Olen nähnyt internetissä hienoja tietokoneella tehtyjä piirroksia. Kuulemma sellaiseen tarvitaan piirtoalusta ja jonkinmoinen siihen kuuluva kynä. Haluaisin tietää, että paljon kyseinen systeemi maksaa, miten se kiinnitetään koneeseen ja minkä ohjelman se vaatii toimiakseen, resoluution ja kuinka nopean/hyvän tietokoneen?
Mihin näitä piirtoaluksia noin yleensäkin käytetään? Itse olen kiinnostunut kyseisestä, koska teen nettisivuja. Vaikka en ole hyvä piirtäjä, voisihan sillä jotain mukavaa pilakuvaa sun muuta saada aikaiseksi vaikka epäilin kyllä aika kalliiksi vehkeeksi. Ja kun oma tietokonekaan ei ole siitä parhaimmasta päästä.
Piirtoalusta
12
9966
Vastaukset
- Tommij
Googleta "piirtopöytä" niin juttua löytyy. Hintoja esim. tuolta: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/28691
Useimmiten pakettiin kuuluu jokin piirtosofta, mutta nuo toimii käytännössä minkä tahansa kuvankäsittelyohjelman kanssa.- Nappi__-
Katselin nyt netistä muutamia vaihtoehtoja, jotka kiinnostaisivat ja hinta olisi tarpeeksi alhainen. En itse mitään huippupiirtoalustaa tarvitse, mutta kunhan sillä saisi aikaan hyvää jälkeä. Olen tottunut käyttämään Jasc Paint Shop Pro:ta (tosin trial-versio, joka kuluu umpeen), joten siihen ohjelmaan pitäisi ainakin soveltua käytettäväksi. Eli mitä suosittelisitte minunkaltaiselleni noilla ehdoilla?
http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=83&ik=1
Photoshop Elements mukana ja olen halunnut ostaakin jonkinlaisen kuvanmuokkausohjelman, joten se olisi hyvä
http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=10&ik=1
vaikuttaa hienolta ja soveltuu tietojen mukaan myös useiden (Jasc Paint Shop Pro mukaan lukien) kuvanmuokkausohjelmien kanssa yhteen
http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html?srcid=1157#avisconso
Piirtopöydän tulisi siis soveltua ihan normaaliin tietokoneeseen, joka ei mikään kovin nopea ole, mutta ei hidaskaan. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Windows XP, mutta vuoden päästä saan läppärin, joka luultavasti on sitten uudempi versio eli joku Windows Vista ehkä. Vaikka varmaan jotkut Macit olisi parempia kuvanmuokkaukseen vai? Itselläni ei ole hajua tietokoneista erikoisemmin. Eli jos joku nyt voisi vähän helpata, ei ole mukava palauttaa tuotetta jos se ei sovellukaan omaan tietokoneeseen/ohjelmistoon/käy liian hitaana jne. - Tommij
Nappi__- kirjoitti:
Katselin nyt netistä muutamia vaihtoehtoja, jotka kiinnostaisivat ja hinta olisi tarpeeksi alhainen. En itse mitään huippupiirtoalustaa tarvitse, mutta kunhan sillä saisi aikaan hyvää jälkeä. Olen tottunut käyttämään Jasc Paint Shop Pro:ta (tosin trial-versio, joka kuluu umpeen), joten siihen ohjelmaan pitäisi ainakin soveltua käytettäväksi. Eli mitä suosittelisitte minunkaltaiselleni noilla ehdoilla?
Photoshop Elements mukana ja olen halunnut ostaakin jonkinlaisen kuvanmuokkausohjelman, joten se olisi hyvä
http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=10&ik=1
vaikuttaa hienolta ja soveltuu tietojen mukaan myös useiden (Jasc Paint Shop Pro mukaan lukien) kuvanmuokkausohjelmien kanssa yhteen
http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html?srcid=1157#avisconso
Piirtopöydän tulisi siis soveltua ihan normaaliin tietokoneeseen, joka ei mikään kovin nopea ole, mutta ei hidaskaan. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Windows XP, mutta vuoden päästä saan läppärin, joka luultavasti on sitten uudempi versio eli joku Windows Vista ehkä. Vaikka varmaan jotkut Macit olisi parempia kuvanmuokkaukseen vai? Itselläni ei ole hajua tietokoneista erikoisemmin. Eli jos joku nyt voisi vähän helpata, ei ole mukava palauttaa tuotetta jos se ei sovellukaan omaan tietokoneeseen/ohjelmistoon/käy liian hitaana jne.Piirtopöytä ei käytännössä vie konetehoa sen enempää kuin USB-hiirikään, joten siitä ei tarvitse välittää.
Se on taas sitten eri asia miten eri kuvankäsittelyohjelmat vievät tehoa. Melkein millä tahansa kuvankäsitteyohjelmalla saa koneen hidastelemaan jos esim. työstää isoa kuvaa tai laskettaa raskasta efektiä.
Jos koneesi vaihtuu kohtapuoleen Vista-versioon, niin katso että tabletille löytyy ajurit sekä Vistaan että XPhen.
En ole noihin halpistabletteihin tutustunut, en sano niistä mitään.
Wacomilla on hyvät tuotteet. Graphire-sarja riittää pitkälle, siitä voi sitten joskus päivittää isompaan Intuosiin jos tarvetta tuntuu olevan. - Aiptekia ja Wacomia käyttänyt
Tommij kirjoitti:
Piirtopöytä ei käytännössä vie konetehoa sen enempää kuin USB-hiirikään, joten siitä ei tarvitse välittää.
Se on taas sitten eri asia miten eri kuvankäsittelyohjelmat vievät tehoa. Melkein millä tahansa kuvankäsitteyohjelmalla saa koneen hidastelemaan jos esim. työstää isoa kuvaa tai laskettaa raskasta efektiä.
Jos koneesi vaihtuu kohtapuoleen Vista-versioon, niin katso että tabletille löytyy ajurit sekä Vistaan että XPhen.
En ole noihin halpistabletteihin tutustunut, en sano niistä mitään.
Wacomilla on hyvät tuotteet. Graphire-sarja riittää pitkälle, siitä voi sitten joskus päivittää isompaan Intuosiin jos tarvetta tuntuu olevan.Mielestäni digitaalisen piirtämisen aloittelijalle kelpaa vallan mainiosti Aiptek-merkkinen piirtopöytä. A4-kokoinen maksaa noin satasen (pienempi maksaa tietenkin vähemmän). Sitten kun olet Aiptekilla 1-2 vuotta leikkinyt tai alat oikein tosissasi piirtämään, voit miettiä siirtymistä Wacom Intuosiin -malliin tai vastaavaan. Tosin, jos vain nettisivuja väsäät, suosittelen että unohdat piirtopöydät. Onhan niillä kiva piirrellä, mutta itse en käytä nettisivujen tekoon (ainakaan ulkoasuun). Piirtopöytiä käytetään nimensä mukaisesti piirtämiseen.. Esim. emäntä tykkää tehä paljon digital arttia(isoja piiroksia) ja saipa tehtäväkseen kuvittaa runokirjan.
Kyllähän monet (isimaksaawacom) sanoo, että osta heti kallis 500euron tabletti. Paskat sanon minä. Aiptek riittää todellakin pitkälle ja jos kiinnostus lopahtaakin - eipä tullut kalliiksi. Ja tietenkin työn jälki on enemmän piirtäjästä kiinni, kuin tabletista. - Nappi__-
Aiptekia ja Wacomia käyttänyt kirjoitti:
Mielestäni digitaalisen piirtämisen aloittelijalle kelpaa vallan mainiosti Aiptek-merkkinen piirtopöytä. A4-kokoinen maksaa noin satasen (pienempi maksaa tietenkin vähemmän). Sitten kun olet Aiptekilla 1-2 vuotta leikkinyt tai alat oikein tosissasi piirtämään, voit miettiä siirtymistä Wacom Intuosiin -malliin tai vastaavaan. Tosin, jos vain nettisivuja väsäät, suosittelen että unohdat piirtopöydät. Onhan niillä kiva piirrellä, mutta itse en käytä nettisivujen tekoon (ainakaan ulkoasuun). Piirtopöytiä käytetään nimensä mukaisesti piirtämiseen.. Esim. emäntä tykkää tehä paljon digital arttia(isoja piiroksia) ja saipa tehtäväkseen kuvittaa runokirjan.
Kyllähän monet (isimaksaawacom) sanoo, että osta heti kallis 500euron tabletti. Paskat sanon minä. Aiptek riittää todellakin pitkälle ja jos kiinnostus lopahtaakin - eipä tullut kalliiksi. Ja tietenkin työn jälki on enemmän piirtäjästä kiinni, kuin tabletista.No juuri piirtämiseen tuota vekotinta tarvitsisin. Tai oikeastaan yhtäkkiä vain kiinnostuin asiasta, kun näin netissä upeita piirroksia, jotka olivat kyseisellä vekottimella saatu aikaan. Onhan se selvää, että ei omistani yhtä hienoja tule, mutta nyt kun synttärirahaa on niin voisihan sitä käyttää moiseen rahat.
Nettisivujen tekoon en sinänsä tuota tarvitsisikaan vaan pikemminkin kuvien piirtämiseen ja sellaiseen. Mutta kiitos ehdotuksestasi, täytyy katsella tuota Aiptekia ja päättää viitsiikö lopulta ostaa ainakaan vielä. - Lirssi
Mielestäni digitaalisen piirtämisen aloittelijalle kelpaa vallan mainiosti Aiptek-merkkinen piirtopöytä. A4-kokoinen maksaa noin satasen (pienempi maksaa tietenkin vähemmän). Sitten kun olet Aiptekilla 1-2 vuotta leikkinyt tai alat oikein tosissasi piirtämään, voit miettiä siirtymistä Wacom Intuosiin -malliin tai vastaavaan. Tosin, jos vain nettisivuja väsäät, suosittelen että unohdat piirtopöydät. Onhan niillä kiva piirrellä, mutta itse en käytä nettisivujen tekoon (ainakaan ulkoasuun). Piirtopöytiä käytetään nimensä mukaisesti piirtämiseen.. Esim. emäntä tykkää tehä paljon digital arttia(isoja piiroksia) ja saipa tehtäväkseen kuvittaa runokirjan.
Kyllähän monet (isimaksaawacom) sanoo, että osta heti kallis 500euron tabletti. Paskat sanon minä. Aiptek riittää todellakin pitkälle ja jos kiinnostus lopahtaakin - eipä tullut kalliiksi. Ja tietenkin työn jälki on enemmän piirtäjästä kiinni, kuin tabletista.Hei! rupesin kiinnostumaan piirtopöydistä nähtyäni muutamia videoita kyseisistä pöydistä joten tein vähän hinta vertailua ja joku wacomin a3 maksaa sulaa kultaa mutta AIPTEK Media Tablet 14000U Premium on a3 ja maksaa 115e joten onko niillä sitten kauheesti eroa ja tossa tulee mukana photarin elements 5.0. Elikkäs onko tosta aiptekistä mihkään vastatkaa ASAP plsss!
- Nappi__-
Olen nyt miettinyt ja jos aion ostaa lähiaikoina piirtopöydän niin aion ostaa tämän:
Nyt tahtoisin vielä tietää, kun itse en ole ihan niin älykäs katsomaan kyseiseltä sivulta olevia tietoja niin järkevästi. Eli kai kyseinen piirtoalusta käy sekä Windows XP:hen ja Vistaan? (Entäs joku MAC?) Ja toimiihan se perusnopealla tietokoneella. Toimiiko mahdollisesti Jasc Paint Shop Pro 8:n kanssa?
Tuosta sivutuotteesta eli Photoshop Elements 5.0:sta vielä. Se kai on parempi kuin Paint Shop Pro -kuvanmuokkausohjelma? (Paljon kyseinen maksaisi mahdollisesti itsenäisesti ostettuna?). Ohjelma luultavasti toimii ihan hyvin Windows-versioissa vai? Noissa kuvanmuokkausohjelmissa on yleensä joku juttu, että sitä saa asennettua vaan yhdelle tai parille koneelle. Saan oman koneen lähtiessäni opiskelemaan. Nyt jo tosin tarvitsisin tuota Elementsiä nykyiseen yhteiskoneeseen. Luuletteko, että sen lisenssit (puhunko oikeasta sanasta, en tiedä) riittävät vielä toiselle koneelle sitten?
Eli tuollaista haluaisin vielä tietää. En halua ostaa laitetta, jonka huomaan että ei sitten käykään omaan koneeseen tai jotain muuta sellaista. Itse en ole tietokonejutuissa mitenkään älyvälkky, mutta pikkuhiljaa opetellaan. Anteeksi jos termini eivät siis ihan ole oikeita, ymmärrätte kuitenkin varmasti mitä meinaan...- xcxvv.
Joo, osta pois ei ole hinnalla pilattu, ja tuo Elements riittää useimmille melkein loppuelämäksi, senverran on säätöjä siinäkin.
- Aiptekia ja Wacomia käyttänyt
Tuo "Aiptek Slim Tablet 600U Adobe Photoshop Elements 5" näyttää ihan hyvältä. Tietenkin toi ohuus ja Photoshop Elements nostaa hintaa. Yksi vaihtoehto, jota en tietenkään suosittele, on että ostat samalla hinnalla paremman piirtopöydän ja hankit, enemmän tai vähemmän, laittomin keinoin Photoshopin. Siinä sitten piirtelet aikasi kuluksi, kehityt ja joku päivä teet samanlaisia kuvia, kuin ne mitä ihailit netissä ;) Ei se muuta vaadi kuin harjoitusta ja suht. hyvät välineet =)
Eikös nuo lisenssit mene silleen, että 1 lisenssi / 1 kone. Eli jos haluat toimia täysin "oikeaoppisesti", asennat nyt Elementsin nykyiselle koneellesi. Tulevaisuudessa kun saat uuden koneen, poistat sen vanhalta koneelta ja asennat uudelle.
Ja tuosta Photoshop Elementsistä vielä, mielestäni se on juuri paljonpaljon parempi piirtämisee (ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin) kuin Paint Shop Pro =p - tieteilijä
Tuo "Aiptek Slim Tablet 600U Adobe Photoshop Elements 5" näyttää ihan hyvältä. Tietenkin toi ohuus ja Photoshop Elements nostaa hintaa. Yksi vaihtoehto, jota en tietenkään suosittele, on että ostat samalla hinnalla paremman piirtopöydän ja hankit, enemmän tai vähemmän, laittomin keinoin Photoshopin. Siinä sitten piirtelet aikasi kuluksi, kehityt ja joku päivä teet samanlaisia kuvia, kuin ne mitä ihailit netissä ;) Ei se muuta vaadi kuin harjoitusta ja suht. hyvät välineet =)
Eikös nuo lisenssit mene silleen, että 1 lisenssi / 1 kone. Eli jos haluat toimia täysin "oikeaoppisesti", asennat nyt Elementsin nykyiselle koneellesi. Tulevaisuudessa kun saat uuden koneen, poistat sen vanhalta koneelta ja asennat uudelle.
Ja tuosta Photoshop Elementsistä vielä, mielestäni se on juuri paljonpaljon parempi piirtämisee (ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin) kuin Paint Shop Pro =ppaintshop prolla voi tehdä kaiken mitä photoshopillakin ainakin melkein, vähän eri
systeemit vaan, ja paljon huokeampi.
suosittelen.
- Nappi__-
Aiptek Slim Tablet 600U Adobe Photoshop Elements 5
Olin ostamassa tuota tuotetta, mutta huomasin, että siihen ei tule mukana hiirtä. USB-reikiä kuitenkin on kai vaan niin vähän, että sitten ei ole tilaa tuolle omallekaan hiirelle jos piirtopöydän siihen laittaa. Eikös tuossa pitäisi hiiri olla mukana vai? Hintakin oli näköjään tuotteella noussut, se taisi vasta olla jotain päälle 80 euroa.- Kok.
...kyseistä Aiptekia. Paineenherkkyydet ja muut ominaisuudet kohdallaan. Wacomit turhankin yliarvostettuja. Kokeilemalla se selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663085
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262163Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681749Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251617Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61236Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101147Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041