ABS-jarrujen asennus vanhaan perävaunuun?

rekkamies123456

Onko kellään kokemuksia ABS-jarrujen asentamisesta perävaunuun, jossa niitä ei ole aiemmin ollut ? Mistä löytyisi ohjeita ja osia ja mikä on arvaus osien hinnasta ja työkustannuksista kolmiakseliseen kärryyn?

14

4173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie-2

      mielenkiinnosta kysyn että MIKSI haluat vanhaan kärryyn absit???

      • ei mitään järkeä

        ruveta vanhaan kärriin tekemään, vaikka pystyis niin siitä voi tulla arvokas esitys ja ei niillä abseilla oo niin suurta seksuaalista merkitystä, navat joutus ainakin vaihtamaan kun muistaakseni niissä kiinni se hammastus mistä absin anturi lukee pyörän lukkiintumista


    • AR-PE trailer säkylästä teki kaverin kärryyn "apsit" samalla kun sitä jatkettiin ja lisättiin yks akseli romukärryyn,ei siis kärrynromuun.Luulisin sun saavan sieltä ainakin tietoa.

      • snap-of

        Suhteellisen helppoa asentaa absit vanhaankin kärriin.Ainaskin bpw ja saf akseleihin on asennettu.Jos ei navassa kehälle paikkaa niin irti ja sorvarille.Se ei iso ongelma.Lähinnä asiaa vaikeuttaa luvanvarainen asennus jos itse meinaa asentaa.Hinnasta ei tarkempaa tietoa,mutta ei varmaankaan mikään valtava investointi.Suosittelen wabcon tekeleitä.


    • Diesel-fani

      Vaatii A-korjaamo luvan, jota viimeistään muutoskatsastuksessa kysellään. Muutoinkin olisi parempi jos ammattimiehet tekisi ne asennukset, koska väärin asennettu ABS-järjestelmä voi tehdä perävaunusta todella vaarallisen. Joskin useimmilla A-korjaamoillakaan ei mielestäni ole riittävää ammattitaitoa. Jos kuitenkin vastoin ohjeitani asennat ABS-järjestelmän tee ainakin asennustarkastus järjestelmän valmistajan ohjeiden mukaisesti.
      Noin 3000 ekee verolla on oikeaa suuruusluokkaa oleva kustannusarvio valmiiksi asennetusta järjestelmästä. Reilu puolet on tarvikkeiden osuus.

      • onnistuu

        perusmallin absit asentamaan väärin? Yhtään jos jarrujen toiminnasta ymmärtää niin pitäisi onnistua.Onhan venttiileissä ne lähdöt numeroitu.Eli kirja kauniiseen käteen...Kaikesta huolimatta vaatii ne luvat asennukseen vaikka kuinka osais työn...


      • pitää saada
        onnistuu kirjoitti:

        perusmallin absit asentamaan väärin? Yhtään jos jarrujen toiminnasta ymmärtää niin pitäisi onnistua.Onhan venttiileissä ne lähdöt numeroitu.Eli kirja kauniiseen käteen...Kaikesta huolimatta vaatii ne luvat asennukseen vaikka kuinka osais työn...

        absit jälkikäteen


      • yhdistelmän
        pitää saada kirjoitti:

        absit jälkikäteen

        kokonais pituudella olla mitään vaikutusta asiaan..?


      • suomeksi
        yhdistelmän kirjoitti:

        kokonais pituudella olla mitään vaikutusta asiaan..?

        Jos perävaunua jatketaan tai sitä aletaan vetää pidemmällä vetäjällä, voi ABSien asennus tulla ajankohtaiseksi, koska yli 22 metrinen yhdistelmä on varustettava ABS-jarruin.


      • kyseessä
        suomeksi kirjoitti:

        Jos perävaunua jatketaan tai sitä aletaan vetää pidemmällä vetäjällä, voi ABSien asennus tulla ajankohtaiseksi, koska yli 22 metrinen yhdistelmä on varustettava ABS-jarruin.

        ...on vanha ABSiton puoliperävaunu, jota halutaankin vetää dollyn päällä täysperänveturin perässä tai linkkivaunun kanssa puolikkaanveturin perässä tai asentaa sen perään vetokita ja kytkeä siihen vasikka. Näissä tapauksissahan myös tuo 22 metriä ylittyy ja ABSit vaaditaan.


      • Diesel-fani
        onnistuu kirjoitti:

        perusmallin absit asentamaan väärin? Yhtään jos jarrujen toiminnasta ymmärtää niin pitäisi onnistua.Onhan venttiileissä ne lähdöt numeroitu.Eli kirja kauniiseen käteen...Kaikesta huolimatta vaatii ne luvat asennukseen vaikka kuinka osais työn...

        Ei ole yksi ja kaksi kertaa, kun olen toisten jäljiltä joutunut korjaamaan asennuksia. Tuntuu oleven hyvinkin helppoa asentaa johdot väärin. Olen tehnyt tälläisillä perävaunuilla koejarrutuksiakin ja ainakin vanhempi WABCO-compacti ei sytyttänyt edes merkkivaloa vaikka yksiakseli oli lukossa ja toinen akseli taasen ei käytännössä jarruttanut ollenkaan. Tässätapauksessa systeemi kuvittelee lukossa olevan akselin nousuakseliksi. Toinen hyvin vaarallinen virhe jota muutama on tullut vastaan, kun kitkaohjautuvan oikea ja vasen asennetaan eri paineensäätö piireihin.
        Paineilma-säiliötilavuuden riittävyys jää myös usein tarkistamatta.


      • ideana
        Diesel-fani kirjoitti:

        Ei ole yksi ja kaksi kertaa, kun olen toisten jäljiltä joutunut korjaamaan asennuksia. Tuntuu oleven hyvinkin helppoa asentaa johdot väärin. Olen tehnyt tälläisillä perävaunuilla koejarrutuksiakin ja ainakin vanhempi WABCO-compacti ei sytyttänyt edes merkkivaloa vaikka yksiakseli oli lukossa ja toinen akseli taasen ei käytännössä jarruttanut ollenkaan. Tässätapauksessa systeemi kuvittelee lukossa olevan akselin nousuakseliksi. Toinen hyvin vaarallinen virhe jota muutama on tullut vastaan, kun kitkaohjautuvan oikea ja vasen asennetaan eri paineensäätö piireihin.
        Paineilma-säiliötilavuuden riittävyys jää myös usein tarkistamatta.

        ole ettei merkkivalot syty kuin virrat kytkettäessä.Jos ne syttyy niin sitten on jossain vikaa.Ja pistokkeetkin on Wabcoissa kaikki erilaisia että ei pitäisi ristiin asentua


      • jos
        ideana kirjoitti:

        ole ettei merkkivalot syty kuin virrat kytkettäessä.Jos ne syttyy niin sitten on jossain vikaa.Ja pistokkeetkin on Wabcoissa kaikki erilaisia että ei pitäisi ristiin asentua

        ne abs valot syttyvät siis ajaessa niin jossain on toiminta häiriö


      • Diesel-fani
        ideana kirjoitti:

        ole ettei merkkivalot syty kuin virrat kytkettäessä.Jos ne syttyy niin sitten on jossain vikaa.Ja pistokkeetkin on Wabcoissa kaikki erilaisia että ei pitäisi ristiin asentua

        Wabcossa varsinkin saa johdot ristiin ilman työkalujakin. Ja jos merkkivalo jää palamaan niin järjestelmässä on varmasti vikaa, mutta voi olla siltikin vaikka merkkivalo sammuisi. Yksi esimerkki jolloin merkkivalo sammui myös, mutta järjestelmä ei silti pelannut oli kun ei etuakseliston navoissa ollut ollenkaan abs-kehiä. Tämä vahinko kävi Volvon merkkikorjaamossa. Volvon korjaamon piti laittaa jarrukorjauksen yhteydessä abs-anturit ja kehät kuntoon. Meidän puolestaan piti asentaa uusi abs-järjestelmä vanhan tilalle muilta osin. Ensin tein koeajon ja sen jälkeen asennustestauksen. Asennustestauksessa tämä moka vasta kävi ilmi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe