Miten tällaisessa tapauksessa...
Olen naimisissa (meillä ei ole avioehtoa), mieheni kanssa meillä on kolme yhteistä poikaa, sekä miehelläni on edellisestä liitostaan tytär.
1.mieheni ei haluaisi tyttärensä perivän häntä,koska tämä tulee perimään todella paljon äidiltään ja tämän suvulta.Saako mieheni tehtyä tyttärensä täysin perinnöttömäksi jonkin testamentin avulla? voiko testamenttiin laittaa toiveen ettei tytär ottaisi vastaan lakiosaansa (jos voi, mitä tälle osuudelle sitten tapahtuu,mikäli tytär ei ota tätä vastaan?)?
2.Entä jos tytär on alaikäinen mieheni kuoltua ja haluaa osansa, eikö tällöin mieheni ex vastaa/hoida tyttären perintöä? voiko esim. lesken valtuuttaa valvomaan/hoitamaan miehen tyttären osuutta? entä voiko testamentilla määrätä, että tytär saa perinnön vasta täytettyään esim. 22-vuotta?
3.Miten voimme varmistaa, että leskenä voin jäädä asumaan yhteiseen kotiimme ja voin pitää autot yms. tavarat halussani ja käyttää niitä niin kauan kuin itse kuolen?
4.Meillä on esim.henkivakuutus jossa perijöiksi olemme laittaneet aviopuolison (eli toisemme), eikö tämä toteudu myös näin, eli eihän sitä voida määrätä jaettavaksi myös rintaperillisten (lasten) kesken?
Kiitos oikein paljon, jos joku osaa vastata näihin oikein!
Perintö kysymyksiä
24
2099
Vastaukset
- vähän vastauksia
Jos teillä ei kuollessanne ole avioehtoa eikä testamenttia, miehesi omaisuuden perii hänen 4 lastaan ja sinun omaisuutesi sinun 3 lastasi.
1.) Se mitä tytär perii äidiltään ei ole millään lailla kytköksissä siihen, mitä hän perii isältään. Miehesi voi toki yrittää tehdä tyttärensä testamentilla perinnöttömäksi. Se ei tule onnistumaan, koska rikas äiti ja äidinpuoleinen suku ei ole sellainen peruste, jolla perinnöttömäksi tekeminen onnistuu. Yrittää toki voi, mutta halutessan tytär voi vaatia lakiosaansa (joka on puolet perintöosasta) ja sen myös saa.
Testamenttiin voi aina laittaa toiveita, eri asia, toteutuvatko ne. Lakiosaan on aina oikeus. Jos tytär saa vain lakiosansa, miehesi loppu perinnöksi tuleva omaisuus ajetaan tasan muiden perillisten (pojat) kesken. Jos hän ei vaadi lakiosaansa, miehesi perintö jaetaan poikein kesken. Huomaathan osituksen.
2.) Jos miehesi kuolee, kun tytär on alaikäinen, häntä edustaa hänen holhoojansa, joka lienee hänen äitinsä. Leskeä (=sinua) ei voi valtuuttaa, koska et ole tytön holhooja. Voi olla, ettet muutenkaan sopisi tytön edunvalvojaksi, koska tunnut olevan omiin lapsiisi päin kallellaan ja siinä olisi eturistiriita ja tytön etu voisi kärsiä.
Tytär perii isänsä (vähintäänkin lakiosan) heti kun miehesi potkaisee tyhjää. Kyllä hän saa sen heti. Missäs se perintö olisi siihen asti, kun tytär täyttää 22? Kuka sitä hoitaisi? Kuka saisi tuoton?
3.) Leski saa ilman mitään varmistuksiakin lain mukaan pitää hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina olleen asunnon, mikäli leskellä ei ole omassa omistuksessaan sopivaa asuntoa tai pesään ei kuulu muuta lesken asunnoksi sopivaa asuntoa. Leski voi asua siinä tai vuokrata sen, joka tapauksessa leski maksaa yksin asumiskulunsa. Jos hän vuokraa sen, hän saa pitää tuoton, mutta maksaa kulut.
Leski saa myös lain mukaan pitää hallinnassaan jakamattomana puolisoiden yhteisesä kodissa olleen tavanomaisen koti-irtaimiston.
Autot eivät ole koti-irtaimistoa, kuten ei esim. vapaa-ajan asuntokaan.
Paras tapa varmistaa, että saat pitää autot tms. tavarat hallussasi on omistaa ne yksin.
4.) Henkivakuutuksen vakuutuskirjassa on mainittu edunsaajat, vakuutussumma maksetaan sen mukaan.- Tarkkaavainen2
Paras tapa varmistaa, että saat pitää autot tms. tavarat hallussasi on omistaa ne yksin.
Voi myös tehdä hallintaoikeustestamentin jonka nojalla saa käyttöoikuden myös muuhun varallisuuteen, tosin esim. autoa ei voi myydä ja hankkia tilalle uudempaa ilman omistajien lupaa. - nix nax
Tarkkaavainen2 kirjoitti:
Voi myös tehdä hallintaoikeustestamentin jonka nojalla saa käyttöoikuden myös muuhun varallisuuteen, tosin esim. autoa ei voi myydä ja hankkia tilalle uudempaa ilman omistajien lupaa.>>Paras tapa varmistaa, että saat pitää autot tms. tavarat hallussasi on omistaa ne yksin.>Voi myös tehdä hallintaoikeustestamentin jonka nojalla saa käyttöoikuden myös muuhun varallisuuteen
- nix nax
>>Jos miehesi kuolee, kun tytär on alaikäinen, häntä edustaa hänen holhoojansa, joka lienee hänen äitinsä. Leskeä (=sinua) ei voi valtuuttaa, koska et ole tytön holhooja. Voi olla, ettet muutenkaan sopisi tytön edunvalvojaksi, koska tunnut olevan omiin lapsiisi päin kallellaan ja siinä olisi eturistiriita ja tytön etu voisi kärsiä.>Tytär perii isänsä (vähintäänkin lakiosan) heti kun miehesi potkaisee tyhjää. Kyllä hän saa sen heti. Missäs se perintö olisi siihen asti, kun tytär täyttää 22? Kuka sitä hoitaisi? Kuka saisi tuoton?
- tietoa tarvittais
osaisko joku selittää, nämä rintaperillisten osuudet. olen ymmärtänyt,että ne voivat olla erisuuruiset, eli minkä kokoinen on minimissään rintaperillisen lakiosa? Eli miehelläni kolme poikaa ja tytär, mikä on pienin mahdollinen osuus tyttärelle? ilman testamenttia sehän olisi jokaiselle lapselle kuolinpesän puolikkaasta 1/4 osa,eikö?
Entä jos mieheni testamenttaa esim. veljelleen osuuden, niin mistä se vähennetään? rintaperillisten osuudesta vai lesken vai mistä?
kiitti taas vastanneille- putte
Ei, vaan lapset perivät koko kuolinpesän. Ilman testamenttia perilliset perivät perittävän kokonaan. Puoliso ei peri mitään. Jotta tiedettäisiin, mitä perittävän jäämistöön kuuluu, tehdään ensin ositus perittävän ja lesken välillä. Perittävän ja lesken varat lasketaan yhteen ja varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle. Lesken ei tosin tarvitse maksaa tasinkoa ellei halua.
Jos miehesi tahtoo testamentilla muuttaa lakimääräistä perimysjärjestystä, se tietenkin pienentää lakimääräisten perillisten eli lasten osuutta. Puolisolla ei ole mitään perintöosuutta.
Rintaperillisen lakiosa on puolet perintöosasta. - nix nax
putte kirjoitti:
Ei, vaan lapset perivät koko kuolinpesän. Ilman testamenttia perilliset perivät perittävän kokonaan. Puoliso ei peri mitään. Jotta tiedettäisiin, mitä perittävän jäämistöön kuuluu, tehdään ensin ositus perittävän ja lesken välillä. Perittävän ja lesken varat lasketaan yhteen ja varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle. Lesken ei tosin tarvitse maksaa tasinkoa ellei halua.
Jos miehesi tahtoo testamentilla muuttaa lakimääräistä perimysjärjestystä, se tietenkin pienentää lakimääräisten perillisten eli lasten osuutta. Puolisolla ei ole mitään perintöosuutta.
Rintaperillisen lakiosa on puolet perintöosasta.>>tehdään ensin ositus perittävän ja lesken välillä. Perittävän ja lesken varat lasketaan yhteen ja varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle
- tietoa tarvittais
putte kirjoitti:
Rintaperillisen lakiosa on puolet perintöosasta."Ei, vaan lapset perivät koko kuolinpesän. Ilman testamenttia perilliset perivät perittävän kokonaan."
Eli voiko mieheni testamentin avulla "määrätä" minut myös perimään kuolinpesää (ja minä hänet)? Esim. siten, että kaikki lapset perivät vain lakiosansa ja minä loput? Jos tämä mahdollista, niin mitä huonoa siinä on? tarkoitan,että lapsemme tulee kumminkin perimään myös minut kokonaan jossain vaiheessa? Ja näinhän leskelle jää enemmän yhteistä omaisuutta käyttöönsä/omaksi edelleen.
miksei kaikki toimisi näin, kun usein lukee valituksia, että lapset halusivat osansa ja minä jouduin myymään "jotain arvokasta" tai muuttamaan, että sain maksettua heille tai jotain vastaavaa...Siis mitä onko tällaisessa jotain huonoja puolia? - putte
tietoa tarvittais kirjoitti:
"Ei, vaan lapset perivät koko kuolinpesän. Ilman testamenttia perilliset perivät perittävän kokonaan."
Eli voiko mieheni testamentin avulla "määrätä" minut myös perimään kuolinpesää (ja minä hänet)? Esim. siten, että kaikki lapset perivät vain lakiosansa ja minä loput? Jos tämä mahdollista, niin mitä huonoa siinä on? tarkoitan,että lapsemme tulee kumminkin perimään myös minut kokonaan jossain vaiheessa? Ja näinhän leskelle jää enemmän yhteistä omaisuutta käyttöönsä/omaksi edelleen.
miksei kaikki toimisi näin, kun usein lukee valituksia, että lapset halusivat osansa ja minä jouduin myymään "jotain arvokasta" tai muuttamaan, että sain maksettua heille tai jotain vastaavaa...Siis mitä onko tällaisessa jotain huonoja puolia?Voi.
Huonoa on se, että miehelläsi on perillinen, joka ei ole sinun perillisesi. Hän ei siis tule perimään sinua.
Miten niin omaksi edelleen? Eihän lesken omaisuudelle mitään tapahdu. Hän saa tietenkin pitää oman omaisuutensa kuten ennenkin. Vainajan jäämistö tässä vain on kyseessä.
Yleisesti hyväksytty ajatus on se, että se, mikä vanhemmilta jää, menee lapsille. Asia on perintökaaressa määrätty, enkä ole kenenkään kuullut pitävän sitä mitenkään huonona asiana. Paitsi sinun. - niksuputte
putte kirjoitti:
Voi.
Huonoa on se, että miehelläsi on perillinen, joka ei ole sinun perillisesi. Hän ei siis tule perimään sinua.
Miten niin omaksi edelleen? Eihän lesken omaisuudelle mitään tapahdu. Hän saa tietenkin pitää oman omaisuutensa kuten ennenkin. Vainajan jäämistö tässä vain on kyseessä.
Yleisesti hyväksytty ajatus on se, että se, mikä vanhemmilta jää, menee lapsille. Asia on perintökaaressa määrätty, enkä ole kenenkään kuullut pitävän sitä mitenkään huonona asiana. Paitsi sinun.Meilläkin tuntuu kaikki menevän perillisElle (yhdelle, vaikka perillisiä on useita). Jotkut vaan on niin häikäilemättömiä. Eikä tuo perillinen edes ole vainajan biologinen lapsi, vaikka hänet sellaiseksi luettiinkin, äitinsä häpeän salaten. Itsekeskeisyys näkyy periytyvän.
- raha raha raha
putte kirjoitti:
Voi.
Yleisesti hyväksytty ajatus on se, että se, mikä vanhemmilta jää, menee lapsille. Asia on perintökaaressa määrätty, enkä ole kenenkään kuullut pitävän sitä mitenkään huonona asiana. Paitsi sinun.Tässä joitain kommentteja..
Otan ensin kantaa tuohon, että (leski perii).
Yleisesti ottaen olen siinä käsityksessä, että huonoa on se, että tuossa maksellaan kaksi kertaa perintöveroa.
Ensin sinä maksat perintöveroa perimästäsi (!et tasinkona saamasta) osasta. Näin omaisuus pienenee. Tämän jälkeen kun sinusta aika jättää, niin lapsesi maksavat jälleen perintöveroa. Kun taas jos perintö/omistusoikeus menee suoraa lapsille ja sinulle jää hallintaoikeus (esim. omaan kotiin), niin lastesi maksamaa perintöveroa vielä alentaa hallintaoikeutesi (verosivuilla on tähän taulukko).
Tässä siis vain yksi syy.
>
Tällä tarkoittaa alkuperäinen kirjoittaja varmaan sitä, että ensin yhteinen omaisuus on 100 (50 50) ja jos testamentti lakiosat huomioiden onkin lesken eduksi hänen omaisuus on 75 (perilliset 25). Ja nyt puhutaan varmaankin täydestä omistusoikeudesta. Onko näin ap? - tietoa tarvittais
raha raha raha kirjoitti:
Tässä joitain kommentteja..
Otan ensin kantaa tuohon, että (leski perii).
Yleisesti ottaen olen siinä käsityksessä, että huonoa on se, että tuossa maksellaan kaksi kertaa perintöveroa.
Ensin sinä maksat perintöveroa perimästäsi (!et tasinkona saamasta) osasta. Näin omaisuus pienenee. Tämän jälkeen kun sinusta aika jättää, niin lapsesi maksavat jälleen perintöveroa. Kun taas jos perintö/omistusoikeus menee suoraa lapsille ja sinulle jää hallintaoikeus (esim. omaan kotiin), niin lastesi maksamaa perintöveroa vielä alentaa hallintaoikeutesi (verosivuilla on tähän taulukko).
Tässä siis vain yksi syy.
>
Tällä tarkoittaa alkuperäinen kirjoittaja varmaan sitä, että ensin yhteinen omaisuus on 100 (50 50) ja jos testamentti lakiosat huomioiden onkin lesken eduksi hänen omaisuus on 75 (perilliset 25). Ja nyt puhutaan varmaankin täydestä omistusoikeudesta. Onko näin ap?juuri tällaisia asioita tarkoitin...kiitos tiedosta!
- Anonyymi
Kuka tietää nykylakia? Nyt on kaksi naimatonta lasta. Ja ikä on 70-80v Ei ole mitään testamentteja tehty. Onko nykylaki niin, ettei sisarukset peri toisiaa niin kuin ennen.Terv. Neuvosta kiitollinen???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tietää nykylakia? Nyt on kaksi naimatonta lasta. Ja ikä on 70-80v Ei ole mitään testamentteja tehty. Onko nykylaki niin, ettei sisarukset peri toisiaa niin kuin ennen.Terv. Neuvosta kiitollinen???
Minä tiedän.
Ensin lapset ja lapsenlapset jne. (rintaperilliset) perii vainajan.
Ellei ole rintaperillisiä, mutta on puoliso, puoliso perii (tämän jäleen toissijaiset perilliset).
Ellei ole edellisiä, vanhemmat perii.
Ellei ole vanhempia, sisarukset perii.
Ellei ole sisaruksia, isovanhemmat ja sedät ja tädit perii.
Mutta serkut eivät enää kaukaisina sukulaisina peri.
Ellei ole testamenttia, ja sisarukset ovat lähimmät perimysasemassa olevat, sisarukset kyllä perivät. Ihan kuten ennen.
Testamentin voi tehdä aina halutessaan.
- peto ihmisen pesässä
Onpa julma isä joka on hyljännyt tyttärensä uuden naikkosen vuoksi aikoo vielä jättää hyljätyn tyttärensä perinöttömäksi.
"Jo vääryys vallan saa" - ... kieltää minut perinnössä
Mieti hieman tunnepuolta lapselle: mitä hänelle tulee merkitsemään kun isä jättää viimeisen viestin: välitän muista lapsistani enemmän kuin sinusta. Siksi et saa kuin lakiosasi...
- tietoa tarvittais
En tässä ala syitä tähän sen enempää tarkentamaan, mutta tätä on kyllä mietitty, etkä tiedä taustoja, joilla tähän tulokseen on tultu.Tämä asia ei todellakaan ole niin musta valkoinen...
Joten pidä huoli vain omasta elämästäsi tai vaihda keskustelupalsta jollekkin psykologiselle tai vastaavalle. Voit sitten kaltaistesi "asioiden taustoista mitään tietämättömien" kanssa jatkaa keskustelua ko. aiheesta ja arvostella muita.Onnea palstan etsimiseen.
- vastaus........
Jos niitä lapsia on tullu tehtyä monen kanssa, niin kaikilla lapsilla on ne sitten edellisiä tai uusia tai on sitä rahaa tulossa vaikka mistä on, vanhempaansa perintöoikeus eli lakiosa.
- ööna
Veljeni jättää perinnön meille sisaruksille,mutta minulla ulosotossa paljon.Asianajaja sanoi että jo veljeni kuloee ennen mua ja testamenttia ei ole tyttärni perii minut ulosoton sekaantumatta.jos luovun perinnöstä.Mutta jos testamentti on tehty?Ja jos minä kuolen enen veljeäni, menekö osuuteni ulosotoon vai muille sisaruksille vai vieläkin tyttärelleni ulosoton puuttumattta? Auttakaa .Kyseessä on aikuinen tytär.
- erå0pibavä
Kuollessasi tilanne nolloutuu ja ulosotto päättyy. Jos veljesi kuolee ensin niiin testamentin määräysten mukaan. Veljesi siis kannattaa tehdä testamentti joka sivuuttaa sinut ja määrää osuutesi suoraan tyttärellesi. Näin et joudu edes kieltäytymään perinnösta
- ööna
erå0pibavä kirjoitti:
Kuollessasi tilanne nolloutuu ja ulosotto päättyy. Jos veljesi kuolee ensin niiin testamentin määräysten mukaan. Veljesi siis kannattaa tehdä testamentti joka sivuuttaa sinut ja määrää osuutesi suoraan tyttärellesi. Näin et joudu edes kieltäytymään perinnösta
Osaatko vielä täsmentää että jos kuolen ennen sisaruksia ilman testamenttia,saako tyttärni osuuteni?Jos muoto on esim. että jätän jäljellä olevan omaisuuteni sisarukselleni?Luulen että veljeni ei tee testamenttia ja asiasta on vaikea puhua hänen ollessaan sairas.osaatko vastata?
- nasse-setä.
ööna kirjoitti:
Osaatko vielä täsmentää että jos kuolen ennen sisaruksia ilman testamenttia,saako tyttärni osuuteni?Jos muoto on esim. että jätän jäljellä olevan omaisuuteni sisarukselleni?Luulen että veljeni ei tee testamenttia ja asiasta on vaikea puhua hänen ollessaan sairas.osaatko vastata?
>>jos kuolen ennen sisaruksia ilman testamenttia,saako tyttärni osuuteni?>Jos muoto on esim. että jätän jäljellä olevan omaisuuteni sisarukselleni?
- Anonyymi
Miehesi voi toki jättää perinnöstä tyttärensä, mutta peruste pitää olla lain mukainen. Se että perisi toisen vanhemman puolelta paljon, ei ole lain mukainen peruste. Onko tytär loukannut isäänsä tahallisella rikoksella? Josta on tuomio. Onko tytär elänyt kunniattomasti? Esim huumeiden, muiden päihteiden holtiton käyttö, ja sen mukainen elämäntapa.
Onko tytär tehnyt todella vakavan rikoksen?
Tällaiset syyt riittävät perinöttömäksi tekemiseen. Testamenttiin pitää myös liittää muistio todisteista, esim päiväkirjaa tyttären holtittomasta elämästä, ja mitkään sadut ei käy, pitää voida todistaakin, eli esim olla niitä muitakin ihmisiä jotka ovat tällaisen elämäntavan havainneet. Myös lehtijutut tuomioista käyvät kun viitataan syihin.
Näistäkin huolimatta sivuutetulla tyttärellä on mahdollisuus riitauttaa testamenttimääräys oikeudessa, jos katsoo aiheelliseksi.
Ja ei, et voi pitää tyttären osuutta kanissa kunnes täyttää 22. Tyttären äiti on hänen holhoojansa niin kauan kuin on alaikäinen tämä tytär, ja 18 täytettyään hän määrää Itse omaisuudestaan täysin. Myös peritystä.
Kun olet naimisissa, miehesi kuoltua sinulla on automaattisesti lesken vähimmäissuoja, eli hallintaoikeus yhteisenä olleeseen kotiin, asuntoirtaimistoon- vähintään näin.
Tämä hallintaoikeus pienentää kaikkien perillisten perintöveroa. Leski maksaa hallintansa aikana käyttökulut. Saa tuotot, joista maksaa verot, esim vuokratulot.
Autot eivät kuulu tavanmukaiseen koti- irtaimistoon. Siksi ne perukirjaankin kirjataan erikseen.- Anonyymi
Kysyjä vuodelta 2007 kiittää, vaikka 18 vuotta myöhässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316