konserttien/keikkojen kuvaus

kuvailija

Osaakos täällä kukaan "fiksumpi" kertoa, mikä kamera olisi paras valinta jos suurimmaksi osaksi kuvailee konserteissa (missä siis savua, valoja, pimeetä) ja keikoilla? Itse pohdin tässä kameran ostoa kyseiseen tarkoitukseen..tietenkin muutakin tulee kuvailtua, mutta yhteenvetona se, että yleensä kyllä sisätiloissa.. ja konserttien/keikkojen valot, savut yms..vaativat jo kameraltakin jotain.. Kaikki vinkit tervetulleita :) ja kiitokset jo etukäteen :)

5

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai seuraava pokkari

      Järkkäri on ainut millä saa tuollaisissa tilanteissa vielä hyvää laatua. Muuten voit tutustua Canon G9, taikka Fujin kameroihin. Muilla ei oikein onnistu...

      • Täyden koon kennolla varustetulla järkkärillä voi noissa oloissa saada jonkinlaista kuvaa. Tuttavani kuvaa noita työkseen. Silläkin on ollut hieman ongelmia. Kamera on CANON EOS 5D. Tämä on varsin kallis ja laadukas kamera, mutta silläkin tuppaa olemaan kohina ongelmana. Tämän vuoksi pokkarit saa unohtaa tuhon tarkoitukseen.

        Toinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon: KONSERTEISSA EI YLEENSÄ SAA KUVATA ILMAN LUPAA:


      • hexi kirjoitti:

        Täyden koon kennolla varustetulla järkkärillä voi noissa oloissa saada jonkinlaista kuvaa. Tuttavani kuvaa noita työkseen. Silläkin on ollut hieman ongelmia. Kamera on CANON EOS 5D. Tämä on varsin kallis ja laadukas kamera, mutta silläkin tuppaa olemaan kohina ongelmana. Tämän vuoksi pokkarit saa unohtaa tuhon tarkoitukseen.

        Toinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon: KONSERTEISSA EI YLEENSÄ SAA KUVATA ILMAN LUPAA:

        Runkona tuo EOS 5 on yksi vaihtoehto. Sen hinta on painunut alla 2000€:n, koska uutta mallia odotellaan. Toinen harkittava vaihtoehto on EOS 1 mark II, joita on nyt käytettynä aika hyvin, kun seuraava malli on markkinoilla. Hinnat näyttävät olevan molemmin puolin uuden EOS 5:n hintoja. Jos odottaa vielä hetken, niin vitosia tulee käytettynä, kun ammattilaiset ja harrastajat vaihtavat vanhoja pois uuden mallin tieltä. Käytettyä kameraa ostetaessa kannattaa selvittää sulkimen käyttömäärä ja verrata sitä annettuun käyttöikään. Tuohon tarvitaan sitten valovoimainen lyhyt tele. Esimerkiksi 85mm, joita on parikin erilasita vaihtoehtoa.

        Huomattavasti halvempi vaihtoehto on sitten croppirunko, jolloin merkkivalikoimakin kasvaa. Noissa olosuhteissa kasvaa tosin myös kohina, mutta jos kyse ei ole ammattikäytöstä, niin kannattaa ehkä tyytyä croppeihin. Kaikkein halvimmat jättäisin ehkä suosiolla kauppaan ja katsoisin luokasta Canon 40D - Nikon D80. Silloin peruslasiksi voi ostaa hyvävalovoimaisen 50mm:sen. Canonilla esimerkiksi 1.4 on jo mekaanisesti kelvollinen.


      • --Panasonic DMC-FZ7--
        KPy kirjoitti:

        Runkona tuo EOS 5 on yksi vaihtoehto. Sen hinta on painunut alla 2000€:n, koska uutta mallia odotellaan. Toinen harkittava vaihtoehto on EOS 1 mark II, joita on nyt käytettynä aika hyvin, kun seuraava malli on markkinoilla. Hinnat näyttävät olevan molemmin puolin uuden EOS 5:n hintoja. Jos odottaa vielä hetken, niin vitosia tulee käytettynä, kun ammattilaiset ja harrastajat vaihtavat vanhoja pois uuden mallin tieltä. Käytettyä kameraa ostetaessa kannattaa selvittää sulkimen käyttömäärä ja verrata sitä annettuun käyttöikään. Tuohon tarvitaan sitten valovoimainen lyhyt tele. Esimerkiksi 85mm, joita on parikin erilasita vaihtoehtoa.

        Huomattavasti halvempi vaihtoehto on sitten croppirunko, jolloin merkkivalikoimakin kasvaa. Noissa olosuhteissa kasvaa tosin myös kohina, mutta jos kyse ei ole ammattikäytöstä, niin kannattaa ehkä tyytyä croppeihin. Kaikkein halvimmat jättäisin ehkä suosiolla kauppaan ja katsoisin luokasta Canon 40D - Nikon D80. Silloin peruslasiksi voi ostaa hyvävalovoimaisen 50mm:sen. Canonilla esimerkiksi 1.4 on jo mekaanisesti kelvollinen.

        ...sellaiseen lippuun, että pääsee tarpeeksi lähelle lavaa. :)

        Useimmissa konserteissa kielto on koskenut vain salaman käyttöä. Etsimellä kuvatessa ei aiheudu muille häiriötä, jos ei tarvitse nostaa kameraa.


    • käytännössä menee

      Kameran merkillä ei ole ihmeemmin väliä tavalliselle kuluttajalle, jos kameran kennoherkkyys riittää ISO 3200:een. Valkotasapainon säädön tulisi riittää 1200 Kelviniin. Salamaa tarvitaan sisällä kuvatessa tai sitten käytetään jalustaa. Vähäisessä valossa kuvatessa kuviin voi tulla kohinaa, jota voi yrittää vähentää kuvankäsittelyohjelmalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe