Yen digi tekstitys

Yleen kyllästynyt

Minulla on useampia televisioita eri huoneissa.
Kaikissa on digi-boxi, jotka ovat eri merkkisiä. Nyt olen yrittänyt tallentaa videolle ylen ohjelmia eri boxien kautta. Tekstitystä ei tule pitäisi aina valita tekstitys ohjelman alkaessa.
Mitä järkeä ylellä on käyttää tällaista systeemiä. MTV3 tekstitykset toimivat hyvin.
Digi boxit antavat kuitenkin kielivalinnoiksi suomen lisäksi hollannin kielen jota tuskin täällä kovinkaan usein tarvitaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ylestä. Sen lisäksi ylen ohjelmien kuva pätkii mutta se on taas eri juttu.

20

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • test167

      Meillä on yhteensä 4 boksia, eikä yhdestäkään tarvitse mitään kieliä valita, paitsi asentaessa ensimmäistä kertaa, ja aina näkyy ylen tekstit.Mitä bokseja sulla on? Kuvan pätkiminen johtuu huonosta antennista, joka voi vaikuttaa myös tekstien toimivuuteen.

    • ei ole hollanti

      Hollanninkielinen tekstitys ei ole hollantia, vaan suomenkielinen värillinen ns. kuulovammaistekstitys, vastaava kuin teksti-tv:ssä. Sitä siis käytetään suomenkielisissä ohjelmissa.

      Kielikoodiksi on valittu hollanti, koska jokin suomesta eroava kielikoodi tuolle tekstitykselle oli jostakin keksittävä.

      Ja MTV3:n tekstitys toimii (tietenkin), koska se on osa kuvaa eikä mikään kuvasta irrallinen DVB-tekstitys.

      Onkohan niissä bokseissasi asetettu ensisijaiseksi tekstityskieleksi suomi? Toisaalta, jos suomi on ainoa tekstityskieli, pitäisi tekstin näkyä tuosta asetuksesta riippumatta. Vai olisiko niin, että YLE:n systeemi on ihan ok, mutta sinun boksisi eivät olekaan?

    • ylen ihastunut

      Laitappa antenni kuntoon, jotta kuva ei pysähtele ja käytä toimivia, myös tekstityksen ymmärtäviä boxeja. Ennen myytiin puutteellisia boxeja ja niitä taitaa olla vielä paljonkin käytössä. Sellaiset kauppaan takaisin ja toimiva tilalle.

      Ylen tapa tekstittää on nykyaikainen ja monipuolinen. Sen saa tarvittaessa pois ja sieltä löytyy tuo Hollanti, jolla näkövammaiset voivat KUUNNELLA tekstit.

      Muuten: Kyllä nuo maikkari ja nelonenkin siirtyvät näihin uusiin tekstityksiin, kunhan saavat laitteensa nykyaikaistettua. Hoida sinä omasi sitä ennen, ettei sitten tule isoa porua.

      • Tuskinpa MTV3 ja Nelonen siirtyvät DVB-tekstityksiin. Kaupallisina kanavina niiden on palveltava katsojia eikä standardeja. Tekstitysongelmat ovat suurin syy digi-TV-infoon soittamisessa. Tämä jo yksinään osoittaa, että systeemi on susi.


      • Tuolla toimii
        okaro kirjoitti:

        Tuskinpa MTV3 ja Nelonen siirtyvät DVB-tekstityksiin. Kaupallisina kanavina niiden on palveltava katsojia eikä standardeja. Tekstitysongelmat ovat suurin syy digi-TV-infoon soittamisessa. Tämä jo yksinään osoittaa, että systeemi on susi.

        Nähtäväksi jää, valmiushan on jo olemassa toki noillakin kanavilla, vaikka se tekstiraita pyöriikin näyttäen tyhjää juuri kiinteän tekstin takia. MTV3 Fakta ja SubTV Leffa sen sijaan kyllä käyttävät DVB-tekstiä.


      • Tuolla toimii kirjoitti:

        Nähtäväksi jää, valmiushan on jo olemassa toki noillakin kanavilla, vaikka se tekstiraita pyöriikin näyttäen tyhjää juuri kiinteän tekstin takia. MTV3 Fakta ja SubTV Leffa sen sijaan kyllä käyttävät DVB-tekstiä.

        Noilla MTV3:n maksukanavilla tekstitys toimiikin paljon paremmin kuin YLE:llä. YLE palvelee standardeja eikä pätkääkään välitä lopputuloksesta.


      • hyvä homma.
        okaro kirjoitti:

        Noilla MTV3:n maksukanavilla tekstitys toimiikin paljon paremmin kuin YLE:llä. YLE palvelee standardeja eikä pätkääkään välitä lopputuloksesta.

        Digiboksien valmistajat tulisivat tehdä toimivia bokseja jotka toimivat standardien mukaisella tavalla. Muuta ei tarvittaisi ja ongelma olisi ratkaistu.

        Ilman yhteisesti sovittuja standardeja ei hommasta tulisi mitään. Yhteiset pelisäännöt olisivat paikallaan monessakin muussa yhteydessä. Liikennesäännötkin ovat tavallaan standardi miten liikenteessä käyttäydytään.


      • hyvä homma. kirjoitti:

        Digiboksien valmistajat tulisivat tehdä toimivia bokseja jotka toimivat standardien mukaisella tavalla. Muuta ei tarvittaisi ja ongelma olisi ratkaistu.

        Ilman yhteisesti sovittuja standardeja ei hommasta tulisi mitään. Yhteiset pelisäännöt olisivat paikallaan monessakin muussa yhteydessä. Liikennesäännötkin ovat tavallaan standardi miten liikenteessä käyttäydytään.

        Boksien valmistajat eivät tee niitä Suomen ehdoilla. Suomen väestö on prosentti Euroopan väestöstä ja alle promille maailman väestöstä. Standardit toki on hyvä, mutta niiden lisäksi pitää tarkkailla miten asia käytännössä toimii ja standardien antamissa rajoissa mukautua asioihin. YLE:llä ei ole halua mukautua mihinkään vaan he ovat kukkona tunkiolla kiekumassa, että he ovat oikeassa.


    • Yleen kyllästynyt

      Meillä on kyllä antennit kunnosa ja olen sen lisäksi käyttänyt vahvistin sisä antennia.Ihmettelen kun Kolmosen kaikki kanavat näkyvät ja toimivat hyvin. Ylen puolella on ongelmia, samoin on muillakin joiden kanssa olen keskustellut. Pahin ongelma on se kun videolle tallentaessa ei teksti tule näkyviin pitää kääntää kolmoselle ja palata sitten takaisin ja teksti palautuu mutta esimerkiksi Italialaisissa sarjoissa puuttuu paljon tekstitystä ja ohjelman seuraaminen tuottaa vaikeuksia kun Italiankielen taitoa ei ole. Boxien säädöt ja asetukset ovat kunnossa mutta se nippu jota yle käyttää ei toimi kunnolla missään boxeissani.Onneksi katsotuimmat ohjelmat tulevat kolmoselta.

      • tosiasiat?

        Aika selkeä antennivika.
        Tai viallinen vahvistin.


      • Nimetön

        tätä antenni ongelmaa tungetaan joka kerta kun jollakin on ongelma tekstityksessä.
        Minulla on tällä hetkellä 9 digiboksia, joissa on 3:ssa tekstitysongelma.
        Vika ei ole antennissa, vika ei ole boksissa, vika ei ole Ylessä, vika ei ole minussa, VAAN laitteiden ohjelmistossa!
        Saattaa hyvinkin olla sinulla sama ongelma.
        maahantuojalle vaan soittamaan ja kertomaan tilanne, kyllä nämä boksit pitää saada toimimaan!


      • ...
        Nimetön kirjoitti:

        tätä antenni ongelmaa tungetaan joka kerta kun jollakin on ongelma tekstityksessä.
        Minulla on tällä hetkellä 9 digiboksia, joissa on 3:ssa tekstitysongelma.
        Vika ei ole antennissa, vika ei ole boksissa, vika ei ole Ylessä, vika ei ole minussa, VAAN laitteiden ohjelmistossa!
        Saattaa hyvinkin olla sinulla sama ongelma.
        maahantuojalle vaan soittamaan ja kertomaan tilanne, kyllä nämä boksit pitää saada toimimaan!

        Kaikissa näissä bokseissa joista tiedän omalta osaltani on ongelmia tekstityksen kanssa enemmän tai vähemmän:

        Digiality 302T PVR: synkkaongelmia
        Sony VTX-D800N: tekstityksiä tippuu
        Topfield 3000T: tekstitys ei toimi kuin ruudun alaosassa, yläosan tekstit eivät näy, tekstitys ei aktivoidu vaan on aktivoitava joka kerta erikseen
        Kaapeliboksi Galaxis POP C: tekstitys ei vain toimi

        DVB-tekstityksen "mukava" ominaisuus on lisäksi että heti kun ruudulle tulee jotain grafiikkaa tai kelaa kuvaa niin tekstitys häipyy. Lisäksi kanavaa vaihdettaessa ilmestymistä saa odotella. Surkea yleinen toimivuus lisäksi torpedoi esim. tietokonevirittimien käytön kun yleensä se tekstitys ei toimi.


      • boxit päivitykseen
        Nimetön kirjoitti:

        tätä antenni ongelmaa tungetaan joka kerta kun jollakin on ongelma tekstityksessä.
        Minulla on tällä hetkellä 9 digiboksia, joissa on 3:ssa tekstitysongelma.
        Vika ei ole antennissa, vika ei ole boksissa, vika ei ole Ylessä, vika ei ole minussa, VAAN laitteiden ohjelmistossa!
        Saattaa hyvinkin olla sinulla sama ongelma.
        maahantuojalle vaan soittamaan ja kertomaan tilanne, kyllä nämä boksit pitää saada toimimaan!

        Tekstitysongelma on tietysti boxista lähtöisin. Jos niitä ei voi päivittää, ne pitää vaihtaa.

        Ensimmäisestä kysymyksestä kuitenkin ilmeni antenniongelmakin. Kun kuva nykii ja pysähtelee yhdellä kanavanipulla, vika on antennissa tai vahvistimessa. Minulla on Handanin boxi ja Philipsin digitelkkari. Molemmilla tekstitys toimii moitteettomasti. Kuva pysähteli ennen kuin hankin oikean antennin.


      • boxit päivitykseen kirjoitti:

        Tekstitysongelma on tietysti boxista lähtöisin. Jos niitä ei voi päivittää, ne pitää vaihtaa.

        Ensimmäisestä kysymyksestä kuitenkin ilmeni antenniongelmakin. Kun kuva nykii ja pysähtelee yhdellä kanavanipulla, vika on antennissa tai vahvistimessa. Minulla on Handanin boxi ja Philipsin digitelkkari. Molemmilla tekstitys toimii moitteettomasti. Kuva pysähteli ennen kuin hankin oikean antennin.

        Miniin tallentavassa Medion 4400:ssa tekstitys toimii väärin. Olen päivittänyt laitteen kolmasti ilman korjausta. Mihin ihmeeseen sen vaihtaisin? En viitsi ostaa kallista uutta boksia eikä myyjä tasan vaihda boksia kalliimpaan. Olen varsin tyytyväinen boksiini, ongelma on YLE:n tekstityksissä.

        Tuleeko sinulla tekstitys aina ensimmäisistä kommenteista alkaen? Minulla ei Handan 3300:lla tule. Tosin on sanottu, ettei YLE edes lähetä ensimmäisiä tekstityksiä, koska tätä kuulemma ei voi tehdä.


      • viivyttelee alussa
        okaro kirjoitti:

        Miniin tallentavassa Medion 4400:ssa tekstitys toimii väärin. Olen päivittänyt laitteen kolmasti ilman korjausta. Mihin ihmeeseen sen vaihtaisin? En viitsi ostaa kallista uutta boksia eikä myyjä tasan vaihda boksia kalliimpaan. Olen varsin tyytyväinen boksiini, ongelma on YLE:n tekstityksissä.

        Tuleeko sinulla tekstitys aina ensimmäisistä kommenteista alkaen? Minulla ei Handan 3300:lla tule. Tosin on sanottu, ettei YLE edes lähetä ensimmäisiä tekstityksiä, koska tätä kuulemma ei voi tehdä.

        Aivan ohjelman ensi sekunteina tekstitystä ei ole. Eipä sillä yleensä ole väliksi, kun ohjelmat alkavat hitaasti alkuteksteillä. Nyt on kuitenkin monessakin sarjassa otettu kiusallinen käytäntö, että aivan ensimmäiseksi esitetään muutama avainrepliikki ja sitten vasta toiminta hiljenee alkuteksteiksi. Nuo ensimmäisen lauseen tekstit eivät tule perille Handanillakaan.


      • Yleen kyllästynyt
        viivyttelee alussa kirjoitti:

        Aivan ohjelman ensi sekunteina tekstitystä ei ole. Eipä sillä yleensä ole väliksi, kun ohjelmat alkavat hitaasti alkuteksteillä. Nyt on kuitenkin monessakin sarjassa otettu kiusallinen käytäntö, että aivan ensimmäiseksi esitetään muutama avainrepliikki ja sitten vasta toiminta hiljenee alkuteksteiksi. Nuo ensimmäisen lauseen tekstit eivät tule perille Handanillakaan.

        On helppoa pistää syyt käyttäjiin ja heidän taitoihinsa digiboxien käytössä sekä antenneihin.
        Kuitenkin on muistettava että kolmosen kanavat toimivat moitteettomasti. Onko nyt käynyt niin että esimerkiksi minun kohdallani ei riitä taitoa saamaan ylen kanavia kunnolla toimimaan vaikka muut kanavat toimivat moitteettomasti. Nyt herää kysymys miksi pitää maksaa kallis Tv-lupa jotta voi "yrittää" katsella ylen Tv lähetyksiä. Onko muuten totta että kuulemani ongelma johtuu siitä että Digita ei ole asettanut Kuusiston lähetintä maston huippuun vaan puoleen väliin. Korjataanko ongelma marraskuussa kuten olen kuullut? Vaikuttaako muutostyö Ruotsin televisioon kun tehoja nostetaan ja taajuuksia muutetaan? Voiko Digita kertoa asian oikean laadun Turun seudun katsojille? Joutuvatko taloyhtiöt antennitalauksissa tekemään antennijärjestelmiin suuria muutoksia? Koko digi asiasta on tullut niin suuri halloo että kansan enemmistö alkaa olla kyllästynyt yleen.En ole ainoa jaka on tätä mieltä.


      • Signaali
        Yleen kyllästynyt kirjoitti:

        On helppoa pistää syyt käyttäjiin ja heidän taitoihinsa digiboxien käytössä sekä antenneihin.
        Kuitenkin on muistettava että kolmosen kanavat toimivat moitteettomasti. Onko nyt käynyt niin että esimerkiksi minun kohdallani ei riitä taitoa saamaan ylen kanavia kunnolla toimimaan vaikka muut kanavat toimivat moitteettomasti. Nyt herää kysymys miksi pitää maksaa kallis Tv-lupa jotta voi "yrittää" katsella ylen Tv lähetyksiä. Onko muuten totta että kuulemani ongelma johtuu siitä että Digita ei ole asettanut Kuusiston lähetintä maston huippuun vaan puoleen väliin. Korjataanko ongelma marraskuussa kuten olen kuullut? Vaikuttaako muutostyö Ruotsin televisioon kun tehoja nostetaan ja taajuuksia muutetaan? Voiko Digita kertoa asian oikean laadun Turun seudun katsojille? Joutuvatko taloyhtiöt antennitalauksissa tekemään antennijärjestelmiin suuria muutoksia? Koko digi asiasta on tullut niin suuri halloo että kansan enemmistö alkaa olla kyllästynyt yleen.En ole ainoa jaka on tätä mieltä.

        Ottamatta sen enempää kantaa tekstitystapa valintaan Ylen päässä totean että muilla teksti on poltetttu itse kuvaan mutta Ylellä tekstitys tulee signaalissa itse kuvasta erikseen. Näin Ylen kanvilla tekstityksen saa digiboksilla pois tai vaihdettua toisen kieliseksi, jos lähetyspäässä lähetetään useiden kielien tekstityksellä . Teknisesti tämä ilmeisesti vaatii vähän enemmän signaalin hyvyydeltä.
        Signaalivoimakkuuden saa digibokseissa katsottua ihan kaukosäätimellä kohdasta asetukset tai perusasetukset jne (laitekohtainen). Sieltä löytyy palkki tai numero tms.
        Kanavat lähetetään nipuissa. Saman nipun kanavilla on sama signaalinvoimakkuus. Ylen kaikki kanavat tulee samalla nipulla (nippu A), MTV3 ja Nelonen ja pari muuta on Nippu B:ssä ja Urheilukanava ja muita Nippu C:ssä. Canal ja muita maksullisia on vielä käsittääkseni omassa nipussa.
        Vikaa voi joskus olla itse antennin lisäksi antennikaaplin liittimessä, kaapelissa, antennin suuntauksessa tai sitten antennin paikassa. Ja vanhat digiboksit ei myöskään aina tue tuota Ylen tekstitystä.
        Minulla on antennina malli Televes Dat75 ilman vahvistinta ja kanavat näkyvät ja Ylen tekstitys toimii nyt. Tuossa antennissa on hyvä vahvistus. Meillä signaalivoimkkuus on n 26-30db / ehkä 75%-80%. Antennivahvistinta enemmän luotan hyvään antenniin koska erillinen antennivahvistin vahvistaa mielestäni kaikkea, myös mahdollisia häiriöitä.
        Jos olet omakotitalon omistaja ole katolla varovainen äläkä men märälle katolle. Apua saa tietysti antenniasennusliikeistä, niitä on järkevä käyttää. Minä (jääräpäänä) itse selvittelin ongelmaa.


      • viivyttelee alussa kirjoitti:

        Aivan ohjelman ensi sekunteina tekstitystä ei ole. Eipä sillä yleensä ole väliksi, kun ohjelmat alkavat hitaasti alkuteksteillä. Nyt on kuitenkin monessakin sarjassa otettu kiusallinen käytäntö, että aivan ensimmäiseksi esitetään muutama avainrepliikki ja sitten vasta toiminta hiljenee alkuteksteiksi. Nuo ensimmäisen lauseen tekstit eivät tule perille Handanillakaan.

        Eivät ohjelmat aina ala mitenkään "hitaasti alkutesteillä". Tuossa on selvä virhe. Se onko se boksissa vai YLE:n päässä on hieman akateemista- Se on kuin miettisi kumpi pää p:stä haisee pahemmalle.

        jotenkin tuntuu, että digitaalisuus saa ihmiset sietämään selkeitä virheitä. Ihan viralliseltakin taholta on sanottu, ettei se ole ongelma, jos boksista joutuu ottamaan töpselin seinästä kerran viikossa, kun Windows-tietokonekin kaatuu välillä. (YLE:n radion digi-TV-ohjelmassa tms. viime helmikuulta)


      • ollenkaan...
        okaro kirjoitti:

        Eivät ohjelmat aina ala mitenkään "hitaasti alkutesteillä". Tuossa on selvä virhe. Se onko se boksissa vai YLE:n päässä on hieman akateemista- Se on kuin miettisi kumpi pää p:stä haisee pahemmalle.

        jotenkin tuntuu, että digitaalisuus saa ihmiset sietämään selkeitä virheitä. Ihan viralliseltakin taholta on sanottu, ettei se ole ongelma, jos boksista joutuu ottamaan töpselin seinästä kerran viikossa, kun Windows-tietokonekin kaatuu välillä. (YLE:n radion digi-TV-ohjelmassa tms. viime helmikuulta)

        Ihmiset koodaavat tietokoneille, digibokseille, kännyköille ja muille digitaalisille vempaimille. Ihmiset tekevät töitä kovan paineen alla ja virheitä tulee kun pitää hätäisesti saada valmiiksi. Tästä syystä digitekniikka takkuaa usein kun kerta virheitä on mukana.

        Tästä syystä en tykkää digitaalisuudesta ollenkaan. Virheitä on mukana enemmän kuin laki sallii. Tietokoneet ja muut ovat minulle välttämätön paha joita ilman ei nykymaailmassa oikein tahdo pärjätä.

        Long live analog tekniikka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe