Oon kohta 45v ja näitä vaihtarioireita on esiintyny jo runsaat puoli vuotta. Lähinnä menkkojen oikuttelua, ärtymystä ja masennusta. Noin kuukausi sitten alko myös kuuma-aallot, joiden kanssa oon saanu kamppailla päivittäin. Olen kyllä kuullut yöhikoilusta vaihtareiden aikana, mutten koskaan kuvitellut, että kuuma-aallot olisivat näin kiusallisia. Olen muutenkin herkästi punastuvaa sorttia ja nämä aallot saavut mut hehkuttamaan kuin majakka.
Ihmettelen, etten ole koskaan huomannut muiden naisten punastelevan näin. Katselen naisia bussissa, töissä, telkkarissa...ja aina olen ainoa, joka hehkuttaa. Ovatko kaikki muut vaihtarinaiset lääkekuureilla vai eivätkö kuuma-aallot nouse heillä päähän saakka? Olisikohan joku niksi, jolla saisi aallon lannistettua jo nousussaan ennenkuin koko pää on punaisena? En ole koskaan lääkkeitä käyttänyt enkä haluaisi niihin nytkään turvautua.
Näiden punastusten pelossa, en juuri poistu kotoa, ellei ole pakko. Onkohan tämä vain psykologinen ongelma?
Ja vielä kiinnostais tietää, miten nää aallot syntyy? Siis mikä antaa niille käskyn ja miten veri yhtäkkiä nousee poskiin ja tulee kuuma, vaikkei tekis mitään ja olis aivan kylmä?
Joku sopiva linkkikin olisi tervetullut.
Miten nujertaa aallon?
14
8161
Vastaukset
- tuttua
hehkuttajan ajatukset ja kokemukset kuulostaa kuin omilta ajatuksiltani vain muutaman viikon takaa.en ollut uskonut että kahvi nostatti hikipuuskan ja kasvot punaisiksi,mutta näin vain oli ja kun ajatteli vaikkapa kyläillessä ettei vaan hikipuuska yllätä,niin varmasti se tuli välittömästi.ajattelin sen tulevan monesti alitajuisesta jännityksestä ja pelosta kun tiesi ettei sille mahda mitään kun se on tullakseen. aloin itse hormoonien käytön vaikka olin ajatellut etten halua rintasyöpää vapaaehtoisesti.nyt on muutaman viikon kokemus pillereistä ja hikoilut on paljon vähentyneet ja yöllä ei tarvitse valvoa.
- 52v
itse käytin useanvuoden ajan soijalaiffia ja menohoppia noin pari vuotta.sitten ei enää tehonneet hikoiluun ja yöt oli aika kaameita kun ei saanut nukutuksi
- *tietoa*
Kuumat aallot on eniten valitettu vaihdevuosioire. Niitä saavat lähes kaikki vaihdevuosioireista kärsivät naiset. Kuuman aallon aikana ihon verenkierto kiihtyy, ihon lämpötila nousee ja sydänkin voi tykyttää kiivaammin. Lämpöaalto alkaa ylävartalolta ja siirtyy sitten kasvojen ja kaulan alueelle. Kuuman aallon aikana hikoilu voi olla niin voimakasta, että hiki valuu pitkin kasvoja, kaulaa ja selkää. Vaikka kuuma aalto tuntuu voimakkaimpana juuri ylävartalossa, koko kehon lämpötila nousee.
Kuumien aaltojen kesto vaihtelee sekunneista 10 minuuttiin. Joillakin naisilla kuumia aaltoja on muutaman kerran viikossa, joillakin tunneittain. Joka kolmannella kuumista aalloista kärsivällä naisella oireet kestävät yli viisi vuotta ja joka viidennellä jopa 15 vuotta.
Kuumat aallot eivät liity fyysiseen ponnistukseen. Sen sijaan kahvi, alkoholi, tupakka, voimakkaat mausteet tai psyykkinen jännitystila voivat laukaista kuuman aallon. Joskus kuumat aallot esiintyvät säännöllisesti joko samaan aikaan päivästä tai aina samanlaisissa tilanteissa.
Kuumat aallot esiintyvät usein ensin vain öisinä hikoilupuuskina. Päiväaikaan kuumat aallot aiheuttavat lähinnä sosiaalista haittaa: kesken työpäivän ne ovat kiusallisia eikä silloin aina pääse käymään kylmässä suihkussa eikä virkistäytymään muillakaan tavoin. Yöllä tilanne on toinen. Yöhikoilu saattaa huonontaa elämänlaatua toistuvina unen keskeytymisinä. Pahimmillaan kuumien aaltojen takia herää useita kertoja yössä hiestä märkänä. - tietoa
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/vaihdevuosi.html
Vaihdevuodet
16.09.2003
Vaihdevuosilla eli menopaussilla tarkoitetaan kuukautiskierron lopullista päättymistä. Kuukautiskierron päättyminen on osa suurempaa, useimmiten vuosia kestävää prosessia, jossa naisen elimistö siirtyy hedelmällisyyden tilasta hedelmättömyyden tilaan. Tätä prosessia kutsutaan klimakteriumiksi.
Oireet
Vaihdevuosioireet voivat alkaa 40-60 ikävuoden välillä. Suomalaisella naisella vaihdevuodet tulevat keskimäärin 51-vuotiaana. Tyypillisin oire lienee ns. kuumat aallot. Kuumina aaltoina pidetään useinmiten rinnasta alkavia lämpimiä tuntemuksia, jotka leviävät kasvojen alueelle aiheuttaen kasvojen punoitusta. Tähän voi liittyä sydämen tykytystuntemuksia sekä ahdistuneisuuden tunnetta. Oireet kestävät sekunneista muutamiin minuutteihin ja useimmiten kohtauksen jälkeen hikoiluttaa ja saattaa tärisyttää. Unihäiriöt ovat myös mahdollisia. Tyypillisimmillään unihäiriö on yöllistä heräilyä. - Helpotusta saanut
Tarinasi on kuin minun! n. 2 viikkoa sitten hain homeopaattiset tipat "Reckeweg 10". Alkuun otin 15 tippaa pieneen vesimäärään 6 kertaa vrk. Aaltoilin tasasesti tunnin välein ennen tippojen aloittamista - tosi tuskallista. Kolmannen käyttöpäivän jälkeen aallot alkoivat harveta ja lieventyä, nyt käytän tippoja 10kpl x 3 / vrk. vielä aaltoilee mutta ei häiritse elämääni. Apu tuli minulle nopeasti. Lisäksi hoidan itseäni ulkoilemalla ja liikunnalla sekä hemmottelemalla rentouttavalla hieronnalla joko lymfa, aroma, shiatsu tms.
- auttoi..
kans noi Reckewegtipat. Mulla on toinen pullo menossa. Otan niitä enää vain kerran päivässä 15tippaa (välillä jää päivä väliinkin) Hikoilu on kokonaan hävinnyt. Ikää on 52v. Lisäksi käytän apteekista ilman reseptiä saatavaa paikallishoitoa emättimen kuivuuteen. Helokkiöljyä ja omega-3 sekä calsiumia myös lisänä. Elämä hymyilee:)
- hehkuttaja
auttoi.. kirjoitti:
kans noi Reckewegtipat. Mulla on toinen pullo menossa. Otan niitä enää vain kerran päivässä 15tippaa (välillä jää päivä väliinkin) Hikoilu on kokonaan hävinnyt. Ikää on 52v. Lisäksi käytän apteekista ilman reseptiä saatavaa paikallishoitoa emättimen kuivuuteen. Helokkiöljyä ja omega-3 sekä calsiumia myös lisänä. Elämä hymyilee:)
Onko kyseessä luontaisvalmiste vai jokin *apteekin lääke*? Olen vähän heikko näiden lääkkeiden kanssa ja säännöllisesti otettavia en juuri pysty käyttämään.
- Helpotusta saanut
hehkuttaja kirjoitti:
Onko kyseessä luontaisvalmiste vai jokin *apteekin lääke*? Olen vähän heikko näiden lääkkeiden kanssa ja säännöllisesti otettavia en juuri pysty käyttämään.
R10 tipat on homeopaattinen valmiste, sitä saa hyvin varustetuista luontaistuotekaupoista ja homeopaattisista apteekeista, ilman reseptiä. :)
- homeopaattinen..
hehkuttaja kirjoitti:
valmiste ja olen tilannut sitä netin kautta www.circlumfarmasia.fi (maahantuoja)
Tuote on nimeltään Reckeweg R10 vaihdevuositipat, eikä siis ole apteekkituote.
Sitä sai jostain muistakin paikoista esim. Lahden terveyskaupasta, josta em. tippaa voi tilata kans netin kautta. Maahantuojalta tilaaminen kävi helpommin ja nopeemmin, koska laskutus tapahtui jälkikäteen.
- hehkuttaja
on lohduttavaa tietää, että on kohtalontovereita ja vähemmän lohduttavaa, että tästä vaivasta saattaa kärsiä JOPA 15 vuotta! Mulla aaltoja tulee usein jopa 20 minuutin välein, joten tunnin taukokin olisi helpotus. En tupakoi enkä juuri käytä alkoholia, mutta kahvia (ja vahvaa sellaista)kaatuu pari kolme kuppia päivässä, aina aamupäivällä. Mausteita meillä kyllä käytetään tavallista runsaammin, koska mies on kotoisin *tulisemmasta maasta*.
- Nimetön
Hei Hehkuttaja! Täyty sitten eka kertaa elämässä tällaisellekin sivustolle tulla. Ja heti huojennukseksi huomasin että jollain muullakin on alkanut vaihtarit suht aikaisin. Itse täytin 46 keväällä ja menkat loppu suht seinään kolmisen kuukautta sitten. Kuumia aaltoja on ollu selkeästi toista kuukautta. Yöllä tulee hirveitä hikikohtauksia niin että täytyy ihan paitaa ja tyynyliinaa vaihtaa. No päivällä aallot ovat suht huomaamattomia muille (ei nouse naamaan), mitä nyt takkia riisun aina välillä ja kohta sit taas takaisin päälle. Mutta se ehdotus. En ole vielä alkuunkaan asiaan perehtynyt, mutta koska päivällä aallot ovat aika vähäisiä ja nopeita niin ajattelin liikunnan auttavan. Olen koko syksyn kulkenut pyörällä töihin (n. 8km suuntaansa) jolloin tulee vedettyä todella hikeen. Ja aina pyöräilypäivinä olen huomannut olevani koko päivän töissä "tasalämpöinen". Eli ajattelisin, että oikein reipas liikunta stimuloisi näitä kaikenmaailman hikijuttuja jolloin elimistö pysyis sen jälkeen jotenkin rauhallisempana melkein koko päivän...? Tää nyt oli vain miltä itsestäni on tuntunut, mutta ylipäätäänhän liikunta olis hyväksi meille "vanheneville", eikös se auta siihen uhkaavaan osteoporoosiinkin? Kannattaa tätä varmaan kokeilla ellet sitten jo paljon liikukin? Ja jos ei auta niin paksumpaa mattameikkivoidetta sit vaan ja kerrot hehkutuksen aikana ajattelevas yhtä "komeeta miestä" :):) t. E Pirkanmaalta.
- Nainen nimimerkitön
Hei, minulla (48v) pamahti aihe ajankohtaiseksi tänä syksynä. Lieviä oireita on toki ollut reilusti vuoden verran, mutta nyt yöhikoilu, päiväpunastumiset ja unihäiriöt häiritsivät koko elämää. Olen harrastanut aktiivisesti liikuntaa, tosin tänä vuonna olen muistakin fyysisistä syistä jonkin verran joutunut liikuntaa vähentämään, mutta en usko aktiiviliikunnan huomattavasti vähentävän em.oireita, valitettavasti. Liikunta muuten toki tarpeellista on, mutta itse olin pakotettu aloittamaan Novofem-hoidon vajaa kuukausi sitten.
Vieläkin yöhikoilu ja univaje heikentävät elämänlaatua. Tuo edellä mainittu homeopaattinen valmiste herätti kyllä kiinnostukseni. - antaa palaa
itselle luvan "hehkua",niin jopas helpottaa,voi myös ottaa huumorilla.
Mitä enempi vastaan taistelee sitä punasempi on. - Nimetön
antaa palaa kirjoitti:
itselle luvan "hehkua",niin jopas helpottaa,voi myös ottaa huumorilla.
Mitä enempi vastaan taistelee sitä punasempi on.Onko teillä kokemusta siitä, miten hyvin meikkivoiteet pystyy peittämään kuumien aaltojen punoituksen naamasta?
Mulla on ns couperroosa-iho ja olen aina kärsinyt siitä, että naama muuttuu punajuuren punaiseksi jumpassa, ulkoillessa, jännittäessä, tärkeissä työtilanteissa.
Apu löytyi sitten Joe Blascon meikkivoiteista. Niillä pysyy hyvin punoitus näkymättömissä, eikä enää ole kuulunut kommentteja kuten aiemmin: Ai, onko kevätaurinko jo noin kuuma että se polttaa punaiseksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642