metsänomistaja

toivo

onko totta että jossakin hirviporukassa saa sakot jos ampuu naarashirven. eikö kantaa pitäisi vähentää tasaisesti molempia eikä kasvattaa niinkuin karjaa ja toisten metsässä syömässä taimikoita.

12

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinäkin

      tiedät hirvenmetsästyksestä.
      voi jeesus mitä tyyppejä tänne kirjoittelee ja mitä!

    • laikaman

      Olen enkä suoraan niele noita taimistouikutuksia. Kysehän on väärästä metsien käsitelystä. Tein vajaan hehtaarin aukon reilu 10 vuotta sitten rehevään pohjaan. Nyt siinä on on koivua ja haapaa, jotka on syöty monena vuonna 60 cm:n korkeuteen. Muta männyt ja kuuset nousee komiasti yli. Ilman hirviä paikalla olisi lehtipuupusikko.

      • Omaava metsienmies myös. Meilläpäin taimikkotuhot ovat valtaisia, syynä parit kerrat käsistä karannut Hirvikanta. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui -80 puolivälissä ja uudestaan vuosituhannenvaihteessa. Nyt vasta ollaan pääsemässä kannasta sopimukseen, metsästäjien kanssa muutaman vuoden painin jälkeen. Naaraita ammuttu lähes puolet aikuisten määrästä kolmena vuotena peräjälkiin. Ehkä tänävuonna hyväksyn jo lupien käyttämättäjättämisenkin, eihän niitä yhettömiin ole tarkoituskaan ampua. Alueena siis Pyhäjokilaakso, katsokaa hirvitiheyskarttaa viime vuosilta, kaatomääriä tuhatta hehtaaria kohti. Kait se totuuskin on kestettävä.


      • no olen
        kerbiili62 kirjoitti:

        Omaava metsienmies myös. Meilläpäin taimikkotuhot ovat valtaisia, syynä parit kerrat käsistä karannut Hirvikanta. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui -80 puolivälissä ja uudestaan vuosituhannenvaihteessa. Nyt vasta ollaan pääsemässä kannasta sopimukseen, metsästäjien kanssa muutaman vuoden painin jälkeen. Naaraita ammuttu lähes puolet aikuisten määrästä kolmena vuotena peräjälkiin. Ehkä tänävuonna hyväksyn jo lupien käyttämättäjättämisenkin, eihän niitä yhettömiin ole tarkoituskaan ampua. Alueena siis Pyhäjokilaakso, katsokaa hirvitiheyskarttaa viime vuosilta, kaatomääriä tuhatta hehtaaria kohti. Kait se totuuskin on kestettävä.

        minä kyllä jo ihmetellytkin tuota sinun kateuttasi. Sieltähän se totuus pullistuikin esille.


      • savotex

        ois tuossakii hehtaarin alueella metsä bioversiteettien kera.

        Hirvivahingot alako Suomessa sinä päivänä kun siirryttiin aukkohakkuisiin ja puupeltoihin.

        Muta iliman hirviä laikamannin hehtaarin aukossa kasvas lehtometsän alku.


      • tekstiili
        savotex kirjoitti:

        ois tuossakii hehtaarin alueella metsä bioversiteettien kera.

        Hirvivahingot alako Suomessa sinä päivänä kun siirryttiin aukkohakkuisiin ja puupeltoihin.

        Muta iliman hirviä laikamannin hehtaarin aukossa kasvas lehtometsän alku.

        huasteloo tuas ihan niinku semmoset hoastelookii,joella ee oo muata,ku vähä kynsiin alla.Vieläkii oon sitämieltä,jotta mehtiä suap uuvistoo.Itelläkkii on mehtee ja sillontällön myyvvä russaatan puuta.Joskus on tullu tehtyä aakkokii.Muasta ja puunkasvusta on tullu maksettuva nii jumalattomasti veroja ja muita maksuja persaakisille,jotta suapi tuosta omasta ommaisuuvestasa jonkullaesta tuottoo ottookkii.Mitäpä tekstiili oesit mieltä,jos tiälläkii oes niinku Saksassa,tae muissakii Keski-Euroopan maissa?Ee oes jokamiehenoikeutta.Milteepä tunnustas?
        Väetätkö vielä,jotta ommaesuuttasa ee sua hyövyntee?Voet sinä antoo omas poes,minä en anna.


      • savotex
        tekstiili kirjoitti:

        huasteloo tuas ihan niinku semmoset hoastelookii,joella ee oo muata,ku vähä kynsiin alla.Vieläkii oon sitämieltä,jotta mehtiä suap uuvistoo.Itelläkkii on mehtee ja sillontällön myyvvä russaatan puuta.Joskus on tullu tehtyä aakkokii.Muasta ja puunkasvusta on tullu maksettuva nii jumalattomasti veroja ja muita maksuja persaakisille,jotta suapi tuosta omasta ommaisuuvestasa jonkullaesta tuottoo ottookkii.Mitäpä tekstiili oesit mieltä,jos tiälläkii oes niinku Saksassa,tae muissakii Keski-Euroopan maissa?Ee oes jokamiehenoikeutta.Milteepä tunnustas?
        Väetätkö vielä,jotta ommaesuuttasa ee sua hyövyntee?Voet sinä antoo omas poes,minä en anna.

        Eipä kannata viännellä ja vihjailla miulle kommunismin suuntaan.
        Veroja tässä jokkainen maksellaan eikä persaukisten takia vuan sivistynneen demokratian vuoksi, eli vähempiosasten ja vanhusten ja sotaveteraanien jne.

        Se ero siulla ja miulla on, että mie oon kaikki hankkinu omalla työllä, en perinnöllä.
        Ja omistan minimuallisesti maata, vain 0,524 hektaaria järven rannalla.
        Keski-Euroopan suhteen kokemuksen perusteella oon aina ihaillu saksalaisia, sveitsiläisiä, itävaltalaisia. Rajan yli Ranskaan mentäessä tunnelmä lassahtaa.
        Se on ihailemaitteni maitten suhten kuri ja järjestys ja luonnon kunnioittaminen. Siellä ei turajussit tee mitä mieleen juolahtaa ja jäläkikasvu revittele mitä erinlaisimmilla mootormenijöillä yötä myöten mehtiä pitkin.
        Ei, se on hilijasuus klo zwanzig-noll-noll ja alles ruhe.
        Ja kottaraiset laulaa kaupungeissa, meillä ei ees maaseuvulla.
        Se miun mitätön puol hektaaria;nurmikon sijasta niitty, järeää haapaa,koivua,terva-harmaalepee,jossa silimä leppee,kilpikaarnapetäjää.
        Ei sen puoleen, en minä sitä rahaksi vois muuttaa.

        Kyllä mie ymmärän toisaalta, että ei se heleppoo olla metänomistajana/maatallousyrittäjänä, jos leipä tulloo yksinommaan näistä lähteistä.Jos meinoo ekologisesti hoitoo mehtiään, pittää aika paljon tinkiä elintasostaan. Ja se on taas eri asia kun meillä palakansaajilla, joilla ei ekolokinen elämäntapa juurikaan vaikuta tilipussiin.


      • talousmetsääkin
        savotex kirjoitti:

        Eipä kannata viännellä ja vihjailla miulle kommunismin suuntaan.
        Veroja tässä jokkainen maksellaan eikä persaukisten takia vuan sivistynneen demokratian vuoksi, eli vähempiosasten ja vanhusten ja sotaveteraanien jne.

        Se ero siulla ja miulla on, että mie oon kaikki hankkinu omalla työllä, en perinnöllä.
        Ja omistan minimuallisesti maata, vain 0,524 hektaaria järven rannalla.
        Keski-Euroopan suhteen kokemuksen perusteella oon aina ihaillu saksalaisia, sveitsiläisiä, itävaltalaisia. Rajan yli Ranskaan mentäessä tunnelmä lassahtaa.
        Se on ihailemaitteni maitten suhten kuri ja järjestys ja luonnon kunnioittaminen. Siellä ei turajussit tee mitä mieleen juolahtaa ja jäläkikasvu revittele mitä erinlaisimmilla mootormenijöillä yötä myöten mehtiä pitkin.
        Ei, se on hilijasuus klo zwanzig-noll-noll ja alles ruhe.
        Ja kottaraiset laulaa kaupungeissa, meillä ei ees maaseuvulla.
        Se miun mitätön puol hektaaria;nurmikon sijasta niitty, järeää haapaa,koivua,terva-harmaalepee,jossa silimä leppee,kilpikaarnapetäjää.
        Ei sen puoleen, en minä sitä rahaksi vois muuttaa.

        Kyllä mie ymmärän toisaalta, että ei se heleppoo olla metänomistajana/maatallousyrittäjänä, jos leipä tulloo yksinommaan näistä lähteistä.Jos meinoo ekologisesti hoitoo mehtiään, pittää aika paljon tinkiä elintasostaan. Ja se on taas eri asia kun meillä palakansaajilla, joilla ei ekolokinen elämäntapa juurikaan vaikuta tilipussiin.

        Talousmetsääkin voi hoitaa monella tapaa. Ei se montaa prosenttia tulosta heikennä vaikka huomioi vähän monimuotoisuuttakin. Sitäpaitsi metsä säilyy paljon terveempänä jos seassa on lehtipuutakin, monotonisen petäjäpellon sijaan.

        Lahopuiden säästäminen ei vie kasvutilaa, eikä alikasvuna kasvavaa leppää ole tarvis raivata kokonaan. Ja valtapuuston sekaan voi hyvin jättää lehtipuita.

        Tulos on mukavan näkönen ja riistakin viihtyy.


      • talousmetsääkin kirjoitti:

        Talousmetsääkin voi hoitaa monella tapaa. Ei se montaa prosenttia tulosta heikennä vaikka huomioi vähän monimuotoisuuttakin. Sitäpaitsi metsä säilyy paljon terveempänä jos seassa on lehtipuutakin, monotonisen petäjäpellon sijaan.

        Lahopuiden säästäminen ei vie kasvutilaa, eikä alikasvuna kasvavaa leppää ole tarvis raivata kokonaan. Ja valtapuuston sekaan voi hyvin jättää lehtipuita.

        Tulos on mukavan näkönen ja riistakin viihtyy.

        pitäs sen takia ampuu kokonaan, että jotkut maanomistajat sais sit mehtäänsä kasvattaa. Kait hirvellä sama oikeus elää ja syyä kun immeisellä. Sitä paitsi saa viel korvauksen tuhoista. Kannattas opetella hoitaa mehtä sillee ettei siel hirvet viihy.


      • edellinen
        silimat kirjoitti:

        pitäs sen takia ampuu kokonaan, että jotkut maanomistajat sais sit mehtäänsä kasvattaa. Kait hirvellä sama oikeus elää ja syyä kun immeisellä. Sitä paitsi saa viel korvauksen tuhoista. Kannattas opetella hoitaa mehtä sillee ettei siel hirvet viihy.

        Enpä tuolla sitä suinkaan tarkottanut. Laajat uudistusalueet ovat hirvenkin mieleen ja tuhoja syntyy helpommin. Haavanversot saa kyllä kyytiä pienemmilläkin uudistusaloilla ja jopa säästävät hoitotyötä, eivätkä ole haitaksi asti männyntaimiin kajonneet. Ja sen monimuotoisuudenkin kannalta parempi jos ei kerralla uudisteta kovin suuria aloja.

        Osittain ne ongelmat johtuvat takavuosien liian suuresta hirvitiheydestä talvilaidunalueilla, osittain metsänkäsittelystä eli liian suurista yhtenäisistä taimikkoalueista. Yksittäisen metsänomistajan kannalta siinä on se ongelma, että vaikka itse hoitaisi järkevästi ei voi vaikuttaa siihen mitä naapuripalstoilla tapahtuu.

        Eiköhän nykyinen hirvimäärä mahdu metsiimme, jos kaikki metsänomistajat vain ottaisivat em. asiat huomioon. Tukkipuusto kun ei katoa muutamassa vuodessa mihinkään, mutta uudistus voi tuottaa harmaita hiuksia jos isoja aloja on kerralla alttiina hirvivahingoille.

        Että...uudistushakkuut vajaan 10v periodilla ja pienillä aloilla kerrallaan sekä hirvikanta kohtuullisena.


      • saatana..
        silimat kirjoitti:

        pitäs sen takia ampuu kokonaan, että jotkut maanomistajat sais sit mehtäänsä kasvattaa. Kait hirvellä sama oikeus elää ja syyä kun immeisellä. Sitä paitsi saa viel korvauksen tuhoista. Kannattas opetella hoitaa mehtä sillee ettei siel hirvet viihy.

        tule neuvvomaan,mitenkä tiällä pitäs metät hoetoo ja muutonnii ellee.Työ perkaleen kivinavettakyläläeset luuletta olovannu viisaampia jokaasijassa,ku myö,jotka eletään tiällä pitkiin taepaleihin takana.Jos ehottomasti tuntuu,jotta luulet olovas meetä parempi,tule tänne se kertomaan,eläkä voevottele ruikutuksias nuamattomana.
        Jos haluvat,voen sitä minäkii ruveta paskoo ruapustammaa sinusta ja muista tyhjäntoemittajakaveriloestas.
        Kaekellaesia se mualima vastuksinnaa pittää,niinku sinuva!


      • reppujakkara
        saatana.. kirjoitti:

        tule neuvvomaan,mitenkä tiällä pitäs metät hoetoo ja muutonnii ellee.Työ perkaleen kivinavettakyläläeset luuletta olovannu viisaampia jokaasijassa,ku myö,jotka eletään tiällä pitkiin taepaleihin takana.Jos ehottomasti tuntuu,jotta luulet olovas meetä parempi,tule tänne se kertomaan,eläkä voevottele ruikutuksias nuamattomana.
        Jos haluvat,voen sitä minäkii ruveta paskoo ruapustammaa sinusta ja muista tyhjäntoemittajakaveriloestas.
        Kaekellaesia se mualima vastuksinnaa pittää,niinku sinuva!

        Kyllä se kuule taittaa jo olla sillätavalla että nuo kivikyläläiset sieltä mualta mehtee enämpi omistaa ko ennee siellä kylillä asuvat ja jokkainehan sille metälleen kai suapi tehä mitä haluvvaa. Myöpi ja juopi rahat ja jos jottai jiäpi niin kyllä se perkunta äkkijä Gutsetille myöp !Niin se vuan näkkyy olevan ajan taut.Tännäi päivänä kävin 5 ha aukolla kaverin mualla kahtomassa ol ehtinnä taimet istuttoo niin makkeesti ol kuule jo hirven jäläkee että lie nuo jo katellut vähän syömäpaikkojjaan. Onneks ol älynnä istuttoo kuusta ja välliin mäntyvä ja koivuhan lähtöö ihan kysymätäkkii että silleen. Ja eikun ens lauvantaina hirvijahtiin vuan kaikki vähenöö ainai siltä osin hirvituhot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3422
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      98
      2293
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      323
      2156
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      127
      2075
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1819
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1475
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1284
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1265
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1029
    Aihe