millainen omistaja?

belgille

millaiselle ihmiselle belgianpaimenkoira sopii/millaisen omistajan se tarvitsee? mitä olette mieltä??

9

1155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusjärkevä

      Hyvä on jos belgin omistaja on liikunnallinen ja sosiaalinen henkilö. Perusjärkeväkin tarvitsee olla. Belgi ei ole umpimielisen ja hitaan nössön koira. Tempperamenttia, nopeutta ja kovaakin ääntä saa löytyä myös omistajasta. Agility ja suojelu ovat parasta mitä belgi tietää. Suojeluvastaisen ei pidä Belgiä ottaa. Niille on "samojedit" olemassa.

    • Belgi

      Belgi tarvitsee kokeneen omistaja suuren kokonsa ja energiansa vuoksi. se ei tietenkään sovi vain seurakoiraksi vaan tarvitsee liikuntaa päivittäin ja paljon virkkeitä. Jos koira kyllästyy se voi alkaa tuhota huonekaluja.

    • .... edelliseen...

      .... viestiin lisäisin vielä että ei kannata ottaa ensimmäiseksi koiraksi. Jos ei ole minkäänlaista kokemusta koirien kasvattamisesta ja kouluttamisesta. Muuten suosittelen on kiltti ja todella touhukas, pitää lapsista. Lue ADHD-koira...... ;))
      Eli vaatii omistajaltaan todella paljon mutta antaa vastavuoroisesti omistajalleen mielihyvää paljon.

      • pitää olla

        Toi sun ADHD on täyttä paskaa. Sä idealisoit nyt kusipäisyyttä. ADHD:t ovat sukurutsan tuloksia, geneettisesti huonoja, lisääntymiskelvottomia. Belggari ei saa olla kusipää. Energisyys ja kusipäisyys ovat kaksi eri asiaa.


      • faktaa sulle!
        pitää olla kirjoitti:

        Toi sun ADHD on täyttä paskaa. Sä idealisoit nyt kusipäisyyttä. ADHD:t ovat sukurutsan tuloksia, geneettisesti huonoja, lisääntymiskelvottomia. Belggari ei saa olla kusipää. Energisyys ja kusipäisyys ovat kaksi eri asiaa.

        AD/HD tarkoittaa, että henkilöllä on tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta.

        Multa sattuu löytymään ADHD tervu ja ei se mikään kusipää tod. ole! Todella ylivilkas kyllä!!
        Ja sukusiitos prosentti vanhemmilla on 0,00%, molemmilla vanhemmilla tuloksia sekä pk puolelta että näyttelyistä sekä terveitä koiria.
        Joten toi sun teorias meni aika lepikkoon!
        Et selkeestikkään tiedä mistä puhut.


    • Blame

      Vastaan tähän kysymykseen jonkinasteisella kokemuksella. Ensinkin, kärsivällisyyttä pitää olla. Koira kuin koira koettelee omistajansa hermoja puolen vuoden iässä (ja vielä sne jälkeenkin). Toiseksi, iso koira vaatii pitkiä lenkkejä jotta sen viriketaso pysyy alhaisena. Eihän se ole mitään koiranelämää jos on suurimmaksi osaksi sisällä ja ulkona käydään vain nopeasti talonnurkalla. Ja sitten tietty kun se on iso koira niin perustottelevaisuuskoulutus on melkeinpä pakollista, jos haluaa kunnon koiran. Itsellä kokemus tervunartusta joka vietiin liian myöhään koulutukseen ja oli siis jo oppinut remmiräyhän salat. Eli ehkei ihan heikoimmalle ihmiselle suositusta.

      Mutta...Tässä nyt joitain..Korjailla saa, mutta noilla eväillä ainakin me ollaan pärjätty uuden groenartun kanssa. :)

      • ichigo-79

        minkä ikäisenä veit oman belgisi koulutukseen?

        Minulla tosin sekarotuinen (emo belgi tervue) ja isä sakemanni/laika)

        mutta on aivan belgin näköinen (10vk. uros)
        ja värinen eli täydestä menisi ja luonne aivan belgin eli tykkää järsiä kaikkea ja roikkuu jalassa näykkien paikoin kipeästikin..

        torun äänekkäästi ja kuonostakin otan välillä kiinni mutta on niin uppi niskainen.
        Keväällä olisi sitten taas pentu tottista johon aion mennä, onko se silloin jo myöhäistä remmi käyttäytymistä ajatellen?
        Nyt ainakin menee valjaissa hyviun mutta vain jos mennään sinne minne pentu haluaa, ja ihan pihassa vain mennään kun on niin säikky.
        kovat äänet ja ihmiset pelottaa..


    • toinen pölkkäri

      Monenlaisia belgejä on, mutta yhteistä niille on nokkeluus, energisyys, palvelualttius, itsepäisyys ja samanaikainen vastustamaton halinallemaisuus. Eli ohjaajalta vaadittaneen yhtäläistä fiksuutta, huumorintajua, liikunnallisuutta, kärsivällisyyttä ja rakkautta - ei sen enempää hohhhoijaaa

    • varustettu

      liikunnallinen ja koiran koulutuksesta kiinnostunut ihminen. Sellanen omistaja olisi kyllä suotavaa olla kaikilla koirilla...
      Mä sain ensimmäisen belgini 18 vuotiaana ja se tuli mun toiseksi koiraksi. Koen, että oli hyvä että omasin jo jotain koiratietämystä mutta voisi joillekin varmasti sopia myös ensimmäiseksi koiraksi. Belgin kanssa kannattaa harrastaa jotain, koska ne on älykkäitä ja tykkäävät tekemisestä ja tykkäävät omistajansa miellyttämisestä. Mulla tällä hetkellä kaksi belgiä, ovat aika erilaisia luonteiltaa, toinen rauhallisempi ja harkitsevaisempi, toinen kuin sähikäinen, toimii ennen kuin ajattelee. Toinen on myös kovapäisempi ja toinen pehmeä. Itse olen aika rauhallinen ja olen tullut hyvin noitten kanssa toimeen. toimeliaat koirat sopii mulle, en jaksais sellaista joka aina pitäs "polkea käyntiin" =). Joku tuossa aiemmin sanoi, että pitäisi olla suojelusta kiinnostunut omistaja. En ole samaa mieltä koska ei kaikista belgeistä edes ole kyseiseen vaativaan lajiin. Erilaisia lajeja löytyy niin monia että eiköhän niistä joka koiralle sopiva löydy. Mielestäni laji pitää valita koiran mukaan. En ymmärrä sitä että jos omistaja on innokas jonkun lajin harrastaja, hän laittaa koiran kiertoon, jos siitä ei juuri siihen omaan lajiin olekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1619
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1341
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1089
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      2
      953
    8. 5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    Aihe