Silmälaseihin tottuminen?

Polka

Kuinka kauan yleensä vie, ennen kuin silmät tottuvat laseihin? Sain maanantaina ensimmäiset lasini, näkö olikin päässyt aika huonoksi (vas. -3.25 ja oik. -2.5) Nyt tuntuu laseja pitäessä, ettei oikein osaa kävellä...rappuja laskeutuessa meinaa tulla "huteja", välillä kävellessä kun katsoo maahan huippaa kuin olisin huppelissa ja oikeaa silmäkin jotenkin tuntuu epämiellyttävältä. Johtuvatkohan nämä oireet vain silmien tottumattomuudesta laseihin vai pitäisikö ottaa nyt jo yhteyttä optikkoon?

12

10380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokko

Mä sain ekat lasini tossa kesän lopulla.. voimakkuuksia -1,75 ja -1,5 ja lisäksi lievää hajataiton korjausta. Nokalleni meinaan minäkin mennä portaissa ja ulkona liikkuessa muutoinkin. Maa on jotenkin väärässä tasossa totuttuun nähden tai jotain.. Väittävät että on ihan tottumis kysymys. Vaikee sanoo totunko näihin koskaan.. ja useinmiten lasit jäävätkin kotiin kun lähden liikenteeseen.

• a3byb35w

-3,25 ja -2,5...huh huh. Turhamaisuuden riemuvoitto. Itse sain ekat lasit vahvuuksilla -1,25 ja viimeinen vuosi ennen lasien hankintaa oli yhtä tuskaa. Miten olet ylipäänsä tullut toimeen ilman laseja?
      No mutta asiaan. Veikkaan että menee totutteluun minimissään 2 viikkoa. Kuukausikin, kun vasta noin suurilla miinuksilla alkaa lasien käyttäjäksi.

• Polka

No, todellakaan ei ole ollut kyse turhamaisuudesta. Näkö on huonontunut pikkuhiljaa vuosien varrella, eikä siihen ole oikein tullut kiinnitettyä huomiota, muutoin kuin siirtymällä katsomaan tv:tä lähempää ja siristelemällä silmiä; silloin näin paremmin. Voit ihan huviksesi uskoa, että säikähdin, kun optikko sanoi, etten saisi ajaa autoa, en minkäänlaisella kortilla, tuskin edes polkupyörällä.Ja näöntarkastukseen sain vihdoin varatuksi ajan sen tiimoilta, että mies joutui ajokorttinäöntarkastukseen.Olen kyllä tiennyt, että minulla on huono näkö, mutta en olisi millään uskonut kuinka huono :(

• piilarimies
        Polka kirjoitti:

No, todellakaan ei ole ollut kyse turhamaisuudesta. Näkö on huonontunut pikkuhiljaa vuosien varrella, eikä siihen ole oikein tullut kiinnitettyä huomiota, muutoin kuin siirtymällä katsomaan tv:tä lähempää ja siristelemällä silmiä; silloin näin paremmin. Voit ihan huviksesi uskoa, että säikähdin, kun optikko sanoi, etten saisi ajaa autoa, en minkäänlaisella kortilla, tuskin edes polkupyörällä.Ja näöntarkastukseen sain vihdoin varatuksi ajan sen tiimoilta, että mies joutui ajokorttinäöntarkastukseen.Olen kyllä tiennyt, että minulla on huono näkö, mutta en olisi millään uskonut kuinka huono :(

Itsellä ekat lasit (25v. sitten sitten) oli vahvuuksilla -2.5 ja -1.75. En tietenkään nähnyt koulussa taululle mitään, mutta muuten pärjäsin aivan mainiosti enkä tuntenut itseäni pätkääkään "sokeaksi". Se on yksilöllistä, toisethan ovat jo jollain -0.5 tasolla aivan paniikissa, etteivät mukamas näe yhtään mitään.

• ....
        piilarimies kirjoitti:

Itsellä ekat lasit (25v. sitten sitten) oli vahvuuksilla -2.5 ja -1.75. En tietenkään nähnyt koulussa taululle mitään, mutta muuten pärjäsin aivan mainiosti enkä tuntenut itseäni pätkääkään "sokeaksi". Se on yksilöllistä, toisethan ovat jo jollain -0.5 tasolla aivan paniikissa, etteivät mukamas näe yhtään mitään.

Laseihin tottuu "teknisesti" viimeistään kuukaudessa. Sen sijaan monelle huomattavasti vaikeampaa on tottua ajatukseen siitä, että on muuttunut "rillipääksi". Hyvin monella tutulla ja kaverilla on käynyt niin, että ovat käyttäneet ensimmäisiä silmälasejaan into piukkana kokopäiväisesti pari ensimmäistä kuukautta. Sen jälkeen rillit ovat kummasti unohtuneet koteloon tai vaihtuneet piilareihin.

• silmälasikäärme33v

Mulla on tänään ekaa päivää päässä. Aamulla kun lähdin ulos kävelemään tuntui tosi oudolta. Ihan kuin olisi hoiperrellut humalassa ja noin 10 minuutin kuluttua tunsin voimakas pahoinvointia. Se kuitenkin meni ohi noin 30 minuutin jälkeen. Töissä päivä meni hyvin. Nyt iltapäivällä huomasin että tietokoneen näyttö tuntuu levenevän vasemalle merkittävästi. Hieman häiretsevää mutta toivotaan että se siitä suoristuu lähipäivinä.

Oikea: Sf 0,50, Cyl -0,50, Ax 10
      Vasen: Sf 0,75, Cyl -1,50, Ax 175

• 6 6

Lasit on vääntyny, siis sangoista jostain kohdasta. Optikko vääntää ne takasin.

• silmälasikäärme33v
        6 6 kirjoitti:

Lasit on vääntyny, siis sangoista jostain kohdasta. Optikko vääntää ne takasin.

Kiitos vinkistä! Pitääkin mennä oikaisemaan heti.

• silmälasikäärme33v
        silmälasikäärme33v kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Pitääkin mennä oikaisemaan heti.

Lasit eivät olleet vääntyneet vaan ilmeisesti tuo suorakulmioden vääristyminen johtuu vasemman silmän voimakkaammasta hajataiton korjauksesta. Aivoilla kestää hetki tottua siihen. Sanoi et tule takaisin parin viikon päästä jos vielä näyttää oudolta.

• rilli-Iivari

Pidä ne sitkeästi nokallasi, niin totut.

• TeijaQ

Minä sain samaa suuruusluokkaa olevat ensimmäiset lasit neljä vuotta sitten 26 vuotiaana. Vahvuudet olivat 2.75 ja 3.00. Tottuminen niihin kesti yli kuukauden. Lähelle ne toimivat heti, mutta kauas tottuminen oli vaikeaa. Nyt lasit ovat paljonkin vahvemmat eikä ilman tule enää toimeen.

• *JossuR*

Ohhoh! Onpas ap:lla ollut reippaasti voimakkuutta ensilaseihin. Jännä, miten et ole huomannut näön heikkenemistä. Itse sain lasit muksuna, kun dioptereita oli suunnilleen -1 paikkeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe