Kevyt Linux kannettavaan.

Mikä mahtaisi olla sopiva Linux jakelu kun käytössä on muutaman vuoden vanha kannettava HP:n läppäri. Koneessa 2100 mobile AMD prosessori, 256 megaa muistia josta näytönohjain ottaa osansa ja vajaa 30Gt kovalevyä.

Tarkoitus olisi käyttää OpenOfficea, Skypeä ja lisäksi olisi hyvä saada katseltua ja kuuneltua musiikkia koneelta.

Ubuntua ja Susea olen kokeillut mutta eivät toimi. Ubuntussa ongelma oli ainakin työpöydän asennusdemonin kanssa. Suse ilmoittaa järjestelmässä olevan liian vähän muistia.

Käyttökokemusta on jonkin verran koneen käytöstä mutta lähinnä haen silti jotain "helposti" omaksuttavaa jakelua ja jos mahdollista Suomen kielistä.

Ehdotelkaa mikä olisi tarpeisiini sopiva. Linkitkin lataus sivuille olisivat hyviä..

16

8081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimerkki on jo
    • ukko2

      lisäämistä. Luulempa koneen käytettävyyden paranevan.

      • kannattaisi..

        olen samaa mieltä kanssasi. muuten kun tuo kone riittäisi paremmin kuin hyvin sekä windowsiin että linuxiin. tuota muistia on vain kovin vähän ja se näkyy sitten hitautena vaikka itse prosessori onkin nopea.


      • kannattaisi.. kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi. muuten kun tuo kone riittäisi paremmin kuin hyvin sekä windowsiin että linuxiin. tuota muistia on vain kovin vähän ja se näkyy sitten hitautena vaikka itse prosessori onkin nopea.

        Lisää RAMia niin aivan varmasti pyörii sekä Suse että Ubuntu


      • Lisämuisti on ollut mielessä. Läppäri oli aiemmin käytössä opiskelu aikana joten päivitystä ei olekkaan sen jälkeen tarvinnut miettiä kun on aina ollut kuitenkin kotikone käytössä sen jälkeen.

        Kone on siis HP Pavilion ze4400 ja toisessa tarrassa lukee ze4407EA. Mitäköhän muistia kyseinen kone mahtaa käyttää ja paljonko siihen voi laittaa???? Jos joku tietää niin olisi hyvä jos viitsisit vastata niin saisin muisti asiat kuntoon. Joka tapauksessa jatkan selvittelyä sopivan muistin löytämiseksi.

        Kiitos jo aiemmista vastauksista!


      • muistoja...
        kro kirjoitti:

        Lisämuisti on ollut mielessä. Läppäri oli aiemmin käytössä opiskelu aikana joten päivitystä ei olekkaan sen jälkeen tarvinnut miettiä kun on aina ollut kuitenkin kotikone käytössä sen jälkeen.

        Kone on siis HP Pavilion ze4400 ja toisessa tarrassa lukee ze4407EA. Mitäköhän muistia kyseinen kone mahtaa käyttää ja paljonko siihen voi laittaa???? Jos joku tietää niin olisi hyvä jos viitsisit vastata niin saisin muisti asiat kuntoon. Joka tapauksessa jatkan selvittelyä sopivan muistin löytämiseksi.

        Kiitos jo aiemmista vastauksista!

        Vaikka muisti onkin halventunut mukaviin hintoihin, kannettavien muistit saattavat maksa vielä suhteelisen paljon.

        http://www.crucial.com myy muistikampoja edullisesti ja sivuilla on windowsissa toimiva analyysityökalu, joka tunnistaa automaattisesti minkälaista muistia koneeseen voi laittaa. Sitten valitset kamman kukkaron mukaan. Toimitus on nopeaa ja tulee kotiovelle.

        Tuohon koneeseen voi kyllä asentaa vaikka Xubuntun alternate install -metodilla, mutta jos käyttelet openOfficea yms. kannattaa lisämuistia hankkia joka tapauksessa.

        Debian on myös suomenkielinen ja helppo asentaa.


    • miksuh.

      No tehojen puolesta tuo läppäri riittää aivan hyvin. Muistia olisi hyvä olla enemmän, mutta kyllä tuollakin ainakin alkuun pääsee. Vertailun vuoksi itselläni on yksi Compaq Armada M700 läppäri, jossa on P3 @ 750Mhz prossu ja 256MB ram. Debian Etch pyörii aivan hyvin Gnome työpöydän kanssa tuolla. Toki esim OpenOffice köhii muistin vähyyden vuoksi, toimii kuitenkin. Mutta OO nyt on aikamoinen resurssisyöppö yleensäkin. Kun boottaan läppärin muistia on heti bootin jälkeen käytössä n. 110MB 256MB:sta ja silti käytössä on mm. Networkmanager, powermanager, update- notifier ja jopa beagle.

      • miksuh.

        Eli kuten sanoin muistia kannattaa hommata lisää. Tuon ikäseen läppäriin sen ei pitäs edes olla kohtuuttoman kallista.


    • Toimii hyvin

      Puppy linuxia käytän omassa koneessani jossa vain 128M muistia.

      Toimii erittäin hyvin, on nätti, on helppokäyttöinen ja siinä on kaikki mitä ainakin itse olen tarvinnut. Muistin määrästä voi päätellä että se on myös kevyt.

      Suosittelen.

    • Hei

      Kiitos vastauksista tähän asti.
      Tilasin nyt koneeseen lisää muistia 512 Mt katsotaan mihin se riittää vai riittääkö mihinkään. Yhteensä koneessa käyttömuistia siis noin 700Mt uuden palikan jälkeen joka pitäisi olla jo enemmän kuin riittävä. Nyt ladattuina olisi asennusta varten
      Suse
      Depian
      Ubuntu
      Jos näistä ei mikään muistin tultua toimi niin johan on kumma. (sitten koitetaan taas jotain muuta:) Enempää en koneeseen ajatellut uusia osia ostella eikä oikein ole mahdollistakaan kun läppäri kyseessä, tulee tarpeet nähden vähän turhan kalliiksi leikkiminen.

      Vinkkejä otetaan vastaan.

      • Minun mielestäni

        Kyselet neuvoja etkä suostu niitä sitten kuuntelemaan...

        Muistin ostamista helpompaa olisi ollut ladata se Puppy Linux. Se pyörittää iloisesti käsittämättömän määrän ohjelmia jo 128 megalla, 256:lla se olisi lentänyt.

        Myöhäistä ei ole kokeilla vieläkään. Tosin myönnetään, en olisi minäkään uskonut ellen puolivahingossa olisi kokeillut...

        Se on linux siinä missä mainitsemasi jakelutkin, suurimpana erotuksena raskaan ikkunamanagerin vaihto kevyeen.


      • Minun mielestäni kirjoitti:

        Kyselet neuvoja etkä suostu niitä sitten kuuntelemaan...

        Muistin ostamista helpompaa olisi ollut ladata se Puppy Linux. Se pyörittää iloisesti käsittämättömän määrän ohjelmia jo 128 megalla, 256:lla se olisi lentänyt.

        Myöhäistä ei ole kokeilla vieläkään. Tosin myönnetään, en olisi minäkään uskonut ellen puolivahingossa olisi kokeillut...

        Se on linux siinä missä mainitsemasi jakelutkin, suurimpana erotuksena raskaan ikkunamanagerin vaihto kevyeen.

        Voihan sitä kokeilla. Yhteys vaan niin hidas ja noi muut olen saanut ladattua muualla. Laittelen sitten jotain viestiä jos saan toimimaan.


      • Alle 100 megaa
        kro kirjoitti:

        Voihan sitä kokeilla. Yhteys vaan niin hidas ja noi muut olen saanut ladattua muualla. Laittelen sitten jotain viestiä jos saan toimimaan.

        Niin, unohtui tietysti sanoa että puppy:n ladattava koko on alle 100 megan, eli huomattavasti pienempi kuin noissa muissa... Itselläni vain 256k yhteys ja tuo lataus tuli tunnissa ja vartissa.

        Ja kannattaa ladata se uusin versio jos siihen alkaa, eli 3.00.

        Tuoltahan sen saa:

        ftp://ibiblio.org/pub/linux/distributions/puppylinux/puppy-3.00-seamonkey.iso


    • Morjens

      Latailin tuon puppy linuxin eilen, mutta en ehtinyt vielä kokeilla sitä. Uusi muisti saapui tänään. Asensin palikan koneeseen ja vaikutus oli suuri. Windowsinkin käynnistysajat tipahti alle puoleen.

      Ajattelin kokeilla Ubuntun asennusta heti koska koen sen olevan helpompi aloittelijalle jo isomman suomenkielisen käyttäjäryhmän ansiosta. Apua on siis helpompi tarvittaesssa kysellä esim. tutuilta.

      Jos ja kun kaikki menee hyvin olen siirtynyt jonkin ajan kuluttua osittain linux aikaan.Pöytäkoneessa vielä XP.

      Saas nähdä miten käy.

      • Kokeile vaan

        Niin, puppyhan on siis live-cd joka käynnistyy suoraan cd:ltä on täysin käytettävissä sillä tavoin.

        Eli, asennusta ei välttämättä tarvita kokeiluun. Mutta... se on erittäin helppo asentaa myös kiintolevylle, USB-tikulle tai muulle mahdolliselle medialle.

        Lyö levy cd-asemaan, käynnistä kone ja jos ei käynnisty tuolta cd:ltä, tarkista bios:sista käynnistysjärjestys ja uudelleen käynnistys.


    • Moi

      Muistinlisäys auttoi myös Ubuntun asennukseen. Asennus kesti noin puoli tuntia ja kaikki meni todella helposti alusta loppuun. Skype toimii myös nätisti ja asennus oli nopea ja toimiva.

      Nyt tutustumaan uuteen käyttikseen kiitos kaikille vastanneille!

      Täytyy kokeilla Puppyä tikulta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe