vain 1 kummi

aamu-74

Meillä ei ole kuin yksi kummiehdokas. Riittääkö vain 1 kummi vai onko pakko olla 2? Jos ei riitä, niin sitten on varmaan pidettävä nimiäiset.?

9

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      2 on minimimäärä ja jos äiti kuuluu kirkkoon, niin automaattisesti lapsikin liittyy siihen, että näinköhän nimiäisillä selviätte.

      • +++

        2 kummia pitää vähintään olla. Ja vinkiksi alkuperäiselle: isovanhemmatkin kelpaavat kummeiksi.

        Mutta lasta ei ole pakko kastaa, vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivat kirkkoon. Lapsi siis kuuluu kirkkoon vasta sen jälkeen kun hänet on kastettu, eikä sille kasteelle ole mitään yläikärajaa. Sen voi suorittaa vaikka rippikoulussa, jos haluaa. Nimi pitää ilmoittaa väestörekisteriin määräajassa, mutta sen voi tehdä ilman kastettakin, vaikka se nimipaperi olisi tullut seurakunnalta.


      • MMM

        "jos äiti kuuluu kirkkoon, niin automaattisesti lapsikin liittyy siihen"

        Mistäköhän olet moista "tietoa" saanut???

        No se on sentään totta että 2 kummia tarvitaan.


    • nimiäiset

      "Jos ei riitä, niin sitten on varmaan pidettävä nimiäiset.?"

      Tämä on kyllä velmu suhtautuminen :)

      Siis ihan oikeasti, jos et ole uskovainen miksi ylipäätään haluat pitää uskonnolliset ristiäiset ja liittää lapsesi jo vauvana häneltä mitään kysymättä uskonnolliseen yhteisön jäseneksi?

      Jos evankelisluterilaisuus ei merkitse sen enempää (jumala, neitseestä syntynyt jeesus, ihminen joka nousi kuolleista, pyhä henki ja niin pois päin, tiedätkö edes miten ev.lut. uskontunnustus menee?) niin unohda ne ristiäiset ja järjestä suosiolla omasi näköiset nimiäiset.

      Samalla vaivalla voitte säästää lomamatkan verran (siinä 500-800) euroa vuodessa rahaa:

      www.eroakirkosta.fi

      • vain 1 kummi

        Joo ihan oikeasti olen harkinnutkin kirkosta eroamista. Sitä en ole tehnyt kuitenkaan, koska mieheni ja vanhempi lapseni kuuluvat kirkkoon. Mieheni ei halua erota kirkosta, vaikka ei olekaan yhtään sen enempää uskovainen kuin minäkään. Ei aina tarvitse olla uskovainen, vaikka kuuluukin johonkin uskontoon. Yhtenä syynä miehelläni, ettei eroa kirkosta: "pelkää" vanhempiensa mielipiteitä.
        Siihen minä en voi vaikuttaa.
        Asia nyt vaan on niin, että meillä ei ole kuin yksi sopiva kummiehdokas.


      • vähenee
        vain 1 kummi kirjoitti:

        Joo ihan oikeasti olen harkinnutkin kirkosta eroamista. Sitä en ole tehnyt kuitenkaan, koska mieheni ja vanhempi lapseni kuuluvat kirkkoon. Mieheni ei halua erota kirkosta, vaikka ei olekaan yhtään sen enempää uskovainen kuin minäkään. Ei aina tarvitse olla uskovainen, vaikka kuuluukin johonkin uskontoon. Yhtenä syynä miehelläni, ettei eroa kirkosta: "pelkää" vanhempiensa mielipiteitä.
        Siihen minä en voi vaikuttaa.
        Asia nyt vaan on niin, että meillä ei ole kuin yksi sopiva kummiehdokas.

        "Ei aina tarvitse olla uskovainen, vaikka kuuluukin johonkin uskontoon."

        No ei, ihan hyvin voi liittyä Suomen islam-seurakunnan jäseneksi vaikka nyt ei muslimi olisikaan? Tai kommunistisen puolueen jäseneksi vaikka nyt ei kommunismista niin perustakaan?! Kyllähän niille nyt sellanen 300-400 euroa joka vuosi kannattaa ihan huvikseen maksaa.

        Järki hoi.

        ""pelkää" vanhempiensa mielipiteitä."

        Siis onko sinun miehesi 12-vuotias koululainen vain aikuinen perheellinen omaa huusholliaan pyörittävä mies? Kaikella rakkaudella, uskaltaako hän vaaleissa äänestää sitä puoluetta jota haluaa vai sitä jota äiti ja isäkin ovat aina äänestäneet..?

        Tarkoitus ei ole loukata, mutta tässä asiassa nykynuorten selkärangattomuus vähän ihmetyttää. Esim. Helsingissä kirkon jäseniä on asukkaista enää n. reilu 60% ja määrä tippuu jatkuvasti. Tämä aiheuttaa "ongelman" josta tälläkin palstalla vähän väliä kysellään, kun ei ristiäisiin kummiksi ajateltu ole enää kirkon jäsen... Miksi ihmeessä ihmiset, jotka eivät ole lainkaan uskovia ja joille kirkko ei sen kummenpia merkitse, kuitenkin vaivaavat päätään uskonnollisen yhteisön säännöillä ja rajoituksilla? Miksi ihmeessä eivät vain suoraan järjestä mieleisiään nimiäisiä jolloin älyttömillä ja ihmisille itselleen täysin merkityksettömillä jäsenyys- ja uskonnollisuusasioilla ei tarvitse päätään vaivata? En ymmärrä.

        Kirkosta eroaminen onnistuu 30 sekunnissa hiiren klikkauksella osoitteessa:

        www.eroakirkosta.fi

        Näin loppuvuodesta erotessa vielä saa täyden hyödyn kun veroprosenttiaan ensi vuodelle voi pudottaa. Kirkko kun on sellainen että tammikuussa tehty ero ei enää alkaneelle vuodelle auta, vaan kaikki alkaneen vuoden verot on maksettava.

        T. Äiti vm. 76 joka käytti linkin palvelua, ihan vanhemmiltaan mitään kysymättä :) jo vuosia sitten.


      • mapee
        vain 1 kummi kirjoitti:

        Joo ihan oikeasti olen harkinnutkin kirkosta eroamista. Sitä en ole tehnyt kuitenkaan, koska mieheni ja vanhempi lapseni kuuluvat kirkkoon. Mieheni ei halua erota kirkosta, vaikka ei olekaan yhtään sen enempää uskovainen kuin minäkään. Ei aina tarvitse olla uskovainen, vaikka kuuluukin johonkin uskontoon. Yhtenä syynä miehelläni, ettei eroa kirkosta: "pelkää" vanhempiensa mielipiteitä.
        Siihen minä en voi vaikuttaa.
        Asia nyt vaan on niin, että meillä ei ole kuin yksi sopiva kummiehdokas.

        voit huoletta erota kirkosta vaikka mies sinne jääkin. Kuitenkin lasten pitää käsittäkseni kuulua samaan väestökirjanpitoon eli joko seurakunnan tai väestörekisterin. Eri paikkoihin niitä ei voi sirotella mielensä mukaan..

        Mitähän ne vanhemmat sanoo nimiäisistä jos ei aikuisen miehen kantti kestä erota kirkosta edes?

        Ottakaa ne mummo tja vaarit kummiksi niin sillähän asiasta pääsette!

        Meillä mies ja lapset kuuluu kirkkoon, tosin esikoinen eroaa siitä aika varmasti ensi keväänä kun tulee vuosia täyteen niin että voi itse päättää asiasta samoin siitä seuraava eli viime kesän rippilapsi..


    • Kummi ongelmainen

      Otin eron miehestä ja pari läheistä ystävää ja samalla myös kummi ehdokasta haihtui elämästäni, joten nyt minulla on vain 1 ehdokas johon haluan siis olla lopun elämäämme vauvan kanssa yhteyksissä. Nyt on kiire miettiä kuka toiseksi kummiksi...

      • uskis

        Mekin haluaisimme vain yhden kummin,koska haluamme,että jokaiselle lapselle riittää joku tarpeeksi läheinen ihminen kummiksi. Ja nimenomaan joku muu kuin omat isovanhemmat.
        Kummin pitäisi olla nuori, mutta useimmat pitkäaikaiset kaverini ovat joko uskonnonvastaisia tai muuten sopimattomia (eivät ole kiinnostuneita lapsista tms.) ja sitten taas uskovia ystäviä,joita olisin tuntenut kauan ei ole.Nämä ns. uskovaiset ystävät ovat kyllä jo aika hyviäkin ystäviä, mutten tiedä, voiko heistä ketään pyytää, koska heillä jo on kummilapsia. Että rasittaisiko se heitä liikaa, jos on kummi monelle?
        Mieheni taas tuntee paljonkin uskovia, mutta ei kai kaikkia voi hänen puoleltaan ottaa? Vaikka ovatkin hyviä tyyppejä, niin kai pitäisi joku äidinkin puolelta ottaa kummiksi?
        Omaa serkkuani olisin pyytänyt, mutta hän olikin eronnut kirkosta ja on kyllä muutenkin kristinuskon vastainen. Itselle taas usko on elämänilon ja toivon lähde joten mitähän ihmettä tässä tekisi..Jospa vain yksi kummi riittäisi,niin meillä kyllä olisi juuri sopiva henkilö ensimmäisen lapsen kummiksi. Hän on vielä itsekin vihjaissut,että haluaisi kummiksi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe