Luin, ennen omia vaihdevuosiani, että kenelläkään ei ole Yhdysvalloissakaan ollut enää kuukautisia yli 58 vuotiaana. Kiinostaisi tietää hieman minkä ikäisenä suomalaisnaisten menkat yleensä loppuvat ja mikä on korkein ikä, kun meillä Suomessa keski-ikäisellä naisella on ollut vielä kuukautiset.? Lisäksi kuinka ne loppuvat , kertarysäyksellä vai hitaasti välit vain pidentyen.? Nuoremmilta vaihdevuosivaihetta kokevista olen kuullut itkuja ja pelkoja, että jo jopa 40 vuotiaana olisi vaihdevuodet ja menkat loppuneet.
Koska oli viimeiset menkat?
22
9449
Vastaukset
- vierestä
mutta minua kiinnostaisi tietää, onko vaihdevuosien alkamisajankohta yhteydessä naisen läpikäymien raskauksien määrään? Eräästä tv-dokumentista opin, että vaihdevuodet alkavat, kun munasolut loppuvat naisen munasarjoissa. Tästä taas pääsen siihen päätelmään, että mitä enemmän lapsia sitä myöhemmin vaihtarit alkaivat. Ja nainen, joka ei ole ollut raskaana eikä imettänyt, on valuttanut munasolunsa ulos vuosien mittaan ja hänen vaihdevuotensa todennäköisesti alkavat varhain.
Onko tässä mitään perää?- Kiinnostunut..
Päättelemällä teoria tuntuisi oikealta. Väitetään, että jokaisella naisella on munasolujen alkiot jo syntyessään valmiina kohdussa. Kuukautiset alkavat aikaisin, jos munasoluja on paljon ja päättyvät myöhäisellä iällä smasta syystä. Jos henkilö on usein raskaana, munasoluja ei irtoa ja vaihdevuosien oletettaisiin sitten siirtyvän. Asia ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkertainen. Kuukautisten alkamisajankohtaan ja loppumiseen vaikuttaa myös hormoonitoiminta ja sen stimulointi. Hormoonit ovat lähtöisin, paitsi munasarjoista myös aivoista. Ehkä asiaa pitäisi tutkia enemmän,tai ehkä tutkittua tietoa on jo jostakin saatavilla. Jos munasoluja on muutenkin niukasti ja lisäksi niukka hormoonitoiminta, voisi olettaa raskauksien vaikuttavan vaihdevuosien alkamiseen.
- Hormoonihurmio
Kiinnostunut.. kirjoitti:
Päättelemällä teoria tuntuisi oikealta. Väitetään, että jokaisella naisella on munasolujen alkiot jo syntyessään valmiina kohdussa. Kuukautiset alkavat aikaisin, jos munasoluja on paljon ja päättyvät myöhäisellä iällä smasta syystä. Jos henkilö on usein raskaana, munasoluja ei irtoa ja vaihdevuosien oletettaisiin sitten siirtyvän. Asia ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkertainen. Kuukautisten alkamisajankohtaan ja loppumiseen vaikuttaa myös hormoonitoiminta ja sen stimulointi. Hormoonit ovat lähtöisin, paitsi munasarjoista myös aivoista. Ehkä asiaa pitäisi tutkia enemmän,tai ehkä tutkittua tietoa on jo jostakin saatavilla. Jos munasoluja on muutenkin niukasti ja lisäksi niukka hormoonitoiminta, voisi olettaa raskauksien vaikuttavan vaihdevuosien alkamiseen.
Tuo päättely, että mitä enemmän raskauksia, sitä myöhempään vaihdevuodet ja päinvastoin, ei päde. Itse olen siitä loistava esimerkki: kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, ikinä en ole ollut raskaana, kierto ollut aina säännöllinen - ja niin vain kuukautiset kestivät 55-vuotiaaksi. Sen täytyy johtua siitä, ettei munasolujen määrä ole vakio, vaan siinäkin yksilölliset vaihtelut ovat suuria.
Suomen ja USA:n tilannetta on hiukan vaikea verrata, koska siellä hyvin suurelta osalta naisia on poistettu kohtu ja he siitä syystä saavat mahdollisena hormonikorvaushoitona pelkkää estrogenia. Suomessa taas korvaushoito on ainakin alkuvuodet yhdistelmähoitoa, josta seuraa se, että kuukautiset tavallaan jatkuvat. Hoidon aikana tulee joko kerran kuukaudessa tai harvemmin ns. tyhjennysvuoto, joka on tarpeen kohdun limakalvon liikakasvun ehkäisemiseksi.
Olen jostain nähnyt sellaisen lukeman kuin 59 ylimpänä vaihdevuosien alkamisvuotena, mutta kai yksittäistapauksissa ikä voi olla vieläkin korkeampi. Sen tiedän, että suomalaisten naisten keskimääräinen vaihdevuosien alkamisikä on 51, ja että 90 % naisista saa vaihdevuodet 45 - 55-vuotiaana. Noin viidellä prosentilla naisista on luonnolliset kuukautiset vielä yli 55-vuotiaana. - Hormoonihurmio
Hormoonihurmio kirjoitti:
Tuo päättely, että mitä enemmän raskauksia, sitä myöhempään vaihdevuodet ja päinvastoin, ei päde. Itse olen siitä loistava esimerkki: kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, ikinä en ole ollut raskaana, kierto ollut aina säännöllinen - ja niin vain kuukautiset kestivät 55-vuotiaaksi. Sen täytyy johtua siitä, ettei munasolujen määrä ole vakio, vaan siinäkin yksilölliset vaihtelut ovat suuria.
Suomen ja USA:n tilannetta on hiukan vaikea verrata, koska siellä hyvin suurelta osalta naisia on poistettu kohtu ja he siitä syystä saavat mahdollisena hormonikorvaushoitona pelkkää estrogenia. Suomessa taas korvaushoito on ainakin alkuvuodet yhdistelmähoitoa, josta seuraa se, että kuukautiset tavallaan jatkuvat. Hoidon aikana tulee joko kerran kuukaudessa tai harvemmin ns. tyhjennysvuoto, joka on tarpeen kohdun limakalvon liikakasvun ehkäisemiseksi.
Olen jostain nähnyt sellaisen lukeman kuin 59 ylimpänä vaihdevuosien alkamisvuotena, mutta kai yksittäistapauksissa ikä voi olla vieläkin korkeampi. Sen tiedän, että suomalaisten naisten keskimääräinen vaihdevuosien alkamisikä on 51, ja että 90 % naisista saa vaihdevuodet 45 - 55-vuotiaana. Noin viidellä prosentilla naisista on luonnolliset kuukautiset vielä yli 55-vuotiaana.Lisäys alkuperäisen kysyjän kysymykseen (jonka olisi kyllä saanut selville selaamalla vähän aikaa tätä foorumia, asiaa kysytään täällä ainakin kerran viikossa):
Kuukautiset harvoin loppuvat kuin seinään, useimmiten kierrossa on erilaisia häiriöitä - joko väli lyhenee tai pitenee, vuodon määrä joko vähenee tai lisääntyy - jopa vuosia ennen kuin ne kokonaan loppuvat. - Luonnonoikku
Voipi hyvin pitää paikkansa. En ole koskaan ollut raskaana enkä ole yrittänytkään tulla. Joten menopaussini tuli jo 41 vuotiaana.
- Kysyjä itse
Hormoonihurmio kirjoitti:
Lisäys alkuperäisen kysyjän kysymykseen (jonka olisi kyllä saanut selville selaamalla vähän aikaa tätä foorumia, asiaa kysytään täällä ainakin kerran viikossa):
Kuukautiset harvoin loppuvat kuin seinään, useimmiten kierrossa on erilaisia häiriöitä - joko väli lyhenee tai pitenee, vuodon määrä joko vähenee tai lisääntyy - jopa vuosia ennen kuin ne kokonaan loppuvat.Harvalla kai sitten on enää luonnolliset vaihdevuodet.
Kysyisinkin lähinnä heiltä, jotka eivät käytä hormoonihoitoa. Tekstin luin vaihdevuosia käsittelevästä kirjasta ja väite oli tosiaan, että kenelläkään yli 58 vuotiaalla ei ole ollut enää Yhdysvalloissa (nk luonnollisia) kuukautisia. Kuinka pian kuukautisten poisjäännin jälkeen tulisi käyttää hormoonihoitoa, jotta syntyisi niitä "puhdistusvuotoja".
Itselläni oli koko hedelmällisen kauden ajan niin runsaat vuodot, että en ihan heti halunnut turvautua hormooneihin, saadakseni kuukautiset. Omat kuukautiseni alkoivat 12v ja päättyivät 4 kuukautta ennen 58:n vuoden ikää. Välissä tarvitsin vuoden ajan hormoonihoitoa, vähentääkseni vuotoja , jotka vaan tihentyivät ja runsaantuivat, eli noin 54v.
Sen jälkeen kaikki sujui melko rauhallisesti.
Nyt ehkä tarvitsisin muutamat keinotekoiset "menkatkin".
Toivoisin, että saisin tähän yhteen kirjoitukseen ikäjakauman. - sinkku 46v
Kysyjä itse kirjoitti:
Harvalla kai sitten on enää luonnolliset vaihdevuodet.
Kysyisinkin lähinnä heiltä, jotka eivät käytä hormoonihoitoa. Tekstin luin vaihdevuosia käsittelevästä kirjasta ja väite oli tosiaan, että kenelläkään yli 58 vuotiaalla ei ole ollut enää Yhdysvalloissa (nk luonnollisia) kuukautisia. Kuinka pian kuukautisten poisjäännin jälkeen tulisi käyttää hormoonihoitoa, jotta syntyisi niitä "puhdistusvuotoja".
Itselläni oli koko hedelmällisen kauden ajan niin runsaat vuodot, että en ihan heti halunnut turvautua hormooneihin, saadakseni kuukautiset. Omat kuukautiseni alkoivat 12v ja päättyivät 4 kuukautta ennen 58:n vuoden ikää. Välissä tarvitsin vuoden ajan hormoonihoitoa, vähentääkseni vuotoja , jotka vaan tihentyivät ja runsaantuivat, eli noin 54v.
Sen jälkeen kaikki sujui melko rauhallisesti.
Nyt ehkä tarvitsisin muutamat keinotekoiset "menkatkin".
Toivoisin, että saisin tähän yhteen kirjoitukseen ikäjakauman.Menkat olivat viimeisen kerran reilu pari vuotta sitten 44-vuotiaana. Sitä ennen oli jo yli puolen vuoden taukoja. Hormonikorvaushoidon aloitin 3 kuukautta sitten ja mulle ei ole tullut mitään ns. puhdistusvuotoja.
Raskauksia minulla ei ole ollut ja e-pillerit lopetin n. 35-vuotiaana.
Kirjoitin aikaisemmin tänne johonkin viestiketjuun myös epäilyni, että vaikuttaisiko lapsettomuus aikaiseen vaihdevuosien alkamiseen... - tuossa olevan
mitään perää. Itse olen nyt 46-vuotias lapsia on neljä raskauksia 5. Kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana, ensimmäinen raskaus 18-vuotiaana ja viimeinen 36-vuotiaana, minkä aikana sterilisaatio. Premenopaussi alkoi kuitenkin jo 43-vuotiaana ja kuukautiset muuttuivat runsaiksi ja kierto hyvin epämääräiseksi, lisäksi lukuisia muita oireita. Terolut kuurin jälkeen vuodot tasaantui ja muuttui mniukaksi lähes lopahtivat kokonaan. Nyt taas tulevat joko runsaina tai hyvin niukkoina. En siis käytä mitään hormoonivalmistetta enkä ole käyttänyt e-pillereitäkään ikinä. Oisko kaikki kuitenkin geeneistä johtuvaa....
- Vaihtarit myöhässä
tuossa olevan kirjoitti:
mitään perää. Itse olen nyt 46-vuotias lapsia on neljä raskauksia 5. Kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana, ensimmäinen raskaus 18-vuotiaana ja viimeinen 36-vuotiaana, minkä aikana sterilisaatio. Premenopaussi alkoi kuitenkin jo 43-vuotiaana ja kuukautiset muuttuivat runsaiksi ja kierto hyvin epämääräiseksi, lisäksi lukuisia muita oireita. Terolut kuurin jälkeen vuodot tasaantui ja muuttui mniukaksi lähes lopahtivat kokonaan. Nyt taas tulevat joko runsaina tai hyvin niukkoina. En siis käytä mitään hormoonivalmistetta enkä ole käyttänyt e-pillereitäkään ikinä. Oisko kaikki kuitenkin geeneistä johtuvaa....
Eikö elimistösi toiminta lähinnä tue ko. teoriaa eli jos on jo syntyessä paljon munasoluja, kuukautiset alkavat 11-12v ja vaihdevuodet 55-57v jos taas vähän, kuukautiset alkavat 15-18v ja vaihdevuodet 42-45v.
Käytit siis kuitenkin hormoonihoitoa jossakin vaiheessa eli terolutia. Toisaalta ei kyseessä sinun kohdallasi vielä välttämättä ollut vaihdevuosien alku. Hain tieoa ko. hormoonista alla tulos:
Miten Terolut vaikuttaa?
Naisen fertiilin eli hedelmällisen iän aikana munasarjat tuottavat estradiolia ja progesteronia, jotka ovat sukupuolihormoneja. Ne säätelevät kuukautiskiertoa ja lisääntymiskykyä. Terolut muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia. Mikäli elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, Terolut-valmistetta käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.
Terolut-valmisteella on myös suojaava vaikutus endometriumiin eli kohdun limakalvoon. Tämä on tärkeää estrogeenihoidon yhteydessä menopaussin (kuukautisten poisjäämisen) aikana tai sen jälkeen - tiedä tuosta
Vaihtarit myöhässä kirjoitti:
Eikö elimistösi toiminta lähinnä tue ko. teoriaa eli jos on jo syntyessä paljon munasoluja, kuukautiset alkavat 11-12v ja vaihdevuodet 55-57v jos taas vähän, kuukautiset alkavat 15-18v ja vaihdevuodet 42-45v.
Käytit siis kuitenkin hormoonihoitoa jossakin vaiheessa eli terolutia. Toisaalta ei kyseessä sinun kohdallasi vielä välttämättä ollut vaihdevuosien alku. Hain tieoa ko. hormoonista alla tulos:
Miten Terolut vaikuttaa?
Naisen fertiilin eli hedelmällisen iän aikana munasarjat tuottavat estradiolia ja progesteronia, jotka ovat sukupuolihormoneja. Ne säätelevät kuukautiskiertoa ja lisääntymiskykyä. Terolut muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia. Mikäli elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, Terolut-valmistetta käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.
Terolut-valmisteella on myös suojaava vaikutus endometriumiin eli kohdun limakalvoon. Tämä on tärkeää estrogeenihoidon yhteydessä menopaussin (kuukautisten poisjäämisen) aikana tai sen jälkeenteoriasta, mutta terolut hoitoa käytettiin vain puoli vuotta, koska kuukautiset olivat niin runsaat, että töissä ei voinut olla. Se tasa nimenomaan kuukautisvuodot. Kyllä minulla todella alkoi premenopaussi 43-vuotiaana, se todettiin ihan Mehiläisen gynegologin vastaanotolla verikokeista yms. Uskoisin tuota lääkäriä. Kaikki muutkin oireet tukivat premenon alkamista. Estrogeeni hoitokin määrättiin, jota en ole vieläkään aloittanut vaan pärjännyt aivan omin keinoin. Keinoja kyllä löytyy, kun tila on todettu ja sanoiksi puettu.
- Luonnonoikku
Olen 41 v ja menkat olleet pois yli vuoden. Todettiin varhainen menopaussi. Syytä ei siihen ole. Eli tehkää naiset lapset hyvissä ajoin!
- Toinen kysymysmerkki?
Toinen ongelma on juuri "nykynuorten" varhaiset vaihdevuodet ja kuukautisten loppuminen. Sain omat lapseni nuorena ja omat vaihdevuodet osuivat lähes yksiin lasten ikätovereiden kanssa. Missä syy? Ehkä e-pillerien käytössä, ehkä jossakin muualla, ravintotekijöissä?
E-pillereidenhän edellä oletetun teorian mukaan pitäisi lykätä vaihdevuosia, kun munasoluja jää jatkuvasti kehittymättä. - nuorena..
Toinen kysymysmerkki? kirjoitti:
Toinen ongelma on juuri "nykynuorten" varhaiset vaihdevuodet ja kuukautisten loppuminen. Sain omat lapseni nuorena ja omat vaihdevuodet osuivat lähes yksiin lasten ikätovereiden kanssa. Missä syy? Ehkä e-pillerien käytössä, ehkä jossakin muualla, ravintotekijöissä?
E-pillereidenhän edellä oletetun teorian mukaan pitäisi lykätä vaihdevuosia, kun munasoluja jää jatkuvasti kehittymättä.Enpä usko, että nuorena hankitut lapset vaikuttaisivat vaihtareiden alkamiseen, sillä itse olin 32v. kun sain ekan lapseni ja menkat alkoivat 16½ vuotiaana. Nyt olen 52½ v. eikä pahempia vaihtari oireita ole vielä ollut. Menkat pelaa edelleenkin, mutta pienoisia muutoksia on kestossa ja kierrossa. Ehkäisypillereitä en ole koskaan käyttänyt, enkä muutakaan hormonaalista ehkäisyä.
- Toinen kysymysmerkki
nuorena.. kirjoitti:
Enpä usko, että nuorena hankitut lapset vaikuttaisivat vaihtareiden alkamiseen, sillä itse olin 32v. kun sain ekan lapseni ja menkat alkoivat 16½ vuotiaana. Nyt olen 52½ v. eikä pahempia vaihtari oireita ole vielä ollut. Menkat pelaa edelleenkin, mutta pienoisia muutoksia on kestossa ja kierrossa. Ehkäisypillereitä en ole koskaan käyttänyt, enkä muutakaan hormonaalista ehkäisyä.
En tarkoittanut, että nuorena lasten hankkiminen
siirtäisi vaihdevuosia, vaan sitä että tuntuu oudolta että melkein 20 vuotta nuoremmat painivat samojen ongelmien eli vaihdevuoisoireiden kanssa kuin itse. Otaksun, että vika (yksi syy) on niissä e-pillereissä. Niitä ei annettu vielä minun ikäpolvelleni, väitettiin niiden olevan terveydelle haitallisia (tulppavaara),vaikka vaan muutaman vuoden käytettyinä.
Nyt taas nuoremmat saattavat syödä e-pillereitä läpi koko naiskautensa eli 30-40 vuotta ehkä? Kun e-pillerit sitten halutaan "välillä" jättää pois ja odotetaan lapsia, niitä ei kuulukkaan, mutta vaihdevuodet tulevatkin jo yllättäen odotettujen lasten tilalle, ainakin kuukautiset jäävät kokonaan pois. - Hormoonihurmio
Toinen kysymysmerkki kirjoitti:
En tarkoittanut, että nuorena lasten hankkiminen
siirtäisi vaihdevuosia, vaan sitä että tuntuu oudolta että melkein 20 vuotta nuoremmat painivat samojen ongelmien eli vaihdevuoisoireiden kanssa kuin itse. Otaksun, että vika (yksi syy) on niissä e-pillereissä. Niitä ei annettu vielä minun ikäpolvelleni, väitettiin niiden olevan terveydelle haitallisia (tulppavaara),vaikka vaan muutaman vuoden käytettyinä.
Nyt taas nuoremmat saattavat syödä e-pillereitä läpi koko naiskautensa eli 30-40 vuotta ehkä? Kun e-pillerit sitten halutaan "välillä" jättää pois ja odotetaan lapsia, niitä ei kuulukkaan, mutta vaihdevuodet tulevatkin jo yllättäen odotettujen lasten tilalle, ainakin kuukautiset jäävät kokonaan pois.Toinen kysymysmerkki kirjoitti: "melkein 20 vuotta nuoremmat painivat samojen ongelmien eli vaihdevuoisoireiden kanssa kuin itse"
Voihan se tuntua oudolta, mutta toisaalta vaihdevuosien alkamisikä vaihtelee normaalistikin tosi paljon. Jos sitten olet törmännyt muutamaan, jolla vaihdevuodet ovatkin epätavallisen aikaisin ja itselläsi taas epätavallisen myöhään, siitä tulee hyvinkin 20 vuotta. Yksilölliset vaihtelut ovat erittäin suuria, ihan niin kuin siinäkin, minkälaisia ja kuinka pahoja vaivoja tulee.
Minulla ei kuitenkaan ole tilastotietoa siitä, kuinka paljon vaihdevuosien alkamisikä on muuttunut tai onko se ylipäätään muuttunut. Epäilen, että tällaisissa asioissa muutokset tapahtuvat hyvin hitaasti, sanotaanhan usein, että tyttären vaihdevuodet alkavat samanikäisenä kuin hänen äidillään alkoivat. Tästä päätellen kovin suuria muutoksia ei ainakaan yhden sukupolven aikana tulisi.
- 55 Donna
Mulla viimeiset menkat oli vuosi sitten, 54-vuotiaana. Pian annan otta kierukan pois. Mulla on kolme lasta, jotka sain nuorena. Vaihtarioireet on melko vähäiset
- normaalina vielä
Itse olen siis 53 ja menkat ihan säännölliset vielä. Hikoilua ym. oireita on kyllä ollut pari vuotta. Katsotaan, koska menkat loppuu. Toivottavasti pian.
Tiina - näinkö pian päättyi
Etsiessäni olisiko kellään kertomista omista kokemuksistaan vaihdevuosien tyhjennysvuodosta, huomasin tämän melko tuoreen keskustelun. Minulla alkoi vuodot heittämään maaliskuussa 2007.Olen nyt 51v. Kierto välillä 50 pvä:ä ja vuotopäiviä jopa 10. Kun oli taas kaksi kuukautta poissa pyysin terveyskeskuksessa tehtäväksi FSH-arvon selvityksen. Se nousee jos estrogeenia on vähän. Vuosi takaperin se oli 28, nyt sitten 91,8.
(Vaihdevuodet : arvo yli 30)
Myöhemmin otatin estrogeeniarvon verestä, se oli 0,10.( jos
on alle 0,16 vaihdevuosi-ikäisellä se on sitten vaihtarit). Eli gynegologille taas ja keltarauhashormoonikuuri 10 pvä, jos jotain olisi vielä tyhjennettävää. Eipä näytä olevan. Labra-arvot jo osoittavat ihan selvää menopaussia. Odotellaan vielä pari kuukautta ja diagnoosi selvä. En ole käyttänyt ehkäisyyn kuin kondoomeja eikä lapsia ole. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Ovat olleet aika säännölliset. Pidän kalenteripäiväkirjaa. Elokuusta 2007 nyt lokakuun puolelle aika paljon oli yöhikoilua ja palelemista, unet ihan pätkiä. Päivisin usein 9 kertaakin punastumista, hikeä, vilua ja kuumia aaltoja. Aika kurjalta tuntui. Olen hormoonihoitokielteinen, mutta jo alkoi tuntumaan liian rankalta. Nyt tämän keltarauhaskuurin ( Primolut Nor) kuudentena käyttöpäivänä oireet katosivat. Ihana helpotus. Olin lukenut joistakin kirjoituksista, että keltarauhashormoonin puute voi aiheuttaa oireet. Tiedä sitten. Nyt on kolmaspäivä kuurin loppumisesta. Ei vuotoa, mutta ei ole hiottanutkaan. Toivon tosiaan, että olisikin oireilut näin hoituneet. Aion soittaa gynekologille ja kysellä miten jatko hoituisi parhaiten.- vaihdevuodet
Täytän kuukauden päästä 56 vuotta. Menkat alkoivat 11-vuotiaana, synnytykset kun olin 20 v ja 24 v.
Viimeiset täysin säännölliset kuukautiset olivat viime helmikuussa. Sen jälkeen väli pari kuukautta ja parhaillaan ovat. Mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut, ei punastelua ei hikoilua eikä mielialan vaihteluita. Lääkitystä ei ole. Vain reuma ja verenpainelääkitys. Kalaöljykapseleita syön.
Äitini on kertonut että hänellä loppuivat 60-vuotiaana. Vieläkö niin kauan kärsimistä?
- Ilolintu
Olin 47v. kun menkat loppui ja nyt 50v. Posket hehkuu ja kuumia aaltoja tulee, mut tämä on ihanaa kun hormoonit vielä toimii..Ei sitten jos uni häiriintyy, mut liikkukaa ja säilyttäkää iloinen mieliala , ei tarvitse hormoonikorvaushoitoja!! On halpa ja ehdottomasti paras keino.
- Nainen55v.
Viimeiset menkat olivat 2006 elokuussa, FSH 37 vuonna 2005, eli pari vuotta sitten. FSH 170 nyt tänä vuonna, lokakuussa.
Miulla kilpirauhasen vajaatoimintakin riesana. Estrogeeni kun loppuu, lääkitykseni kilpirauhassairauden takia lisääntyy. Oireita sen takia, ja kait vv-oireitakin....
- Nainen edelleen
Alkoivat 13 v. ja loppuivat 57 v. Harvenivat ensin jonkinverran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760