia eläin kaupasta mutta en tiedä varmaksi.
      8.meillä on puisia tein myös itse pahvista muutaman. Kunhan katsot ettei mökissä sojota nauloja.
      9.en oo ihan varma meillä pysynyt aika lyhyenä että varmaan niinku kovaa purtavaa.
      10.esim kukkaruukkuun tai niihin kukkaruukku alustoihin.
      11.kannattaa välillä mutta ei joka päivä ne voi riitaantuvat. Ehkä 2-3 kertaa viikossa max ite aika harvoin päästän juoksee.
      12.hiekassa kylpevät pestään vedellä vain jos on pakko esim. jos tulee haava niin se on hyvä huuhdella.
      13.ei kyllä mun mielestä ulkoiluteta.
      14.ruohosta en tiiä mutta kyllä kai voi jos pesee kunnolla.
      15.meillä ei oikeen piittaa tuoreista mutta esim. kurkkua, porkkanaa, salaattia yms.
      16.ihan vaan purua
      17.voi kunhan niissä ei oo muovia
      18..me saadaan iskän työpaikalta en tiiä sitte mistä muualta saa.
      19.voi meille ei ainakaa yhtään pelkää
      20.ei ehkä ikkunan eteen jos paistaa aurinko suoraa siihen.
      21.ei tarvi
      22.aika harvoin me siivotaan ehkä kerran 3-4 kuukaudessa. Ihan turhaa sitä esim. kerran viikossa siivota kun eihän ne mitään pesääkän kerkee rakentaa.
      23.en näe mitään syytä miksi et sopisi :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe