Uuteen taloon pitäisi hankkia ilmanvaihtokone. Talossa sähkölämmitys ja ilmanvaihtotarve ~100 litraa poisto. Energiataloudellinen ja edullinen on valintakriteerit. Takkakytkinliitin pitäisi olla. Asennetaan erilliseen lämpimään tekniseen tilaan.
Tähän mennessä olen löytänyt sellaisen melkein kriteerit täyttävän mallin kuin kuin Enervent Pandeon ACE. Onko kokemuksia? Kallis laite vaan. Onko mitään muuta vastaavaa halvempaa vaihtoehtoa markkinoilla?
Paras LTO-kone
34
19715
Vastaukset
- 440 mulla,
hyvä laite on ollut nyt kolmatta vuotta, Käyttöpaneeli tulee mukaan ja siihen jotain 15m johto. Takkatoiminto löytyy. K-raudasta sain hyvään hintaan, suoraan ei Meptek myy, vaikka tehtaalta laitteen hain.
- pöördis
talomme paras investointi. kiekossa on hyvä hyötysuhde. ulos puhallettava ilma on todella kylmää talvella. kovimpien pakkasten aikaan ulos puhallettava ilma näytti olevan -20 asteista.
lisäksi laite jäähdyttää kesällä sisään otettavaa ilmaa kiekolla silloin, kun sisällä oleva ilma on viileämpää. ja päästää illalla/yöllä viileää ilmaa suoraan sisään. tarve jäähdyttää ilmalämpöpumpulla jäi todella vähäiseksi.- optima 99
Tutustu myös iloxairin koneeseen. Meillä on optiman (vesipatterilla) paras malli. Maksoi 1500€. Laite on vastaava muin meptekin 440, mutta markkinoiden parhaalla ohjauksella. mm. kesäviilennys pystyy itse säätämään ulko/sisälämpötilat jolla toiminta alkaa.
- ves
...sanoen Parmair-Eximus. Alhainen puhallinenergian kulutus, ei pätki pakkasellakaan eikä koneessa
ole turhia kuluvia lisäosia (pyörivä kenno puuttuu).
M.O.T - sellainen
pyöriväkennoinen kuin onnline rotor 360. Täytää kummatkin vaatimasi kriteerit (etenkin hinnan osalta).
- Ilmamäärät
tuon koneen pitäisi olla täysillä kokoajan jos silloinkaan riittäisi.
- Rane
http://www.meptek.fi/?shownewsitem=1647
Ilto 440 control pärjäs testissä ja on tonnin halvempi kun enervent. Netin kautta kun tilaa niin saa noista lähtöhinnoista 25-30% pois.- ........................
Tekniikan maailman testi oli vaan niin täyttä tuubaa että sen tuloksia en kyllä kehtaisi missään huudella.
- Rane
........................ kirjoitti:
Tekniikan maailman testi oli vaan niin täyttä tuubaa että sen tuloksia en kyllä kehtaisi missään huudella.
Kun ko. merkki jätti taakseen monen ns. huippumerkin, niin siitähän poru syntyi. Testi oli tehty väärin! Eiköhän ne mittaukset olleet samat jokaiselle testilaitteelle niin ilmalämpöpumppu- kuin LTO testissäkin. Fakta vaan on se, ettei Enerventin laatu ollut ihan sitä mitä näillä keskustelupalstoilla sen mainostetaan olevan.
Onhan se häpeä kun paljon kehuttu pingviini jää testin hännille. - Ei mikään testi
Rane kirjoitti:
Kun ko. merkki jätti taakseen monen ns. huippumerkin, niin siitähän poru syntyi. Testi oli tehty väärin! Eiköhän ne mittaukset olleet samat jokaiselle testilaitteelle niin ilmalämpöpumppu- kuin LTO testissäkin. Fakta vaan on se, ettei Enerventin laatu ollut ihan sitä mitä näillä keskustelupalstoilla sen mainostetaan olevan.
Onhan se häpeä kun paljon kehuttu pingviini jää testin hännille.Kerro yksikin asia joka tm:n lto-"testissä" oli mitattu. Mitään mittaustuloksia tai arvosteluperusteita ei ollut esitetty, joten mitään ei voi sanoa paremmuudesta. Hännille ei jäänyt tuossa vertailussa kuin vallox. Muilla oli pisteet lähes tasan
- Rane
Ei mikään testi kirjoitti:
Kerro yksikin asia joka tm:n lto-"testissä" oli mitattu. Mitään mittaustuloksia tai arvosteluperusteita ei ollut esitetty, joten mitään ei voi sanoa paremmuudesta. Hännille ei jäänyt tuossa vertailussa kuin vallox. Muilla oli pisteet lähes tasan
www.ilto.fi/_file/4417/Uutiset_107.pdf
Vallox näyttäisi olevan varsinaisen testiryhmän (AC puhaltimet) 3. ei suinkaan viimeinen. Perää pitää Parmairin kanssa enerventin pingvin, sijat 5. ja 6.
Enerventin miehen muisti taitaa sopivasti "pätkiä"... - sijalla 3?
Rane kirjoitti:
www.ilto.fi/_file/4417/Uutiset_107.pdf
Vallox näyttäisi olevan varsinaisen testiryhmän (AC puhaltimet) 3. ei suinkaan viimeinen. Perää pitää Parmairin kanssa enerventin pingvin, sijat 5. ja 6.
Enerventin miehen muisti taitaa sopivasti "pätkiä"...Lue lehdestä niin huomaat että vallox ja parmair ei ollut millään alueella hyvä. Muilla koneilla oli kuitenkin jotain vahvoja alueita.
- kieroliero
Jos olisi olemassa jokin kone joka olisi paras tai edes tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan paras niin olisikohan kilpailijoilla myyntiä ollenkaan?
Minun taloni arvot ovat aika lähellä sinun arvojasi. Minulla normipoisto 110l/s ja myös sähkölämmitys. Valitsin enerventin pelikaanin kun sain sen halvalla. Muuten tuo on turhan kallis kone eikä varmaankaan kovin nopeasti(tai ikinä) säästä itseään takaisin.
Tässä muutamia asioita joita painotin ja suosittelen sinullekin.
- Koneen sulatusmenetelmä. Minulla meni hermot edellisessä asunnossa ilton kanssa kun pakkasella ilmanvaihto oli todella surkeaa. Räppänät seinissäkin olisi parempi vaihtoehto. Jos päädyt sellaiseen koneeseen jossa sulatus hoidetaan pätkimällä niin ota valokenno/painekytkin-ohjattu kone. Termostaatti sulatuksen ohjauksessa ja pätkiminen on toivoton vaihtoehto.
- Kun talossa on sähkölämmitys niin voisin harkita etuvastuksella varustettua konetta. Etuvastus aiheuttaa sen että sulatusenergia tuotetaan sähköllä. Jos talossa on jokin muu lämmitysmuoto olisi pätkiminen tai kennon ohitus energiataloudellisesti fiksumpi vaihtoehto, koska silloin käytettäisiin sulatukseen talon päälämmitysenergiaa.
- Koneessa on kunnolliset suodattimet. Kunnolliset ovat hieman kalliimpia.
- Kun kyseessä on sähkölämmitys niin puhallinsähkön kulutuksella ei ole juurikaan merkitystä. Jollakin muulla lämmitysmuodolla asialla olisi merkitystä.
- Kannattaa miettiä kone koon valintaa hieman yläkanttiin. Silloin saat hiljaisen ilmanvaihdon ja kesäyönä löytyy reserviä myös jäähdytykseen.
- Koneen melulla ei sinun tapauksessasi ole merkitystä, joten unohtaisin sen kokonaan laskuista. Koneen melu ilmoitetaan yleensä vain huonetilaan eikä kanavistoon.
- Mitä suurempi ristivirtauskenno sitä parempi hyötysuhde. Vastavirta ja pyöriväkennoisella saa myös hyvän hyötysuhteen. Hyvästä hyötysuhteesta ei kuitenkaan kannata maksaa mitä tahansa.
Vilkaise tuo TM:n iv-kone vertailu vaikka se ei sinun konevalintaasi auta yhtään(liian pieniä koneita). Vertaillut asiat vaihtelevat niin paljon eri malleissa ettei voi vetää mitään johtopäätöstä minkään merkin paremmuudesta. Siinä on kuitenkin kerrottu monia asioita. Tuloksista huomaa ettei merkillä ole juuri väliä. Kun laitat vertailun painotukset omaan tapaukseesi sopivaksi huomaat että järjestys muuttuu. Nuo vertaillut asiat löydät myös valmistajien teknisistä esitteistä ja vvt:n sertifikaateista.
Tässä muutama kone-ehdotus antamillasi arvoilla ja hieman plussia ja miinuksia(osin muistin varaisia). Lisää tietoa löydät itse kun kaivelet valmistajien nettisivuja.
Kair150/180 :
sulatus kennon ohituksella(control mallissa myös paine-erosta)
- ristivirtakenno
suht edulinen?
Sun-air:
sulatus(joissa kennon ohitus, muissa pitkä miinus)
- ristivirtakenno
suht edulinen?
Ilto440 :
- sulatus
Valokenno
suht edulinen
- Ilmamäärät hieman alakantissa
o saa myös etuvastuksen
Ilto x100
hyötysuhde
- Kallis
- Ilmamäärät hieman alakantissa
o saa myös etuvastuksen
Vallox vastavirtakennoilla(180 ja 140)
hyötysuhde
- hinta?
o Etuvastus vakiona
- 140 mallin ilmamäärät hieman alakantissa?
Enervent ltr6:
- Hieman vaativa asennus(tekniseen tilaan)
hyötysuhde
ilmavirrat
- Kallis?
Enervent Pelican:
hyötysuhde
ilmavirrat
- Kallis
Enervent Pandion:
hyötysuhde
- ilmavirrat
- Todella kova virrankulutus(vaikka sillä ei sähkölämmitystalossa niin suurta väliä olekaan)- siperiassa
kun niin paljon ilto 440 pätki. Mulla eteläsuomessa kerran kolmen vuoden aikana kun oli -20. Ilmasto senkun lämpenee, joten perusmallinen ilto 440 control toimii ainakin eteläsuomessa kuin junan vessa.
- kieroliero
siperiassa kirjoitti:
kun niin paljon ilto 440 pätki. Mulla eteläsuomessa kerran kolmen vuoden aikana kun oli -20. Ilmasto senkun lämpenee, joten perusmallinen ilto 440 control toimii ainakin eteläsuomessa kuin junan vessa.
Se oli ilto300. Koneessa ei myöskään ollut valokennoa joten se pätkii aina kun jäteilma menee alle 7(kylmä kulma kennosta 0 - 1). Valokenno versio on kuulemani mukaan ihan toimiva.
Pätkiminen alkoi kun ulkona -8. Oulussa tuollaista säätä on aika pitkään vuodessa. Kun pakkanen meni -10 paremmalle puolelle niin pätkiminen oli jo sellaista että kämpässä oli suurimman osan ajasta koneellinen poisto, ilman korvausilmaa. Kodinhoitohuoneessa ja eteisessä tuli kylmä(ovet vetää), makuuhuoneessa ei ilma vaihtunut ollenkaan, ikkunoista veti ja takasta tuli piipun kautta korvausilmaa.
Toinen ärsyttävä piirre oli melu. Ongelma ei ehkä johtunut koneesta vaan puutteellisista äänenvaimentimista. Kun kone oli normaaliteholla oli venttiileista kuuluva ääni huomattava, ei kuitenkaan häiritsevä. Häiritseväksi se muuttui silloin kun kone alkoi pätkiä ja ääni välillä hiljeni ja taas alkoi uudestaan.
En tilitä tämän enempää asiasta...
Monet eivät huomaa pätkimistä ollenkaan eikä se häiritse. Minulle asialla on merkitystä ja aloittaja saa itse miettiä kuinka tärkeänä tätä pitää.
Pätkiminen kertoo hyötysuhteesta. Jos kone ei 20 asteen pakkasella pätki niin silloin jäteilma ei jäähdy eikä ole tarvetta sulatella. Kuinka alipaineiseksi sinulla on ilmanvaihto säädetty? Onko hyönteisverkko tuloilmaaukossa? Vai onko sinulla valokennoversio? Jos tuloilmamäärä on reilusti poistoa pienempi niin silloin poistoilma ei jäähdy -> hyötysuhde laskee -> ei pätki. - mulla hyttysverkkoa
kieroliero kirjoitti:
Se oli ilto300. Koneessa ei myöskään ollut valokennoa joten se pätkii aina kun jäteilma menee alle 7(kylmä kulma kennosta 0 - 1). Valokenno versio on kuulemani mukaan ihan toimiva.
Pätkiminen alkoi kun ulkona -8. Oulussa tuollaista säätä on aika pitkään vuodessa. Kun pakkanen meni -10 paremmalle puolelle niin pätkiminen oli jo sellaista että kämpässä oli suurimman osan ajasta koneellinen poisto, ilman korvausilmaa. Kodinhoitohuoneessa ja eteisessä tuli kylmä(ovet vetää), makuuhuoneessa ei ilma vaihtunut ollenkaan, ikkunoista veti ja takasta tuli piipun kautta korvausilmaa.
Toinen ärsyttävä piirre oli melu. Ongelma ei ehkä johtunut koneesta vaan puutteellisista äänenvaimentimista. Kun kone oli normaaliteholla oli venttiileista kuuluva ääni huomattava, ei kuitenkaan häiritsevä. Häiritseväksi se muuttui silloin kun kone alkoi pätkiä ja ääni välillä hiljeni ja taas alkoi uudestaan.
En tilitä tämän enempää asiasta...
Monet eivät huomaa pätkimistä ollenkaan eikä se häiritse. Minulle asialla on merkitystä ja aloittaja saa itse miettiä kuinka tärkeänä tätä pitää.
Pätkiminen kertoo hyötysuhteesta. Jos kone ei 20 asteen pakkasella pätki niin silloin jäteilma ei jäähdy eikä ole tarvetta sulatella. Kuinka alipaineiseksi sinulla on ilmanvaihto säädetty? Onko hyönteisverkko tuloilmaaukossa? Vai onko sinulla valokennoversio? Jos tuloilmamäärä on reilusti poistoa pienempi niin silloin poistoilma ei jäähdy -> hyötysuhde laskee -> ei pätki.kuten asennusohje sanoo eikä valokennoa, ihan basic malli 440. Kone on eristetyssä puolilämpimässä ullakkotilassa ja ulkoilmaputken ympärillä 40 cm villaa.
Mulla on lyhyt äänenvaimennin pelkästään tuloilmalähdössä ja kohina hyvin pientä ja reilusti alle määräysten kun mittasin ilmastoinnin mittauspöytäkirjaa varten.
Alipaineen suunnitelin ja laskin määräysten mukaan. Tässä talossa on kaikki suunniteltu itse ja rakennettu paitsi rakennekuvat. Kaksi DI:tä kun pistää taloprojektin pystyyn, niin homma sujuu. - ensirakentaja
Aloin tutkimaan vasta tämän viestin lähettämisen jälkeen tilannetta tarkemmin ja löysinkin paljon aiheeseen liittyvää keskustelua sekä täältä, että rakentaja.fi palstalta. Niiden perusteella olen alkanut pyytämään tarjouksia seuraavista laitteista:
Vallox 140 Effect SE, Pandion ACE, LTR-6 ACE, ILTO X100, 440 Control, Parmair Eximus ja Kair Elegance 140. Eiköhän se tuosta joukosta löydy.
Niin ja jos sillä on merkitystä, niin taloon tulee myös iso Ilmalämpöpumppu, 2400kg varaava takka ja varaava sähkölämmitys Devin älytermostaateilla ja lattiakaapeleilla.
Lämmintä asennustilaa on myös paljon toisen vessan lasketussa katossa, joten LTR mallitkin menee. - ensirakentaja
ensirakentaja kirjoitti:
Aloin tutkimaan vasta tämän viestin lähettämisen jälkeen tilannetta tarkemmin ja löysinkin paljon aiheeseen liittyvää keskustelua sekä täältä, että rakentaja.fi palstalta. Niiden perusteella olen alkanut pyytämään tarjouksia seuraavista laitteista:
Vallox 140 Effect SE, Pandion ACE, LTR-6 ACE, ILTO X100, 440 Control, Parmair Eximus ja Kair Elegance 140. Eiköhän se tuosta joukosta löydy.
Niin ja jos sillä on merkitystä, niin taloon tulee myös iso Ilmalämpöpumppu, 2400kg varaava takka ja varaava sähkölämmitys Devin älytermostaateilla ja lattiakaapeleilla.
Lämmintä asennustilaa on myös paljon toisen vessan lasketussa katossa, joten LTR mallitkin menee.Niin ja unohtui sanomatta, että lämmintä tilavuutta on talossa 700 kuutiota.
- kaiken...
mulla hyttysverkkoa kirjoitti:
kuten asennusohje sanoo eikä valokennoa, ihan basic malli 440. Kone on eristetyssä puolilämpimässä ullakkotilassa ja ulkoilmaputken ympärillä 40 cm villaa.
Mulla on lyhyt äänenvaimennin pelkästään tuloilmalähdössä ja kohina hyvin pientä ja reilusti alle määräysten kun mittasin ilmastoinnin mittauspöytäkirjaa varten.
Alipaineen suunnitelin ja laskin määräysten mukaan. Tässä talossa on kaikki suunniteltu itse ja rakennettu paitsi rakennekuvat. Kaksi DI:tä kun pistää taloprojektin pystyyn, niin homma sujuu."Alipaineen suunnitelin ja laskin määräysten mukaan. Tässä talossa on kaikki suunniteltu itse ja rakennettu paitsi rakennekuvat. Kaksi DI:tä kun pistää taloprojektin pystyyn, niin homma sujuu."
Ilmamäärät siis päin *ittua, tuommoisessa kuutiokasassa (joka itselläkin on)tuloilmaa pätkitään termostaatin ohjaamana viimeistään -12 asteessa (kun termostaatti on vedetty 2-3 ja jäätyy saunaillan jälkeen). Aloittajalle ilmainen neuvo: laske sisätilavuus ihan oikeasti kuvista ja siitä saat tarvittavan ilmamäärän (1/2 x tilavuus tunnissa). Tämän saavuttaminen riittää ihan hyvin ja tehostamisvaraa en ole itse ikinä käyttänyt, koska se ei viilennä ja sauna kuivuu ihan yhtä nopeasti ilman että koko talon ilmanvaihtoa tehostetaan.
Nyt ottaisin pyöriväkennoisen koneen ja panostaisin enemmän äänenvaimennukseen. Pienempikin (pätkimätön ja hiljainen) kone on parempi kuin suurempi, äänekäs ja pätkivä kuutiokasa. Ei kovilla pakkasilla kuitenkaan kukaan 1/2 krt. ilmanvaihtoa pidä ja kesällä taas yhdelläkään IV-koneella ei saa yön viileyttä siirrettyä talon sisäpuolelle.
Jos pyöriväkennoisella saa edes yhtään kosteutta pidettyä yllä talvella niin valintaa ei tarvitse miettiä.
Tämä siis kuutiokasan omistajan mielipide, pyöriväkennoista en ole omistanut, mutta ei se voi ainakaan näin paska olla. - kysymys?
ensirakentaja kirjoitti:
Niin ja unohtui sanomatta, että lämmintä tilavuutta on talossa 700 kuutiota.
Onko tuo 700m3 rakennusluvassa oleva rakennustilavuus? Vai onko tuo laskettu huoneistoala * huonekorkeus? Ilmanvaihtomitoituksessa käytetään jälkimmäistä.
- ilmamäärät
kaiken... kirjoitti:
"Alipaineen suunnitelin ja laskin määräysten mukaan. Tässä talossa on kaikki suunniteltu itse ja rakennettu paitsi rakennekuvat. Kaksi DI:tä kun pistää taloprojektin pystyyn, niin homma sujuu."
Ilmamäärät siis päin *ittua, tuommoisessa kuutiokasassa (joka itselläkin on)tuloilmaa pätkitään termostaatin ohjaamana viimeistään -12 asteessa (kun termostaatti on vedetty 2-3 ja jäätyy saunaillan jälkeen). Aloittajalle ilmainen neuvo: laske sisätilavuus ihan oikeasti kuvista ja siitä saat tarvittavan ilmamäärän (1/2 x tilavuus tunnissa). Tämän saavuttaminen riittää ihan hyvin ja tehostamisvaraa en ole itse ikinä käyttänyt, koska se ei viilennä ja sauna kuivuu ihan yhtä nopeasti ilman että koko talon ilmanvaihtoa tehostetaan.
Nyt ottaisin pyöriväkennoisen koneen ja panostaisin enemmän äänenvaimennukseen. Pienempikin (pätkimätön ja hiljainen) kone on parempi kuin suurempi, äänekäs ja pätkivä kuutiokasa. Ei kovilla pakkasilla kuitenkaan kukaan 1/2 krt. ilmanvaihtoa pidä ja kesällä taas yhdelläkään IV-koneella ei saa yön viileyttä siirrettyä talon sisäpuolelle.
Jos pyöriväkennoisella saa edes yhtään kosteutta pidettyä yllä talvella niin valintaa ei tarvitse miettiä.
Tämä siis kuutiokasan omistajan mielipide, pyöriväkennoista en ole omistanut, mutta ei se voi ainakaan näin paska olla.päin peetä?
ei ainakaan mulla, olisi myydä digitaalinen paine-ero mittari TPI 610:
http://www.tequipment.net/TPI610.asp
Hinta 120 eur. Meilitiedot tähän perään, niin sovitaan lisää.
ILTO 440 jäätyy ulkoilman otto, kosteus kyllä menee pakkasillakin ulos, lue manuaali:
8. ILTO 440 lämmönottotalteenkenno huurtuminen estetään termostaatilla, joka ensi pienentää tulopuhaltimen tehon...
Tähän vaikutta miten ulkoilmaputki ja kone on eristetty. Mulla siis 40 cm villa, reilusti enemmän kuin asennusohjeessa ja kone on puolilämpimässä tilassa. Pätkimistä esiintyy -20 pakkasilla.
Taitaa olla pyöriväkiekkoisten myyjät täällä trollaamassa epätoivoisesti paskaa. Minä aito ok-asuja eikä ole mitään kaupallisia intressejä ilmanvaihtokoneisiin.
Muutekin täällä rakentaminen osioissa tuntuu olevan epätoivoisia enervent, talopaketti ja siporex yms. muita myyjiä haukkumassa toisia tuotteita kun kauppa ei käy.
Hankki muu työ, jos ei bisnes muuten suju, luuserit, kele. - ensirakentaja
kysymys? kirjoitti:
Onko tuo 700m3 rakennusluvassa oleva rakennustilavuus? Vai onko tuo laskettu huoneistoala * huonekorkeus? Ilmanvaihtomitoituksessa käytetään jälkimmäistä.
Se on rakennuslupapapereista. Eli oikea tilavuus lienee aavistuksen pienempi vai?
- pienempi
ensirakentaja kirjoitti:
Se on rakennuslupapapereista. Eli oikea tilavuus lienee aavistuksen pienempi vai?
700m3 muuttuu helposti 500m3:ksi
- ves
ensirakentaja kirjoitti:
Lämmintä asennustilaa on myös paljon toisen vessan lasketussa katossa, joten LTR mallitkin menee...Lto-koneen hyötysuhteeseen ei kannata paljonkaan
kiinnittää huomiota, koska poistoilman kosteus
asettaa siihen rajat. Käytännössä poistoilmaa voi
jäädyttää (=ottaa siitä lämpöä)vain maksimissaan 0 oC saakka, koska silloin poistoilman sisältämä kosteus jäätyy kennossa (käytännössä n. 5 oC) ja alkaa sulatusoperaatiot-pätkimiset yms. Kun LTO:ssa toisen antama = toisen saama, poistoilman 23 oC, jäähdytys 3 oC, tuloilman
lämmitys samat 20 oC ja hyötysuhde n. 50%. Kun koneen sulatusautomatiikka aiheuttaa koneen pysähtymisen, on silloin hyötysuhde 0.
Jos hyötysuhdetta yritetään parantaa, mennään kennossa herkemmin jäätymisalueelle, joten sulatusoperaatiot alkavat ennemmin...
Kiinnitä huomiota koneen kennon sulatusmenetelmään. Eximuksessa se on paras!
M.O.T - voe voe ...
ves kirjoitti:
..Lto-koneen hyötysuhteeseen ei kannata paljonkaan
kiinnittää huomiota, koska poistoilman kosteus
asettaa siihen rajat. Käytännössä poistoilmaa voi
jäädyttää (=ottaa siitä lämpöä)vain maksimissaan 0 oC saakka, koska silloin poistoilman sisältämä kosteus jäätyy kennossa (käytännössä n. 5 oC) ja alkaa sulatusoperaatiot-pätkimiset yms. Kun LTO:ssa toisen antama = toisen saama, poistoilman 23 oC, jäähdytys 3 oC, tuloilman
lämmitys samat 20 oC ja hyötysuhde n. 50%. Kun koneen sulatusautomatiikka aiheuttaa koneen pysähtymisen, on silloin hyötysuhde 0.
Jos hyötysuhdetta yritetään parantaa, mennään kennossa herkemmin jäätymisalueelle, joten sulatusoperaatiot alkavat ennemmin...
Kiinnitä huomiota koneen kennon sulatusmenetelmään. Eximuksessa se on paras!
M.O.Tyhden totuuden torvet taas asialla.
Roottorillahan voidaan tunnetusti yleensä jäähdyttää koko lämpötila-alueella, ellei ole poikkeuksellisen kostea poistoilma. - ensirakentaja
pienempi kirjoitti:
700m3 muuttuu helposti 500m3:ksi
Tarkistin vielä ja rakennusluvassa kokonaistilavuus 900m^3 ja as. 760m^3. Talossa on paljon avaraa ja korkeata tilaa, korkein kohta 3,7m.
Tällä hetkellä Sunair 501 ja Vallox 140 SE vaikuttaa potentiaalisimmilta. - Nämä asiat
ensirakentaja kirjoitti:
Lämmintä asennustilaa on myös paljon toisen vessan lasketussa katossa, joten LTR mallitkin menee.Mulla on kokemusta omasta Ilto 440:sta. Hyvää siinä on hiljainen ääni. Huonoa on kalliit suodattimet, joita pitää vaihtaa paljon useammin kuin tehdas suosittelee. Kolme kuukautta ja eu7 suodatin ei läpäise mitään. Suodattimet maksaa 35-60 eukkia laaki ja niitä voit laskea kuluvan 4 vuodessa. Toinen miinus on Meptekin ala-arvoinen jälkimarkkinointi. Mulla ei pätki vaan kenno jäätyy kun pätkäisyautomatiika ei ole koskaan toiminut. En vaan ole saanut millään paikalle korjaajaa enkä mitään vastauksia Meptekiltä.
Valitse sellainen kone jossa huolto pelaa. Sitä kuitenkin jossain vaiheessa tarvitaan. - tarvikkeena
Nämä asiat kirjoitti:
Mulla on kokemusta omasta Ilto 440:sta. Hyvää siinä on hiljainen ääni. Huonoa on kalliit suodattimet, joita pitää vaihtaa paljon useammin kuin tehdas suosittelee. Kolme kuukautta ja eu7 suodatin ei läpäise mitään. Suodattimet maksaa 35-60 eukkia laaki ja niitä voit laskea kuluvan 4 vuodessa. Toinen miinus on Meptekin ala-arvoinen jälkimarkkinointi. Mulla ei pätki vaan kenno jäätyy kun pätkäisyautomatiika ei ole koskaan toiminut. En vaan ole saanut millään paikalle korjaajaa enkä mitään vastauksia Meptekiltä.
Valitse sellainen kone jossa huolto pelaa. Sitä kuitenkin jossain vaiheessa tarvitaan.Suomen Suodatinvalmiste Oy:n verkkokaupassa 27 egee kierros,ei enään niin paha
- ehdottomasti
ja unohda nuo kuutiokoneet suosioilla.
Suodattimiin ja niiden hintaankin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.- Allergikko
Ei puhaltimien teho riitä kunnon ilmamääriin EU7 suodattimilla joka melkein kaikista kilpailijoista löytyy.
F7-tason hienosuodatus suodattaa hienojakoisen siitepölyn, valtaosan sieni-itiöistä ja silmälle näkymättömän tomun ja pölyn.
Enervent miehillä kasvaa sieni kämpässä tomu ja pöly pyörii nurkissa... mutta silti enervent on paras! - ja enervent
Allergikko kirjoitti:
Ei puhaltimien teho riitä kunnon ilmamääriin EU7 suodattimilla joka melkein kaikista kilpailijoista löytyy.
F7-tason hienosuodatus suodattaa hienojakoisen siitepölyn, valtaosan sieni-itiöistä ja silmälle näkymättömän tomun ja pölyn.
Enervent miehillä kasvaa sieni kämpässä tomu ja pöly pyörii nurkissa... mutta silti enervent on paras!Älä höpise paskaa. Siihen saa samalla tavoin eu7 kuin muihinkin koneisiin. Vakiona on eu5. Suodattimen vaihto ei ole vaikeaa ja varmaankin suurin osa sen myös vaihtaa eu7:aan.
Kaikissa koneissa eu7 ahdistaa ilmavirtaa etenkin jos suodatin on pieni pahvirimpula. Mistäköhän vaadituista ilmamääristä oikein puhut? Ihan hyvin tuosta koneesta irtoaa 170l/s joka on enemmän kuin riittävä. - SunAir
ja enervent kirjoitti:
Älä höpise paskaa. Siihen saa samalla tavoin eu7 kuin muihinkin koneisiin. Vakiona on eu5. Suodattimen vaihto ei ole vaikeaa ja varmaankin suurin osa sen myös vaihtaa eu7:aan.
Kaikissa koneissa eu7 ahdistaa ilmavirtaa etenkin jos suodatin on pieni pahvirimpula. Mistäköhän vaadituista ilmamääristä oikein puhut? Ihan hyvin tuosta koneesta irtoaa 170l/s joka on enemmän kuin riittävä.Kyllä mersuluokan kone on uuden malliston SunAir 501 ja 510...
- joopa joo
SunAir kirjoitti:
Kyllä mersuluokan kone on uuden malliston SunAir 501 ja 510...
Halvimmalla tehty toosa, jossa takuu ei toimi. Uudessa mallissa on menty jäätymisenestossa sieltä missä aita on matalin, eli lisätty sähkövastus lämmittämään tuloilmaa ettei kone pätkisi niinpaljoa kuin aikaisemmat mallit.
Hintaa on tietysti lisätty 50 euron muutoksesta sen 500 euroa. En ottaisi. - uusi automatiikka
SunAir kirjoitti:
Kyllä mersuluokan kone on uuden malliston SunAir 501 ja 510...
Tässä yksi uusi Enervent vaihtoehto pohdiskeluihin. Verratkaa ja valitkaa oman maun mukaan eri valmistajilta.
EDA
- Enervent digital Automation (EDA)
- vastaava kuin AC lisäherkkuja
- muun muassa AC-ohjaustyyppinen tuki ECO-puhaltimien automatisoidulle ohjaukselle
- muutamia EDA:n lisäominaisuuksista Myyrmäen messuilta kuultuna:
isompi lcd näyttö (8 riviä)
puhallinnopeuksien pikanäppäimet
lämpötila-asetusten pikanäppäimet
tuuletus- ja takkatoiminnan pikanäppäimet
liitettävyys kenttäväyliin (kotivalvontajärjestelmiin)
kosteustehostusohjaus (pitkän ajan keskiarvolla)
iv-tehostus lämpötilaohjattuna
tasavirtapuhaltimien nopeudensäätö portaattomasti (tulo ja poisto erikseen)
tulo- ja poistopuhaltimien pyörimisnopeuksien keskinäinen lukitus (säilyttää nopeuseron )
useita uusia kello-ohjauksia
EDA hintalisä on ~jokunen sata euroa AC:n päälle. ECO EDA on hieman kalliimpi kuin pelkkä EDA, mutta se johtuu parempien puhaltimien hintalisästä EDA-lisän päälle.
Pelican perfect rotor LTO PILP
- Messuilla livenä Pelican ilmalämpöpumpulla ja LTO:lla yhdistettynä.
Menkää tänään Myyrmäen messuille ja kyselkää lisää eri IV-valmistajilta.
- http://www.hs-projekto.fi/omakoti1.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2633291Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell201819Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.241489- 811334
- 1371028
- 81984
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.61799Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86736Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.60658Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗50626