Taka- vai väliteli?

veturi hankinnassa

TErve,

pitäisi hankkia kolmeakselinen rekkaveturi pohjoismaiden kappaletavaraliikenteeseen. Norjaa pyritään välttämään (ei muuten, mutta hinnat...), eli Suomi-Ruotsi-Tanska-akselilla mennään. Välillä kuulemma pitää vetää megakärryjäkin, välillä tavallisia; vetopöydän korkeus saataneen sinne 110cm paikkeille mikä pitäisi olla ok. Ongelmana on päättämisen vaikeus, kun ei niin paljoa ole kolmeakselisista vetureista kokemusta - kaksiakselisista kyllä. Eli kumpi se nyt pitäisi olla, takateli vai väliteli? Hintaero ei ole merkittävä.

25

9913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietin vain

      jos tuollaisia kyselet Suomi24 stä???

      • veturi hankinnassa

        Mielipidettä minä vain kyselen, kun olen kahden vaiheilla. Kuten sanottu, kaksiakselisista on kyllä runsaasti kokemusta, vanha veturi on kaksiakselinen megaveturi nostopöydällä, kolmiakselista ei saa megaa, matalan välitelisen kyllä, mutta 110cm pitäisi olla riittävän matala johon pääsee takateliselläkin. Suomi24:lta saadut mielipiteet tuskin lopullista päätöstä määräävät, mutta ajattelinpa kysäistä jos sattuisi käymään se tsägä, mikä kerran kuussa täältä kyselevälle voi sattua; jos saisi vaikka asiallisia vastauksia. Kolleegojen kesken asiasta on puhuttu, sielläkin yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.


      • ja tanska 4 metriä
        veturi hankinnassa kirjoitti:

        Mielipidettä minä vain kyselen, kun olen kahden vaiheilla. Kuten sanottu, kaksiakselisista on kyllä runsaasti kokemusta, vanha veturi on kaksiakselinen megaveturi nostopöydällä, kolmiakselista ei saa megaa, matalan välitelisen kyllä, mutta 110cm pitäisi olla riittävän matala johon pääsee takateliselläkin. Suomi24:lta saadut mielipiteet tuskin lopullista päätöstä määräävät, mutta ajattelinpa kysäistä jos sattuisi käymään se tsägä, mikä kerran kuussa täältä kyselevälle voi sattua; jos saisi vaikka asiallisia vastauksia. Kolleegojen kesken asiasta on puhuttu, sielläkin yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

        ehdoton max. tanskaan ei väliä onko taka vai väli teli koska siellä ei oo norjan mäkiä jossa se olisi takateli parempi.

        se korkeus on tanskassa tarkka baanoilla matalia siltoja kuten saksassa


    • Kyselee..

      Kuule jos olisit oikea kuljetusyrittäjä, tai edes jonkin verran kokemusta alalta omaava kujettaja niin sun ei tarttis täällä kysellä.

      • stycke

        Jos et itsekään tiedä eroa taka- ja välitelillä, älä kirjoita mitään. Minullekin nuo veturihommat ovat hiukan vierasta alaa, kun olen enimmäkseen täysperävaunuyhdistelmiä ajanut. Kukaan ei tiedä kaikkea, vai tietääkö? Jos minun nyt pitäisi hankkia vaikka pytty- tai pölliauto, joltain olisi kyseltävä (no ehkä ei suoli24:stä sentään) kun en niistä hommista ole juurikaan perillä. Kappaletavarapuolelta kokemusta on sitten useita vuosia.


    • Charles F. Goodnight

      Välitelilliseen kannatta ottaa siirrettävä vetopöytä, niin saat tarvittaessa painoa vetoakselille. Jos kiinteä pöytä, niin ehdottomasti takatelinen. Jos vedät megakärryjä takatelillisellä niin siinäkin kannattaisi olla siirrettävä pöytä, muuten voi mennä kurvissa suoraan kun runkopalkit ottavat kiinni (teli ylhäällä).

    • puolensa

      Takatelisellä saat enemmän painoa vetoakselille telin nostamalla. Varjopuolena on se että etupyörät kevenevät melkoisesti, kun nostetaan teli kuorma päällä. Auton ohjattavuus liukkaalla siis kärsii huomattavasti, vaikka etenemiskyky paraneekin välitelistä enemmän.

      Välitelissä ei ole tuota ohjattavuusongelmaa mutta toisaalta sillä ei teliä nostamalla ihan niin paljoa vetopyörillä paino kasva. Välitelisellä myös on ehkä hieman enemmän taipumusta puskea taas sitten teli alhaalla. Tyhjänä teli ylhäällä ajettaessa välitelinen on vakaampi ajettava, kun akseliväli on pidempi. Itse valitsisin välitelin.

      • ???

        Jos vetopöytä on vetävän akselin päällä niin millä logiikalla etupää kevenee niin paljon että on ohjaus ongelmia?(niinhän ne kaikki välitelimiehet väittää kun ei paremmasta tiedä) Takatelisellä ja siirtopöydällä päästään alle 110 cm Täysillä akselimassoilla jos on paripyöräteli. = kymppipyörä ainut oikee rekkaveturi


    • jusu

      vaan norjaan ees luulet joutuvas niin takateli ja siirtopöytä niin kyllä pääsee liikkumaan! ja 60 sarjan renkaat teliin niin ei ota kiinni kärryyn! vaikka kyl sitä väliteliautollakin pärjää!

      • Les-Masina

        se riippuu missä ajetaan ja mitä.Siellä missä lunta on talviaikaan niin välitelillä ei tee yhtään mitään.Eli jos norjaan saattaa tarvis mennä niin takateli.Haketta ja puuta ajetaan takateli puolikkailla venäjältä ja kaikki takateli vehkeitä ja kunnon pinnat talveksi niin hyvin ollaan pärjätty.Ja väliteli kulkee kuorman kanssa niin pirun "pystyssä".


    • tällainen tällä kertaa

      Väliteli ohjaavalla akselilla.
      Sellainen patentti viel et saa telipussit tyhjäksi kuorma päällä niin alkaa lyyti kirjottaan talvella.
      Omaan ajokkiin tehtiin kyseinen patentti kun meinasi olla pitovaikeuksia ja helpotti kummasti.
      Ohjaavana akslina ja välitelisenä on mukava ajaa teli piukassa kun painoa piisaa myös etusille.

      • väliteliin

        20 tonnia painoa vetoaksilalle täydellä kuormalla.Ja etu aksilallekkin jää vielä 7-8 tonnia kun pöytä on (takatelisessä)oikeassa kohdassa


    • on kyllä

      parempi tänne pohjolan oloihin, sillä pääsee sentään tyhjänäkin kulkemaan talvella.
      2 akselisilta vetureilta taas pitäisi kieltää
      talviliukkailla tyhjänä ajo kokonaan tai sitten nostaa vaikka lunta kyytiin ettei nyt ihan
      joka ramppi ja risteys olisi tukossa.

      • eroa tyhjänä ajossa

        kaksakselinen ja teli ylhäällä kolmeakselisesta.
        kuinka se voi mennä se takateli paremmin?


      • akselipaino
        eroa tyhjänä ajossa kirjoitti:

        kaksakselinen ja teli ylhäällä kolmeakselisesta.
        kuinka se voi mennä se takateli paremmin?

        on tyhjänä kärry perässä n. 3,5-4 tonnia ja takateliautolla n,5,5-6 tonnia. jos kärryssä on nouseva etuakseli se parantaa vähän tilannetta
        molemmilla.


      • Anonyymi
        akselipaino kirjoitti:

        on tyhjänä kärry perässä n. 3,5-4 tonnia ja takateliautolla n,5,5-6 tonnia. jos kärryssä on nouseva etuakseli se parantaa vähän tilannetta
        molemmilla.

        Reipas 20 vuotta vain ajellut.
        Toista talvea välitelillä.

        Kuorman kanssa pärjää jollain lailla.
        Vaan tyhjänä varsinkin ihana märkä lumi.
        Jokapaikassa saa saatana ketjua laittaa.

        Ei tee mitään norjan talvessa.


    • Väliteli siirtopöydällä taitaa olla tuohon hyvä ja halpa ratkaisu.. Sillä pärjää satunnaiset norjan keikatkin... Jos ois ollu pääsuunta Norjaan ni ehdottomasti takateli

      • etu akseli

        ylös niin pärjää myös välitelillä norjassa.

        ja loppujen lopuksi ei norjassa kumminkaan ole pahoja kelejä koko aikaa vaikkakin siitä vaahdotaan.

        ihan turhia puheita on liikaa joka vitun asiantuntijalla.


      • sitä
        etu akseli kirjoitti:

        ylös niin pärjää myös välitelillä norjassa.

        ja loppujen lopuksi ei norjassa kumminkaan ole pahoja kelejä koko aikaa vaikkakin siitä vaahdotaan.

        ihan turhia puheita on liikaa joka vitun asiantuntijalla.

        kokemusta tulla 14 vuoden aikana jonkun verran
        norjasta.olet kyllä siinä oikeassa ettei siellä aina paha keli ole ja väliteli autolla pärjää kyllä ja onhan se mukavampi ajettava pitemmän akselivälin ansiosta.alunperin kysymys oli lähinnä ruotsin ja tanskan ajosta ja siihen väliteli on ihan ok.


    • Norjan teillä 20vuotta

      On näillä osasta porukasta ihme jutut, oikein ammaitaito paistaa :D Mutta asiaan.. Jos itse olisin hankkimassa, niin takateli ehdottomasti, vältät vaan megojen vetoa talvisaikaan ku joudut siirtään pöydän niin pirun taakse että teli maassa pätkii kokoajan joutilasta ja taas keventäessä katoaa ohjattavuus. Ite pidän nyrkkisääntönä että kun tappi on aika tarkkaan vetoakselin kohalla niin toimivuus on paras, mutta se on makuasia. Kuormissakihan on eroja, osa on tasapainossa, osa takapainoisia ja osa etupainoisia.

    • voi olla ja ei silti

      Kyllä se takatelinen on parempi kulkeen talvella. Iha riippuu millasen ajettavan haluaa ja pärjää sillä välitelilläkin talvella.

    • dfasfd

      trippeli voisi soveltua em ajotehtävään

    • joopajoo3

      Trippeli rekkaveturissa... kylläkyllä...

    • Siilo

      Teliveto on mun mielestä paras. kokemusta on 14 vuotta rahtiliikenteessä puoliperävaunulla.

      • ajatolla

        Kai se on jo jonkun laittanut, eikös kysymys ollut kuutisen vuotta vanha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe