LAITOSNUORET

hippi6666666

elikkäs. Halusin tietää missä palstalla on keskustelua laitoksista ? olisi mielen kiintoista päästä muitten laitos nuorien kanssa keskustelemaan!

16

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen...

      Mä olen ite laitoskierteen yli rämpivä nuori.
      ½v päästä pääsen pois.
      Kokemusta jo useampia vuosia.
      pistä mailii: [email protected]
      P.S. Tää EI ole vitsi

    • metos-koneet

      Mää olin laitoskeittiössä pottuteatterissa.

    • Rosa_Mariel

      Olin alaikäisenä sijoitettu erääseen yksityiseen perhekotiin joka oli aivan kauhea paikka..pakottamista,ei saanut olla oma itsensä,henkistä nöyryyttämistä..En sano että kaikki paikat ois yhtä paskoja kuin se Mutta niitäkin on!

      • perhehoitaja

        Jos sulla on ollut todella kurjaa, niin eikö kannattaisi puhua asiasta sossujen kanssa, jotta voisivat tutkia asian? Ja estää mahdollisesti sen, etteivät muut lapset kokisi samaa? Oletko jutellut asiasta vertaisryhmässä? Tiedätkö Sinut ry:n? Eli sijaiskotinuorten yhdistys.
        Mulla on perhehoidossa nuori likka, joka ei ole tottunut aikuisen auktoriteettiin koska vanhemmat eivät ole huolehtineet vaan on saanut mennä miten huvittaa. Sille on ollut kova paikka opetella vastuuta elämisestä ja tekemisistä, ja ns. normaalielämän opettelusta.
        Asioissa on puolensa ja puolensa...


      • Rosa_Mariel
        perhehoitaja kirjoitti:

        Jos sulla on ollut todella kurjaa, niin eikö kannattaisi puhua asiasta sossujen kanssa, jotta voisivat tutkia asian? Ja estää mahdollisesti sen, etteivät muut lapset kokisi samaa? Oletko jutellut asiasta vertaisryhmässä? Tiedätkö Sinut ry:n? Eli sijaiskotinuorten yhdistys.
        Mulla on perhehoidossa nuori likka, joka ei ole tottunut aikuisen auktoriteettiin koska vanhemmat eivät ole huolehtineet vaan on saanut mennä miten huvittaa. Sille on ollut kova paikka opetella vastuuta elämisestä ja tekemisistä, ja ns. normaalielämän opettelusta.
        Asioissa on puolensa ja puolensa...

        Pääsin pois yli vuosi sitten kun kerroin totuuden sosiaalityöntekijälle.Kirjoitin kaksisivuisen kirjeen jossa kerroin kokemuksiani ja selitin sen miksi en halua siellä enää olla. Tässä erhekodissa ei saanut esim.pukeutua,meikata,puhua niinkuin ithaluaa.Omia mielipiteitään ei saanut ilmaista edes päiväkirjan muodossa.Muille nuorille ei saanut kertoa mitään itsestään.Seinään ei saanut nojata.Ohjaajan piti kävellä ensin ovesta sillä he olivat kuulemma "ylempiarvoisia"..Joka sunnuntai oli pakkoliikuntana uida 20kertaa uimahallin päästä päähän eli yhteensä kilometri..Ja kerran minut viskattiin järveen kun kieltäydyin uimasta ja muutenkin tiedän että paikassa on käyty käsiksi nuoriin!Nuoret vaiennettiin ja nöyryytettiin ja sostyöntekijöiden edessä ne esitti niin hyvää..!


      • Rosa_Mariel
        perhehoitaja kirjoitti:

        Jos sulla on ollut todella kurjaa, niin eikö kannattaisi puhua asiasta sossujen kanssa, jotta voisivat tutkia asian? Ja estää mahdollisesti sen, etteivät muut lapset kokisi samaa? Oletko jutellut asiasta vertaisryhmässä? Tiedätkö Sinut ry:n? Eli sijaiskotinuorten yhdistys.
        Mulla on perhehoidossa nuori likka, joka ei ole tottunut aikuisen auktoriteettiin koska vanhemmat eivät ole huolehtineet vaan on saanut mennä miten huvittaa. Sille on ollut kova paikka opetella vastuuta elämisestä ja tekemisistä, ja ns. normaalielämän opettelusta.
        Asioissa on puolensa ja puolensa...

        Tästä paikasta riittäisi vaikka kirjan verran kerrottavaa!! Olin paikassa melkein kolme vuotta enkä koskaan unohda mitä ne tekivät minulle,ja kuinka he yrittivät saada minut unohtamaan itseni ja rakentamaan tilalle jotain mitä he halusivat minun olevan..Tottakai se lisää nuorten kapinamieltäkin ja jos paikassa oikeasti olisi turvallinen ja hyvä olla niin tuskin kukaan lähtisi hatkoillekkaan!! Jokainen yksityiskohta mitä kerroin oli täyttä totta!!


      • kiinnostunut^^
        Rosa_Mariel kirjoitti:

        Tästä paikasta riittäisi vaikka kirjan verran kerrottavaa!! Olin paikassa melkein kolme vuotta enkä koskaan unohda mitä ne tekivät minulle,ja kuinka he yrittivät saada minut unohtamaan itseni ja rakentamaan tilalle jotain mitä he halusivat minun olevan..Tottakai se lisää nuorten kapinamieltäkin ja jos paikassa oikeasti olisi turvallinen ja hyvä olla niin tuskin kukaan lähtisi hatkoillekkaan!! Jokainen yksityiskohta mitä kerroin oli täyttä totta!!

        Ja tiedän, että tollasta tapahtuu varmaan monessakin paikassa, vaikka siitä ei puhuta. Mutta pitäis puhua! Niillä nousee valta päähän eikä ammattitaito riitä. Mä haluisin kuulla enemmänkin sun kokemuksias! Haluutko kirjottaa tänne vai esim. sähköpostilla?


      • Rosa_Mariel
        kiinnostunut^^ kirjoitti:

        Ja tiedän, että tollasta tapahtuu varmaan monessakin paikassa, vaikka siitä ei puhuta. Mutta pitäis puhua! Niillä nousee valta päähän eikä ammattitaito riitä. Mä haluisin kuulla enemmänkin sun kokemuksias! Haluutko kirjottaa tänne vai esim. sähköpostilla?

        mun s-posti on [email protected]


      • perhehoitaja
        Rosa_Mariel kirjoitti:

        Tästä paikasta riittäisi vaikka kirjan verran kerrottavaa!! Olin paikassa melkein kolme vuotta enkä koskaan unohda mitä ne tekivät minulle,ja kuinka he yrittivät saada minut unohtamaan itseni ja rakentamaan tilalle jotain mitä he halusivat minun olevan..Tottakai se lisää nuorten kapinamieltäkin ja jos paikassa oikeasti olisi turvallinen ja hyvä olla niin tuskin kukaan lähtisi hatkoillekkaan!! Jokainen yksityiskohta mitä kerroin oli täyttä totta!!

        Hyvä että pääsit pois sieltä, ja rohkenit puolustaa itseäsi. Ikävä että tuollaisia paikkoja on.


      • laitoslapsi

        mä olen just menossa ehk suome paskimpaan laitokseen , siis kotilomilta tulossa ja itken ko joudun sinne , tääl just tapetaan nuorten itsetunto ja pakotetaan esim syömään vääriä lääkkeitä ja uhkaillaan . elämä valuu käsiltä


      • laitoslapsi
        Rosa_Mariel kirjoitti:

        Pääsin pois yli vuosi sitten kun kerroin totuuden sosiaalityöntekijälle.Kirjoitin kaksisivuisen kirjeen jossa kerroin kokemuksiani ja selitin sen miksi en halua siellä enää olla. Tässä erhekodissa ei saanut esim.pukeutua,meikata,puhua niinkuin ithaluaa.Omia mielipiteitään ei saanut ilmaista edes päiväkirjan muodossa.Muille nuorille ei saanut kertoa mitään itsestään.Seinään ei saanut nojata.Ohjaajan piti kävellä ensin ovesta sillä he olivat kuulemma "ylempiarvoisia"..Joka sunnuntai oli pakkoliikuntana uida 20kertaa uimahallin päästä päähän eli yhteensä kilometri..Ja kerran minut viskattiin järveen kun kieltäydyin uimasta ja muutenkin tiedän että paikassa on käyty käsiksi nuoriin!Nuoret vaiennettiin ja nöyryytettiin ja sostyöntekijöiden edessä ne esitti niin hyvää..!

        NIIN TOTTA!


    • laitoskakara.

      Täällä lasten''suojelu''laitoksessa mm. estettiin mun seurustelua ihmisen kanssa jota rakastin todella. Jajoo toi Sinut on iha kiva paikka oon muutaman kerran leireillä käyny, ntten taas vähä jääny

    • laitosnuori

      jep ite oon ollu viimeset 1,5vuotta lastenkodissa,nyt viime kesänä pääsin sijaisperheeseen. Kaikki sanoo että lastenkodit on perseestä, mut ku oon ite ollu siellä niin kauan nii jotku niistä on ihan mukaviaki. Ne "kotiintuloajat" oli vaan aika ärsyttävän aikasia...

    • Kertokaatuollakans
    • eimene näin

      Ei täälläkään laitoksessa kaikki mene niinkuin pitäisi, väkivaltaisia hoitajia, estetään olemasta oma itsensä ja yrittävät muokata nuoria, emme saa pukeutua kuten haluamme, emme saa sanoa mielipiteitämme ääneen, sossulle olen yrittänyt puhua, mutta he eivät usko minua. Kukaan ei usko meitä laitosnuoria, ainoa joka minua uskoo on terapeuttini, joka on käskenyt minun vain vaieta näistä asioista.

    • KakaratHiljaa

      Laitoksista ei kasva kuin muita suvaitsemattomia, täysiä hunsvolttei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe