Amerikan ihmeen radio

Chrysler

Onko kellaan tietoa/kokemusta miten saa amerikkalaisen autoradion loytamaan myos eurotaajuudet?
Euroradio loytaa kanavat vissiin 50 kHz valein mutta amerikan autoradio loytaa kanavat vain 100:n kHz valein eli euroopassa ei kuule parillisia kanavia esim. 91.0 91.2 jne.
Onko tammoinen modifikaatio kuinka vaikea/kallis tehda?
Riittaako konkan koputus tai potikan vaanto?
Kiitokset asiantuntevista kommenteista.

7

1831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakupelle

      Onkohan sinulla pelkästään MW alueen peittoava vempele,kun kHz:stä kirjoittelet.
      ULA radio toimii MHz taajuuksilla.
      Jenkeissä eletään vielä monin paikoin muinaisuudessa radion suhteen ja kuuntelevat kaupunkien ulkopuolella MW (keskiaaltotaajuuksia).
      ULA on suht.koht.uusi ilmiö siellä.
      MW alueen asemat Euroopassa toimivat 9 kHz:n välein ja USA:ssa ,Kanadassa 10 kHz:n välein.
      Myy vaikka minulle se kalusi,et sillä ihmeitä tee näillä nurkilla,jos siinä ei ole koko ULA-aluetta kuten epäilen.

      • Chrysler

        Kylla tama radio toimii MHz alueella.
        Kyseessa on vain ongelma etta parilliset radiokanavat eivat kuulu talla vehkeella.
        Esim. 95.1 MHz kuuluu mutta 95.2 MHz ei kuulu talla vekottimella. Eli viritin hyppii noi parilliset digitit yli.
        Kysymys kuuluukin etta onko viritinta mahdollista modifioida niin etta parilliset digitit kuuluisivat talla ihme vehkeella?
        Kiitoksia


    • Ele

      Kyseessä on siis ilmeisesti ns. digitaalisesti säädettävä radio (?)

      Homma on tod. suhteellisen yksinkertainen. Vaihdat kela / konkka suhdetta säätävän ohjainpiirin sellaiseen joka sisältää myös valiinjäävät taajuudet.

      Tällaisen piirin löydät (jos kyseessä ei ole mikään erikoismalli) normaaliesta elektroniikka liikkeistä. Ei kun piiri irti ja uusi tilalle. Hintaa tollaselle tulee noin 100 mummorahaa.

      Ps. Jos et ole tinaillut mikropiirejä vie se tinattavaksi ammattimihelle. Perussääntönä on että älä kuumenna piiriä liikaa kolvilla.

      Ps2. Saat piirin selville, kun seuraat säätimeltä lähtevää keskimmäistä karvaa. Se mihin se ekana tökkää in just se vaihdettava lutikka.

    • Näprääjä

      Ainakin BMW:n joissakin malleissa itsellä X1 Kanadasta tuotu on radio josta löytyy M painike, sitä n. 5 sekuntia painamalla löytyy ns salavalikko jossa on muistaakseni ainakin japani, ece eli eurooppa, ja usa, valitse tästä ece ja paina se muistiin , niin myös Euroopan parilliset taajuudet saa kuulumaan.

    • e-l-e-k-t-r-o-n-i

      Koska et voinut kertoa ko. salaisen radion merkkiä/mallia niin koetapa vaikka ihan itse etsiä ohje. Kaikissa käpälöimissäni digiviritteisissä autoradioissa on ollut joko asetusvalikko tai helpoimmillaan pikku kytkin jolla saadaan taajuus askeltamaan jopa 5kHz tarkkuudella ULA puolella.

    • seepelaasillei

      Auto tuotu suoraan ohi maahantuojan, no maahantuoja laittaa "tietsikalla" että auto Suomessa, ja niin rupee ratio pelaaamaan. No, ehkä ongelma on jo hoidettu kun aikaa kulunut 14 vuotta.

    • helppiä

      Ei pellaa vielä. Apuja ootellaan vieläkin eikä mummon rahoja oo ennää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe