aksun

hoito.ohje

eli olen homaamassa aksuja joskus tulevaisuudessa.
(ehkä puolen vuoden päästä)

mutta nyt minulla on kysymyksiä aksuista

1. riittäkö kahdella aksulle terra jonka mitant ovat leveys:28 korkeu:30 pituus: 50

2. mitä kotilot syövät salatin lisäksi?
onko niille olemassa jotain ruokaa jota olisi purkissa kuten esim kanien siemen seos tai kalan ruoka?

3. tarvitseeko kotilo ulkoilua terran ulkopuolella?

4. voiko samasta poikueesta ottaa kaksi kotiloa?

5. miten postilähetys kotilot toimiii( siis postitus)

6. käykö pohjaksi suht hieno hiekka vai tarviseeko turpeen?

7. käykö vesilauteseksi kkukkien altakastelulautanen?

8.voiko ulko istuttaa esim voikukkan? terraan.

9.onko väliä mihin vuodenaikaan aksun ostaa

10. mistä saan lisää tietoa kotiloista?

kiitos jos vastaatte

11

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vivi joka ei jaksa kirjautua

      1. Himpun liian pieni osta isompi, vaikka 10 litraa kookkaampi

      2. Kotiloille ei erikseen myydä omia ruokia. Ktiloiden perusravintoon kuuluvat vihannekset,hedelmät,marjat yms. Vedessä turvotettuja kaurahiutaleita, koiranruokaa,kanin pellettejä yms. voi myös antaa,kuten kalanruokaakin. On myös ruokia joita EI saa antaa :
      Raparperi
      Sitruuna
      Riisi
      Pasta
      Avokado
      ja kaikki mausteinen

      3. Kotilo ei tarvitse ulkoilua, mutta kesäisin jos on tarpeeksi lämmintä voi kotilon päästää koko ajan valvottuna vaikkapa nurmikolle. Kotiloita voi myös "kylvettää" laittamalla hanasta valumaan lämpöstä vettä ja kotilo kädellä iihen alle.

      4.Voi ottaa, mutta mahdolliset munat on tuhotava ettei tule vahinkovauvoja jotka ovat vielä sisäsiittoisia. Minulla on 5 akaattia jotka ovat sisaruksia

      5. Aikuiset kotilot laitetaan tilavaan rasiaan joka laitetaan pahvilaatikkoon ja postiin/matkahuoltoon. Poikaset menevät helpoiten kindereissä/ korurasioissa joissa on ruokaa ja pehmikettä( esim. kosteaavessapaperia ). Rasia kirjekuoreen ja postiin

      6.Turvetta tarvitsee, hiekka on huono sillä se kuluttaa kuorta,menee helposti kotilon sisäelimiin ja on hankala puhdistaa. Turve on halpaa isoista kukkakaupoista yms. ostttuna (K-rauta, Plantagen yms.)

      7.Käy hyvin

      8.Voi istuttaa kunhan katsoo ettei terraan tule mitään ei toivottuja öttimönkiäisiä

      9.Ei ole

      10. www.phpbbserver.com/aksulit hyvä kotilofoorumi, siellä käy kasvattajia ja ihan lemmikinomistajia. Tuolta löytyy myöskin ihmisten kotiloaiheisia kotisivuja

    • vastaaja :)

      Ookei..

      1. En nyt heti osaa laskea, mutta kuinka monta litraa tuo mainitsemasi terraario on? 1 kotilolle riittää 10-20 litrainen ja 2 20-40 litrainen terraario, arvaario tai jokin boxi.

      2. Kotiloille voi tarjota lähes kaikkia vihanneksia ja hedelmiä mutta pitää muistaa ettei anna raparperiä, sitruunaa tai sipulia!
      Ei myöskään mitään liian sokesista, suolaista tai mausteista ruokaa. Joskus voi tarjota myös lihaa tai kalaa.

      3. Kotiloita ei tarvitse 'ulkoiluttaa' mutta toki se tuo vaihtelua turpeessa möyhimiseen.

      4.Samasta poikueesta ei KANNATA ottaa kotiloita koska jos ne saavat poikasia, niin ne saattavat epäonnistua. Jos kuitenkaat et aio säästää poikasia voit hyvin ottaa samasta poikueesta poikasia.

      5. Kotiloiden postituksesta minulla ei ole tietoa joten auttakoon joku kokeneempi =)

      6. Itse suosittelisin turvetta tai multaa koska hiekka saattaa hangata, ja kuori kuluu helpommin.

      7. Kaipa kukkien altakastelulautanen käy..
      Itselläni on jäätelörasia =)

      8. Pihalta tulleessa voikukassa saattaa olla ötököitö tai barteereja.. En tiedä... ?

      9. Sillä ei ole väliä mihin aikaan kotilosi hankit mutta postituksessa on oltava varovainen ettei kotilolle/kotiloille tule liian kylmä.

      10. Oletkos käynyt kultakotilossa? Osoitetta en nyt muista mutta sinne pääsee aika usein tämän paikan kautta.

      • kotilo-kaktusfani.

        Mikäli tuo terraario on jo sinulla ei ole mitään järkeä ostaa 10l isompaa terraa. Tuo riittää mainiosti. Mutta mikäli et ole vielä ostanut tuota terraariota niin osta kerralla vähän isompi. Mutta kyllä tuossakin on aivan tarpeeksi tilaa.


      • vivi
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Mikäli tuo terraario on jo sinulla ei ole mitään järkeä ostaa 10l isompaa terraa. Tuo riittää mainiosti. Mutta mikäli et ole vielä ostanut tuota terraariota niin osta kerralla vähän isompi. Mutta kyllä tuossakin on aivan tarpeeksi tilaa.

        sanoit että käytät samoja mittoja kuin englannissa, ja kun mittaa petsnailsin laskurilla ei tuohon mahdu ;) ristiriitainen heppu


    • siirappisiruetana

      1. riittäkö kahdella aksulle terra jonka mitant ovat leveys:28 korkeu:30 pituus: 50?

      - kyllä se ehkä just ja just menis, mutta suosittelen suurempaa.

      2. mitä kotilot syövät salatin lisäksi?
      onko niille olemassa jotain ruokaa jota olisi purkissa kuten esim kanien siemen seos tai kalan ruoka?

      -joo kaikki kasvikset, vihannekset, hedelmät on hyvää ruokaa kotilolle. myös lihaa, kanaa, kalaa, vija- ja maitotuotteita voi antaa jonkin verran.
      ja mitä ei saa antaa niin tulikin jo tossa. (tuli pasta? sitä eikä riisiä saa missään nimessä antaa).

      3. tarvitseeko kotilo ulkoilua terran ulkopuolella?

      - ei tarvitse, mutta kyllä niitä sieltä terrasta voi ottaa käteen tai johonkin alustalle matelemaan. Niin ja jos vie hyvällä säällä ulos, niin vie varjoon! ja pidä huolta että kotiloilla on kosteaa!

      4. voiko samasta poikueesta ottaa kaksi kotiloa?

      - voi ottaa, mutta jos ne munii, munia ei saa säästää. vaikka ottaisit eri poikueista ei kannata säästää, ainakaan kaikkia munia, ellet ole varma mitä niille kaikille teet.

      5. miten postilähetys kotilot toimiii( siis postitus)

      - tuo tulikin jo hyvin selitettynä aikaisemmin.

      6. käykö pohjaksi suht hieno hiekka vai tarviseeko turpeen?

      -.. samoin tuo.

      7. käykö vesilauteseksi kkukkien altakastelulautanen?

      - käy. itsellänikin on. ota kuitenkin huomioon kotiloiden koko ja veden määrä. itse en laittaisi 1cm enempää vettä aikuisen kotilon altaaseen.

      8.voiko ulko istuttaa esim voikukkan? terraan.

      - kyllä kai. Mutta tulee varmasti päivässä syödyksi tai tallotuksi, tai sekä että. Voit ostaa kaupasta oikeita, ehdottomasti myrkyttömiä ja hyönteistorjumattomia viherkasveja mitä voi terraan istuttaa. tai laittaa purkkineen päivineen.

      9.onko väliä mihin vuodenaikaan aksun ostaa
      - ei ole väljä. kunhan huolehtii siitä ettei aksut palellu matkan aikana.

      10. mistä saan lisää tietoa kotiloista?
      - juu, eli se kultakotilo on hyvä paikka :)

      • kotilo-kaktusfani.

        Voi olla että olen joskus viime talvena niin sanonut. Mutta ainakin kotilot tuntuvat minulla viihtyvän ja sehän on tärkeää eikä se että käyttääkö mittalaskurin suosittelemia lukemia.


      • vivi
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Voi olla että olen joskus viime talvena niin sanonut. Mutta ainakin kotilot tuntuvat minulla viihtyvän ja sehän on tärkeää eikä se että käyttääkö mittalaskurin suosittelemia lukemia.

        Viime talvena... ei millään pahalla mut sä olet aika usein hokenut että "yhdelle akaatille riittää 10 litraa koska englannissakin on niin" no myydäänhän ranskassakin koiria eläinkaupoissa, ja amerikassa annetaan kuolemantuomioita, tehdäänkö niin suomessakin? ei tietääkseni. jos kesä on talvea niin sitten uskon:b


        Ja sä voisit opetella vastaamaan oikeiden viestien perään :D


    • kotilo-kaktusfani.

      Jaa. (ei tällä viestillä oikeastaan mitään varsinaista eihetta ole)

      • vivi

        onhan tässä aiheena akaatin hoito. ja taas meni hutiin, sä et ihan hallitse tätä hommaa


      • kotilo-kaktusfani.
        vivi kirjoitti:

        onhan tässä aiheena akaatin hoito. ja taas meni hutiin, sä et ihan hallitse tätä hommaa

        Tuohon alkuperäiseen aiheeseen on jo ketjin aloittaja saanut vastaukset. Joten tässä ketjussa on turha jauhaa enää mitään. Ei sillä että minua edes kiinnostaisi väitellä kotiloista ainakaan suomi24 foorumilla.


      • kotilo-kaktusfani.
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Tuohon alkuperäiseen aiheeseen on jo ketjin aloittaja saanut vastaukset. Joten tässä ketjussa on turha jauhaa enää mitään. Ei sillä että minua edes kiinnostaisi väitellä kotiloista ainakaan suomi24 foorumilla.

        Ja suomi24 on vähän vaikeaa vastata oikeiden viestien perään jos joku ehtii vastata ihan eri aiheeseen ennen kuin itse ehtii vastata, koska viestit menevät saapumisjärjestykseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe