mitä tarvitsen ennenkö ostan kanin....

kirsisalla78

minulla olisi pari kysymystä::

1.minkää kokosen häkin kani tarvitsee?
2.mitä tarvikkeita pitää ostaa?
3.paljon kani yleinsä maksaa(poikanen)?

meidän eläin kaupassa oli kanonpoikanen 55e ja iso häkki 65e kannattaako ostaa?

23

3982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja_miika

      www.puput.net löytyy paljon tietoa. Hanki ja opiskele riittävästi tietoa ennen kuin harkitsetkaan kania lemmikiksi. Olethan täysi-ikäinen?

      Kysele kasvattajilta kaneja ja neuvoja ym. ja lue lue lue tietoja ja tarinoita kaneista ja eläimistä yleensä. Ne eivät missään nimessä ole leluja, eivätkä halpoja ja helppoja hoitaa. Mutta jos rakastaa lemmikkiään oikein, niin sen eteen tekee mitä vain.

    • Affenwaffen

      Eläimen hankinta ei saisi perustua "kannattaako ostaa?" -ajatukselle... Harvemmin olen miettinyt, josko "raaskisin" ostaa lemmikin hintansa puolesta tai vastaavaa.

      Mutta mutta. Lainaa kirjastosta kirjoja, tuo edellisen vastaajan nettilinkki on myös erinomainen tietolähde. Kasvattajia kannattaa suosia, tietää eläimen taustat ja kasvatuslähtökohdat. Eläinkaupastakin voi eläimen ostaa, mutta joskus saattaa saada myös "sian säkissä". Katsele eri vaihtoehtoja, niin eläimen, häkin kuin tarvikkeidenkin osalta. Hyvä taustatyö ja tiedonhankinta avittaa eteenpäin.

    • ...

      laita mulle sähköpostia niin kerron sulle pupuista. itse olen vielä niin sanotusti epävirallinen kanikasvattaja mutta pian saan kasvattajanimen. ota yhteyttä mun sähköpostiin [email protected]

    • minttu-riina

      vastaukset
      1)Kanilla kannattaa olla aika suuri se kumminkin joutuu viettämään siellä aika paljon aikaa jos käyt koulua eli sellanen (leveys 35-40cm ja pituus 1m ja 20cm mulla itelläni on 1m ja 40cm ja korkeus on joku puol metriä vähän alle)
      2) no tarvikkejahan kani ei paljon tarvii mut se tarvii ainakin ruoka ja juoma kipon (juoma pullokin voi olla) sitten jonkun kopin minne se mahtuu ja saa olla rauhassa ja joku laatikko kannattaa laittaa minne se saa päästää tarpeensa (laatikoksi käy muukin kun eläinkaupasta ostettu)
      3)riippuu ottaako eläin kaupasta no jos ostat eläin kaupasta niin se maksaa sellanen poikanen 50€-60€ (mä ostin 4kk ikäisenä niin makso 55€) ja tuleehan sitä hintaa aina enemmän mitä vanhempi se on!

    • KANI EI

      OLE,niitä helpoimpia lemmikkejä.

    • kanienkotikolo.fi

      löytyy ihan hyviä juttuja/vinkkejä....

      • Toffy&Chookos

        Juu... Eli siis. EN suosittele ostamaan kania alle 8 kk ikäisenä. En tiedä tuosta toisesta, joka oli ostanut 4 kk ikäisen poikasen. Mutta poikasen pitäisi olla emonsa kanssa SAMASSA häkissä 6 kk ikäiseksi saakka AINAKIN. Sitten ne erotetaan ja laitetaan eri häkkiin. Ja vasta 8 kk ikäisenä ne voidaan erottaa kokonaan toisistaan, eli myydä poikasen. Asia on näin monimutkainen siksi, koska poikaselle on hirveä shokki, jos hän joutuu eroon emostaan ja sisaristaa ja kaiken lisäksi joutuu vielä uuteen paikkaan samalla kertaa.

        No, muita ohjeita:
        Häkin koko riippuu siitä, että kuinka monta kania sinne tulee. Itselläni oli kaksi kania samassa häkissä, niin se oli 120cmx60cm ja korkeus oli varmaan myös 60cm.

        Kani tarvitsee ruokakupin, juomakupin tai -pullon, kalkkikiven ja suolakiven. Nämä kaikki on saatavilla eläinkaupoista. Kani tarvitsee koko ajan raikasta vettä ja heinää. Kuivaruokaa (eli pellettiä tai sellaista sekotusta) ei tarvitse olla välttämättä koko ajan. Tuoretta ruokaa, esim. kurkkua tai salaattia pitää antaa usein. Kanille kannataa hankkia myös valjaat, jotta voit ulkoiluttaa sitä kesäisin ulkona. Sekä harja, jotta turkki on takuton, tosin kaneille ei tule usein takkuja.

        Minä suosittelen ostamaan kanin kasvattajalta. He myyvät niitä siinä 70-90 euron hintaan. Se on suurempi, kuin eläinkaupoissa, mutta eläinkaupoissa kanit elävät (ehkä) pienissä tiloissa (ei kaikissa eläinkaupoissa) ja heitä ei ulkoiluteta tarpeeksi (ehkä). Siellä kanit myös saavat helposti tauteja, koska niitä ei välttämättä rokoteta. Kasvattaja antaa kanin mukana sukutaulun.

        Kannataa katsoa myös osoitteesta www.kaniyhdistys.com


      • JOTAKIN????
        Toffy&Chookos kirjoitti:

        Juu... Eli siis. EN suosittele ostamaan kania alle 8 kk ikäisenä. En tiedä tuosta toisesta, joka oli ostanut 4 kk ikäisen poikasen. Mutta poikasen pitäisi olla emonsa kanssa SAMASSA häkissä 6 kk ikäiseksi saakka AINAKIN. Sitten ne erotetaan ja laitetaan eri häkkiin. Ja vasta 8 kk ikäisenä ne voidaan erottaa kokonaan toisistaan, eli myydä poikasen. Asia on näin monimutkainen siksi, koska poikaselle on hirveä shokki, jos hän joutuu eroon emostaan ja sisaristaa ja kaiken lisäksi joutuu vielä uuteen paikkaan samalla kertaa.

        No, muita ohjeita:
        Häkin koko riippuu siitä, että kuinka monta kania sinne tulee. Itselläni oli kaksi kania samassa häkissä, niin se oli 120cmx60cm ja korkeus oli varmaan myös 60cm.

        Kani tarvitsee ruokakupin, juomakupin tai -pullon, kalkkikiven ja suolakiven. Nämä kaikki on saatavilla eläinkaupoista. Kani tarvitsee koko ajan raikasta vettä ja heinää. Kuivaruokaa (eli pellettiä tai sellaista sekotusta) ei tarvitse olla välttämättä koko ajan. Tuoretta ruokaa, esim. kurkkua tai salaattia pitää antaa usein. Kanille kannataa hankkia myös valjaat, jotta voit ulkoiluttaa sitä kesäisin ulkona. Sekä harja, jotta turkki on takuton, tosin kaneille ei tule usein takkuja.

        Minä suosittelen ostamaan kanin kasvattajalta. He myyvät niitä siinä 70-90 euron hintaan. Se on suurempi, kuin eläinkaupoissa, mutta eläinkaupoissa kanit elävät (ehkä) pienissä tiloissa (ei kaikissa eläinkaupoissa) ja heitä ei ulkoiluteta tarpeeksi (ehkä). Siellä kanit myös saavat helposti tauteja, koska niitä ei välttämättä rokoteta. Kasvattaja antaa kanin mukana sukutaulun.

        Kannataa katsoa myös osoitteesta www.kaniyhdistys.com

        EN suosittele ostamaan kania ALLE 8kk.???
        POIKASET erotetaan emosta 6kk ik. AIVAI, kuule jo 4 kk ikäinen voi saada t. siittää UUSIA poikasia.ON varmaan kiva pitää kaikkia samassa esim tuo 6 kk. siinä vaih on "mökissä melkonen kanitarha.(riippuu siitä montako tyttöä siinä on.Erotus tehd. n. 6 vk ik. luovutus aik. 8 vk miel n. 10 vk HUOM VIIKKOA EI KUUKAUSIA.
        KAIKKI MUU "TIETO" tuossa on ihan itestään selvää ........EIKÄ KANEJA TARVI ROKOTTAA.HUOM!
        Nuo kasvatt hinnat on päin seiniä myös.
        OSTAJAT KYSELKÄÄ MUUALTA.


    • eläin ystävä

      olen haaveillut kanista kauan. kommentoikaa alle sopiiko kani minulle. olen 10.v olen eläin rakas minulla on kääpiöhamsteri jonka nimi on teresa tiedän kaneista paljon. HAITTAISIKO JOS OSTAN VAIN YHDEN KANIN. päästäisin sen jaloittelemaan päivässä 1-2 tuntia sen häkki olisi iso kompostikehikosta rakennettu jossa olisi paljon virikkeitä. meidän äiti ja isä eivät hoitaisivat sitä vaan minä huolehtisin kaikki ruokkimiset ja ynnä muut asiat.

      • Kompostikehikko-aitaus kuulostaa hyvältä, muutakin ulkoilua voisi silti olla enemmän, koska muuten kani on päivästä 22 tuntia ilman kaveria. Yksi kani on kyllä ok, mutta kaveri tekee kyllä niille tosi hyvää :) Heti ei kuitenkaan tarvitse ottaa kahta, vaan uuden kaverin voi ostaa myöhemminkin. Eläinsuojeluyhdistyksillä on kodittomana myös kanipareja, joiden kanssa säästyy tietysti totuttamisen vaivalta.


      • oöööööööääääää

        Eikö sitä ole jo sanottu kani ei ole yksin ok....


      • HÄH....HÄH

        HAITTAISI ETTÄ OIS YKSIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KOMPOSTI KEHIKKO ON OK KUNHAN KANI EI OO NIIN PIENI ETTÄ TYÖNTÄÄ PÄÄNSÄ SIITÄ VÄLISTÄ!!!!!!!!!!! EHDOTAN 3-1000000000 TUNTIA.........


      • Anonyymi

        Musta sä ansaitset kanin kun mäkin saan PS.mäkin oon 10v


      • Anonyymi
        oöööööööääääää kirjoitti:

        Eikö sitä ole jo sanottu kani ei ole yksin ok....

        Rauhoitu kanit kyllä pärjää välillä yksinkin mutta ei liian kauaksi aikaa


      • Anonyymi
        oöööööööääääää kirjoitti:

        Eikö sitä ole jo sanottu kani ei ole yksin ok....

        Kani on yhdyskunta eläin ja voi olla yksin


    • Pppppo

      Veikkaan että aihern tekiä tarkoitti sillä kannattaako ostaa ilmaisulla että onko se järkevää en titenkään voi olla varma. Mutta siis kania ei tule hankkia jos ei ole ensin lukenut niistä paljon ja ole varmasti valmis hoitamaan niistä. Mutta itse olen sillä kannalla ettei eläimiä kannata ostaa e-kaupasta koska ne ovat yleensä jotenkin huonokuntoisia jasäikkyjä ja ei käsiteltyjä. Oten yleensä kannattaa ostaa kasvattajalta ja sieltä niitä saa halvemmallakin yleensä.

    • UnLi

      Mitäkö tarviit...?
      1) TOISEN KANIN!!! Jos otat yhen, voit samantien ottaa toisenkin, ku ei siinä ole suurta eroa, teet vaan kanilles palveluksen. Mieti jos joutusit itte viettää loppuelämäs sellasten kans jotka ei puhu samaa kieltä kun sä....joutusit olee loppuelämäs hiljaa, vaikka kuinka joku olis sun kans, ku se ei kuitenkaan ymmärrä sua.
      2) RAHAA!!! Molempien kanien leikkaukset maksavat jo 200€ ja kyllä, ne on pakollisia kuluja! Jos kanisi sairastuu, kulut yllättävät! Yksi eläinlääkärikäynti maksaa aina yli 50€ ja se on pakko viedä aina lääkäriin, jos vähänkin epäilee jotain olevan vialla. Kania ei sitten pysty vakuuttamaan niinkuin koiran tai kissan, joten mitään eläinlääkärikuluja ei voi hakea mistään.
      3) TILAA!!! Kompostikehikko on ainut vaihtoehto kanille. Mihinkään pieneen häkkiin (eli kaikki häkit) niitä ei lykätä. Yhdessä kehikkopaketissa on neljä kehikkoa, mutta suosittelen ostamaan samantien kaksi...maksaa 30€. Jos hinta on sinusta liian kova, älä hanki ensimmäistäkään kania...pelkästään se liian pieni häkki maksaa 120€, että siitä voi verrata. Ja kyllä, ne kehikot vie paljon tilaa, joten jos sinulla ei ole niille tilaa...edelleen, älä hanki kania.
      4) AIKAA!!! Vaikka kaneja olisikin kaksi, se ei tarkoita että pääsisit yhtään vähemmällä! Jos suunnittelet päästäväsi kanit juoksemaan pari tuntia päivässä, otathan huomioon, että kaneilla voi olla ja luultavasti onkin eri käsitys siitä milloin on hyvä hetki. Siksi on yleensä, aina kun on kotona, kehikko olisi hyvä avata ja antaa kanien tulla ulos silloin kun tahtovat eikä vain silloin kun sinulle sopii, koska silloin voi olla vaikka heidän nukkumisaika.
      Kani on pitkäikäinen, eli jos olet esim. 10v, sinulle ei saa tulla sellaista typerää teini-ikää, että täytyy päästä kavereiden kanssa ja kanit unohtuvat. Varsinkin, jos uhoat nyt kania halutessasi, että kyllä minä siitä/NIISTÄ huolehdin. Muista se myös silloin kun olet 15 ja pahin murrosikä painaa ja maailman menot kiinnostaa. Silloinhan kanit nimeomaan jäävät vanhempien vastuulle. Sinun täytyy olla NIIDEN kanssa päivittäin.

      KANI EI OLE LASTEN LEMMIKKI, KANI EI OLE TODELLAKAAN HELPPO LEMMIKKI, EIKÄ KANI EI OLE HALPA LEMMIKKI!!!

      • Anonyymi

        Rauhoitu se ei sanonut että niinku se jäisi kokoloppu elämäksi yksin vaan se tarkoitti että jos ku on ollu jo kauan yks kani voihankkia toisenkin sille kaveriksi että sittevasta ku on vaikka niinku hyvin varaa kahteen kaniin niin sitte ottaa kaks


    • eläintenystävä

      minä osaan huolehtia lemmikeistä todella hyvin en minä oo sellanen ku jotkut,et ne vaa jättää kanin nurkaan parin päivän päästä mä sitoutuisin huolehtimaan siitä KUNNOLLA. olen lukenut kaneista paljon..............................

    • aracamda

      olen sitä mieltä että ehdottomasti kaksi kania !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1. - KAMMOTTAVAN ISON. 2.-kynsisakset, harjan ( hyvä on olla vaikka pupu ei ois pitkä karvainen) ruokakulho ja juomapullo, wc astia ym....

    • Anonyymi

      Mitä ruokaa pupu syö kun me saadaan pupu kesällä

    • Anonyymi

      Pupuninjat mitä tarvitsee kun ostaa kanin suurin piirtein kaikki jutut

    • Anonyymi

      Kanin häkin minimitila on kääpiökanilla (max 1.8kg) pinta-alaltaan 0.25 m jos kaneja on yksi. Normi kokoisella kanilla (1.8-3.0kg) minimipinta-ala yhdelle kanille on 0.5m. Iso kani (3.0-5.0kg) tarvitsee 0.7m pinta-alan ja jättikani (yli 5.0kg) tarvitsee 0.9m pinta-alan. Tuo on laki ja sitä isompia tiloja kanit eivät tarvitse, vaikka mitä isompi sen parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe