vilkku unohtuu päälle

miten itselläsi

Vilkku tuppaa jäämään päälle, kun ei vilkut eikä merkkivalo ole näkökentässä . Mietin keinoja asian korjaamiseen, esim katkaisija joka ei jää päälle, merkkivalo iso ja näkökenttään, viive katkaisija jne.Onko muilla "ongelmia vilkunkäytössä".

54

4939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuriesa

      ihan sama täällä
      vilkku saattaa jäädä päälle kilometrienkin ajaksi taajamien ulkopuolella
      kun ajaa kaverin kanssa, toinen voi antaa merkin , et vilkku poies mutta yksin ajaessa se on pieni ongelma

    • se onkin jo

      vähän isompi ongelma, kun esimerkiksi eteen tuleva auto odottaakin sun kääntyvän. Luulen, että useampi tapaus, jossa auto on kääntynyt eteen, johtuu tuosta unohtuneesta vilkusta. Ehkä.

      • toimii..

        Itsellä on superLedit asennettuna niin,että valokeila tulee suoraa silmiin. Ja jarrua paina essa rele kytkee ne sammuksiin,ettei koko naama välky valojen vaihtumista odotellessa.

        Samaan systeemiin on asennettu epäkeskomoottoreita
        jotka täristää satulaa. Pehmusteisiin on kaiverru kolo johon moottori on asennettu..näitä saa amerikasta valmiitakin asennusarjoja. Käykää yccf-kerhon sivuilla. jotkut ovat laittaneet 4.5V moottoriin itse ruuvilla epäkeskon. Se on halpa ratkaisu. 4.5V moottori kestää hetkellistä rasitusta.
        Itsellä oli aluksi summeri...mutta se on kiusallinen ja sokeat menee valoissa hämmilleen !


    • unohtuu

      Merkkivalot on niin himmeät mittaritaulussa, että ei niitä kirkkaalla ilmalla näe. Ajattelinkin laittaa vilkkulampun päälle ledit jotka ehkä herättävät. Saa nähdä alkaako toimimaan.

    • harkinnut

      että vetäisin plexin yläreunaan ohuet johdot ja ledit. Pitäisi vain olla jotkin näppärät kiinnittimet millä johto kulkisi plexin reunaa pitkin mahdollisimman huomaamattomina. Vastuksethan voi jättää sinne lähelle liitosta joten ne eivät jäisi näkyviin. Onko kukaan toteuttanut tällaista?
      Johdon ja ledin liitokseen ajattelin laittaa kutistesukkaa ettei vesi pääse liitokseen.

      • kirjoittanut on

        miettinyt aivan samaa


      • löytyy...
        kirjoittanut on kirjoitti:

        miettinyt aivan samaa

        Louisin katalogista mutta juuri se klipsi tms. millä johto pysyisi pleksin reunassa on minulla se ihmetyksen aihe. Täytyy koittaa talvella viritellä jotain. Jos joku löytyy sopivan ratkaisun niin kertokaa meille muillekin.


      • ledille tosi ohutta
        löytyy... kirjoitti:

        Louisin katalogista mutta juuri se klipsi tms. millä johto pysyisi pleksin reunassa on minulla se ihmetyksen aihe. Täytyy koittaa talvella viritellä jotain. Jos joku löytyy sopivan ratkaisun niin kertokaa meille muillekin.

        ja esim etolasta saa flexin reunaan U- listaa. itse ehkä toteutan näi ,jos ei muita keinoja ilmaannu


      • idea!
        ledille tosi ohutta kirjoitti:

        ja esim etolasta saa flexin reunaan U- listaa. itse ehkä toteutan näi ,jos ei muita keinoja ilmaannu

        Löytyyköhän mustana? Oletko jo käynyt tarkistamassa?


      • -kun-

        Ei vaan kovin kiva pimeällä, ainakin kuvittelisin..
        Täytyis varmaan olla kytkin, jolla ne sais tarvittaessa pois päältä..?


      • pleksissä on
        idea! kirjoitti:

        Löytyyköhän mustana? Oletko jo käynyt tarkistamassa?

        siinä ainakin hyvä ja mustana, ps saahan se tietysti vaikka minkäväriseksi maalattua.


      • kutis-tussukka

        tekee liitoksesta veden pitävän?


      • välttämättä

        edes eristettä, jos laittaa johdon kulkeen flexin reunan ja u -tiivisteen välissä.hain juuri biltemasta 4kpl 1,5 euron merkki valoa, missä oli ohutta johtoa jo valmiina, eli johto liitokset eri kohtiin, niin tarvi ei edes suojata, kokeiltu on ja siisti kokonaisuus, valo näkökentässä.Ostin 2kpl vihreää ja kaksi punaista, ehkä erottuu paremmin.


      • läpi?
        kutis-tussukka kirjoitti:

        tekee liitoksesta veden pitävän?

        Ei mene.


    • vilkku ??

      Sama ongelma itselläkin, pitää oikein keskittyä, että muistaisi ottaa vilkun pois. Lehtijuttujen perusteella joissakin autoissa on vilkku, joka toimii automaattisesti vain muutaman kerran. Onko missään pyörässä toteutettu siten, että vilkku näyttää vain esim 3 - 5 kertaa? Tai vaikka kymmenen, mutta pääasia olisi, että vilkutus loppuisi automaattisesti. Tuollaisen tarvikkeen ostaisin heti.

      • se näin mene

        Mm. Bemarissa on ollut "unohdusautomaatti" jo vuosikymmenet. Mittaa ajettua matkaa ja toimii sen mukaan. Paikallaan seistessä vilkut ei sammu itsekseen.

        Tarkoittanet tuolla autojutulla sitä, että kun vilkkukatkaisimeen hipaisee, niin vilkut toimivat sen jälkeen tuon 3-5 kertaa. Se on sellanen huolimattoman kuskin kaistanvaihtovilkku, eikä sillä ole tekemistä automaattisammutuksen kanssa. Autoissa se on toteutettu toisin ja perinteisesti ohjauspyörän muuttunut asento käännöksen jälkeen sammuttaa vilkun.
        Ei tuollainen mopossa toimisi kuin kaistaa vaihtaessa. Muutenhan sitä vilkkua sais räplätä päälle uudestaan ja uudestaan..


      • WGD-96

        Vilkku palautuu itsestään,ajonopeuden mukaan..Vaihtakaa pojat moponne MOOTTORIPYÖRÄÄN.


    • pärrämisu

      ...penkkiin vibra. Yhel ystävälläni on, tuntee persuksissaan ku vilkku on päällä ;) ei ainakaa unohu...

      • Se Motoristi

        Ai, tai sitten on pärrämisulla aina vilkku päällä. ;-)


      • pärrämisu
        Se Motoristi kirjoitti:

        Ai, tai sitten on pärrämisulla aina vilkku päällä. ;-)

        ..noin mäki het kiusoottelin kaveriani ;D Mun vibrat on aiva muualla ku pärrässäni....


    • josuki

      kuuluu kypärän sisälle
      sen kun tehostaa näkyvällä merkkivilkulla

    • Kra

      Jonkunsortin automaattipalautus vilkuissa, en ole vielä oikein perehtynyt, että mikä vilkun poistaa päältä, aika vaiko joku muu(?). Monesti käy niin, että kun vilkun laittaa aikanaan päälle, niin se onkin jo pois päältä kun alan kääntymään ja laitan sen taas uudelleen päälle.

      Merkkivalo näkyy hyvin päivälläkin, mutta tankkilaukun kanssa sitä ei näe kurkottelematta.

      • palautusautomatiikka

        Minunkin V-Max jammussa on palautus automatiikka. Toimii siten, että vilkku on päällä 10s tai 150 metriä. Riittää, että jompi kumpi ehto täyttyy. Esim. liikennevaloissa ei laske aikaa, ainoastaan kun pyörä on liikkeellä.


      • Kra
        palautusautomatiikka kirjoitti:

        Minunkin V-Max jammussa on palautus automatiikka. Toimii siten, että vilkku on päällä 10s tai 150 metriä. Riittää, että jompi kumpi ehto täyttyy. Esim. liikennevaloissa ei laske aikaa, ainoastaan kun pyörä on liikkeellä.

        Näin se taitaa olla minunkin mopottimessa, ajelin viikonloppuna ja koitin saada samalla selvää vilkun automatiikasta. Jatketaan harjoituksia kun seuraavan kerran lähden paanalle.


    • aihe,

      Minäkin olen pähkäillyt saman asian kimpussa. Keksitääs ny porukassa kelpo ratkaisu tähä ongelmaan.

      • ratkaisu 

        on tietysti se että pyritään eliminoimaan ongelma ennakolta.

        Tässä tapauksessa se on se että ei käytetä vilkkua. Niin ne mersumiehetkin toimii.


    • Eli näprään vilkun vapauttajaa vähän väliä. Operaatio ei ole iso (yksi liike vas. peukalolla), joten siitä on tullut vähän tapa, eli jäänyt selkärankaan. Nykyään ehkä jopa muistuu risteyksen jälkeen 90%:sti.Voi olla hankalampaa pyörissä, joissa vilkut kytketään kumpikin erikseen.

      Lisäksi omaan pyörämalliin saatavana vilkunkatkaisija lisävarusteena...

      • 2008

        Ainaski uusissa H-D:ssa on automaatti joka sammuttaa vilkun n. 20 vilauksen jälkeen jos ei muista sammuttaa katkaisijasta.


      • Långvikin Motörhed

        kävin pienellä lenkillä (160 km) tänään (kaatosateessa mrrr) ja tarkkailin vilkkukäyttäytymistäni; ei jäänyt kertaakaan päälle
        -sitävastoin mulla on myös tapana näprätä moneen kertaan vilkunvapauttajaa-neuroottista, mutta vähentää riskejä, sillä liikenneriskihän se on jos vilkuttaa väärää tietoa liikkumisestaan


      • minäkin toimin

        eli jos en ole kääntymässä, niin jo ennen risteystä painan vapauttajaa (jos vahingossa jäänyt päälle) varmuuden vuoksi ja aina kääntymisen jälkeen pari kertaa "neuroottinen" painelu, täytyy sanoa että kyllä välillä hymyilyttää itseänikin, mutta vara ei venettä kaada ja toi vilkun päällejääminen on pahimillaan keväällä, syksyllä juuri ei ollenkaan.


      • kerran on jäänyt päälle
        minäkin toimin kirjoitti:

        eli jos en ole kääntymässä, niin jo ennen risteystä painan vapauttajaa (jos vahingossa jäänyt päälle) varmuuden vuoksi ja aina kääntymisen jälkeen pari kertaa "neuroottinen" painelu, täytyy sanoa että kyllä välillä hymyilyttää itseänikin, mutta vara ei venettä kaada ja toi vilkun päällejääminen on pahimillaan keväällä, syksyllä juuri ei ollenkaan.

        ja olen miettinyt kauhuissani, että kuinkahan kauan ne on vilkutelle, prkl!
        No, nyt on muutamana vuoden jälkeen jäänyt muistikolmio mieleen: 1. valot päällä: checked! 2. pitkät ei päällä jos ei tarvi: checked! 3. vilkku pois: checked!


    • ihan vaan minä

      vai onko niitä yleensäkään motoristeilla??

      • kroko nimeltään tiili

        ...
        ei ainakaan käytössä , jos leikistä loukkaannutaan


      • ettei sulla

        aivot hirveästi rasita.

        Jos olisit ajanut moottoripyörää, tietäisit, että liikenteessä on niin paljon seurattavaa, että vilkku voi todellakin unohtua päälle. Tuossa edellä on ihan hyviä vinkkejä, miten erehdyksen voisi välttää. Itse ajattelin kokeilla ainakin tuota pakonomaista vilkkukatkaisimen näppäilyä, kun insinöörit eivät ole rakentaneet kaikkiin pyöriin automaattisesti sammuvaa vilkkua.

        Hyvä aivotoiminta yleensä auttaa hyvän tulotason saavuttamisessa. Ja moottoripyöräily on niin kallista, ettei rahat oikein riitä aivottomilla. Valitettavasti aivottomatkin ovat nykyään oppineet sen verran kirjoittamaan, että koneestasi tuli melko virheetöntä tekstiä.


      • Kra

        Esimerkiksi MP-ratalajeissa menestyvät ja pysyvät hengissä vain lahjakkaat/terävät henkilöt.

        Elikkäs...

        Kahjot ja loivaliikkeiset telovat itsensä tavalla tai toisella.


      • ei sitte ollu tarpeeks terävä
        Kra kirjoitti:

        Esimerkiksi MP-ratalajeissa menestyvät ja pysyvät hengissä vain lahjakkaat/terävät henkilöt.

        Elikkäs...

        Kahjot ja loivaliikkeiset telovat itsensä tavalla tai toisella.

        "Esimerkiksi MP-ratalajeissa menestyvät ja pysyvät hengissä vain lahjakkaat/terävät henkilöt. "

        eli jarno ei sitte ollu tarpeeks terävä?


      • Kra
        ei sitte ollu tarpeeks terävä kirjoitti:

        "Esimerkiksi MP-ratalajeissa menestyvät ja pysyvät hengissä vain lahjakkaat/terävät henkilöt. "

        eli jarno ei sitte ollu tarpeeks terävä?

        Hän oli kaikintavoin terävä ja fiksu kaveri, mitattiimpa millä mittarilla hyvänsä. Jarno jopa suunnitteli ja rakensi omat kilpurinsa ja pärjäsi niillä vielä isoille kilpatalleille tullen mennen.
        Mutta lajin luonteeseen valitettavasti vaan kuuluu myös riskejä haluttiimpa tai ei.

        Kaikki kunnia hänen muistolleen!


    • Långvikin Motörhed

      vastaus on KIIHTYVYYSANTURI! eli poikittaiskiihtyvyyden mittari.
      Vilkku päälle kun aiotaan kääntyä, kääntymisen jälkeen pärrä suoristuu jolloin poikittaiskiihtyvyyttä ei ole mikä sammuttaa vilkun.
      Yksinkertaisimmillaan vois käyttää elohopeakytkintä.
      (Ratkaisu ei kyllä sovi kaikkin ajotyyleihin.)

      • kiihtyvyyden

        mittaaminen simppelillä anturilla pärrässä on hieman problemaattista. Mietippä miksi.


      • Långvikin Motörhed
        kiihtyvyyden kirjoitti:

        mittaaminen simppelillä anturilla pärrässä on hieman problemaattista. Mietippä miksi.

        ...kerro itse mitä tarkoitat


      • hieman........
        Långvikin Motörhed kirjoitti:

        ...kerro itse mitä tarkoitat

        voimavektoreita ja sitä millä tavalla moottoripyörä ja auto eroavat toisistaan. En viitsi tässä kohtaa paljastaa vastausta. Suosittelen pohdintaa.

        Kysyn kuitenkin että montako kertaa olet kovassa kaarteessa tuntenut luisuvasi prätkän satulasta tangentin suuntaan kuin vastaavassa tilanteessa auton istuimesta?


      • voisin kertoa, että
        Långvikin Motörhed kirjoitti:

        ...kerro itse mitä tarkoitat

        mikä saakaan sen veden pysymään siellä ämpärissä kun pyörität sitä tarpeeksi suurelle nopeudella.


      • antaa
        Långvikin Motörhed kirjoitti:

        ...kerro itse mitä tarkoitat

        jatkokommenttia?


      • Långvikin Motörhed
        antaa kirjoitti:

        jatkokommenttia?

        ...ei oikeastaan ole
        heitin tuon idean kuin pallon peliin
        mutta jos ei kukaan otttanut kiinni
        niin se putos maahan
        en minä mikään insinööri ole
        satuin vain "syntymään" isin konekorjaamossa
        t
        isin tyttö


      • Kra
        voisin kertoa, että kirjoitti:

        mikä saakaan sen veden pysymään siellä ämpärissä kun pyörität sitä tarpeeksi suurelle nopeudella.

        Jos olet matkustanut lentsikan kyydissä, niin ehkä olet huomannut että kahvi pysyy kupissa vaikka kone tekis suht jyrkkää kaartoa ilmassa. Jos kaarto tehdään "oikein" eli "kuula keskellä" niin kahvi ei läiky kupista minnekään. Toisin kuin joissain elokuvissa, joissa trikit on tehty päin honkia.

        Yhden pisteen vihje:

        Laitappa vaikka joku pikkuesine vitjan/langan päähän ja laita se roikkumaan prätkän pleksin yläreinasta kiinni. Silleen ettei se osu ilmavirtaukseen ja on hyvin näkökentässä ajon aikana. Seuraileppa miten se käyttäytyy eri ajotilanteissa. Se ilmaisee kohtuu hyvin kiihtyvyyksien suuruutta ja suuntaa.

        Tee havaintoja je kerro niistä vaikka tänne mitä huomasit!


      • Kra
        voisin kertoa, että kirjoitti:

        mikä saakaan sen veden pysymään siellä ämpärissä kun pyörität sitä tarpeeksi suurelle nopeudella.

        Vesiämpärin pyöritystä kotona ainakaan millään halpistuotteella, saattaa jäädä sanka käteen ja ämpäri vesineen jatkaa tangentin suuntaan.


    • kääntymässä

      risteyksessä vasemmalle vilkun mukaan, minä autolla, kaveri pyörällä, sitten kolisi. Oli unohtanut vilkun päälle, onneksi ei isompia vaurioita. Minä syyllinen, koska käännyin eteen. Että kyllä toi unohtaminen on vakava asia, pitäis keksiä jotain niksejä. motari-74

    • näin että,

      laittelin sellaisen pienen "lipan" merkkivalojan päälle,niin näkyvät sitten kirkkaammallakin kelillä,mulla ainakin toiminut kivasti.

      • moottoripyörissä esim

        kyykkypyörät, customit jne on merkkivalot väkisinkin erilailla näkökentässä. suunnittelen ja myös toteutan merkkivalon pleksin yläreunaan ja siihen myös mainitsemasi lipan, näkyvyyden parantamiseksi, sillä tosiaan saa paremmin näkymään kirkkaalla päivänvalolla.


    • Touring

      Olenkin ajatellu kytkeä vilkkureleeltä herätteen jollekin "naksuttimelle" joka kuuluu sitten ajossa kypärän kuulokkeissa aina kun vilkku on päällä.

    • Anonyymi

      Miten voi ilmoittaa vastaantulevalle että hänellä on jäänyt vilkku päälle?
      Entä miten minä voin pyöräilijänä ilmoittaa että jollakin on jäänyt vilkku päälle?

    • Anonyymi

      Tuttu ongelma. Minulla ei tosin ole prätkässä vilkkuja ollenkaan, vaan käsimerkit käytössä. Kerran Porintielle kääntyessä unohtui käsi ylös ja vasta 30 kilometrin päästä tajusin laskea sen alas.

    • Anonyymi

      Napsuttelen sitä vilkkukytkintä jatkuvasti vaikka se menee automaattisesti pois päältä 200 metrin jälkeen. Ihmettelen etteikö tätä ominaisuutta ole uudemmissa kun omani on vm. 1999. Tulee nimittäin vastaan aika usein uusi mp jolla vilkku päällä. Tajuaa kun avaan ja suljen kämmentä.

      • Anonyymi

        Ei sitä vaan ole. Itsellä vm 2005 ja sen vilkku naksuttaa vaikka maailman tappiin jos en itse sammuta.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1443
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1247
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1229
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1130
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe