Iuterilaiset - ortodoksit

Minkälainen suhde?

Minkälainen suhde on inkeriläisten luterilaisten ja ortodoksien välillä?

20

1306

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toksovalainen

      olemassa inkeriläiset-ortodoksit?Ei ainaakaan ennen Stalinia ollut.Pietarin seudulla oli jyrkkä aikaanaan jyrkkä ero suomalaisten kirkkon ja venäläisten kirkkon välissä.En rupea puhuman ,ketä oli ortodoksit -ketä luterilaisia,ei ole vaikea arvata..

      • toinen oli...

        Pohjois-Inkeristä ja oli inkeriläinen, joka oli ns venäjänuskoinen.


      • toinen oli... kirjoitti:

        Pohjois-Inkeristä ja oli inkeriläinen, joka oli ns venäjänuskoinen.

        hän inkerisuomalainen vai inkeroinen(izhora)?Inkeroiset ja vatjalaiset oli perintejsesti ortodokseja,sama ,kuin karjalaisetkin.Nillä oli venäläiset nimet ja kansallisuus ja mm ,vaikka olivat suenkielisiä ja vainot niitä eivät koskeneet...


      • en tiedä.,,,
        Inkeriläinen kirjoitti:

        hän inkerisuomalainen vai inkeroinen(izhora)?Inkeroiset ja vatjalaiset oli perintejsesti ortodokseja,sama ,kuin karjalaisetkin.Nillä oli venäläiset nimet ja kansallisuus ja mm ,vaikka olivat suenkielisiä ja vainot niitä eivät koskeneet...

        Arkistotiedoissa, mitä on käsiin saatu lukee inkeriläinen, mutta mistä sen tietää. Perhe oli kyllä Siperiassakin. Nimi oli venäläinen ei suomalainen. Olen itse miettinyt, josko he olisivat sittenkin inkeroisia??Mistähän tuon voisi selvittää. Pietarin arkistosta en ole saanut tietoja, vaikka olen yrittänyt.


      • en tiedä.,,, kirjoitti:

        Arkistotiedoissa, mitä on käsiin saatu lukee inkeriläinen, mutta mistä sen tietää. Perhe oli kyllä Siperiassakin. Nimi oli venäläinen ei suomalainen. Olen itse miettinyt, josko he olisivat sittenkin inkeroisia??Mistähän tuon voisi selvittää. Pietarin arkistosta en ole saanut tietoja, vaikka olen yrittänyt.

        Venäjä?Käy sitten tässä
        inkeri.ru....


      • en osaa.,,.
        Inkeriläinen kirjoitti:

        Venäjä?Käy sitten tässä
        inkeri.ru....

        lainkaan venäjää. se olisi tässä suvun etsimisessä suureksi avuksi.


      • en osaa.,,. kirjoitti:

        lainkaan venäjää. se olisi tässä suvun etsimisessä suureksi avuksi.

        ja mistä päin,ehkä pystyn auttaa.Aleksej Krjukov keräsi paljon tietoa,inkeri.ru on änen tekeä sivu..


      • Länsi-Inkerin
        Inkeriläinen kirjoitti:

        hän inkerisuomalainen vai inkeroinen(izhora)?Inkeroiset ja vatjalaiset oli perintejsesti ortodokseja,sama ,kuin karjalaisetkin.Nillä oli venäläiset nimet ja kansallisuus ja mm ,vaikka olivat suenkielisiä ja vainot niitä eivät koskeneet...

        vatjalaisista ja semmoisista, miun luullaksein ainnakaa, Larin Paraske kyllä lauloi: "...itse olen inkerikko...". Eikös sieltä joutuneet kaikki jonkinlaista suomea puhuneet alkuasukkaat pois - ensin rajanpinnasta v 1936 ja sitten piiritysrenkaan sisästä v.1942, ihan uskoon ja heimoon katsomatta. Olisivatko kaikki Pohjois-Inkerin suomensukuiset asukkaat väestökirjanpidossa olleet suomalaisia ja vain kirkonkirjoissa näkyi ero.


      • noita,.,.,
        Länsi-Inkerin kirjoitti:

        vatjalaisista ja semmoisista, miun luullaksein ainnakaa, Larin Paraske kyllä lauloi: "...itse olen inkerikko...". Eikös sieltä joutuneet kaikki jonkinlaista suomea puhuneet alkuasukkaat pois - ensin rajanpinnasta v 1936 ja sitten piiritysrenkaan sisästä v.1942, ihan uskoon ja heimoon katsomatta. Olisivatko kaikki Pohjois-Inkerin suomensukuiset asukkaat väestökirjanpidossa olleet suomalaisia ja vain kirkonkirjoissa näkyi ero.

        Pohjois-Inkerin kirkonkirjoja saa? Vai ovatko kaikki tuhoutuneet?


      • löytyy
        noita,.,., kirjoitti:

        Pohjois-Inkerin kirkonkirjoja saa? Vai ovatko kaikki tuhoutuneet?

        Kysymääsi tietoa löytyy tältäkin palstalta, mm. heti seuraavasta vastauksesta tuosta etusivun aiheluettelosta, jossa kysytään Lempaalan kirkonkirjoista. Samoista paikoista löytynee myös muiden Inkerin seurakuntien tiedot. Muita tietolähteitä Suomen Sukututkimusseura, Inkerin kulttuuriseura ym. Netistä löytyy hakemalla monta tietopaikkaa, joista lähemmin tiedustelemalla pääsee eteenpäin.


      • toksovalainen
        Länsi-Inkerin kirjoitti:

        vatjalaisista ja semmoisista, miun luullaksein ainnakaa, Larin Paraske kyllä lauloi: "...itse olen inkerikko...". Eikös sieltä joutuneet kaikki jonkinlaista suomea puhuneet alkuasukkaat pois - ensin rajanpinnasta v 1936 ja sitten piiritysrenkaan sisästä v.1942, ihan uskoon ja heimoon katsomatta. Olisivatko kaikki Pohjois-Inkerin suomensukuiset asukkaat väestökirjanpidossa olleet suomalaisia ja vain kirkonkirjoissa näkyi ero.

        Inkerikkola ja vatjalaisilla oli venäjänkileliset nimet.Nitä ei karkoitettu venäläisten toimeesta ainakaan.


      • toksovalainen
        toksovalainen kirjoitti:

        Inkerikkola ja vatjalaisilla oli venäjänkileliset nimet.Nitä ei karkoitettu venäläisten toimeesta ainakaan.

        Inkerikkoilla


      • tuo sitä, että
        toksovalainen kirjoitti:

        Inkerikkola ja vatjalaisilla oli venäjänkileliset nimet.Nitä ei karkoitettu venäläisten toimeesta ainakaan.

        ne jotka karkotettiin ja oli venäjänkieliset nimet olivat inkeriläisiä?


      • toksovalainen
        tuo sitä, että kirjoitti:

        ne jotka karkotettiin ja oli venäjänkieliset nimet olivat inkeriläisiä?

        ortodoksin annettiin tavallisesti venäläisten nimejäkin.Vaikea sanoa,olivatko ne inkerinsuomalaisia vai inkeroisia(vatjalaisia?),koska kielimuuria ei ollut.


      • luait?
        toksovalainen kirjoitti:

        Inkerikkola ja vatjalaisilla oli venäjänkileliset nimet.Nitä ei karkoitettu venäläisten toimeesta ainakaan.

        Onko nyt puhe Lempaalasta ja Toksovasta? Eihän siellä nyt ole vatjalaisia ollut milloinkaan. Kuka tietäisi, jäikö Lempaalan Mäkkiinkyllää ja lähikyliin asukkaita karkoituksien jälkeen?Siellähän niitä inkerikkoja asui.


      • toksovalainen
        luait? kirjoitti:

        Onko nyt puhe Lempaalasta ja Toksovasta? Eihän siellä nyt ole vatjalaisia ollut milloinkaan. Kuka tietäisi, jäikö Lempaalan Mäkkiinkyllää ja lähikyliin asukkaita karkoituksien jälkeen?Siellähän niitä inkerikkoja asui.

        Oli sirrettu pois kaikki ihmiset.Toksovan seudulta jäi muutama sataa.


      • jaoteltiin?
        toksovalainen kirjoitti:

        Oli sirrettu pois kaikki ihmiset.Toksovan seudulta jäi muutama sataa.

        Leningradin piirityksessä. Jonkun verranhan kuului jätetyn ihmisiä Keltonkin ja lähiseurakuntien kyliin, vaikka tavalliset ihmiset vietiin pois. Olivatko nämä paikoilleen jätetyt sitten ihan umpivenäläisiä vai oliko joukossa näitä inkerikkojakin?


      • Kerrotko
        jaoteltiin? kirjoitti:

        Leningradin piirityksessä. Jonkun verranhan kuului jätetyn ihmisiä Keltonkin ja lähiseurakuntien kyliin, vaikka tavalliset ihmiset vietiin pois. Olivatko nämä paikoilleen jätetyt sitten ihan umpivenäläisiä vai oliko joukossa näitä inkerikkojakin?

        Kerrotko, mitä tarkoitat "tavallisilla" ihmisillä, jotka vietiin pois?


      • vietiin
        Kerrotko kirjoitti:

        Kerrotko, mitä tarkoitat "tavallisilla" ihmisillä, jotka vietiin pois?

        jäikö kyliin joitain?


      • rajaseudulla
        toksovalainen kirjoitti:

        Oli sirrettu pois kaikki ihmiset.Toksovan seudulta jäi muutama sataa.

        Miten vuolelaiset? Miksi osaa ei heti siirretty pois vaikka näöin on luettu? Vasta 1940-luvulla tiedän tapaukssen, joka vietiin Siperiaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe