ongelma koira

ongelma omistaja

Eli apua tarvitaan, kun omat taidot ei nähtävästi riitä. Olen ennenkin omistanut cavalierin, jonka koulutus onnistui mahtavasti (pelkkä tuima katse tuntui riittävän loppu vaiheessa) Nykyinen koira (cavalier myös) on aivan eri maata. Koira on niin itsepäinen ja kovapäinen, että keinot ja taidot loppuu.

Ensimäinen ongelma oli eroahdistus. Nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että aamuisin saa lähteä töihin yms, ilman ulvontaa ja huutoa, mutta päivisin on aivan eri asia esim. kaupassa käydessä. Tämä nyt ei meitä haittaa enää, mutta koiralle stressaavaa.

Toinen ongelma on autoille haukkuminen ja niiden metsästys. Lenkkeily on yhtä tuskaa (asumme alueella, jossa ei ole kävelyteitä vaan autot menee aivan vierestä) Yritetty on kieltää, kehua, harhauttaa, mutta mikään ei ole toiminut.

Kolmanneksi koira haukkuu ja ärhentelee vieraille, jotka tulevat kotiimme. (varsinkin jos ei ole nähnyt koskaan ennen) Jos vieraat liikkuvat, niin sama ärjyntä alkaa ja kerran hyppi jopa päälle yms. (ei onneksi ole VIELÄ ainakaan purrut ketään ja nykyään koira laitetaan eri huoneeseen heti jos haukkuu vieraille vielä sisään tulon ja kiellon jälkeen) Tässä on yritetty kieltää ja torua ja on eristetty eri huoneeseen ja kehuttu, kun on ollut kunnolla. Jotkut vieraat menevät jo, mutta jotkut ovat koiran mielestä vieläkin ei tervetulleita.

Neljänneksi koira ärhentelee jopa OMALLE VÄELLE komennettaessa. Koira on ärhennellyt (murissut ja yrittänyt purra) miestäni ainakin 4 kertaa, silloin kun mies on tätä komentanut ja ottanut niskasta kiinni. Kerran koirani murahti minullekkin, kun työnsin sen alas sohvalta (jossa se ei saa olla). Minulle ärähtäessä koira säikähti itsekin ja oli nöyränä, mutta miehelle ärähtäessä oli vain kiukkuinen. Nyt koira oli kerran ärähtänyt veljen vaimollekin, kun oli komentanut sitä.

Olemme yrittäneet näyttää sille ettei se ole pomo, mutta emme nähtävästi tarpeeksi hyvin. Olemme kokeilleet nyt sitä että ruoka tulee koiralle vasta ihmisten jälkeen, koira on poissa keittiöstä ihmisten syödessä, ovesta koira kulkee aina viimeisenä, komennettaessa ja koiran ärhenneltyä emme koskaan antaneet periksi vaan jatkoimme komennusta ja pakotimme koiran esim katsomaan silmiin niin kauan että oli rauhoittunut, sänkyyn ja sohvalle koiralla ei ole asiaa, ruoka kipon saa ottaa pois milloin haluaa, komennukset pyritään viemään aina loppuun saakka, yms..

Mitä näille ongelmille voi tehdä? Tiedän että ei ole ongelma koiria vaan ongelma omistajia, siksi pyydänkin apua. :)

5

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuutti

Suosittelen sijoittamaan pätevään kouluttajaan, hyvä sellainen on painonsa arvosta kultaa! Valitkaa ja haastatelkaa tarkoin ennen kuin maksatte, että saatte varmasti neuvot, joita suostutte käyttämään.

Ongelmakoiraa on turha hävetä, avun hakeminen on paras tapa hoitaa ongelmia. Kuten itse tunnustit että keinot loppuu, niin ei ehkä järkevin ratkaisu ole kysyä neuvoa vierailta ihmisiltä, joilla ei välttämättä ole mitään kokemusta tämänkaltaisista ongelmista, ja vaikka olisikin saattaa hyvää tarkoittavat neuvot olla täysin epäsopivia koirallsi tai teille ja vain pahentaa tilannetta.

Keinot joita olette käyttäneet eivät minun mielestäni ole oikeita. En lähde neuvomaan, koska kirjoituksesta ei saa niin selkeää kuvaa, että mitään oikeita ja varmoja johtopäätöksiä voisi vetää. Mutta muutama tosiasia: Aggressiivisuuteen vastaaminen aggressiivisuudella saa monesti aikaan vielä kovemman aggressiivisuuden, eli jos tartut koiraa niskasta sen muristessa, se saattaa olla "viimeinen niitti" ja koira puree. Kipu lisää myös aggressiivisuutta, toiset alistuu toiset laittavat kovan kovaa vastaan. Vaikka alistuminen ja valta-asema epäilemättä on tärkeitä aisoita koirien kanssa, alistumisen tulisi tapahtua oma-aloitteisesti, se että koira pakotetaan "alistuneeseen" asentoon ei tarkoita että koira alistuu. Teidän tilanteessa en provosoisi koiraa hyökkäämään, ei koiraa pidä pakottaa tuijottamaan teitä, jos koira haluaa kääntää katseensa, niin miksi se ei saisi? Katseen kääntämisellä on monia merkityksiä: Se rauhoittaa, se osoittaa halua välttää konflikti ja toisaalta korkea-arvoinen koira yleensä kääntää "koppavana" pään sivuun, kun alempiarvoinen pyrkii saamaan sen huomion. Ovesta kulkemisilla ja muilla rituaaleilla ei ole mitään merkitystä, mikäli koira pitää pakottaa tekemään ne.

Lohdutuksen sana, vaikka itsekkin olin kokenut koiranomistaja ennen ensimmäistä ongelmatapausta, niin kyllä ongelmakoira opetti minulle paljon enemmän kuin normaalit koirat yhteensä. Nykyisin otan ihan tietoisesti ongelmakoiria, omisajien ne hylättyä, ja kasvatan parhaan taitoni mukaan, ja tarvittaessa en todellakaan häpeile hakea apua.

• ongelma omistaja

Kiitos vastauksesta! Olen kysellyt jo koiran kouluttujista, mutta tuntuu olevan kiven alla ainakin täällä päin. Eli apua on haettu muualtakin kuin täältä! :)

Kirjoitin varmasti epäselvästi, koska yritin selittää lyhyesti ja nopeasti, kiteytettynä kaikki asiat.
        Koira tosiaan ärhentelee vain, jos komennamme sitä "kunnolla" eli silmiin katsomalla ja sanomalla painokkaasti EI. Tällöin koira ärhenteli ensimmäistä kertaa miehelleni. Sanoin silloin että mies ei lähtisi pois ja näyttäisi luovuttavansa heti kun koira ärähtää vaan lähtee vasta, kun koira todella katsoo muualle ja rauhoittuu. (yritti purra aina kun lähti kauemmas) Toki mies piti koiraa silloin kuonosta kiinni ettei pääse puremaan ja kielsi. Tuntui silloin että oli jonkinlainen johtajuus kiista käynnissä (koira ollut ennen vain minulla ja mies tuli kuvioihin myöhemmin) Ilmeisesti olin väärässä, kun ärähti myös minulle ja veljen vaimolle kun työnsimme vain pois sohvalta.
        Siksi tuntuu ettei provosointikaan ole tässä kyseessä vaan jonkinlainen koiran yritys pomottaa. (kyseessä 1v koira)

Kuritus jota käytämme ei ole kipua tuottavaa, koska itse en kannata sellaista koulutusta. Koiran tehdessä väärin olemme ottaneet koiran huomion silmiin katsomalla ja kieltämällä, mutta ei niin kuin ymmärsit että koira ei pystyisi katsomaan muualle vaan sitä juuri odotamme. (olen ymmärtänyt, että koira nöyrtyy katsomalla muualle)

Mutta kokeillaan jatkaa kouluttajan etsimistä ja odotetaan parasta. :)

• nuutti
        ongelma omistaja kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Olen kysellyt jo koiran kouluttujista, mutta tuntuu olevan kiven alla ainakin täällä päin. Eli apua on haettu muualtakin kuin täältä! :)

Kirjoitin varmasti epäselvästi, koska yritin selittää lyhyesti ja nopeasti, kiteytettynä kaikki asiat.
        Koira tosiaan ärhentelee vain, jos komennamme sitä "kunnolla" eli silmiin katsomalla ja sanomalla painokkaasti EI. Tällöin koira ärhenteli ensimmäistä kertaa miehelleni. Sanoin silloin että mies ei lähtisi pois ja näyttäisi luovuttavansa heti kun koira ärähtää vaan lähtee vasta, kun koira todella katsoo muualle ja rauhoittuu. (yritti purra aina kun lähti kauemmas) Toki mies piti koiraa silloin kuonosta kiinni ettei pääse puremaan ja kielsi. Tuntui silloin että oli jonkinlainen johtajuus kiista käynnissä (koira ollut ennen vain minulla ja mies tuli kuvioihin myöhemmin) Ilmeisesti olin väärässä, kun ärähti myös minulle ja veljen vaimolle kun työnsimme vain pois sohvalta.
        Siksi tuntuu ettei provosointikaan ole tässä kyseessä vaan jonkinlainen koiran yritys pomottaa. (kyseessä 1v koira)

Kuritus jota käytämme ei ole kipua tuottavaa, koska itse en kannata sellaista koulutusta. Koiran tehdessä väärin olemme ottaneet koiran huomion silmiin katsomalla ja kieltämällä, mutta ei niin kuin ymmärsit että koira ei pystyisi katsomaan muualle vaan sitä juuri odotamme. (olen ymmärtänyt, että koira nöyrtyy katsomalla muualle)

Mutta kokeillaan jatkaa kouluttajan etsimistä ja odotetaan parasta. :)

Monet kouluttajat tulevat kyllä kauemmaskin. Toki kilometrikorvaukset lisäävät kustannuksia. Parempi on aina että kouluttaja tulee luoksenne, kuin että lähtisitte tapaamaan häntä, parhaiten saa käsityksen koiran käytöksestä sen "omalla tontilla", vieras paikka saa monet koirat käyttäytymään erilailla, yleensä normaalia paremmin, jä tämä ei kouluttajan kannalta ole erityisen hyvä vaihtoehto, koska silloin hänen pitää vetää johtopäätökset omistajan havaintojen perusteella. Hakusanaksi vain ongelmakoirakouluttaja, koiranomi tai koirapsykologi, niin vaihtoehtoja löytyy kyllä, kun et ensimmäiseksi kriteeriksi laita kouluttajan asuinpaikkaa, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet valita juuri "se oikea".
        Ongelmatapauksissa koulutus tapahtuu yleensä niin, että kouluttaja seuraa koiraa ja teitä, ja antaa "tuomionsa" ja koulutusohjeet, yleesä noin kuukauden päästä viimeistään katsotaan onko mitään muutoksia tapahtunut. Eli vaikka palkkaisitte kouluttajan kauempaa, ei se tarkoita että hän käy joka viikko.

Voimia teille, kovasti nämä töitä vaativat, mutta kun tulokset alkavat näkymään, niin tiedät, että työ kannatti tehdä.

• ongelma omistaja

taitaa olla vähän OT mutta kyllä niitä ongelmakoiriakin on ihan oikeasti olemassa.

Ei aina ole vika omistajassa.

Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät niin moni pääsisi paljon helpomalla ja uskoisin että moni ongelmakoira välttyisi niiltä jatkuvilta kodin vaihdoilta.

• ssssssssssssssssssssss

olette ehkä hieman epä mukaisia sille koiralle kun se ei tottele ja silleen. yrittäkää tehdä hänet iloseksi :D se voi auttaa!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe