semmosta vielä..

J-oTus

te joilla on kokemusta undulaateista, niin vastatkaa tähän: onko undulaateista paljon vaivaa, vievätkö PALJON aikaa..? olen kolmetoista vuotias tyttö, ja käyn läpi kovaa kamppailua iskän ja äitin kanssa lintujen hankinnasta.=)(ollut mielessä kohta vuoden)ajattelin kahta lintua. riittäisiköhän minulla aikaa niille? pitääkö unduja lennättää isossa huoneessa? entä voiko keskikokoisen suhteellisen rauhallisen koiran laskea huoneeseen, kun linnut ovat häkissä, via syntyykö kaaos? kiitos etkäteen!

8

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      Undulaatit on kovia sotkemaan. Joten imurin varressa jos ei viihdy, niin kannattaa harkita jotain muuta eläintä. Vesi tarvitsee vaihtaa joka päivä ja häkin siivoomistakin riittää varsinkin sulkasadon aikaan. Undulaatit tarvitsevat paljon liikuntaa. Luonnossa lentävät kilometrejä päivässä, joten vapaana niitä pitäisi pitää paljon. Koiraa ei saa laskea huoneeseen, ellei ole tottunut lintuihin tai ole varmasti koulutettu niin hyvin, että tottelee käskyjä aina tilanteesta huolimatta. Vaistot ovat niillä monesti niin suuret, että jos ensimmäinen kielto ei uppoa, niin siinä ajassa saattaa olla lintu jo entinen.

      • J-oTus

        kiitos vastauksesta! ovatko undut miten herkkiä säikkymään? en kyllä ajatellutkaan ihan heti ensimmäisenä koiraa huoneeseen laskea.:) pelkäävätkö undut imurin ääntä? haittaako, jos häkkiä ei saa kovin ylös? (normaali pöydän korkeudelle)onko lintujen PAKKO päästä joka päivä lentämään huoneeseen?


      • ------
        J-oTus kirjoitti:

        kiitos vastauksesta! ovatko undut miten herkkiä säikkymään? en kyllä ajatellutkaan ihan heti ensimmäisenä koiraa huoneeseen laskea.:) pelkäävätkö undut imurin ääntä? haittaako, jos häkkiä ei saa kovin ylös? (normaali pöydän korkeudelle)onko lintujen PAKKO päästä joka päivä lentämään huoneeseen?

        Undulaatin luonne vaikuttaa kovasti säikkymiseen. Jotkut undut ovat rohkeampia, ja toiset taas säikkyvät kaikkea. Meillä laumaan sattuneet molemmat ääripäät ja niiden ehdoilla on ollut opittava elämään.

        Mitä ylemmäksi undujen häkin huoneessa saat, sitä enemmän itse linnut varmasti tykkäävät ja sitä enemmän tunteva olonsa turvalliseksi. Aralle linnulle, ylempää tulevat asiat ovat erityisen pelottavia (esim. lähestyvä ihminen, jos häkki on alhaalla).. joten siltä kannalta katsottuna ihanteellinen korkeus olisi esim. ihmisen kasvojen korkeus. Tämän korkealla viihtymisen huomaa myös siitä, että yleensä on häkin yläosan orret enemmän käytössä ja verhotangon päällä on mukava istuskella.

        Omasta mielestä lintua ei pitäisi ottaa, jos sille ei voi taata lentomahdollisuutta. Lemmikkivaihtoehtoja on silloin paljon muitakin mukavia. Ei tietenkään ole PAKKO ihan joka päivä lennättää, mutta linnut on tosiaan luotu lentämään ja kyllä se pitäisi ottaa tavoitteeksi, että niille pystyy sitä tarjoamaan. Jopa tunti-kaksi päivässä kuulostaa vähältä, kun on katsonut omaa katrasta vauhdissa. Meillä ei edes raaskita jättää lintuja pitkäksi aikaa häkkiin (ovat aina vapaana ja selvästi nauttivat siitä).
        Vähintäänkin sinulla pitäisi olla tilava häkki, jos joudut pitämään suuren osan vuorokaudesta lintuja häkissä. Ja jos undulaatin kokoiselle linnulle (joka lehtää siis paljon) ei ole mahdollista rakentaa aviaariota (lentohäkkiä), niin sitten kannattaisi ehkä miettiä jotain vielä pienempää lintua.. jos nimenomaan linnun haluaa hankkia.


      • J-oTus
        ------ kirjoitti:

        Undulaatin luonne vaikuttaa kovasti säikkymiseen. Jotkut undut ovat rohkeampia, ja toiset taas säikkyvät kaikkea. Meillä laumaan sattuneet molemmat ääripäät ja niiden ehdoilla on ollut opittava elämään.

        Mitä ylemmäksi undujen häkin huoneessa saat, sitä enemmän itse linnut varmasti tykkäävät ja sitä enemmän tunteva olonsa turvalliseksi. Aralle linnulle, ylempää tulevat asiat ovat erityisen pelottavia (esim. lähestyvä ihminen, jos häkki on alhaalla).. joten siltä kannalta katsottuna ihanteellinen korkeus olisi esim. ihmisen kasvojen korkeus. Tämän korkealla viihtymisen huomaa myös siitä, että yleensä on häkin yläosan orret enemmän käytössä ja verhotangon päällä on mukava istuskella.

        Omasta mielestä lintua ei pitäisi ottaa, jos sille ei voi taata lentomahdollisuutta. Lemmikkivaihtoehtoja on silloin paljon muitakin mukavia. Ei tietenkään ole PAKKO ihan joka päivä lennättää, mutta linnut on tosiaan luotu lentämään ja kyllä se pitäisi ottaa tavoitteeksi, että niille pystyy sitä tarjoamaan. Jopa tunti-kaksi päivässä kuulostaa vähältä, kun on katsonut omaa katrasta vauhdissa. Meillä ei edes raaskita jättää lintuja pitkäksi aikaa häkkiin (ovat aina vapaana ja selvästi nauttivat siitä).
        Vähintäänkin sinulla pitäisi olla tilava häkki, jos joudut pitämään suuren osan vuorokaudesta lintuja häkissä. Ja jos undulaatin kokoiselle linnulle (joka lehtää siis paljon) ei ole mahdollista rakentaa aviaariota (lentohäkkiä), niin sitten kannattaisi ehkä miettiä jotain vielä pienempää lintua.. jos nimenomaan linnun haluaa hankkia.

        onko undulaatti linnuista se "helppohoitoisin", vai onko vieläkin yksinkertaisempaa hoitoa vaativia lintulajeja? mikä on vielä unduakin pienempi lemmikkilintu? kiitos..


    • undulaatti_

      jos undut ovat häkissä niin koirasta ei ole vaivaa mutta kun päästät undut lentelemään niin huone jossa ei ole muita eläimiä että rauhassa totuttelevat luulen että sinulla riitää aikaa jos mielenlen kiinto riittää olen 12 vuotias tyttö ja minulla on 6 undulaattia ovat todella helppo hoitoisia , jos undut eivät pääse kauheen usein lentemään kun 2 tuntia viikossa vähintään pitäisi päästää, mutta me emme voi päästää niin usein :) siksi meillä on uduille oma huone ja koiran häkki puoli huonetta melekin niin sieltä pääsevät itke koska vaan haluavat lentelemään :) vaarat tietenkin on aina pois :) hyviä undu hetkiä minäkin kävin puoli vuotta vanhempieni kaa taistelua eläimistä ja olen taistellun ahkerasti ja meillä o 17 eläintä olen ainut lapsi huh mikä tyä

      • VÄHÄN!!!

        2 tuntia viikossa on ihan liian vähän!!! Ulkoilemaan pitää päästä päivittäin (hätätapauksia lukuunottamatta). Miksi hankkia lentävä eläin, jos niille ei voi tarjota lentomahdollisuutta.. hankkikaa mieluummin hamsteri, jos häkkieläimen haluatte!!


      • J-oTus

        kiitos vastauksistanne! minusta se kaksituntia viikossa on kyllä aika vähän kun vertaa niihin juttuihin mitä netissä lukee suositus lentomäärästä..olen koulussa puoli kahdeksasta puoli kolmeen,onko se undujen kannalta liikaa, jos niitä on kaksi? pääsisivät ainakin viitenä päivänä lentämään monta tuntia, muutama päivä on sellainen, jolloin ei ehkä niin paljoa..riittääkö? entäs kun lähdemme ulkomaille? jos värvään kaverini hoitamaan, onko ok, vai pitääkö etsiä aivan oikea "hoitola"?


      • mmiramm
        J-oTus kirjoitti:

        kiitos vastauksistanne! minusta se kaksituntia viikossa on kyllä aika vähän kun vertaa niihin juttuihin mitä netissä lukee suositus lentomäärästä..olen koulussa puoli kahdeksasta puoli kolmeen,onko se undujen kannalta liikaa, jos niitä on kaksi? pääsisivät ainakin viitenä päivänä lentämään monta tuntia, muutama päivä on sellainen, jolloin ei ehkä niin paljoa..riittääkö? entäs kun lähdemme ulkomaille? jos värvään kaverini hoitamaan, onko ok, vai pitääkö etsiä aivan oikea "hoitola"?

        Kaikista helpoimmalla pääset kun linnut oppivat itse lentämään pois häkistä ja takaisin häkkiin. Sillon ne voivat mennä ja tulla miten tykkäävät eikä varmasti tule liikunnan puutetta. Silloin voit jättää myös koulupäiväksi häkin auki ja linnut tekevät mitä tykkäävät. On siinäkin riskinsä, esim johdot yms., mutta eipä meillä ainakaan ole mitään tapahtunut. ;)

        Itse olen 15v. ja olen myös pitkiä päiviä koulussa, undut (2kpl) ovat olleet minulla reilut 3kk ja osaavat jo itse liikkua huoneen ja häkin välillä. Itseasiassa ne oppivat sen melko nopeasti. :) Yöksi toki laitan linnut häkkiin ja häkin kiinni että saan nukkua rauhassa. ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe