Kannustalon mansardi versus harjakatto

aergaararg

Tietääkö joku minkälainen hintaero on Kannustalon mansardi- ja harjakaton välillä. Eli sama pohja, mutta eri kattomuoto. Mitä tarkoittaa hinnassa... Katselin, että noissa harjakatoissa ei ole noita kaiken maailman koristelistoja, joten olisi helpompi tehdä... Kiitoksia vastauksista...

4

2408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hintaeroa, se syntyy vasta

      myöhemmin, ja on luokkaa 20.000.- riippuen kattolyhtyjen yms. määrästä.

    • Onneton haaveilija...

      Olen itsekin kysellyt samaa, en tosin Kannustalolta ole vielä kysellyt yhtään mitään, mutta Jukka-talon mies sanoi joskus että mansardikattoinen paketti maksaa n. 8000 enemmän kuin harjakattoinen. Samaa olen katsonut Jokeri-talojen tyyppihintaesimerkistä, että mansardikatto lisää heillä paketin hintaa n. 7000 euroa. Ja varmasti on oikeassa tämä edellinen kommentoijakin, että tekovaiheessa se tulee viemään vielä lisää.

      Kiinnostavaa olisikin, että miten mansardikattoisessa tehdään mm. tuulenohjaimet ja että pitääkö siellä miten monessa kohdassa olla yläpohjassa tuulileijonaa ja miten laitetaan eristeet sinne yläpohjaan sitten kun siinä on se taite lappeessa ja että onko se tosiaan miten erilainen rakenteena verrattuna harjakattoon. Olen käsittänyt, että kattotuolien rakenne olisi kuitenkin sama kehäratkaisu molemmissa - vai meneekö se sitten kuitenkin joillakin sellaisilla palkeilla, jotka on kuulemma kalliimmat kuin kehät? Tästä jos jollain olis tietoa, niin kiinnostais.

      • Metsä- ja kalamies

        En ole tehnyt Kannus-mansardia, mutta Teri-mansardi kelpaa varmaan tässä kohtaa - kun ei pahemmin poikkea Kannus-mansardin rakenneratkaisuista:

        >tuulenohjaimet ja että pitääkö

        tuulenohjaimet & 25 mm leijonat laitetaan mansardin jyrkille lappeille, tietenkin väh 10 cm tuuletusraolla. Leijonat kannattaa lyödä 50 mm huopanaulalla eikä tosiaankaan talotehtaan suosittelemalla 65mm lankanaulalla.

        >yläpohjassa tuulileijonaa

        Jyrkän ja loivan lappeen taitokseen päättyy tuulileijona, tai tarkasti ottaen menee vähän matkaa yläpohjan yläosaan villan yläpuolelle. Yläpohjaan talotehdas toimitti 400 mm puhallusvillaa ja itse otin extraa 100 mm, joskin levyvillaakin olisi saanut jos olisi halunnut.

        Jyrkissä lappeissa tuulensuojaleyvjen taakse laitetaan 300 mm villaa (100 150 50), joista 50 mm pistin höyrysulkumuovin sisäpuolelle mestarin & rakennesuunnittelijan suosituksesta, toisin siis kuin talotehtaan suositus.

        >rakenteena verrattuna harjakattoon

        Jos pitkän sivun kattolyhty on lippa, homma ei paljoa poikkea harjakatosta (riippuen harjakaton ristikoista), vinoa seinää joutuu villoittamaan, muovittamaan ja koolaamaan joka tapauksessa "yläviistoon". Sen sijaan jos pitkän sivun kattolyhty on mansardi, tuleekin hommaa aika helkutisti lisää sisäpuolisten mansardijiirikoteloiden muodossa - ensin koteloiden runkorakenne "ylösalainen keilatötsä ristikkorungolla", sitten tuulensuojalevytys, villoitus tötsään ja samalla käärit höyrysulkumuovia. Sen jälkeen kipsilevyt paikalleen (EI PALOISTA vaan levy per sivu - tai tulee ylimääräisiä tasoitushommia) ja sitten tasoitellaan kulmanauhojen/alumiinilistojen kera. Viimeistelytöineen laskisin että 4x kotelotötsä vienyt yhteensä viikon työaikaa.

        >kattotuolien rakenne olisi kuitenkin sama

        Riippuu talotehtaasta. Teri ja Kannus toimittaa kattoristikot joissa noin 30-40 cm "suora osuus" välipohjasta ylöspäin ja siitä alkaa jyrkkä lape vinosti ylöspäin. Jotkut talotehtaat "varastavat" neliöitä ja toimittavat ristikoita, joissa on pystyseinät sisäpuolella jyrkän lappeen kohdalla, mikä tarkoittaa että vinojen seinien tarjoamat "lisäneliöt" jäävät saamatta.

        Helkutisti tuossa on ollut hommaa mutta onneksi alkaa olla voiton puolella. Kuitenkaan ei mitään sellaista mitä ei pystyisi itse tekemään jos vaan vasara, saha, mitta ja vatupassi kulmamitalla pysyy käsissä. Ei tuo vatupassi niin välttämätön ole, mutta helpottaa kummasti kun ekan mansarditötsän on tehnyt ja ottanut jiirikulmat talteen...


      • minä vaan
        Metsä- ja kalamies kirjoitti:

        En ole tehnyt Kannus-mansardia, mutta Teri-mansardi kelpaa varmaan tässä kohtaa - kun ei pahemmin poikkea Kannus-mansardin rakenneratkaisuista:

        >tuulenohjaimet ja että pitääkö

        tuulenohjaimet & 25 mm leijonat laitetaan mansardin jyrkille lappeille, tietenkin väh 10 cm tuuletusraolla. Leijonat kannattaa lyödä 50 mm huopanaulalla eikä tosiaankaan talotehtaan suosittelemalla 65mm lankanaulalla.

        >yläpohjassa tuulileijonaa

        Jyrkän ja loivan lappeen taitokseen päättyy tuulileijona, tai tarkasti ottaen menee vähän matkaa yläpohjan yläosaan villan yläpuolelle. Yläpohjaan talotehdas toimitti 400 mm puhallusvillaa ja itse otin extraa 100 mm, joskin levyvillaakin olisi saanut jos olisi halunnut.

        Jyrkissä lappeissa tuulensuojaleyvjen taakse laitetaan 300 mm villaa (100 150 50), joista 50 mm pistin höyrysulkumuovin sisäpuolelle mestarin & rakennesuunnittelijan suosituksesta, toisin siis kuin talotehtaan suositus.

        >rakenteena verrattuna harjakattoon

        Jos pitkän sivun kattolyhty on lippa, homma ei paljoa poikkea harjakatosta (riippuen harjakaton ristikoista), vinoa seinää joutuu villoittamaan, muovittamaan ja koolaamaan joka tapauksessa "yläviistoon". Sen sijaan jos pitkän sivun kattolyhty on mansardi, tuleekin hommaa aika helkutisti lisää sisäpuolisten mansardijiirikoteloiden muodossa - ensin koteloiden runkorakenne "ylösalainen keilatötsä ristikkorungolla", sitten tuulensuojalevytys, villoitus tötsään ja samalla käärit höyrysulkumuovia. Sen jälkeen kipsilevyt paikalleen (EI PALOISTA vaan levy per sivu - tai tulee ylimääräisiä tasoitushommia) ja sitten tasoitellaan kulmanauhojen/alumiinilistojen kera. Viimeistelytöineen laskisin että 4x kotelotötsä vienyt yhteensä viikon työaikaa.

        >kattotuolien rakenne olisi kuitenkin sama

        Riippuu talotehtaasta. Teri ja Kannus toimittaa kattoristikot joissa noin 30-40 cm "suora osuus" välipohjasta ylöspäin ja siitä alkaa jyrkkä lape vinosti ylöspäin. Jotkut talotehtaat "varastavat" neliöitä ja toimittavat ristikoita, joissa on pystyseinät sisäpuolella jyrkän lappeen kohdalla, mikä tarkoittaa että vinojen seinien tarjoamat "lisäneliöt" jäävät saamatta.

        Helkutisti tuossa on ollut hommaa mutta onneksi alkaa olla voiton puolella. Kuitenkaan ei mitään sellaista mitä ei pystyisi itse tekemään jos vaan vasara, saha, mitta ja vatupassi kulmamitalla pysyy käsissä. Ei tuo vatupassi niin välttämätön ole, mutta helpottaa kummasti kun ekan mansarditötsän on tehnyt ja ottanut jiirikulmat talteen...

        Ei se harjakattoinenkaan, jos on molemmin puolin isot kattolyhdyt, mikään ihan kakun pala eka kertalaiselle ole =)
        Kyllä saa miettiä kerran jos toisenkin että miten p...ssä noi lyhdyn yläkulmat saa tuulensuojalevylle... Ja saman moiset muovitukset yms. tulee sinne vinon osan alle..
        No nyt kun on eka harjalla harjoiteltu, voidaan seuraavaksi tehdä mansardi =)
        Juu, kyllä mansardiin se lisähinta tulee lähinnä työstä. Kun otetaan huomioon kaikki katemateriaalit ja niidenkin asennus. Ja sihen harjaversioonkin kyllä tulee kaiken maailman koristeita.
        Mansardi on kyllä noin 100 kertaa upeampi, mutta kaava sen kielsi =(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe