Ollaan 3 hengen pienessä perheyrityksessä tultu tilanteeseen, jossa olisi ehkä kirjanpitäjän vaihto paikallaan. Syynä korkeahkot kirjanpitokulut (yli 300eur/kk kun koko vuosi jaetaan) tietyt kankeudet menetelmissä. Tuleeko nykyaikainen sähköinen kirjanpito yleensä halvemmaksi (vai kalliimmaksi) kuin vanhanaikainen kirjanpito, jossa kirjanpitäjän ja yrittäjän välillä ei toimiteta mitään sähköisesti?
Esim. ProCountorin esittelytekstin perusteella sähköinen kirjanpito kuulostaa todella järkevältä verrattuna nykyiseen menetelmäämme. Nykyisin itse pidän omaa yksinkertaista kirjanpitoa omalla koneellani ja sitten oikea kirjanpitäjä pitää virallista kirjanpitoa omallaan, ja kaikki paperit toimitetaan postitse. Monta vuotta toimittu jo näin. Nyt on alkanut tuntua siltä, että tämä taitaa olla ihan typerää.
1. Minkä muiden firmojen palveluihin minun kannattaisi tutustua kuin ProCountor? Haluaisin siis säästää kirjanpitokuluissa, ja sähköinen toimiminen on plussaa.
2. Jos edelleen päädytään jäämään vanhalle perinteisesti toimivalle kirjanpitäjällemme, niin tarvitsisin joka tapauksessa kotona tapahtuvaan kirjanpitoon paremman ohjelman. Nykyisin olen käyttänyt lähinnä Exceliä, jossa omatekemiä laskukaavoja sun muuta. Mikä olisi hyvä kirjanpito-ohjelma? Tärkeitä ominaisuuksia olisi
- tabuloidun tekstitiedoston kätevä importomismahdollisuus
- mahdollisimman kätevä alv:iden (0%, 8% tai 22%) summaus ja raportointi
Ohjelman ei tarvitse olla ilmainen. Voiko jenkkiohjelmia käyttää - onko jenkkikirjanpidolla suuria eroavaisuuksia Suomeen nähden? Esimerkiksi olisiko Microsoft Office Accounting Professional ok (olisi varmaan ainakin hyvä Excel-yhteensopivuus)?
Nykyaikainen kirjanpito
13
1191
Vastaukset
- monenkertainen kp
Jos teillä on kirjanpitäjä, miksi ihmeessä pidätte itse kirjanpitoa ??
- superkirjanpito
Se mitä itse pidän ei ole virallista kirjanpitoa, mutta siinä mielessä kirjanpitoa, että pidän kirjaa mm. seuraavista asioista:
- tulot, menot
- kaikki laskut ja kuitit yhdessä paikassa (skannattuna tai muutoin koneella)
- osakkaiden välisten kulujen jakaminen todellisten kulujen perusteella
- jne.
Itselläni ei mitään koulutusta kirjanpidon alalta, joten ei ole mahdollisuuksia tehdä virallista kirjanpitoa kokonaan itse. - ällistelyä
superkirjanpito kirjoitti:
Se mitä itse pidän ei ole virallista kirjanpitoa, mutta siinä mielessä kirjanpitoa, että pidän kirjaa mm. seuraavista asioista:
- tulot, menot
- kaikki laskut ja kuitit yhdessä paikassa (skannattuna tai muutoin koneella)
- osakkaiden välisten kulujen jakaminen todellisten kulujen perusteella
- jne.
Itselläni ei mitään koulutusta kirjanpidon alalta, joten ei ole mahdollisuuksia tehdä virallista kirjanpitoa kokonaan itse.ne tulot ja menothan ovat jo yhdessä paikassa, siellä pääkirjanpidossa?
Ja siellä on kaikki laskut ja muut tositteet, yhdessä paikassa.
Sinähän voit hakea kirjanpitäjältä tositeaineistosi vaikka kuukausittain, kun kk on valmis (eli varmaankin alv-tilityksen jälkeen).
Minäkin ihmettelen, miksi teet kahta kirjanpitoa?
Ehkä sen kirjanpito-ohjelman hankkimisen sijaan kannattaa panostaa tilitoimistoon ja tilitoimistoyhteyksiin. - superkirjanpito
ällistelyä kirjoitti:
ne tulot ja menothan ovat jo yhdessä paikassa, siellä pääkirjanpidossa?
Ja siellä on kaikki laskut ja muut tositteet, yhdessä paikassa.
Sinähän voit hakea kirjanpitäjältä tositeaineistosi vaikka kuukausittain, kun kk on valmis (eli varmaankin alv-tilityksen jälkeen).
Minäkin ihmettelen, miksi teet kahta kirjanpitoa?
Ehkä sen kirjanpito-ohjelman hankkimisen sijaan kannattaa panostaa tilitoimistoon ja tilitoimistoyhteyksiin.En tiedä miten muut toimivat, mutta minun tarvitsee päästä käsiksi välittömästi esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:
- takuutodistus rikki mennyttä laitetta varten
- tarkistaakseni minkälaisen laskun olen lähettänyt vaikka 3 vuotta sitten jollekin
- jne.
Miten voin tehdä tämän ilman, että pidän kotona omaa arkistoa?
Ja osakkaiden kulujen jakaminen virallisen kirjanpitäjän toimesta on tuntunut mahdottomalta. Häneltä toki saa kaikenlaisia nivaskoita papereita, mutta niiden läpikäyminen ja selvittäminen on yhtä hankalaa, kuin pitää omaa kirjanpitoa. Toki voimme pyytää entistä jäsennellympää informaatiota häneltä, mutta sehän sitten taas maksaa myös lisää.
Mainittakoon vielä siitä, että en siis pidä kotona mitään verottajalle kelpaavaa kirjanpitoa, vaan sellaista, joka sisältää meille olennaisia juttuja. - uudista systeemiäsi
En tiedä miten muut toimivat, mutta minun tarvitsee päästä käsiksi välittömästi esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:
- takuutodistus rikki mennyttä laitetta varten
- tarkistaakseni minkälaisen laskun olen lähettänyt vaikka 3 vuotta sitten jollekin
- jne.
Miten voin tehdä tämän ilman, että pidän kotona omaa arkistoa?
Ja osakkaiden kulujen jakaminen virallisen kirjanpitäjän toimesta on tuntunut mahdottomalta. Häneltä toki saa kaikenlaisia nivaskoita papereita, mutta niiden läpikäyminen ja selvittäminen on yhtä hankalaa, kuin pitää omaa kirjanpitoa. Toki voimme pyytää entistä jäsennellympää informaatiota häneltä, mutta sehän sitten taas maksaa myös lisää.
Mainittakoon vielä siitä, että en siis pidä kotona mitään verottajalle kelpaavaa kirjanpitoa, vaan sellaista, joka sisältää meille olennaisia juttuja.Sinä tarvitsisit siis reskontraohjelmat, ostoreskontra ja myyntireskontra. Sen tulosteet sitten kirjattaisiin viralliseen kirjanpitoon.
Reskontraohjelmaan saat myös pankista suorasiirtona tilille tulleet suoritukset ja vastaavasti voit maksaa ohjelman kautta. Työ vähentyy ja saldot ovat ajan tasalla. Hommaat vielä viivakoodilukijan, pystyt ja varmistat, että ominaisuus on ostoreskontraohjelmassa. Se helpottaa huomattavasti työmäärää, kun voi kirjata laskut viivakoodista suoraan.
Tuo osakkaiden kulujen jakaminen on eri juttu, pitäisi tietää vähän tarkemmin siitä ja sen luonteesta.Toisaalta jos kirjanpitäjälle toimittaa tarvittavat tiedot, eiköhän se onnistu.
Kirjanpito-ohjelmaa et mielestäni tarvitse, ellet osta sitten pakettia, jossa se on. Kannattaa hivenen miettiä millaisen ostaa.
- ja tilitoimistot
Nykyaikainen kirjanpito sähköisesti ei ole sen a) kalliimpaa
B) halvempaa
C) tehokkaampaa
d) toimivampaa
kuin nykysysteemi postitse toimitettujen tositteiden kanssa.
Luulen, että vaikeuden tekee vain se, että et ole tilitoimistoa valitessasi käynyt riittävästi läpi sitä, mitä tietoa tarvitset.
Se, että paperit toimitetaan postitse, ei tarkoita sitä, etteikö informaatiota voi lähettää takaisin sähköisesti. Eikä poista sitä, että osan voi skannata ja lähettää s-postin liitetietona, jos ne tarvitset alkuperäisenä itselläsi.
Hieman ihmettelen sitä, kun kuvaat noita tarpeitasi. Ainakin oma kirjanpito-ohjelmani (minulla on pieni tilitoimisto) tuottaa alvi raportit ja ne kuuluvat työhöni, eikä suinkaan asiakkaan laskettaviksi. Tuloslaskelman ja taseen käännän tarvittaessa exceliin.
Turhan paperisodan välttämiseksi suosittelen nyt pientä tutkimusmatkaa tilitoimistoihin ja kunnollista keskustelua siitä, mitä todella tarvitset. Ja mitkä asiat ovat kirjanpitoaineistoa ja mitkä sellaisia, joita voit mapata kotonasi aivan miten haluat.
Samaten tuo kustannusten jako osakkaille. Teen eräälle yritykselle kuukausittain sellaista. Tähän on kuitenkin oltava olemassa jokin sääntö, joten sen toteuttaminen ei liene kuin halusta ja keskustelusta kiinni.
Voit toki ottaa yhteyttä myös minuun, s-postilla
toimistopalvelut (at) suomi24.fi, sehän ei maksa kuin vaivan. Toki kannattaa parista paikasta aina kysyä. Listaa asioita, joita tarvitset ja käy keskustelu tilitoimistojen kanssa.- superkirjanpito
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Voinen kysellä palveluistasi vielä erikseen mailitse, mutta tässä voisi yleisesti vielä kysäistä:
Tuntuisi loogiselta, että tositteet kannattaisi kirjata vain kertaalleen sähköisesti. Eli laskut samalla kun ne maksaa, ja muut tositteet sitten erikseen, mutta kaikki voisi kirjata kuitenkin itse. Jos näin toimitaan, eli kirjanpitäjä ei joudu ollenkaan tekemään tuota työtä, niin eikö siinä kuitenkaan säästä kirjanpitokuluissa? Voisitko perustella tätä tarkemmin.
Ehdotit, että osan tositteista voisi skannata ja lähettää liitetiedostona. Olen aika varma, että jos rupean huomattavan määrän tositteita lähettämään liitetiedostona, niin kirjanpitäjä alkaa laskuttaa näistä selvää ekstraa? Hänhän ymmärtääkseni joutuu tekemään saman kuin postitse lähetettynäkin, mutta lisäksi joutuu myös printtaamaan tositteen. - tehostamista
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Voinen kysellä palveluistasi vielä erikseen mailitse, mutta tässä voisi yleisesti vielä kysäistä:
Tuntuisi loogiselta, että tositteet kannattaisi kirjata vain kertaalleen sähköisesti. Eli laskut samalla kun ne maksaa, ja muut tositteet sitten erikseen, mutta kaikki voisi kirjata kuitenkin itse. Jos näin toimitaan, eli kirjanpitäjä ei joudu ollenkaan tekemään tuota työtä, niin eikö siinä kuitenkaan säästä kirjanpitokuluissa? Voisitko perustella tätä tarkemmin.
Ehdotit, että osan tositteista voisi skannata ja lähettää liitetiedostona. Olen aika varma, että jos rupean huomattavan määrän tositteita lähettämään liitetiedostona, niin kirjanpitäjä alkaa laskuttaa näistä selvää ekstraa? Hänhän ymmärtääkseni joutuu tekemään saman kuin postitse lähetettynäkin, mutta lisäksi joutuu myös printtaamaan tositteen.Tuntuisi loogiselta;
todellakin, erittäin loogista. Toimii erittäin hyvin monessa tapauksessa. Varsinkin silloin, kun yrittäjällä itsellään on "hanskassa" kirjanpito.
Mikäli nyt esim. juuri ProCountoria käyttäisit (ei varmasti yhtään hullumpi idea), silloin toki kannattaa valita myös heidän listoiltaan tilitoimisto. Muutoin joutuu ehkä tekemään tuplatyötä edelleen, mikäli järjestelmät eivät kommunikoi keskenään.
Mitä ajatuksia käydä läpi ennen käyttöönottoa..
Tuleeko säästöä kirjanpitokuluissa. Itse tallenus ja tiliöintityö ei vie keneltäkään kauaa. Joten tarvitsetko neuvontapalveluita--> näistä voidaan veloittaa joskus enemmänkin kuin tallennuksesta.
Tiliöintivirheet; kun kirjanpitäjä näkee vain numeroita, on vaikeampaa etsiä mahdollista virhettä, joten tästä voi seurata lisäkustannuksia.
Kokonaisuuden käsittely; kun tapahtumat ovat vain numeroita, kokonaiskuvan hahmottaminen yrityksestä on "heikompaa", on siis vaikeampi antaa mahdollisia vinkkejä asioiden hoitamiseksi toisin.
Toki edellä olevat esimerkit ovat sarjassamme näitä jos, mutta tuntematta juuri Teidän yritystänne, ovat nämä vain esimerkkinä siitä, mitä kannattaa miettiä.
Tuo skannaus, tarkoitin sitä, että osan papereista voi toimittaa niinkin, jättäen itselleen alkuperäisen. Toki, siitähän voi yhtälailla ottaa sen kopion ja toimittaa kirjanpitäjälle. Veloittaako extraa vai ei, riippuu aivan sopimuksista alunperinkin.
Mutta yhtälailla tuo skannaus voisi toimia toiseenkin suuntaan.
Usein ongelmat ovat juuri siinä, että yrittäjä ja kirjanpitäjä puhuvat eri asioista, osaamatta kommunikoida keskenään.Kirjanpitäjältä kun ei aina löydy kokemusta kaikesta yrityksessä pyörivistä asioista, vaan eletään pelkkien numerofaktojen avulla.
Nyt heitänkin ajatuspallon ilmaan; mitä tekee kirjanpitäjäsi, jos kykenet itse tiliöimään kaikki tositteet? - johda mihinkään
Ehdotit, että osan tositteista voisi skannata ja lähettää liitetiedostona. Olen aika varma, että jos rupean huomattavan määrän tositteita lähettämään liitetiedostona, niin kirjanpitäjä alkaa laskuttaa näistä selvää ekstraa? Hänhän ymmärtääkseni joutuu tekemään saman kuin postitse lähetettynäkin, mutta lisäksi joutuu myös printtaamaan tositteen."ymmärtääkseni... aika varma ..." nyt sinä arvuuttelet ja teet päätelmiä, johtopäätöksiä ja päätöksiä luulon varassa?!
Kuten edellä kirjoittanut jo asian ilmaisikin, sinulla on nyt kommunikaatiokatkos tilitoimistosi kanssa.
Mitäpä jos keskustelisit heidän kanssaan vaihtoehdoista - ja niiden hinnasta.
Mikäli sinulla ei ole kirjanpidon osaamista, en kyllä ihan heti suosittelsi, että ottaisit esim. ostoreskontran omaan hallintaasi - kirjanpitäjä joutuu kuitenkin käymään kirjauksesi läpi ja oikomaan, ei se varmaankaan (ja taas spekulaatiota) sen halvemmaksi tule kuin se varsinainen kirjanpitovientikään.
Ja, vaikka tilitoimisto tekisikin kirjanpitosi, sinullahan ne mapit on säilytyksessä eikä tilitoimistolla?? Kun kausi on kirjattu, sinähän saat mapin itsellesi tämän jälkeen, eikö totta? Ja sinä säilytät niitä ainakin sen 6 vuotta, minkä KPL vaatii. - superkirjanpito
johda mihinkään kirjoitti:
"ymmärtääkseni... aika varma ..." nyt sinä arvuuttelet ja teet päätelmiä, johtopäätöksiä ja päätöksiä luulon varassa?!
Kuten edellä kirjoittanut jo asian ilmaisikin, sinulla on nyt kommunikaatiokatkos tilitoimistosi kanssa.
Mitäpä jos keskustelisit heidän kanssaan vaihtoehdoista - ja niiden hinnasta.
Mikäli sinulla ei ole kirjanpidon osaamista, en kyllä ihan heti suosittelsi, että ottaisit esim. ostoreskontran omaan hallintaasi - kirjanpitäjä joutuu kuitenkin käymään kirjauksesi läpi ja oikomaan, ei se varmaankaan (ja taas spekulaatiota) sen halvemmaksi tule kuin se varsinainen kirjanpitovientikään.
Ja, vaikka tilitoimisto tekisikin kirjanpitosi, sinullahan ne mapit on säilytyksessä eikä tilitoimistolla?? Kun kausi on kirjattu, sinähän saat mapin itsellesi tämän jälkeen, eikö totta? Ja sinä säilytät niitä ainakin sen 6 vuotta, minkä KPL vaatii.On totta, että nämä ovat osittain asioita, mitkä pitäisi henkilökohtaisesti selvittää kirjanpitäjän kanssa, kun kaikilla on kuitenkin hieman erilainen tilanne. Tuosta mappisäilytyksestä; ne ovat kyllä jossain varastolla ne mapit, ei tässä minun osoitteessani eli pääsen niihin hieman hankalasti käsiksi. Itse tilinpäätöksistä ja muista nivaskoista joudun valitettavasti sanomaan, että niistä ei ymmärrä juuri mitään. Jos niitä monta tuntia dekryptailee, niin alkaa saamaan jotain selvää, mutta tosi hankalia tulosteita ovat mielestäni. (Olen kuitenkin mielestäni tarkka taloudestani, vaikka ne paperit vähemmälle huomiolle onkin jäänyt.)
Olen kyllä jonkin verran käynyt keskusteluja kirjanpitäni kanssa kaikenlaisista asioista. En vaan haluaisi kasvattaa laskua "ylimääräisillä" palavereilla kun muutenkin lasku on jo liian suuri. Sen olen todennut, että verkkopohjaiseen reskontraan kirjanpitäjäni ei tule lähtemään (hän on vähän iäkkäämpi ja hän tuskin tulee kokemaan muutosta tarpeelliseksi).
Mielestäni vaihtoehtoni ovat:
1) Jatkaa vanhan kirjanpitäjän kanssa vanhalla metodilla, mutta voin lisähinnasta pyytää joitakin ylimääräisiä asioita mitä tarvitsen (sen olen tarkistanut, että lisähintaa tulisi, tosin en tiedä kuinka paljon).
2) Vaihdan johonkin verkkokirjanpitofirmaan ottamalla samalla kuitenkin riskin, koska on hyvin vaikea sanoa etukäteen onko vaihto kannattavaa. (Tai vaihdan toiseen perinteisellä tavalla toimivaan kirjanpitäjään, mikäli löytyy halvempi.)
3) Jatkan vanhalla kirjanpitäjällä suunnilleen vanhaan malliin, mutta löydän hyvän ohjelman, jolla voisin tehostaa tätä omaa kirjanpitoa ja kustannustenjakoa.
Kommenttisi tuosta ostoreskontran vaikeudesta menee jonkun verran ristiin niiden positiivisten kommenttien kanssa, mitä olen noista verkkokirjanpitofirmoista nähnyt. Niiden piti olla nimenomaan erittäin helppokäyttöisiä. Jos tähän ketjuun saataisiin vielä uusia näkökulmia lisää, niin se voisi olla hienoa. Onko se vain firmojen mainospuhetta, että kustannuksissa voisi säästää, kun tilitoimisto ei enää tee turhaa tositteiden tallennustyötä? - aitajaaidanseiväs
On totta, että nämä ovat osittain asioita, mitkä pitäisi henkilökohtaisesti selvittää kirjanpitäjän kanssa, kun kaikilla on kuitenkin hieman erilainen tilanne. Tuosta mappisäilytyksestä; ne ovat kyllä jossain varastolla ne mapit, ei tässä minun osoitteessani eli pääsen niihin hieman hankalasti käsiksi. Itse tilinpäätöksistä ja muista nivaskoista joudun valitettavasti sanomaan, että niistä ei ymmärrä juuri mitään. Jos niitä monta tuntia dekryptailee, niin alkaa saamaan jotain selvää, mutta tosi hankalia tulosteita ovat mielestäni. (Olen kuitenkin mielestäni tarkka taloudestani, vaikka ne paperit vähemmälle huomiolle onkin jäänyt.)
Olen kyllä jonkin verran käynyt keskusteluja kirjanpitäni kanssa kaikenlaisista asioista. En vaan haluaisi kasvattaa laskua "ylimääräisillä" palavereilla kun muutenkin lasku on jo liian suuri. Sen olen todennut, että verkkopohjaiseen reskontraan kirjanpitäjäni ei tule lähtemään (hän on vähän iäkkäämpi ja hän tuskin tulee kokemaan muutosta tarpeelliseksi).
1) Jatkaa vanhan kirjanpitäjän kanssa vanhalla metodilla, mutta voin lisähinnasta pyytää joitakin ylimääräisiä asioita mitä tarvitsen (sen olen tarkistanut, että lisähintaa tulisi, tosin en tiedä kuinka paljon).
2) Vaihdan johonkin verkkokirjanpitofirmaan ottamalla samalla kuitenkin riskin, koska on hyvin vaikea sanoa etukäteen onko vaihto kannattavaa. (Tai vaihdan toiseen perinteisellä tavalla toimivaan kirjanpitäjään, mikäli löytyy halvempi.)
3) Jatkan vanhalla kirjanpitäjällä suunnilleen vanhaan malliin, mutta löydän hyvän ohjelman, jolla voisin tehostaa tätä omaa kirjanpitoa ja kustannustenjakoa.
Kommenttisi tuosta ostoreskontran vaikeudesta menee jonkun verran ristiin niiden positiivisten kommenttien kanssa, mitä olen noista verkkokirjanpitofirmoista nähnyt. Niiden piti olla nimenomaan erittäin helppokäyttöisiä. Jos tähän ketjuun saataisiin vielä uusia näkökulmia lisää, niin se voisi olla hienoa. Onko se vain firmojen mainospuhetta, että kustannuksissa voisi säästää, kun tilitoimisto ei enää tee turhaa tositteiden tallennustyötä?"Kommenttisi tuosta ostoreskontran vaikeudesta menee jonkun verran ristiin niiden positiivisten kommenttien kanssa, mitä olen noista verkkokirjanpitofirmoista nähnyt. Niiden piti olla nimenomaan erittäin helppokäyttöisiä."
Niin, tekninen helppous on yksi asia.
Mutta ei se riitä, että ohjelma on helppokäyttöinen ja sen oppii pian - sillä ei ole kirjanpidon kanssa vielä mitään tekemistä. Kyllä sinun täytyy osata alv-säädökset ja kirjanpitolaki, jotta tiliöinnit osuvat kohdalleen, siinä ei helppo käyttöliittymä auta.
Suosittelen käymään keskustelun kirjanpitäjän kanssa, ei se siitä palaverista niin paljoa laskuta, ettäkö se olisi syy olla keskustelematta.
Minun mielestäni, jos siis et ole kirjanpitotaitoinen, kysele tarjouksia muutamasta muustakin tilitoimistosta. Useat heistä hallitsevat ja haluavat käyttää erilaisia sähköisiä toimitapoja, jotka helpottavat yrittäjän ja tilitoimiston välistä kommunikointia ja yhteistyötä. - ja kirjanpitäjää
On totta, että nämä ovat osittain asioita, mitkä pitäisi henkilökohtaisesti selvittää kirjanpitäjän kanssa, kun kaikilla on kuitenkin hieman erilainen tilanne. Tuosta mappisäilytyksestä; ne ovat kyllä jossain varastolla ne mapit, ei tässä minun osoitteessani eli pääsen niihin hieman hankalasti käsiksi. Itse tilinpäätöksistä ja muista nivaskoista joudun valitettavasti sanomaan, että niistä ei ymmärrä juuri mitään. Jos niitä monta tuntia dekryptailee, niin alkaa saamaan jotain selvää, mutta tosi hankalia tulosteita ovat mielestäni. (Olen kuitenkin mielestäni tarkka taloudestani, vaikka ne paperit vähemmälle huomiolle onkin jäänyt.)
Kommenttisi tuosta ostoreskontran vaikeudesta menee jonkun verran ristiin niiden positiivisten kommenttien kanssa, mitä olen noista verkkokirjanpitofirmoista nähnyt. Niiden piti olla nimenomaan erittäin helppokäyttöisiä. Jos tähän ketjuun saataisiin vielä uusia näkökulmia lisää, niin se voisi olla hienoa. Onko se vain firmojen mainospuhetta, että kustannuksissa voisi säästää, kun tilitoimisto ei enää tee turhaa tositteiden tallennustyötä?Ketjua lukiessa tulee nyt mieleen muutama seikka;
Olet tyytymätön nykyisen kirjanpitäjäsi hintaan, sekä palveluun. En siinä tapauksessa ymmärrä, miksi ylipäänsä ajattelet vaihtoehtoja 1 ja 3.
Ota siis rohkeasti yhteyttä muutamaan tilitoimistoon ja kysy hintaa, sekä palveluita. Muista myös tarkistaa, veloittavatko neuvonta-/neuvotteluista erikseen. Useat sisällyttävät paljonkin s-postikyselyitä palveluunsa.
Kuten tässä ketjussa on sanottu, tuo sähköinen palvelu toimii erittäin hyvin, mikäli kirjanpito ja varsinkin alv-asiat ovat hallussa. Todellakin, pelkkä käyttöliittymän helppous (laskun teko ja maksu) eivät ole se ongelma, vaan juuri tuo kirjausten oikeellisuus, sekä tietysti siirto mahdolliseen toiseen järjestelmään.
Oman kirjanpito-ohjelma kannattaa hankkia vain, jos sille on oikea käyttö; et tarvitse enää tilitoimistoa.
Tilinpäätösinformaatio; mikäli et hallitse tilinpäätöksen lukua, pyydä ihmeessä tilitoimistoa tulkitsemaan informaatio. Muista, tyhmiä kysymyksiä ei ole! - LadyCat81
ja kirjanpitäjää kirjoitti:
Ketjua lukiessa tulee nyt mieleen muutama seikka;
Olet tyytymätön nykyisen kirjanpitäjäsi hintaan, sekä palveluun. En siinä tapauksessa ymmärrä, miksi ylipäänsä ajattelet vaihtoehtoja 1 ja 3.
Ota siis rohkeasti yhteyttä muutamaan tilitoimistoon ja kysy hintaa, sekä palveluita. Muista myös tarkistaa, veloittavatko neuvonta-/neuvotteluista erikseen. Useat sisällyttävät paljonkin s-postikyselyitä palveluunsa.
Kuten tässä ketjussa on sanottu, tuo sähköinen palvelu toimii erittäin hyvin, mikäli kirjanpito ja varsinkin alv-asiat ovat hallussa. Todellakin, pelkkä käyttöliittymän helppous (laskun teko ja maksu) eivät ole se ongelma, vaan juuri tuo kirjausten oikeellisuus, sekä tietysti siirto mahdolliseen toiseen järjestelmään.
Oman kirjanpito-ohjelma kannattaa hankkia vain, jos sille on oikea käyttö; et tarvitse enää tilitoimistoa.
Tilinpäätösinformaatio; mikäli et hallitse tilinpäätöksen lukua, pyydä ihmeessä tilitoimistoa tulkitsemaan informaatio. Muista, tyhmiä kysymyksiä ei ole!Itse vaihdoin toiseen tilitoimistoon ja olen ollut tyytyväinen palveluun ja hintakin on kohdallaan. Meillä tippui kuukaismaksut kolmannekseen entisestä ja nykyisen kirjanpitäjän kanssa helppo keskustella asioista ja pitää palvereita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521