Vanha nainen seisoi Siwan kassajonossa ja katseli edessään seisovaa miestä. Mies näytti tutulta; harmaankirjava parta, silmälasit, turkislakki. Vanha nainen tunnisti miehen Hannu Karpoksi. Mies nosteli ostoksensa liukuhihnalle. Niillä pitäisi pärjätä ylihuomiseen maanantaihin. Kassaneiti luki miehen ostosten viivakoodit. Kassaneiti arvioi aina mielessään asiakkaan elämäntilanteen. Litra kevytmaitoa, ranskanleipä, lenkkimakkara, Ilta-Sanomat ja maksalaatikko. Mies oli eronnut, tuon ikäinen poikamies osaisi itse valmistaa ruoan. Kassaneiti haluaisi kysyä joskus asiakkaalta oikean vastauksen. Kassaneidin poikaystävän mielestä Kirsi mietti liikaa muiden asioita.
Vanha nainen avasi suunsa sanoakseen miehelle jotakin, muisti sitten ettei kuuluisuuksia sopinut puhutella. Hannu Karpo oli kuuluisuus. Vanha nainen oli nimeltään Emmi. Hän ei ollut ikinä sanonut mitään kuuluisuudelle. Emmikin tyhjensi ostoskorinsa hihnalle ja seurasi tarkasti kuinka mies pakkasi tavaransa muovikassiin. Kassaneiti tunsi Emmin jo usean vuoden ajalta. Kassaneidin ei tarvinnut arvata, hän tiesi että Emmi oli leski.
-Neljä euroa ja 15 senttiä, kiitos.
Nainen laski pienistä kolikoista tasarahan.
Hannu Karpon näköinen mies otti lähikaupan edestä koiransa ja lähti kävelemään lähiön halki kotiinsa. Mies mietti kävellessään vaimoaan, josta oli ottanut asumuseron. Olikohan vaimo löytänyt jo uuden? Tuskin. Pakkaslumi narisi uusien talvikenkien alla. Mies sytytti savukkeen ja ikävöi vaimoaan. Vanha nainen yritti pitää näköyhteyttä mieheen. Naista kiinnosti oliko Karpo muuttanut Leppävaaraan. Onneksi koira pysähtyi nuuskimaan lyhtypylväitä, eikä välimatka päässyt kasvamaan liian suureksi. Emmi oli tyytyväinen, koska mies käveli Emmin kodin suuntaan.
Hannu Karpon näköinen mies avasi oven rappukäytävään ja piti sitä auki perässään kävelleelle Emmille. Emmi painoi hissin nappulaa. Molemmat poistuivat neljännessä kerroksessa. Miehen postiluukussa luki Lindström. Emmi tiesi, etteivät kuuluisuudet halua paljastaa missä asuvat. Kuuluisuuksia ei sovi puhutella, mutta naapureita sopi.
Emmi ojensi kättään.
-Tervetuloa taloon, herra...
-En minä mikään herra ole, ihan Hannu vaan.
-Emmi Virtanen.
Hannu silitti koiraansa.
-Ja tämä kaveri on Tessu.
Hannun kädenpuristus oli luja, se on luotettavuuden merkki. Emmi taputti koiraa päälaelle.
Emmi asetteli ostoksensa jääkaappiin ja kiiruhti soittamaan tyttärelleen. Tytär täyttäisi ensi kuussa 40-vuotta. Emmi oli huolissaan, sillä hän oli jäämässä lapsenlapsettomaksi.
-Leila Virtanen.
-Äiti tässä hei.
-Mikäs hätänä?
-Osaatkos sinä Leila pitää salaisuuden?
-Osaan.
-Arvaahan sitten kuka on muuttanut seinän taakse
-No kuka?
-Hannu Karpo.
-Tuskin Hannu Karpon tarvitsee muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon.
-Sehän erosi siitä Raita Karposta. Nainen vei varmasti tuhkatkin pesästä.
-Kyllä äiti on nyt erehtynyt henkilöstä. Nehän erosivat jo iät ja ajat sitten.
-Hannu Karpo se oli. Hän esittäytyikin minulle. Herrasmies oli viimeisen päälle.
Tytär huokaisi syvään. Äidin kanssa ei kannattanut väitellä.
-No sehän on sitten mukavaa, että sait kuuluisan naapurin.
-Eikö olekin. Vaan kyllä on ovela mies, ei laittanut omaa nimeänsä oveen. Ettei tule katsos häiriköitä.
-Ja Hannu Karpo kehui olevansa.
-Kyllä, eihän sitä naapuria sovi puijata. En minä aio juoruta. Muistatkos kun minä kirjotin televisioon Karpolle?
Tytär muisti kirjeen, jossa äiti valitti naapuritalon mattotelineiden sijainnista.
-Nythän minä voin ihan henkilökohtaisesti kysyä asiasta.
-Älä suotta häiritse kiireistä miestä. Minä voisin puolestasi tulla tapaamaan tätä Hannu Karpoa. Lähdenkin heti.
-Älä, älä, kyllä minä itse.
Tytär oli jo sulkenut puhelimen.
Leila puki kiukkuisena untuvatakkiaan päälle. Hän vihasi miehiä, jotka yrittivät huijata vanhoja naisia. Leila asui äitinsä lähellä Lintuvaarassa ja pääsi nopeasti äitinsä luokse. Tällä kertaa Leila painoi kuitenkin naapurin ovikelloa. Oven avasi Hannu Karpon näköinen mies. Leila näki heti, että kyseessä ei ollut aito Karpo.
-Hyvää päivää. Olen Leila Virtanen, äitini asuu tuossa naapurissa.
-Päivää, tapasinkin äitisi hetki sitten. Muutin tähän taloon vasta keskiviikkona.
-Miksi kerroit äidilleni olevasi Hannu Karpo?
-Mitä? Luuliko äitisi minua Hannu Karpoksi, minä olen Hannu Lindström. Ilmankos hän oli niin innoissaan.
Leilaa nolotti. Kyseessä olikin hänen äitinsä väärinkäsitys.
-Anteeksi, äidilläni on jo hieman heikko näkö.
-Ei se mitään. Tule sisään, näytän sinulle jotakin.
Leila astui miehen niukasti kalustettuun yksiöön. Mies pyysi Leilaa keittiöön ja näytti siellä Leilalle jääkaapin oveen magneetilla kiinnitettyä lehtileikettä.
”Olen kuin Hannu Karpo”, luki otsikossa. Sen alla oli kuva Hannu Lindströmistä ja teksti: ”Isämme on ilmetty Hannu Karpo ja häntä usein luullaankin kaimakseen.”.
-Poikani Pauli halusi vähän pilailla ja lähetti kuvani 7-päivää-lehteen, Hannu sanoi ujosti. –Osti vielä joululahjaksi turkislakin.
Leila sanoi olevansa pahoillaan syytöksistään. Hannu Lindström lupasi kertoa Leilan äidille asian oikean laidan. Hän tarjosi Leilalle kahvia, mutta Leila ei ehtinyt juoda. Hänen piti ehtiä vielä spinning-tunnille.
Illalla Hannu Lindström katseli televisiosta Loton ja Urheiluruudun. Sen jälkeen hän luki hetken Ilkka Remeksen uusinta jännitysromaania. Hän mietti vielä millaista olisi olla oikeasti Hannu Karpo. Hän aikoi soittaa vaimolleen, mutta ei kehdannut vaan meni nukkumaan. Aamulla Helsingin Sanomien lisäksi Hannu sai postia naapuriltaan. Kyseessä oli tärisevällä vanhan naisen käsialalla kirjoitettu kirje:
”Arvoisa Herra Hannu Karpo,
Minä olen Teidän naapurinne, Leila Virtanen. Tapasimme rappukäytävässä lauantaina. Olen suuri ihailijanne. Ikävää, että Raita Karpo vei rahanne ja jouduitte muuttamaan tänne Leppävaaraan vuokralle. Minun ongelmani ja viimeistään keväällä myös Teidän ongelma on tämä: Naapuritalon mattotelineet ovat talojemme välissä ja kesäisin kun mattoja hakataan niin pauke kaikuu seinistä ja tekee olon ahdistavaksi. Te, Hannu Karpo, voisitte mennä puhumaan tv-ihmisten kanssa naapurin talonmiehelle järkeä. Hän ei minua uskonut. Katsokaa itse ikkunastanne niin huomaatte, että meidän talon parvekkeet ovat naapuritaloon päin. He itse eivät häiriinny, koska heidän parvekkeensa ovat vastakkaisella puolella taloa. Pikaista asiankorjausta toivoen
Emmi Virtanen”
Hannu Lindström katsoi ikkunastaan ja näki naapuritalon mattotelineet. Ei hän voisi mennä valittamaan asiasta, joka ei häntä häirinnyt.
Sunnuntai-aamuna kassaneidillä alkoivat kuukauden ensimmäiset PMS-oireet. Häntä alkoi häiritä olohuoneen maton pölyisyys. Poikaystävä sai tiukan käskyn mennä hakkaamaan olohuoneen mattoa.
-Mutta, Kirsi, tänään on sunnuntai. Ei pyhisin saa hakata mattoja.
-Menet nyt. Kukaan ei ole ennenkään valittanut. Nyt on tarpeeksi pakkastakin, pölypunkit kuolevat.
Janne kääri maton rullalle ja meni mattotelineille.
Hannu näki ikkunasta, kun poika kantoi mattoa olallaan. Poika nosti suuren villakangasmaton telineen ylimmän rautatangon yli ja aloitti piiskaamisen. Hannu yllättyi kovasta metelistä. Pauke todellakin kaikui seinistä äänekkäästi. Hannu aukaisi ikkunan ja silloin pauke oli todella ahdistavaa. Jos telineet siirrettäisiin talon päätyyn, meteli loppuisi. Hannu pukeutui ja meni kysymään matonhakkaajalta isännöitsijän nimeä ja puhelinnumeroa. Hannu soitti kännykällään saamaansa numeroon ja valehteli olevansa Hannu Karpo. Isännöitsijä ei ollut kuullut kenenkään valittavan telineistä. Hän lupasi siirtää ne ensitilassa. Ensitila oli kahden päivän kuluttua tiistaina.
Emmi Virtanen katseli tiistaina kuinka huoltoyhtiön autosta nousi kaksi nuorta miestä siirtämään naapuritalon mattotelineitä. Hän meni heti kiittämään naapuriansa.
Kassaneidin kuukautiset alkoivat ajallaan. Hän oli pettynyt, koska Janne ei ollut saanut häntä vieläkään raskaaksi. Eikä Janne ollut pitänyt puoliaan mattotelineasiassa vaan telineet oli siirretty pois heidän näköpiiristään. Nyt kuka tahansa saattoi varastaa tuulettumassa olevan maton. Kassaneiti katseli ikkunasta, Hannu tuli Tessun kanssa pihalle. Hannu oli menossa kauppaan. Hannu muisti, ettei ollut vielä kertonut naapurin vanhalle naiselle oikeaa nimeään. Tessu nosti jalkaa parkkipaikalla Jannen Toyota Yariksen oikeaan eturenkaaseen.
Emmi Virtasella oli lääkärintarkastus. Nuori mieslääkäri kehui Emmin verenpaineen laskeneen ja muutenkin Emmi näytti vireämmältä. Emmi sanoi sen johtuvan hänen uudesta naapuristaan, joka oli eräs kuuluisuus. Lääkärille Emmi ei kertonut kuka kuuluisuus oli kyseessä. Lääkärin nimi oli Pauli Lindström.
LOPPU
Miltä vaikutti? Kommenttia, kiitos!
Hannu Karpon näköinen mies
10
2624
Vastaukset
- karvalakki hindu
helv*din hjyvä! todella koskeddava!
- chapeau
Tuon luki kyllä iloksensa. Mieleen tuli ensimmäisenä Hotakainen, erotuksena tietysti, että tässä ei ollut samaa räävittömyyttä.
Näppärä, lempeän ironinen. Toimii. Ehkä jotenkin vähän ohut vielä. - - K.
Siihen nähden, että inhoan 95% kaikesta siitä, mitä täällä näen, ja yleensä vaivaudun kommentoimaan vain kaikkein huonoimpia, niin tähän on kyllä pakko sanoa, että hienoa.
Harvoin täällä todella törmää mihinkään, jonka oikeasti haluaa lukea loppuun asti muistakin syistä, kuin nähdäkseen, kuinka paskaksi teksti vielä äityy.
Hilpeän sarkastinen, muttei osoittelevalla tavalla. Hieman synkkä, josta pidän. Ja teinisiirappi oli tästä, luojan kiitos, riittävän kaukana. - jutusta
juttu imi mukaansa, sen halusi lukea loppuun asti. ihan viimeinen lause oli mielestäni tarpeeton, latisti jotenkin tunnelmaa..?
- poppookokkookokko
pitkä viesti :/
- mie34
Näkökulman vaihdokset jossain vaiheessa hieman häiritsivät, esim. ihan alussa, kun välillä on kassaneidin ajatusta ja välillä vanhan rouvan. Samoin vanhan rouvan kirjeessä taitaa olla nimet sekaisin, kirjeen aluksi kirjoittaja esittäytyy Leilaksi, mutta allekirjoittajana on Emmi. Nämähän ovat pikkujuttuja, tarinan sisältö ja tyyli oli kiehtova.
Onko Väinö oikea nimesi? Ollaan ehkä tuttuja kirjoituskurssilta, joka sinulta sitten jäi kesken. - hattuvatti
Esitän pari parannusehdotusta. Poistaisin viimeisen lauseen/korvaisin sen toisella, nimi pomppaa tuohon loppuun turhan irrallisena. Ekan kappaleen vikan lauseen "Kassaneidin poikaystävän mielestä Kirsi mietti liikaa muiden asioita" poistaisin tai siirtäisin myöhemmäksi, koska tässä on kiva kun lukija voi itse oivaltaa, että Kirsi miettii liikaa muiden asioita. Tämän luki ihan yhdeltä istumalta, tykkäsin erittäin paljon.
- scarabaeus
...... commenttia siitä, että koska ja kun
joskus olen selaillut arkistoa niin huomaa tämän saitin historiaa, esimerkiksi sen kuinka avoimesti kirjoittamisesta muutama vuosi sitten täällä keskusteltiin verrattuna nykytyyliin. - Pietu77
Ei huono!
- Eikö olekaan stallar
Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari? Eikö olekaan stallari, stallari, stallari tai homostallari, tai tarkkistallari tai stallari?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153625Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801351GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351162- 601087
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291080- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898