Siivousalahan on hyvin naisvaltaista, mutta sopiiko mukaan miespuolisia siivoojia? Tunnetteko alalla työskenteleviä miespuolisia työntekijöitä?
Olen ajatellut kouluttaa itseni laitossiivoojaksi. Olen huonoselkäinen enkä kestä ns. "miesten töitä" joten ajattelin olisiko tämä ala minulle sopiva.
Mies-siivooja alalle?
15
1558
Vastaukset
- kyllä
Tunnen muutaman laitoshuoltajana työskentelevän miehen, useita siivoojana työskenteleviä miehiä ja muutaman peruspesijänä/ikkunanpesijänä toimivan miehen.
Mutta kyllähän siivouskin voi käydä selän päälle rankassa kohteessa. Ehkä sinun pitäisi hankkiutua kevyeeseen toimistokohteeseen? - mies-siivoojia
mutta hyvää fyysistä kuntoa tässä hommassa tarvitaan.
Huono selkä ei kyllä kestä moppaamista, suurten alojen imurointia, vääntöliikkeitä ja raskaita taakkoja. - tietysti
Joo...mukaan vaan. Itse olen mies siivooja. Suoritan parhaillaan siivousalan tutkintoa oppisopimuskoulutuksena. Kyllä meitä miespuolisia ihan suomalaisia on siivoustehtävissä kaupungin kuin yksityisten palveluliikkeiden palveluksessa.
Itse ainakin olen ihan aidosti kiinnostunut
tästä työstä ja siksi lähdin tutkintoakin suorittamaan, joka osaltaan sekin kertoo motivaatiosta työtä kohtaan.Opinnot ovat loppusuoralla. - mukaan mahtuu
Meidänkin työporukassa on miehiä ja hyvin on kaikki juttuun tultu. :)
Kannattaa kuitenkin miettiä vielä sitä selkää, siivoustyö voi olla todella raskasta. Niin ja ergonomian kanssa tarkkana, että rasitusvammojen riskit pienenevät :) - huonoselkäiselle!
Jos ajattelit pääseväsi helpolla tässä työssä, nii erehdyt kyllä kirkkaasti.
- meillä puolet miehiä
Jokainen ala kaipaa tasapuolisesti sekä miehiä että naisia. Tervetuloa, varmasti töitä riittää jos vaan jaksat tehdä. Itse olen tällä hetkellä töissä yhdessä hotellissa ja meillä on myös siivouspuolella puoliksi sekä miehiä että naisia. Joukossa on hyvä henki ja tämä talo lienee suosittu työpaikkana, koska alan koulutusta arvostetaan, eikä töihin oteta ketään 'puskametsästä', vaan vasta vankan kokemuksen kautta. Hyvästä työstä myös palkitaan, se motivoi meitä kaikkia.
Ikävää, että näin on vain harvassa siivousalan työpaikassa, tämän tiedän lukuisia surkeita paikkoja kiertäneenä ja hommaa vaihtaneena kunnes pääsin tänne!- mie vaan
Mistä tällaisen unelma duunin saa?Missä vaikutatte?Minkälaisen koulutuksen vaatii ko.työpaikka?Ihkuu jos teille pääsis,minkä teillä on tunti palkka?Vai kk ansiot?
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta! - erään yrityksen kohtalo
Olet oikeassa se laskee työpaikan viihtyvyyttä jos esimiesten asenne on kuka vaan voi tulla tekemään tätä työtä. Meillä kun mieluiten otetaan joku työllistetty tai opiskelija muu harjoittelija minipalkalla kuin palkattaisiin henkilöstö joka olisi sitoutunut työpaikkaan en tarkoita firmaa yleensä vaan tätä rakennusta. Eikä koulutustakaan arvosteta kun ajatellaan, että tälläinen kadulta otettu pystyy samaan lyhyellä perehdytyksellä. Henkilöstön vaihtuvuutta on kun kaikki on jonkinlaisia vaihtuvia määräaikaisia eli työllistettyjä tai opiskelijoita jotka on tietyn ajan ja sitten ne lähtee muualle töihin eikä tälläisessä paikassa saa edes ammattiväkeä pysymään kun johdon tyyli on tämä. Ainoastaan yksi vanhempi työntekijä on ollut täällä useamman vuoden mutta kun hän jää eläkkeelle mistä saadaan tilalle uusi työhön tässä kohteessa sitoutunut työntekijä.
Tämä siivousala on matalapalkka ala niinkuin kiinteistöhuoltopuolikin mutta jos kerran löytyy ihmisiä jotka on valmiit tekemään työtä sillä 1400e/kk ja on ammattitaitoisia, miksi heitä pidetään määräaikaisena ja sitten päästetään pois. Firmahan on se suurin häviäväjä tällä politiikallaä ja vaihtuvuutta tulee kukaan ei sitoudu. Määräaikaisuuskin voi olla pitkä mutta silti se ei ole työntekijän syy kun elämää ja pysyvää on tosi vaikea rakentaa jos tietää kaiken olevan vain määräaikaista hän ei pysty sitoutumaan siihen hommaan jota tekee.
Eli tälläistäkin esimerkin mukaista toimintaa tapahtuu siivousalalla tänäpäivänä, alalla jolla pitäisi olla tarve ammattitaitoisista työntekijöistä. Tälläistä tapahtuu kuulemani mukaan niin yksityisellä kuin kaupungilla. - meillä puolet miehiä
Olemme pk-seudulla oleva pienehkö hotelli.
Meillä oli siivouspuoli myös välillä ulkoistettu, mutta pidemmän päälle on asiakastyytyväisyys ja muutenkin hommien sujuvuus noussut, kun tajusivat että vakkari henkilökunta tekee hommat paremmin.
Tuo jatkuva vaihtuvuus jne käy todella kenen tahansa hermoon! Ja miksi joku keikkatyöntekijä jaksaisi olla oikeasti kiinnostunut miten hommat hoidetaan, eihän työnantajakaan ole kiinnostunut missä keikkatyöntekijä on ensi vkolla?
Mutta suurin syy huonoon työilmapiiriin ja jatkuvaan väen vaihtuvuuteen on HUONO JOHTO!
Täällä meno muuttui vasta, kun saatiin tämä nykyinen hotellin johtaja! Ainoastaan kesällä on pakko olla kaksi vuokratyöntekijää lisänä pe ja la päiville, mutta nämäkin ihmiset ovat aina samoja, eli tiedämme heidän tekevän hommat kunnolla ja osaavat talon tavat.
Eli kyllä siivousalallakin asiat voi toimia, kun ne organisoidaan ja ennen kaikkea työtekijöitä arvostetaan! Kaikki työntekijät palkitaan tasapuolisesti jos tehdään hyvää tulosta, eikä unohdeta niitä siivoojia!
Hotellin siivous sujuu mielekkäämmin, kun tiedämme, että olemme osa tärkeää lenkkiä. Kun asiakas on tyytyväinen huoneeseen, hän saattaa tulla ihan sen takia meille uudestaan. Kun respa on ystävällinen, asiakas tulee uudestaan. Kun aamiainen maistuu, asiakas on tyytyväinen jne jne!
Pahimmat firmat missä olen ollut töissä on ollut Lika&törky ja Rikkaat,Tiukat,Komeat -firma ;)
Näissä todella koki, että aidosti sinä=evvk, kunhan tehdään niin halvalla kun mahdollista, ja parasta jos et huomaa palkkakuittisi puutteita etkä kysy missä on pyhälistä jne jne. - puolet miehiä töissä
mie vaan kirjoitti:
Mistä tällaisen unelma duunin saa?Missä vaikutatte?Minkälaisen koulutuksen vaatii ko.työpaikka?Ihkuu jos teille pääsis,minkä teillä on tunti palkka?Vai kk ansiot?
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta!vielä jatkoa..niin palkka on vähintään mara-alan taulukko, mutta kokemuksen ja kykyjen mukaan saat kyllä enemmänkin. Miniminä pidetään 2v alan työkokemusta ja aina parempi, jos sinulla on alan koulutus. Ennen ei meille pääse töihin.
Tämä voisi olla hyvä esimerkki monelle muullekkin hotellille tai ravintolalle, kun aina valitetaan huonosta palveluksesta. - meil kans
puolet miehiä töissä kirjoitti:
vielä jatkoa..niin palkka on vähintään mara-alan taulukko, mutta kokemuksen ja kykyjen mukaan saat kyllä enemmänkin. Miniminä pidetään 2v alan työkokemusta ja aina parempi, jos sinulla on alan koulutus. Ennen ei meille pääse töihin.
Tämä voisi olla hyvä esimerkki monelle muullekkin hotellille tai ravintolalle, kun aina valitetaan huonosta palveluksesta.Jatkoa.....
Minulla on laitoshuoltaja tutkinto tosin siitä on aikaa( -88) kohta 20 vuotta alalla.
Eri aloilta työ kokemusta,terkkula,keskuslaitos,yksityinen ja nyt siivousfimassa......riittäisikö tämä?
Laitatko lisää infoa? - Aki Kagi
meil kans kirjoitti:
Jatkoa.....
Minulla on laitoshuoltaja tutkinto tosin siitä on aikaa( -88) kohta 20 vuotta alalla.
Eri aloilta työ kokemusta,terkkula,keskuslaitos,yksityinen ja nyt siivousfimassa......riittäisikö tämä?
Laitatko lisää infoa?Kun sinulla on jo laitoshuoltajan tutkinto pohjalla, niin on ihan mahdollista jos mielenkiintoa riittää käydä päivittämässä tutkinto ajanmukaiselle tasolle. Olen kuullut vanhoista laitoshuoltajan tutkinnoista joissa ei ollut esim. vettä säästävän siivouksen periaatetta käytössä. Laitoshuoltajan tutkinto se on tutkintona ollut jo kauan. Sitä muistaakseni edelsi laitossiivoojan kurssi eli se olisi ollut kurssi muotoinen. Sitten uudempi siivousalan tutkinto on tämä toimitilahuoltaja, toimitilahuoltajia on koulutettu vasta vuodesta 2000, eli se on paljon myöhemmin tullut. Siksi kaikki vanhemmat siivooja kolleegat täällä kaupungillakaan ei tiedä siitä. Mutta aika monissa työpaikkailmoituksissa sekin mainitaan nykyisin myös laitoshuoltajan rinnalla.
- mie vaan
Siis mies siivooja???Kyllä tällä nais-valtaisella alalla on niin surkea liksa että kukaan mies ei edes nouse sängystä ylös tähän rahaan mitä meille maksetaan.Luuletko tosiaan että selkäkipuisena voit tehdä työtä jossa ollaan 90% jalkojen päällä?
Eikä se työpaikka välttämättä ole "helppo juttu".Mutta siitä vaan kokeilemaan miltä tuntuu olla kynnysmattona.Aina kaikki valittaa,aika ei riitä,kiire,kiire,kiire.... - ville5
oot huonoselkäinen,niin unohda,tää ei oo kevyttä työtä....
- sori vaan =)
itsellänikin kramppaa joskus selkä huonoista työasennoista....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33911836IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597986Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933173Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982268Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562229Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81666- 1101271
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551113Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60803