Koululiikunta

vapaaehtoiseksi

Koululiikunta vapaaehtoiseksi! Sen tarkoituksena on kohottaa nuorison peruskuntoa ja kohottaa sitä, ehkäistä ylipainoa ja opettaa yleisimpien lajien perustiedot ja -taidot, ja tähän se ei ainakaan meillä pääse. Oppilaat pakotetaan tekemään kaikkea mitä ne ei halua, liikuntaa ei siis tule itseasiassa ollenkaan, saa vain kuunnella sitä vittuilua niillä tunneilla ja kokea noloja hetkiä kun ei osaa jotakin...
Tunneista ei siis ole mitään hyötyä, paitsi niille jotka muutenkin harrastaisivat liikuntaa.

Jos kotitalous loppuu pakollisena 7. vuosiluokalla, niin liikunnan pitäisi loppua tai muuttua edes vapaaehtoiseksi viimeistään yläasteen alussa. Harvemmin -tai ainakin hitaammin ihminen kuolee liian vähään liikuntaan kuin aliravintoon. Lisäksi jokin lenkki päivässä riittää liikunaksi, ja sitä ei tarvitse erikoisemmin opettaa, mutta harva tosta-noin-vaan tekee itselleen ruokaa ilman ohjeita, mikäli ei osaa... Eikä kaikki edes ohjeen kanssa.
On tietenkin totta, että mikäli ei harrasta liikuntaa, on riski tulla hyvin ylipainoiseksi, mutta niin käy myös jos syö vain pikaruokaa kun ei osaa laittaa itse mitään terveellistä. Ja on parempi vaihtoehto syödä terveellisesti (opetetaan kotitaloudessa) ja harrastaa vähemmän liikuntaa, kuin urheilla kuin hullu (liikunnanopettajan näkökulma) ja käydä pelien välissä Hesburgerissa syömässä. Tietenkin on vaihtoehtoja näiden välillä, mutta nämä olivat ääripäät.

Koululiikunnasta ei liikunnan, peruskunnon ylläpitämisen, saaati sen kohottamisen tai ylipainon estämiseksi, saati sen pudottamiseksi ole mitään hyötyä, jollei sitä halua. Sitäpaitsi en näe hiihtämisessä huonoilla välineillä 25 Celcius asteen pakkasessa mitään hauskaa, enkä mitään opettavaista. Tai ylipäätään huonoilla välineillä liikunnan harrastaminen on todella tympeätä, kun ei kunnalla/kaupungilla ole rahaa kunnollisiin välineisiin. On ikävää pelata jalkapalloa kun maaleissa ei ole edes rihmalangan pätkää ja pallo karkaa ties mihin kun on tehnyt maalin.

Ja kun yhteisiä sääntöjä peleissä ei noudateta, vaan kun opettajan silmä välttää pistetään jaliksessa "runttipelit" pystyyn ja kohta onkin jalat ja kädet verillä. Harrastan itse liikuntaa vapaa-ajallani, epäsäännöllisesti tosin, mutta silloin saan hien pintaan ensimmäisen vartin aikana, koululiikuntatunneilla en ole edes hengästnyt kunnolla... Paitsi kun olen lähtenyt lenkille talviurheiluvälineiden puutteessa. Ne ovatkin ainoat hyvät muistoni liikunnantunneilta...

Koulut lisäksi yleensä vaativat että oppilas vanhempineen hankkii hyvät/välttävät varusteet liikunnantunteja varten. Mielestäni on kohtuutonta että oppilaan, varsinkin parhaassa kasvuiässä, pitäisi hankkia itselleen kalliit (talvi)urheilu välineet, jotka ovat vain sen yhden kauden juttu ja ovat seuraavana vuonna auttamattoman pienet.

Sitäpaitsi koululiikunnasta on todella tyhmää antaa numero, koska jotkut eivät vain voi liikkua, ja siihen voi olla syynä esim. tietynlainen ruumiinrakenne. Tilanne on vähän sama kuin yrittäisi pakottaa sormetonta soittamaan pianoa... Ja liikuntatunneilla pitäisi opettaa että "Tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu peli!" sillä hyvin monesti häviäminen vaikka sählyssä on joillekin joukkueen jäsenille kuin maailmanloppu.

Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat lukea vuodatukseni.

27

2885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meetwurstinakki

Samaa mieltä. Paitsi että itse olen kasvanut perheessä, jossa omat vehkeet on jotenkin itsestäänselvyytenä aina hommattu, vaikka ymmärrän kyllä perustelusi. Tavallaan ihan turhaan minullakin omat luistimet on, kun en ole niitä käyttänyt kuin pari kertaa vuodessa liikuntatunneilla. Mutta toisaalta ei kouluilla ymmärrettävästi olisi varaa hommata jokaiselle omia välineitä.

Vapaaehtoistamisesta olen täysin samaa mieltä. Koululiikunnan tavoitteena on INNOSTAA nuoria liikkumaan. Minun ja MONEN MUUN kohdalla on kuitenkin jostain syystä käynyt päinvastoin. Koululiikunta on suurin syy sille, miksi inhoan ja kammoksun lähes kaikkea liikuntaa ja urheilua, - jopa urheilullisia vaatteita. Vain hyötyliikunnasta tykkään, skeittaaminenkin on ihan ok, mutten oikein osaa.

Yksi hankala juttu koululiikunnassa on tietenkin oppilaiden erilainen asema. Jotkut harrastaa liikuntaa ja tietää, miten joukkueessa ollaan, yms. Sitten taas on heitä, joille sellainen joukkuetoiminta ei vain sovi tai ei muuten vain ole liikunnallista kokemusta. Se yhdistelma ei vaan toimi. Aina on ne 2 ääripäätä: ne sankarit & sooloilijat, jotka vipeltää niin, ettei muut jaksa edes yirttää pysyä perässä ne, jotka valitaan joka hemmetin joukkueeseen aina viimeisinä jäminä.

Jos nuori haluaa liikkua, on hänelle se oikeus tietenkin suotava. Koululiikunta on siis ihan säilyttämisenarvoinen juttu kuitenkin. Mutta miksei samalla tavalla kunnioiteta liikunnasta pitämättömien toiveita? Kyllä siinä ala-asteella on keretty jo muodostamaan käsitys liikunnasta, että tykkääkö siitä vai ei. Ja tiedän, että tämä voi kuulostaa hassulta, ja että "aina ei saa mitä haluaa.." Mutta moni oikeesti stressaa ihan hirvittävästi liikuntatunteja. Ei koululiikuntaan myönteisesti tai neutraalisti suhtautuva sitä varmaan tajua.

Stressasin, stressasin, stressasin ja parhaani yritin, mutta kehnon numeron sain aina. Onneksi mulla ei ole yhtään liikuntaa tänä vuonna.. Ihan vatusta, että LUKIOSSAKIN ON PAKOLLISTA LIIKUNTAA! Voi hemmetti..

• vapaaehtoiseksi

että kouluilla ei ole varaa hankkia välineitä kaikille, mutta tiedän tapauksia, (kaveripiirissäni) joissa vanhemmillakaan ei ole varaa hankkia välineitä. Ymmärrän senkin hyvin, mutta siinä tapauksessa, että koulu ei tarjoa välineitä / hanki niitä, ei liikunnan numeroa saisi laskea, vaikka näin joka tapauksessa käy. Meille annettiin koululiikunnan arvioinnin perusteet 7. vuosiluokan alussa ja ne ovat kai vieläkin samat. Niissä sanotaan että hyvää numeroa (8) ei voida antaa mikäli oppilaalla ei ole kumpiakaan talviurheiluvälineitä... Että näin menee tasa-arvoisessa maassa!

• Itsekin näin tehnyt
    • AkiT

Aikuislukioissa ei ole pakollista liikuntaa.

• Pilvipuhuri

Taitaa olla nyt jonkun katkeran koululaisen horinaa? Jos niin paljon vihaat liikuntaa koulussa niin ota vaan vitonen liikunnasta, ihan miten vaan. Sit ei kannata lukioon mennä, koska sielläkin on pakollisia kursseja liikunnasta.

---

"Koululiikunta vapaaehtoiseksi!"

En itse kyllä heittäisi koululiikuntaa kakkulan kaivoon missään nimessä.

---

"Sen tarkoituksena on kohottaa nuorison peruskuntoa ja kohottaa sitä, ehkäistä ylipainoa ja opettaa yleisimpien lajien perustiedot ja -taidot, ja tähän se ei ainakaan meillä pääse."

-Sen tarkoituksena ei ole kohottaa kuntoa, vaan OPETTAA oppilaita liikunnalliseen elämäntapaan yms. Lue opetussuunnitelmasta liikunnan tavoitteet niin tajuat ettei ne motiivit todellakaan ole noin pinnallisia. Koulussa opitaan myös uimaan, kunnolla. Saisit kiitellä hyvää opetussuunnitelmaa jos veden varaan joutuisit. Jos ei omat liikuntatunnit noudata opetussuunnitelmaa niin valitappa rehtorille.

---

"Oppilaat pakotetaan tekemään kaikkea mitä ne ei halua"

Miksi pitäisi vältellä kaikkea mikä jännittää? Jouduinhan minäkin ylä-asteella tekemään kaikkea joka jänskätti, mutta vaikka jossain mokasinkin, niin mitä helvetti se haittaa? Uus kokemus vaan.
      Jos sulla on oikeesti joku OIKEA syy ettet voi tehdä jotain niin ei voi pakottaa. Sitä et voi sanoa syyksi, että jännittää. Suomeen olet syntynyt ja samoin sulla on velvollisuus käydä peruskoulu läpi.

---

"On ikävää pelata jalkapalloa kun maaleissa ei ole edes rihmalangan pätkää ja pallo karkaa ties mihin kun on tehnyt maalin."

Ei hienot maaliverkot laatuaikaa ja hyvää peliä takaa. Aika huonoja väitteitä sulla.

---

"Mielestäni on kohtuutonta että oppilaan, varsinkin parhaassa kasvuiässä, pitäisi hankkia itselleen kalliit (talvi)urheilu välineet"

Jos on rahasta tiukkaa niin osta luistimet ja sukset käytettynä. Mitä KALLIITA ne muka on? Suomessa tarjotaan laajat julkiset palvelut, josta suuri osa ILMAISTA opetusta. Ole onnellinen siitä helvetti soikoon.

• alkup. kirjottaja

taitaa ottaa vähän kaaliin, jos nyt poistettaisi pakollinen liikunta, kun olet itse joutunut sen suorittamaan. Ja liikunnalliseen elämäntapaan ei meillä kyllä opeteta. Lisäksi liikunnanopettajamme on oikeasti epäpätevä. Sen on myöntänyt rehtorimmekin. Revi siitä! Ja että liikuntatunnilla opitaan uimaan kunnolla -ja paskan marjat!! Emme ole edes käyneet uimhallilla koko tunneilla. -Kertaakaan!! Tai edes järvessä!

Ja en tarkkoittanut sitä, että vähän jännittäisi, vaan sitä että siihen ei kertakaikkiaan pysty! Ja sitten on muiden pilkan kohteena... Olen joutunut tekemään kaikkea joka on "vähän jänskättänyt", ja se on ollut mulle ihan OK. Mutta se että terkkarin (niin, terkkarin=terveydenhoitajan; tässä ei ole kirj. viehettä, jos sitä epäilet...) lapusta huolimatta pakotetaan hiihtämään -28 C:n (jos tarkkoja ollaan!) pakkasessa, on minusta väärin!! Ylipäätään ei saisi hiihtää yli 15 C:n pakkaskelillä, koska se vahingoittaa keuhkoja.

Ja maaliin jossa ei ole verkkoja on hieman huono pelata!! En sitäpaitsi missään välissä väittänyt että se takaisi hyvän pelin ja laatuaikaa, sen keksit päästäsi!!

Ja se, että pakotetaan (jälki-istunnon uhalla!) kestävyysjuoksuun LÄÄKÄRIN kiellosta huolimatta ei ole mikään "välttelyn" syy, vaan ihan oikea peruste sille, että ei voi osallistua tunnille (=kestävyysjuoksuun eli siis juostaan koko tunti jotain lenkkiä ympäri!)!!
        ( Tauti voi, katsos, rasittuessa fyysisesti pahentua rajummaksikin )

Sinua tässä taitaa nakertaa tuo ensimmäinen viestini!

Ja viestisi lopussa:
        ------
        "Suomessa tarjotaan laajat julkiset palvelut, josta suuri osa ILMAISTA opetusta. Ole onnellinen siitä helvetti soikoon."
        --------
        Opetus on "ilmaista" vain opiskelijalle, mutta hänen vanhempansa maksavat veroja - nii´in VEROJA, joilla maksetaan "ilmainen" OPETUS!!
        Mikään tässä elämässä kun ei ole ilmaista. Kaikesta joutuu joku tai jokin maksamaan jollakin!!

• Akki

Lukiossakin riittää välttävä, jolloin päättötodistukseen saa viitosen, tai halutessa merkinnän "hyväksytty". Sama koskee ammattikoulua.
        Yli 18-vuotiailla aikuisopiskelijoilla ei ole koululiikuntaa ollenkaan.

• OpeX
        alkup. kirjottaja kirjoitti:

taitaa ottaa vähän kaaliin, jos nyt poistettaisi pakollinen liikunta, kun olet itse joutunut sen suorittamaan. Ja liikunnalliseen elämäntapaan ei meillä kyllä opeteta. Lisäksi liikunnanopettajamme on oikeasti epäpätevä. Sen on myöntänyt rehtorimmekin. Revi siitä! Ja että liikuntatunnilla opitaan uimaan kunnolla -ja paskan marjat!! Emme ole edes käyneet uimhallilla koko tunneilla. -Kertaakaan!! Tai edes järvessä!

Ja en tarkkoittanut sitä, että vähän jännittäisi, vaan sitä että siihen ei kertakaikkiaan pysty! Ja sitten on muiden pilkan kohteena... Olen joutunut tekemään kaikkea joka on "vähän jänskättänyt", ja se on ollut mulle ihan OK. Mutta se että terkkarin (niin, terkkarin=terveydenhoitajan; tässä ei ole kirj. viehettä, jos sitä epäilet...) lapusta huolimatta pakotetaan hiihtämään -28 C:n (jos tarkkoja ollaan!) pakkasessa, on minusta väärin!! Ylipäätään ei saisi hiihtää yli 15 C:n pakkaskelillä, koska se vahingoittaa keuhkoja.

Ja maaliin jossa ei ole verkkoja on hieman huono pelata!! En sitäpaitsi missään välissä väittänyt että se takaisi hyvän pelin ja laatuaikaa, sen keksit päästäsi!!

Ja se, että pakotetaan (jälki-istunnon uhalla!) kestävyysjuoksuun LÄÄKÄRIN kiellosta huolimatta ei ole mikään "välttelyn" syy, vaan ihan oikea peruste sille, että ei voi osallistua tunnille (=kestävyysjuoksuun eli siis juostaan koko tunti jotain lenkkiä ympäri!)!!
        ( Tauti voi, katsos, rasittuessa fyysisesti pahentua rajummaksikin )

Sinua tässä taitaa nakertaa tuo ensimmäinen viestini!

Ja viestisi lopussa:
        ------
        "Suomessa tarjotaan laajat julkiset palvelut, josta suuri osa ILMAISTA opetusta. Ole onnellinen siitä helvetti soikoon."
        --------
        Opetus on "ilmaista" vain opiskelijalle, mutta hänen vanhempansa maksavat veroja - nii´in VEROJA, joilla maksetaan "ilmainen" OPETUS!!
        Mikään tässä elämässä kun ei ole ilmaista. Kaikesta joutuu joku tai jokin maksamaan jollakin!!

Opetussuunnitelman mukaan opetusta voidaan tarvittaessa eriyttää oppilaslähtöisesti, mikä tarkoittaa koululiikunnassa sitä, että oppilaalle on annettava mahdollisuus vaihtaa vastenmielinen laji toiseen, kiinnostavampaan lajiin.

Jos lääkäri on kieltänyt oppilaalta osallistumisen koululiikuntaan, ja opettaja siitä huolimatta vaatii oppilasta siihen, rikkoo opettaja räikeästi virkavelvollisuuttaan. Tällöin asia pitää viedä välittömästi vanhempien ja rehtorin tietoon kurinpitotoimenpiteitä varten.

• 98

vastauksella on aina seuraus. ja maarit asuu siellä.

• asd

vitujonne!!

• Vaarallista

KANNATAN Koululiikunnan valinnaiseks.
      Syyt:
      1. Uinti- vaarallinen voi hukuttautua joku toinen voi vahingossa potkasta uidessaan päähän ja toinen loukkaantua opettajan tietämättä ja uppoa pohjaan ja kuolla.
      2. Luistelu - Luin voi helposti viiltää kaulan kun huono luistelija voi kaatua ja toinen liukua terä edellä siihen.
      3. Hiihto - Aloittelevat hiihtäjät jotka tulevat hiihtämään mäkeä alas voivat kaatuia tikku edellä puuta päin ja siinä vatsan läpi.
      4. Sähly - Jotkut ovat erittäinen turvallisuusriski-ihmisiä - juoksevat päin tönivät
      5. Koripallo - Jotkut potkii palloo ja menee täysillä jonkun päähän ja sit tyyppi pää eellä maahan
      6. Voimistelu - Siellä yritetään niitä joita ei tavallinen ihminen pysty. Ja voi sattua vahinkoja.
      7. Ärsyttävyys - Tyypit juokssee muutenkin päin.
      8. Pesäpallo - Jotkut vain lyövät kovaa ja mitä sit jos se osuu silmään?!?!? Muhun on osuttu päähän.
      9. Jääkiekko - mitä jos kiekko tulee silmään kun koulu n kypärissä ei ole sitä suojusta.
      10. Mitä turvallisuuden tunnettakin tässä liikunnassa on!?
      Vapaaehtoiseksi koko liikunta.
      Ja numerojärjestelmöintikin on huono. Olen mielestäni parempi kuin jotkut luokallani ja ne saivat 9 ja mä 8.
      11. Suunnistus - Voi eksyä ties minne vaikka namusedän taloon keskellä metsää.

Tekninentyökin on vapaaehtoinen ja en ole siinä koska sekin on vaarallinen.

• NII_IN

2. Ongelma hoituu kun laitetaan kaulasuoja pakolliseksi
        9. Jääkiekkoa eivät junnut saa pelata ilman verkkoa.

"Uinti- vaarallinen voi hukuttautua"
        Eli hukuttaa itsensä?
        Halleissa on uimavalvojat, ja olette opettajan vastuulla.

• Sevenzero

Oman kokemukseni mukaan peruskoulun liikunta ei ainakaan pojilla ole ollut ikinä lähelläkään innostavaa, monipuolista urheilua.

Yläasteella liikunta on ollut tasaisen yksipuolista: syksyllä jalkapalloa viikosta toiseen, talvella salibändyä tai jos oikein onnistaa niin jääkiekkoa ja keväällä pesäpalloa kaikki tunnit.

Jatkuva joukkueurheilu on opettajalle varsin houkutteleva vaihtoehto, sillä se edellyttää erittäin vähäistä ohjausta. Mutta kun 20 teinipoikaa laittaa sillä tavalla, käytännössä täysin hallitsemattomasti kilpailemaan toisiaan vastaan, niin lopputulos on aina sama: ne pojat, jotka harrastavat joukkueurheilua, ottavat pelin täysin haltuunsa. Eivätkä kokemattomat saa edes kunnolla yrittää, sillä he ovat "vitun urpoja." Tämähän onkin ryhmähengen edistämistä parhaimmillaan, eikö totta?

Syvällä kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että en ole oppinut koko yhdeksän peruskouluvuoden aikana mitään liikuntatunneilla. Ainut mitä olen tunneilta saanut on paha olo ja turhautuminen.

Älkää kuitenkaan ymmärtäkö minua väärin. Pidän liikunnasta ja arvostan sitä todella. Mutta individualistina kannatan yksilöurheilua: kävelen päivittäin 3-7 kilometriä, lenkkeilen silloin tällöin ja käyn kuntosalilla. Harmi, etteivät liikunnanopettajat arvosta yksilöurheilua edes sen vertaa, että antaisivat vaikka iänikuisen sählynpelaamisen sijasta käydä juoksemassa 10 kilometrin lenkin.

• jääavajittasv

Joukkueurheilussa sama juttu.
        Esim. jääkiekossa ratkaisee 2 asiaa
        1. Voit laittaa taitoluistelijat pelaajaam jääkiekkoa, koska he osaavat luistella mutta eivät pelata
        2. Voit laittaa amerikkalaista jalkapalloa pelaavat kentälle, he osaavat pelata mutta eivät luistella.

Eli pointti on se, että joukkuelajeissa joissa tarvitaan "laajaa" osaamusta joukkueet, joissa on yksikin hyvä pelaaja, voittavat ne joilla ei ole yhtään.
        mutta jos kaikki ovat suht. hyviä, lahjakas yksilö ei vaikuta niin paljoa

• Tervejärkinen

Kyllä kuitenkin pakkkasraja on kouluissa -15C kuitenkin ymmärrän että pidit sitä esimerkkinä. Samaa mieltä kuitenkin olen kanssasi. Myös pakko ruotsi pitäisi lopettaa!

• Liikkaajaaaa

Paskãt se mitään -15c ole! Sitä kulmemmäsäki vedetty lenkkejä ja lätkää...

• apinna

koululiikunta on joillakin tavoin turhaa siinä mielessä että uinnissa voi hukkua joo

• Et sillein

Kaikkee muutakin kivaa olisi vaan niitä aineita mistä itse pitää..

• koululiikunta pois!

Pitää olla sukset tai luistimet, tai muuten et voi saada hyvää numeroa liikunnasta? Luulin et koulun käynnin kuuluis olla ilmaista, eikä koulu voi velvoittaa ostamaan mitään kalliita varusteita.

• tyttö 7lk

Onhan koululiikunta välillä tosi kamalaa ja se tunne ku saat 6.5 kuntotestistä. Ei koululiikuntaa lopettaa kokonaan saa, mutta mä ainaki kannatan enemmä valinnaisuutta. Jos liikuntaa ei kerran kokonaan valinnaiseks saada, ni olis ees niin et sais kahesta lajista valita tyyliin ; lenkkeily tai luistelu, salibandy tai lihaskunto

• 4+10

Mut se kyll tuntuu inhottavalta ku meillä on pesistä, niin mä en aina opi niitä sääntöjä että millon pitää juosta minnekki jne...
        Niin mun liikkaope (mies) huutaa mulle ihan täpöö, koko luokan edessä, sillee et tuun ihan nolostuneeks, punaseks ja silleen ku teen ihan pikkuvirheen! Et ei se tunnu yhtään kivalta, ku pitää edellisenä päivänä pelätä sitä että ope taas karjuu mulle... Ja melkein valita sellaset vaatteet et punastumista ei näy.:-D

Ja se huutaa aina vaan mulle, vaikka yritän tosi paljon!
        Muuten liikunta on kivaa, ja oikeestaan mun opettaja on ihan kiva, muissa lajeissa siis:-)
        Älkääkä nyt miettikö että "kaikki ei saa mitä haluaa, mee äitille pillittään!" , koska mua oikeesti haittaa se ku ope hermostuu ja huutaa mulle...

• RakastanLiikanopeani
        4+10 kirjoitti:

Mut se kyll tuntuu inhottavalta ku meillä on pesistä, niin mä en aina opi niitä sääntöjä että millon pitää juosta minnekki jne...
        Niin mun liikkaope (mies) huutaa mulle ihan täpöö, koko luokan edessä, sillee et tuun ihan nolostuneeks, punaseks ja silleen ku teen ihan pikkuvirheen! Et ei se tunnu yhtään kivalta, ku pitää edellisenä päivänä pelätä sitä että ope taas karjuu mulle... Ja melkein valita sellaset vaatteet et punastumista ei näy.:-D

Ja se huutaa aina vaan mulle, vaikka yritän tosi paljon!
        Muuten liikunta on kivaa, ja oikeestaan mun opettaja on ihan kiva, muissa lajeissa siis:-)
        Älkääkä nyt miettikö että "kaikki ei saa mitä haluaa, mee äitille pillittään!" , koska mua oikeesti haittaa se ku ope hermostuu ja huutaa mulle...

Eikä sillä ees oo mitää kunnon syytä? Aika epäreiluu :((( Mun liikanope alkaa mäkättää mulle ihan oikeista syistä :D Varsinki sillo ku mä ärsytän sitä tahallaa :P Mut se taas on ihan ymmärrettävää koska se ei huuda mulle pikku jutuista ja jos ei osaa ni se nauraa ja esim. pesiksessä se selittää säännöt uudellee... Ihana ihminen se oikeesti on

• Mjdposhh

Yläasteella minä en oikeastaan enää välittänyt liikunnasta. Se oli tunti jossa ei tarvinnut mitään älykästä tehdä, ja josta sain tasaisesti seiskan. Ala-asteella liikunta stressasi, kun opettajat olivat mitä olivat, tukityöllistettyjä urheilijoita, jotka eivät ymmärtäneet "pakkoliikunnan" innottomien opiskelijoiden kannustamisesta.

Minusta liikuntaa ei pitäsi lopettaa. Mutta ainakin ala-asteella se pitäsi olla semmoista kävellään yhdessä metsässä ja tuskitaan samalla kasvilisuutta -yhdistelmäjuttua tai polttopalloa pihalla, ei siis mitään varsinaista liikunnan "opettamista".

• suvi151

Jeee suomessa olis enemmän läskejä... tosi hyvä idea neropatti!! koululiikunta on tärkeetä koska jotkut ei liiku ollenkaan nii tekee hyvää niillekki liikkuu ja ei voi mitään jos on paska jossakin lajissa :D ja todellaki ittelleni on ainaki tärkeintä voitto eikä mikää reilu peli!!!! liikuntaa pitäs olla enemmä ainaki 4 kertaa vikos olis kiva ;))) Joka päivä ja monta kertaaa päivässä olis viel mahtavampi nii ei tarttis istuu perse homeessa jollaki matikan tai ruotsin tunnil :DD

• Hogjgifk

Juuri sinunkaltaisia ihmisiä varten liikunta olisi hyvä siirtää täysin valinnaiseksi. En näe syytä, miksi jokaisen liikuntavihaajankin pitäisi noihin kekkereihin osallistua. Pahimmassa tapauksessa liikuntatunneilla syntyy niin pahoja traumoja, ettei asianomainen halua tulevaisuudessakaan olla liikunnan kanssa missään tekemisissä. Sitäkö tässä yritetään toteuttaa?

• Koululiikuntavttuun

Jep. Itse en ole mitenkään liikunnallinen, ja huono kaikissa lajeissa. Aina ahdistaa tunnit milloin on uintia, luistelua vai voimistelua. Yks syy olla masentunut viikolla.

• Liikkaintoilija

No koululiikunta ei oo kaikille :D
      Ittelläni liikka on ehkä lempiaine mut ei se todellakaan ollu ala-asteella! Ala-asteella jengi oli niin kilpailuhenkistä ettei jotenki vaan tehny mieli mennä mukaan. Jos ei jotain osannu ni heti tuli hirvee huuto ja kaikki oli heti haukkumassa.
      Nykyään yläasteella mukava opettaja (ja se on yks tärkeimmistä asioista omasta puolestani) eli niiku tosi kannustava ja kehuva esim. jos parantaa tulosta ni se on heti tosi ylpee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16923
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4614
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2637
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1928
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      395
      1504
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1379
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      17
      1034
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      9
      1002
    Aihe