Pysyvätkö kultsunne pihassa?

Nimetön

Omani pysyy pihassa jos olen kotona, vaikka aita puuttuu puolesta osasta tonttia ja portit ovat auki. Vapaana siis. Voin jättää pihalle jos olen itse kotona, sisällä. Päivät koira on yksin kotona (tai muu perhe on kotona, mutta sisätiloissa) juoksuhihnassa ulkona. Sisällä huoneessani se ei viihdy, koska tila on pieni. Ulkona viihtyy paremmin, ja jos muu perhe ei ole kotona, jätän sen sisälle koko taloon. Ei tuhoa paikkoja eikä pidä meteliä.

Ongelma: kun en ole kotona, olen matkalla tai koulussa, koira ei pysy vapaana. Se on kiintynyt pelkästään minuun ja tottelee vain minua. Lenkillä pidän sitä vapaana missä vain ja se tottelee hyvin kaikissa tilanteissa, mutta vain minua. Kuulemma kun oli ollut pikkuveljen ja äidin kanssa niin oli vetänyt pikkuveljeä pitkin asfalttia ymym. Minä jos olen lähettyvillä niin tietää että sellainen ei käy.
Vanhemmat eivät tiedä mitään koirista eivätkä osaa hoitaa koiraani. Aina kun se on ollut niiden hoidossa, se on karkaillut ja etsinyt minua. Kerran se söi jopa naapurin kanin.

Minähän sen häpeäm joudun kärsimään, vaikka minun vikani ei ole, kun olen ollut poissa.
Koiran isä on kuvaz ja emä kultsu.
Se pääsee halutessaan juoksuhihnasta irti, tai sitten joku kiusallaan vapauttaa sen, en tiedä.
Harvoin se kuitenkin karkaa, mutta jotenkin ihmeellisesti. Sillä on ollut panta ja valjaat päällä karattuaan, ja juoksuhihnan lukko on kiinni. Se on siis samantapainen lukko kuin hihnoissa, paitsi iso ja vahva. Muuta en keksi, muuta kuin että koira jotenkin saa sen auki halutessaan. Joskus lapset ovat päästäneet koiran ulos poissaollessani ja joskus vanhemmat ovat unohtaneet sen pihalle.
Koira on hieno, älykäs ja koulutettu, joten ärsyttää kun muiden syystä se on karannut monta kertaa. Se tulee itse takaisin.
Myös ovet se saa halutessaan auki ja pentuna se oli repinyt häkin rikki kun olin viikon poissa.
Mikä muu kuin vapaus pitelisi tätä koiraa?
En voi sitä kaikkialle ottaa mukaan...

Kaverini luona laitoin sen illalla hyvin kiinni ja 3 aamuna kun tulin ulos katsomaan koiraa, se olikin irti nukkumassa!!! Miten ihmeessä?
Kyselin oliko se mennyt mihinkään mutta talonväki sanoi että se oli vain nukkunut siinä ja odottanut. Sillä oli vieläpä kuristuspanta, ettei varmasti pääse irti siitä. Sillä tuntuu olevan kapina jäädä yksin kiinni, vapaana se pysyy. Mutta miten se saa lukon auki niin, että missään ei näy mitään jälkeä, kaikki osat ovat kunnossa. Itse vaikka kuinka riuhdon lukkoa, se ei aukea muutakuin sormella painamalla.
?????
Karkailevatko kultsut/ kuvazit / laumanvartijakoirat yleensä?

Hoidan koiraa hyvin, ja muidenkin hoidossa se saa kaiken tarpeellisen. Mitä on tehtävissä, ettei se enää karkaisi?
Kyseessä siis narttu, joka ei karkaa jos olen paikalla, ei minnekkään.

13

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      sen pitäisi olla vapaana kun sinä olet poissa? Ja miten ihmeessä pienet lapset pääsevät availemaan talon ovia kun isäntäväki ei ole paikalla ja vapauttamaan koiran?

      Eikös tämä ole se samainen koira joka oli jotain purrut ja sinä se samainen ihminen joka sekoituksellesi haet urosta apulassa? Ja jossain kirjoitit ettei koira olekaan täysin hallinnassa... Hait siihenkin apua.

      Suositus, pidä se koira kytkettynä tai vie se tapakoulutukseen.

      • Koira

        Koira ei tosiaan ole huonosti käyttäytyvä.
        Joskus kyselin neuvoa, miten saa ajovietin jänisten suhteen opetettua pois, ettei jahtaa jos näkee jäniksen, mutta se on jo kunnossa, sain itse opetettua eikä ole enää lähtenyt perään vaikka on 3 kertaa tavannut jäniksen viime aikoina. Kerran aiemmin vielä lähti, mutta yllätyksekseni kääntyi takaisin kun huusin että tänne ja ei.

        Jokaisella koiralla lienee omia isompia tai pienempiä ongelmia. Omallani on se, ettei sitä kiinnosta totella muita kuin minua.

        Mitään puremiseen viittaavaa en ole omin silmin nähnyt, joten se on minulle yhtä käsittämätön juttu kun se puri, kuin se, miten se voi päästä juoksuhihnasta irti itse. Pari kertaa niin on tapahtunut, kun se on ollut hoidossa.

        En tullut pyytämään kritiikkiä vaan juttelemaan huolettomasti.

        Etsin sulhoa todellakin, vaikka iisalmestakin tosin löytyy monta koirakaveria, joiden omistajat olisivat halukkaita tarjoamaan uroksensa isäksi. (mm. saksanpaimenkoira, labradori, husky, dalmatialainen)
        Haluan kuitenkin löytää harvinaisemman koiran, ja voin matkustaakin sopivan löytääkseni.

        Käytän koiraa usein koirapuistossa ja se tulee toimeen hyvin toisten kanssa, kuin myös kissojen ja kaikki ihmiset, joita se saa haistaa, hyväksyy. Muutaman kerran on murissut pimeällä kun joku on tullut portista sisään, mutta olen kieltänyt aina kun on murissut aiheetta. Koira vaistoaa kun jollakin on pahat aikeet, esim. muutama päivä sitten naapurin juoppo oli tulossa portista ja olin yksin kotona. Koira murisi jollekkin ja katsoin, että mille. Näin naapurin portilla ja kysyin, mitä se aikoo. Sanoi että "Ajattelin tulla sinun luo käymään," umpikännissä. En ole ikinä jutellut hänelle. Saarnasin jonkin aikaa ja lähtihän se sitten.
        Hyvä on, jos koiralla on hieman suojeluvalmiutta.
        Kun tämä minunkaan koirani ei yleensä murise, ilman syytä eikä tosiaan vartioi kaikkia jotka ohikulkee tai tulee pihaan.
        Sitä tosiaan ihmettelen, miksi puri, mutta moni muukin koira olisi niin tehnyt, eikä ne yleensä joudukaan olemaan vieraan käsissä: äiti on koiralleni kuin vieras.


      • äitillles ja
        Koira kirjoitti:

        Koira ei tosiaan ole huonosti käyttäytyvä.
        Joskus kyselin neuvoa, miten saa ajovietin jänisten suhteen opetettua pois, ettei jahtaa jos näkee jäniksen, mutta se on jo kunnossa, sain itse opetettua eikä ole enää lähtenyt perään vaikka on 3 kertaa tavannut jäniksen viime aikoina. Kerran aiemmin vielä lähti, mutta yllätyksekseni kääntyi takaisin kun huusin että tänne ja ei.

        Jokaisella koiralla lienee omia isompia tai pienempiä ongelmia. Omallani on se, ettei sitä kiinnosta totella muita kuin minua.

        Mitään puremiseen viittaavaa en ole omin silmin nähnyt, joten se on minulle yhtä käsittämätön juttu kun se puri, kuin se, miten se voi päästä juoksuhihnasta irti itse. Pari kertaa niin on tapahtunut, kun se on ollut hoidossa.

        En tullut pyytämään kritiikkiä vaan juttelemaan huolettomasti.

        Etsin sulhoa todellakin, vaikka iisalmestakin tosin löytyy monta koirakaveria, joiden omistajat olisivat halukkaita tarjoamaan uroksensa isäksi. (mm. saksanpaimenkoira, labradori, husky, dalmatialainen)
        Haluan kuitenkin löytää harvinaisemman koiran, ja voin matkustaakin sopivan löytääkseni.

        Käytän koiraa usein koirapuistossa ja se tulee toimeen hyvin toisten kanssa, kuin myös kissojen ja kaikki ihmiset, joita se saa haistaa, hyväksyy. Muutaman kerran on murissut pimeällä kun joku on tullut portista sisään, mutta olen kieltänyt aina kun on murissut aiheetta. Koira vaistoaa kun jollakin on pahat aikeet, esim. muutama päivä sitten naapurin juoppo oli tulossa portista ja olin yksin kotona. Koira murisi jollekkin ja katsoin, että mille. Näin naapurin portilla ja kysyin, mitä se aikoo. Sanoi että "Ajattelin tulla sinun luo käymään," umpikännissä. En ole ikinä jutellut hänelle. Saarnasin jonkin aikaa ja lähtihän se sitten.
        Hyvä on, jos koiralla on hieman suojeluvalmiutta.
        Kun tämä minunkaan koirani ei yleensä murise, ilman syytä eikä tosiaan vartioi kaikkia jotka ohikulkee tai tulee pihaan.
        Sitä tosiaan ihmettelen, miksi puri, mutta moni muukin koira olisi niin tehnyt, eikä ne yleensä joudukaan olemaan vieraan käsissä: äiti on koiralleni kuin vieras.

        perheelles lisää riesaa, kun edellisessäkin tuntuu olevan perheelles liikaa käsiteltävää.. ps, jos muiden koiralles tarjoama hoito ei ole mielees, nii hoija ite rakkis,.


    • aueta ihan

      "itsestään" jos koira esim riehuu narussaan naru saattaa mennä pistoolilukon sisään ja salpa painautuu auki.. näin sattunut meillä muutamat kerrat, kun koiria on naruissa kolme ja pyörivät toistensa ympärillä ja itse yhden kerra tämän jopa nähnyt.. nii että turha sitä on naapurin kersoja syytellä!

      • sattuu nimenomaan

        noilla litteillä talutin hihnoilla, pyöreäpunoksisilla ei ole aukeamisia sattunut, mutta koska ovat niin inhottavia esim koiran jalan ympärikietoutuessaan, niin en niitä käytäkään.


      • ehkä ihan hyvä
        sattuu nimenomaan kirjoitti:

        noilla litteillä talutin hihnoilla, pyöreäpunoksisilla ei ole aukeamisia sattunut, mutta koska ovat niin inhottavia esim koiran jalan ympärikietoutuessaan, niin en niitä käytäkään.

        neuvo!
        Nyt olen laittanut systeemin niin, ettei varmasti pääse koska en todellakaan halua, että joku päivä joku sanoo, että "taitaa olla muuten sama koira joka joskus kävi meillä.."

        Mutta onkin sitten eri juttu, jos äiti ottaa koiran sisälle eikä osaa minun hihnojani laittaa samalla lailla.

        Itse hoidankin koirani, aina kun vain voin, tai sitten pidemmällä reissulla vien sen nykyisin sen syntymäkotiin, koska ovat vähän enemmän koiraihmisiä.

        Vanhemmille en sitä enää "hoitoon" kun eivät osaa edes lenkkeilyttää koiraa, vaikka niillä on ollut yksi koira kun olin lapsi. Se elikin maalla ja juoksi metsässä vanhempien vastuuttomuuden vuoksi. Sellainen koiranelämä onnistui ehkä ennen, mutta nykyään ei kun ihmisiä on liikaa maailmassa, ei koirilla ole tilaa juoksennella ja olla kotona silloin kun huvittaa.

        Koulupäivän aikana koiran on kuitenkin pakko olla ilman minua, eikä se eroahdistuksesta kärsi, osaa odottaa ja ei hauku eikä tuhoa paikkoja, ei kaiva kuoppiakaan enää mutta joskus on saanut tosiaan tuon hihnan irti ja käynyt seikkailemassa, ollut kyllä kotona jo kun olen tullut takaisin ja tiennyt tehneensä väärin. Ei se ole kaukana käynyt, vaan rauhallisen lammen ympärillä, samoilla paikoilla missä käytän lenkillä usein..

        Ärsyttää vain, kun kaikki toisten virheet siirtyvät minun niskaani, ei kukaan tiedä, ettei se minun vikani ollut. Olen käskenyt ettei tarvitse koskea koiraan jos ei osaa hoitaa sitä eikä tiedä koirista.

        Sinulla on aika ankaraa kritiikki', vaikket tilanteesta ja muusta paljoa tiedä.

        Eivätkö sinun koirasi ole koskaan tehneet virheitä?

        Minä voin myöntää, että olen itsekin tehnyt paljon virheitä ja niin lapsellista kuin se onkin, olin alkuaikoina hyvin mustasukkainen jopa koirastani. Nykyään olen oppinut eikä ole enää niin paljoa syytäkään kun pentumainen jokaisen ihmisen tervehtimishalu on hävinnyt. Vaikka kyllä se vieläkin tervehtii mielellään kun luvan saa ja koirapuistossakin käy kaikkien luona jossain vaiheessa. On kuitenkin mukavaa, kun näkee eniten vaivaa ja palkaksi saa ja tietää olevansa se ykkönen.
        Koira nauttii tottelemisesta, rajoista, rakkaudesta ja osaamisesta.


    • Nelli-neiti

      Moi! SAttumoisin näin huolenaiheesi täällä surffaillessani ja erityisesti silmiini pisti tuo koiran rotu...Sulla on siis kultsun ja kuvazsin sekotus. Arvaapa mitä, niin on mullakin! Voisitko kertoa hieman koirastasi? Olisin kiinnostunut kuulemaan että löytyikö mahdollisesti Nellin sisarus. Kuinka vanha koirasi on ja mistä sen ostit.jne.

      • Nuoski

        Nuoski on neitini nimi ja se on 2-vuotias tyttökoira. Luulenpa, että sisaruksia ovat, Leidi oli pennun entinen nimi ennen kuin minulle tuli. Hain Pieksämäeltä, mutta Joutsasta oli alunperin.
        Mistä sinä sait koirasi?

        Minkälainen se on ja asutteko maalla vai kaupungissa?

        Hauska olisi tietää minkälaisia on muut kultsu/kuvazit, mitä yhtäläisyyksiä ja mitä eroja. Missä kaupungissa asutte?

        :)


      • Nelli-neiti
        Nuoski kirjoitti:

        Nuoski on neitini nimi ja se on 2-vuotias tyttökoira. Luulenpa, että sisaruksia ovat, Leidi oli pennun entinen nimi ennen kuin minulle tuli. Hain Pieksämäeltä, mutta Joutsasta oli alunperin.
        Mistä sinä sait koirasi?

        Minkälainen se on ja asutteko maalla vai kaupungissa?

        Hauska olisi tietää minkälaisia on muut kultsu/kuvazit, mitä yhtäläisyyksiä ja mitä eroja. Missä kaupungissa asutte?

        :)

        Et varmaan usko, mutta minäkin asun pieksämäellä eli siis kaupungissa asutaan... Mistähän päin pieksämäkeä koirasi hait ja kuinka vanha se silloin oli? Meillä on ollut NElli 7,5 viikkosesta asti eli Joutsasta haettiin. Miksi ensimmäinen omistaja pennusta luopui? Harmi kun tuo kasvattaja ei sillon kertonut että toinenkin pentu oli pieksämäellä...olisi ollut hauska tavata. Uskallatko laittaa tänne yhteystietojasi niin voitaisiis jutskata vähän enemmän.


      • Nuoski
        Nelli-neiti kirjoitti:

        Et varmaan usko, mutta minäkin asun pieksämäellä eli siis kaupungissa asutaan... Mistähän päin pieksämäkeä koirasi hait ja kuinka vanha se silloin oli? Meillä on ollut NElli 7,5 viikkosesta asti eli Joutsasta haettiin. Miksi ensimmäinen omistaja pennusta luopui? Harmi kun tuo kasvattaja ei sillon kertonut että toinenkin pentu oli pieksämäellä...olisi ollut hauska tavata. Uskallatko laittaa tänne yhteystietojasi niin voitaisiis jutskata vähän enemmän.

        Joutsasta hain koiruuden:)
        Tässä on mailini, niin ei tarvitse kaikelle kansalle kaikkea kertoa: [email protected]
        Laitapa mailia niin jutellaan:)


      • mahdollisesti taitaa
        Nuoski kirjoitti:

        Joutsasta hain koiruuden:)
        Tässä on mailini, niin ei tarvitse kaikelle kansalle kaikkea kertoa: [email protected]
        Laitapa mailia niin jutellaan:)

        olla pentujenne äiti, jos emä on kultainennoutaja,perheestä mistä kultsuni ostin vuosi sitten oli molemmat kyseiset rodut ja myivät molemmat koirat pois ja kyseisillä koirilla oli teetetty kaksi pentuetta ja koirani on joutsasta,tällä hetkellä koirani on kuusi vuotias ja todella ihana tyyppi,aikomukseni on teettää viälä yksi pentue mutta ihan puhtaita kultsuja ja paperillisia.


      • sattui hauskasti
        mahdollisesti taitaa kirjoitti:

        olla pentujenne äiti, jos emä on kultainennoutaja,perheestä mistä kultsuni ostin vuosi sitten oli molemmat kyseiset rodut ja myivät molemmat koirat pois ja kyseisillä koirilla oli teetetty kaksi pentuetta ja koirani on joutsasta,tällä hetkellä koirani on kuusi vuotias ja todella ihana tyyppi,aikomukseni on teettää viälä yksi pentue mutta ihan puhtaita kultsuja ja paperillisia.

        Ensin löytyy sisarus, ja sitten emo:D
        Onko emon nimi Viivi? (oliko?)
        Missäpäin asutte, voisi olla ihan hauska nähdäkin emo, tai ainakin kuvia siitä.
        Laita vaikka mailia [email protected], ja kerro emosta ja itsestäsi. Hauska ois tietää, kumpaan vanhempaan Nuoski on tullut enemmän..


      • kyseessä on
        sattui hauskasti kirjoitti:

        Ensin löytyy sisarus, ja sitten emo:D
        Onko emon nimi Viivi? (oliko?)
        Missäpäin asutte, voisi olla ihan hauska nähdäkin emo, tai ainakin kuvia siitä.
        Laita vaikka mailia [email protected], ja kerro emosta ja itsestäsi. Hauska ois tietää, kumpaan vanhempaan Nuoski on tullut enemmän..

        viivi ja viestiä lähti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      315
      2918
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2223
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1561
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe