haitta-aste

vakuutuksessa

Tapaturman yhteydessä minulle jäi pysyvä haitta, jonka lääkäri lausunnossaan luokitteli haitta-aste viideksi. Vakuutusyhtiö maksoi korvausta 15%: invaliditeetistä.
En tiedä ollenkaan mitä haitta-asteluokituksessa tarkoittaa tuo luku(paitsi luettelon mukaan aika vaikea), mutta miten vakuutusyhtiö muuttaa ne prosenteiksi ja miten kukaan ihminen voi tarkistaa asian oikeellisuutta, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi valottaa mulle tätä asiaa. Toimiko vakuutusyhtiö oikein haitan korvauksessa.

9

9886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta KELAssa

      Itsellä on haitta-aste 12 ja se tarkoittaa verotuksessa, että saan 60% invalidivähennyksen max.määrästä.

      Eli ainakin tuossa tapauksessa 1 pykälä haitta-asteessa vastaa aina 5% invaliditeettiprosenteissa, kun lasketaan esim. jonkun korvauksen/vähennyksen määrää siitä max.määrästä.

      Niin ja KELAssa esim. tuo invalidivähennys edellyttää vähintään 30% "invaliditeettia", siis haittaluokkaa 6, sitä ennen ei heru mitään.

      Jos vakuutusyhtiöillä on sama käytäntö (siis en tiedä onko), niin silloinhan tuon sun haitta-asteen 5 pitäisi vastata 25% invaliditeettia.

      Neuvoisin kyllä kysymään suoraan kyseisestä vaskuutusyhtiöstä...

      • Vak.yhtiöllä ainakin omassa
        tapauksessani puhutaan
        100%:n työkyvyttömyydestä ja
        haitta-aste tällä hetkellä 3.

        Toiveena saada se vitoseksi vähintään.

        Jos nostavat vain neloseen, niin en
        saa korvausta koska vähintään
        kahdella pitää nousta.

        Koska Sinulla on tuo 12, niin
        saathan korvauksen vuosittain
        verottomana?? -vai otitko
        kertakorvauksen?

        Noin se menee ainakin vak.yhtiön
        käytännön mukaan ja minulle on
        jatkuvasti maksettu työkyvyttömyyden
        takia ei invalideetin vuoksi.


      • puhuin, KELA ei...
        Pärre kirjoitti:

        Vak.yhtiöllä ainakin omassa
        tapauksessani puhutaan
        100%:n työkyvyttömyydestä ja
        haitta-aste tällä hetkellä 3.

        Toiveena saada se vitoseksi vähintään.

        Jos nostavat vain neloseen, niin en
        saa korvausta koska vähintään
        kahdella pitää nousta.

        Koska Sinulla on tuo 12, niin
        saathan korvauksen vuosittain
        verottomana?? -vai otitko
        kertakorvauksen?

        Noin se menee ainakin vak.yhtiön
        käytännön mukaan ja minulle on
        jatkuvasti maksettu työkyvyttömyyden
        takia ei invalideetin vuoksi.

        Juu, siis mulla oli nimimerkissä erheellisesti mailittu KELA, vaikka tarkoitin (tekstissä kerroinkin) tietoni koskevan vain verottajaa.

        Eli kerroin verottajan invaliditeettiprosentin laskennasta, tosin olettaen että tuo haittaluokka muutetaan saman kaavan mukaan prosentiksi, oli kyse sitten verottajasta tai vakuutusyhtiöstä. Eli yksi haittaluokka vastaa aina 5 prosenttia.

        Ja tosiaan itselläni on tuo haittaluokka 12 ja saan siitä vähäisen hyödyn vain verotuksessa eli verottajan mielestä invalidiprosenttini on 60%, jonka mukasan saain ne pienet vähennykset niin kunnallis- kuin valtionkin verotuksessa. Olen kroonisesti sairas, mutta siis täysillä työelämässä mukana oleva henkilö :-)


    • Vakuutustypy

      Kysyit noista haitta-asteista ja prosenteista.
      Haittaluokitukset perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön luokitukseen, jossa haittaluokka 1=5%, hl 2=10%, hl 3=15%.

      Jos puhutaan vapaaehtoisista vakuutuksista, joissa kyse on tapaturmaisesta pysyvästä haitasta, maksetaan korvausta ainoastaan lääketieteellisestä haitasta.
      Eli tällöin ei ammatti, harrastukset ym. vaikuta korvauksen maksuun.
      Mikäli haitta-aste pahenee (meillä 3-vuoden kuluessa), voi uudella lääkärinlausunnolla hakea lisäkorvausta.

      Jos puhutaan pysyvän työkyvyttömyyden varalle otetusta turvasta, on kyseessä tilanne, jolloin olet pysyvästi työkyvytön.
      Tällöin olet saanut työeläkeyhtiöltä eläkepäätöksen jonka mukaan et ole kykeneväinen tekemään mitään työtä.
      Tällöin ainakin meiltä maksetaan veroton kertakorvaus.

      Sinun tapauksessasi vakuutusyhtiö on ollut eri mieltä hoitavan lääkärisi kanssa, koska ovat maksaneet haittaluokkaa 3 vastaavan korvauksen.
      Siihen voit hakea muutosta ja kysyä perusteluita miksi sinulle on maksettu haittaluokan 3 mukaan.
      Kokemuksesta voin kertoa, että hoitavat lääkärit arvioivat haittaluokkaa yleensä korkeammalle kuin vakuutusyhtiöt, koska lääkärit ottavat kantaa yleiseen elämänlaatuun/tilanteeseen.
      Vakuutusyhtiöissä katsotaan siis vain lääketieteellistä haittaa.

      Toivottavasti selvensi =)

      • rupupupu

        Ei taida olla niin yksiselitteistä. Itselläni on 100% työkyvyttömyys ja haittaluokka 7.
        Lakimieheni kyllä aikanaan selitti, etteivät nuo kaksi ole mitenkään toisiinsa kytköksissä.


      • vakuutustypy
        rupupupu kirjoitti:

        Ei taida olla niin yksiselitteistä. Itselläni on 100% työkyvyttömyys ja haittaluokka 7.
        Lakimieheni kyllä aikanaan selitti, etteivät nuo kaksi ole mitenkään toisiinsa kytköksissä.

        Monella meneekin puurot ja vellit sekaisin.
        Voit toki olla 100% työkyvytön omaan työhösi, mutta kärjistettynä haittaluokka 7 on esim. peukalo, etusormi ja yksi muu sormi sormi puuttuu. Tämähän ei käytännössä estä tekemästä kaikkea työtä, esim opetusta jos olet opettaja!
        Tapaturmainen haitta-aste ja pysyvä työkyvyttömyys ovat kaksi eri asiaa, en ainakaan koskaan itse ole näitä sekoittanutkaan.
        Pahoittelen jos aikaisemmasta sai sen kuvan.


      • Vakuutustypy

      • vastauksesta.

        Tämä oli selventävä tieto, eikä minulla ole sinänsä aihetta valittaa. Hyvä, kun sain korvausta 3700 euroa. Sekin oli minulle hyvä apu. Minua vain kiinnosti se, että miten tuo pisteytys mahtaa mennä. Tämän laskuopin mukaan, kun korvaus tuli 15%, haitta-asteesta ja lääkäri luokitteli sen aste 5:si, elikkä 25%, niin olisihan siitä jotain jäänyt puuttumaan. Minä köpöttelen jaloillani ihan tyytyväisenä näinkin. Jos alkaisin perätä kalliiden ordopedien erikoslausuntoja, jäisin varmasti miinukselle. Sauvakävelen iltaisin, silloin ontumesi ei niin paljon näy.


    • vakuutettu

      No jos haittaluokka esm. on 4. ja vakuutusyhtiön kaala on 5-100% , niin laskenta haittarahan suuruuteen menee näin haittaluokka 4x 5= 20.haittaaste eli näin saatiin korvattava osa vakuutus summasta esm. esim. korvattava summa max on 90000e niin haittaraha kertakorvauksena tästä on seuraavanlainen 20x90000e/100=18000e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe