Pennun taluttamisessa ongelmia

Mr. Maitojuna

3kk rotikka narttu kyseessä. Kävelyllä pentu saattaa mennä yhtäkkiä eri suuntaan, pysähtyy, laittaa vastaan tai vetää hirveää vauhtia -> koira meinaa tukehtua. Kuinka saan koiran tottelemaan sanaa "seuraa" ja koira menee nätisti sinne minne minäkin eikä vedä tai hortoile? Teen kuitenkin niin että kävelen normaalisti minne haluan, se joko kävelee tai "laahaantuu" perässä.

Olen kokeillut sitä että silloin kun se on edes sekunnin vierellä nätisti niin kehun sitä mutta siltikään se ei opi että tässä on hänen paikka. se menee omiin suuntiin tai kirmaa yhtäkkiä taaksepäin jolloin nauhan kiristyttyä se kuristuutukehtuu ja yskii.

Kuristuspanta saattaisi tappaa sen, koska meinannut tukehtua normaalipannassakin. Kokeilenko silti?

Teemme tutustumis pissa reissuja päivittäin ja yhden ns. kävelylenkin 5-10min

Käykössä siis normaali panta ja hihna.

19

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteydenpitoa

      Minä en lähtisi noin nuorelle koiralle laittamaan kuristuspantaa vaan yrittäisin parantaa kontaktia ja sitä kautta saada pentua kävelemään kauniisti. Jos se vetää niin ei se kuristuspanta varmasti saa sitä sen paremmin älyämään että pitää kävellä kauniisti.

      Alkulenkistä voi yrittää jollain harjoituksilla purkaa koiran energiaa. Istumista, maahanmenoa, sivulle tuloa...leikin varjolla. Näin se pentukin saa hieman pään vaivaa ja käyttää osan energiastaan siihen. Lenkille sitten mukaan vaikka puolet koiran ruuasta, joku koiran mielestä ihan lelu ja sitten vain yritän houkutella sitä kävelemään hihna löysällä ja kun kävelee kauniisti niin palkkaa.
      Näin on meillä kaikki pennut oppineet kunnon hihnakäyttäytymisen.
      En käytä mitään käskyä sillä se että hihna ei kiristy on itsestään selvyys. Siinä vaiheessa kun pentu alkaa osaamaan EI sanan ja tietää mitä se tarkoittaa käytän myös sitä.

      Älä lähde raahaamaan sitä pentua perässä. Se on älytöntä. Jos olet sellaisessa paikassa missä on turvallista, päästä hihnasta irti ja jatka matkaa. EIköhän se sieltä perässä kipitä kun tulee ikävä. Jos ei voi päästää vapaaksi niin katso jos voit sitoa sen kiinni johonkin ja jatka hitaasti matkaa ja käy hakemassa pienen hetken päästä. Eiköhän taas ikävä tule.

      • Mr. Maitojuna

        Tämä on vielä niin pieni ettei osaa kuin istu ja tule sanan merkityksen ekä ei. En saa koiraa millään kävelemään vierellä nätisti että voisin kehua sitä.

        Miten se opettaa koiraa että jätän sen yksin kunnes kunnes sen tulee ikävä ja palaa luokseni?


      • saat päättää noudatatko
        Mr. Maitojuna kirjoitti:

        Tämä on vielä niin pieni ettei osaa kuin istu ja tule sanan merkityksen ekä ei. En saa koiraa millään kävelemään vierellä nätisti että voisin kehua sitä.

        Miten se opettaa koiraa että jätän sen yksin kunnes kunnes sen tulee ikävä ja palaa luokseni?

        Sinä pyysit neuvoa, minä neuvoin. Ei tuohon vetämisen lopettamiseen ole mitään oikotietä.

        Miten se opettaa koiraa että vedät sitä väkisin eteenpäin? Ei mitenkään. Jos se haraa vastaan ja sinä päästät hihnasta irti ja jatkat matkaa niin se on koiran valinta lähteekö se perään. Se älyää että on turha harata vastaan kun mamma jatkaa kuitenkin matkaa.
        Jos ei voi päästää hihnasta irti ja koira jätetään yksin se hyvin nopeasti yhdistää sen vastaan haraamisen siihen että se jätetään ja lopettaa sen.

        Se on koira, eikä lapsi. KOiralle kaikki on hyvin mustavalkoista. Teen jotain, siitä on ikävä seuraus, parasta olla tekemättä uudelleen.

        Vetämiseen auttaa sitten se kontaktin parantaminen. Koiran pitää tietää että sinä olet maailman mahtavin tyyppi ja silloin se mielellään jolkottelee vierellä kauniisti.
        Yritä parantaa sitä teidän kontaktia. Heti kun koira katsoo sinua se saa siitä palkkaa.Näin se oppii hyvin äkkiä että kannatta pysytellä lähellä niin saa leikkiä lelulla ja saa namua.

        Jos koira osaa kerta EI sanan niin silloin sen pitäisi se vetäminenkin lopettaa sillä Ei sanalla. JOS se osaa sen....


      • Mr. Maitojuna
        saat päättää noudatatko kirjoitti:

        Sinä pyysit neuvoa, minä neuvoin. Ei tuohon vetämisen lopettamiseen ole mitään oikotietä.

        Miten se opettaa koiraa että vedät sitä väkisin eteenpäin? Ei mitenkään. Jos se haraa vastaan ja sinä päästät hihnasta irti ja jatkat matkaa niin se on koiran valinta lähteekö se perään. Se älyää että on turha harata vastaan kun mamma jatkaa kuitenkin matkaa.
        Jos ei voi päästää hihnasta irti ja koira jätetään yksin se hyvin nopeasti yhdistää sen vastaan haraamisen siihen että se jätetään ja lopettaa sen.

        Se on koira, eikä lapsi. KOiralle kaikki on hyvin mustavalkoista. Teen jotain, siitä on ikävä seuraus, parasta olla tekemättä uudelleen.

        Vetämiseen auttaa sitten se kontaktin parantaminen. Koiran pitää tietää että sinä olet maailman mahtavin tyyppi ja silloin se mielellään jolkottelee vierellä kauniisti.
        Yritä parantaa sitä teidän kontaktia. Heti kun koira katsoo sinua se saa siitä palkkaa.Näin se oppii hyvin äkkiä että kannatta pysytellä lähellä niin saa leikkiä lelulla ja saa namua.

        Jos koira osaa kerta EI sanan niin silloin sen pitäisi se vetäminenkin lopettaa sillä Ei sanalla. JOS se osaa sen....

        hyvistä neuvoista.. kokeilen tänään toimiiko, eli jos koira pistää vastaan lenkillä niin sidon sen vaikka vierellä olevaan puuhun ja jatkan matkaa. kävelen pienen lenkin ja palaan takaisin, otan hurtan mukaan ja kotiin. Jospa se siitä


      • ?Sivulle tuloa?

        Kysyjän pentuhan oli siis vasta 3kk. Näitä taitoja PALJON tärkeämpiä ovat juuri taluttimessa käveleminen ja tervehtiminen neljällä jalalla seisten = ei hypitä. Tärkeintä on osata rauhoittua ja käyttäytyä siivosti. Maahanmenoa ehtii kyllä harjoitella myöhemminkin


    • Silkki

      Moro, mun koira on jo yli vuoden vetää silti hullun lailla. Olen hankkinut flexin se ei ole mikään apu ongelmaan, mutta helpottaa. Johtuu varmasti siitä että, vetämistä ei tuune. Mielestäni ei kuitenkaan kannata kokeilla kuristuspantaa, koska omalla koirallani oli puolikurrari ja se vain pahensi:( Ehkä kouluttaminen auttaa, niinkuin varmasti olet jo tehnytkin. Itse pysähdyn kun koirani vetää, silloin se ymmärtää että en liiku ennen kuin se löysää hihnaa.

      • flexiä

        Flexi on maailman huonoin talutin!!! inhoan sitä koko sydämmestäni ja haluaisin käydä leikkaamassa saksilla poikki jokaisen vastaantulevan turren flexin!!!! Ensinnäikin koira saa huidella flexissä ihan missä haluaa välittämättä ihmisestä ollenkaan, koiran hihna on niin pitkä, että se ylttyy siinä haistelemaan vastaantulevat koirat (enkä halua että koiraani tervehtii kukaan hihnassa). Pyöräilijänä joutuu varomaan ettei aja päin narua sen ollessa josssain kohdassa pyörätietä, todennäköisesti se on poikettain. Ja vielä, en edes ymmärrä kuinka joku jaksaa pitää sitä kädessään, se on kova, painava ja todella hankala!!!! ARGH!!!! Flexi kertoo sen, että omistaja ei vaan yksinkertaisesti jaksa kouluttaa ja on luovuttanut koiransa suhteen. Yhteistä kontaktia heillä ei ole ollenkaan!!!


        ...kylläpäs helpotti kun sai purkautua, ärsyttää vaan niin älytttömästi...


      • mieltä
        flexiä kirjoitti:

        Flexi on maailman huonoin talutin!!! inhoan sitä koko sydämmestäni ja haluaisin käydä leikkaamassa saksilla poikki jokaisen vastaantulevan turren flexin!!!! Ensinnäikin koira saa huidella flexissä ihan missä haluaa välittämättä ihmisestä ollenkaan, koiran hihna on niin pitkä, että se ylttyy siinä haistelemaan vastaantulevat koirat (enkä halua että koiraani tervehtii kukaan hihnassa). Pyöräilijänä joutuu varomaan ettei aja päin narua sen ollessa josssain kohdassa pyörätietä, todennäköisesti se on poikettain. Ja vielä, en edes ymmärrä kuinka joku jaksaa pitää sitä kädessään, se on kova, painava ja todella hankala!!!! ARGH!!!! Flexi kertoo sen, että omistaja ei vaan yksinkertaisesti jaksa kouluttaa ja on luovuttanut koiransa suhteen. Yhteistä kontaktia heillä ei ole ollenkaan!!!


        ...kylläpäs helpotti kun sai purkautua, ärsyttää vaan niin älytttömästi...

        flexit ei kuulu koirille ei ainankaan opetus vaiheessa. siinä koiraa on hankala hallita.pitää olla todella tottelevainen koira jos flexin hommaa!


      • Suosittelen
        flexiä kirjoitti:

        Flexi on maailman huonoin talutin!!! inhoan sitä koko sydämmestäni ja haluaisin käydä leikkaamassa saksilla poikki jokaisen vastaantulevan turren flexin!!!! Ensinnäikin koira saa huidella flexissä ihan missä haluaa välittämättä ihmisestä ollenkaan, koiran hihna on niin pitkä, että se ylttyy siinä haistelemaan vastaantulevat koirat (enkä halua että koiraani tervehtii kukaan hihnassa). Pyöräilijänä joutuu varomaan ettei aja päin narua sen ollessa josssain kohdassa pyörätietä, todennäköisesti se on poikettain. Ja vielä, en edes ymmärrä kuinka joku jaksaa pitää sitä kädessään, se on kova, painava ja todella hankala!!!! ARGH!!!! Flexi kertoo sen, että omistaja ei vaan yksinkertaisesti jaksa kouluttaa ja on luovuttanut koiransa suhteen. Yhteistä kontaktia heillä ei ole ollenkaan!!!


        ...kylläpäs helpotti kun sai purkautua, ärsyttää vaan niin älytttömästi...

        mutta vain sellaisille koiranomistajille joiden yläpäässä liikkuu jotain. Ensinnäkin, flexissä koira pystyy liikkumaan luonnollisesti, sen liikkeet eivät ole rajoitettuja kuten lyhyessä hihnassa. Toiseksi, flexin ansiosta koira pääsee kakkimaan tarpeeksi pitkälle metsään tai ojan pohjalle jossa ulosteista ei ole kenellekään mitään haittaa. Kolmanneksi, on paljon koiria joita ei koskaan päästetä vapaaksi. Ajatelkaa kuinka kurjaa näiden koirien elämä on lyhyessä hihnassa. Ne eivät koskaan pysty ottamaan yhtään kunnon juoksuaskelta. Mutta, fiksu flexiulkoiluttaja ottaa tietysti muut huomioon ja pyytää koiransa vierelleen säkä lukitsee flexin lyhyeksi toisen koiran tavatessaan. Itse käytän kahdella koirallani usein flexiä eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Suosittelen kirjoitti:

        mutta vain sellaisille koiranomistajille joiden yläpäässä liikkuu jotain. Ensinnäkin, flexissä koira pystyy liikkumaan luonnollisesti, sen liikkeet eivät ole rajoitettuja kuten lyhyessä hihnassa. Toiseksi, flexin ansiosta koira pääsee kakkimaan tarpeeksi pitkälle metsään tai ojan pohjalle jossa ulosteista ei ole kenellekään mitään haittaa. Kolmanneksi, on paljon koiria joita ei koskaan päästetä vapaaksi. Ajatelkaa kuinka kurjaa näiden koirien elämä on lyhyessä hihnassa. Ne eivät koskaan pysty ottamaan yhtään kunnon juoksuaskelta. Mutta, fiksu flexiulkoiluttaja ottaa tietysti muut huomioon ja pyytää koiransa vierelleen säkä lukitsee flexin lyhyeksi toisen koiran tavatessaan. Itse käytän kahdella koirallani usein flexiä eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia.

        Sinä oot laiska SikaLäsgii


    • koiran kouluttanut

      hei.

      kuten jokainen joka ottaa koiran, tulee tähän samaan tilanteeseen. miten saa koiran jölköttelemään vierellä.
      ei ole yksin kertaista vastausta, esim. jos jätät sen rangaistukseksi paikalleen, vaikka puuhun.
      koira huutaa ja vinkuu ja riehuu siellä.. on paniikissa kun jätät sen. tai ei välitä yhtään. joka on pahempi.
      no menet kauemmas ja odotat että koira rauhoittuu. menet rauhassa sen luokse et katso siihen otat vain remmin ja lähdet kävelemään. jos ja kun se vetää uudestaan sinä toimit samoin. jos rankaiset koiraa vetämisestä. NIIN SILLOIN TEE SE AINA. eikä vain joskus. Olet JOHTAJA.. ei anneta koiralle periksi.. se on söpö ja ihana. mutta tuota menoa se 50kg vetävä möhkäle joka menee ja sinä vikiset.
      periksi ei anneta.
      JA en usko että yksi kerta riittää.. itselläni on saksanpaimenkoira. olimme lenkillä päästin sen usein vapaaksi niin tietty se lähti omille tielleen..
      niin minä menin piiloon. tai juoksin karkuun ja äkkiä piiloon. mitä kauemmin se sinua etsii, ja on paniikissa. sen parempi ja tämän tein MONESTI.. siis aina kun se lähti. aina piiloon.
      tällä hetkellä kaksi vuotian koirani ei jätä MINUA silmistään..

      ja mitä vetämiseen tulee.. se on stressaavaa.. takaisin vetämällä et saa mitään aikaiseksi. koira on siinä, jos se on.. taas tarvitaan hyviä hermoja.. joko seisahdut täysin paikallesi.. et sano sille mitään. seisot vaan. koira luovuttaa kyllä..(kun se tulee sinua kohti se on luovuttanut, ei vaikka että sekin seisoo paikallaan) siinä voi mennä kauan. mutta se kannattaa.. ja aina kun se vetää. paitsi jos on iso hätä tai kusi hätä.. ensin hädät pois sitten kävelylle.
      ja siellä ei periksi anneta.. mäkin olen ollut tunnin lenkeillä jossa ei liikuttu mihinkään..
      silloin liikutaan kun minä liikun.
      tuo jättämis juttu on hyvä. jos se on mahdollista.
      opetus tapoja on monia.
      mutta ihan nami meinikiä en lähtis koittelee.
      sinulla on kuitenkin rotikka.
      johtajuus.. siinä on ydin. ja mä en tarkoita mitään kurittamis juttuja.
      sinä menet ensin ovesta AINA, nostat sen vaikka takaisin jos koira on menossa itse. sinä menet edellä. sinun tahtiin liikutaan. sinä annat ruuan, sinä syöt ensin, ruuan eteen tehdään töitä, käsket/odotat sen reuhoittua vaikka istumaan, jos ei osaa istua odotat että se rauhoittuu.
      jokainen koira on erillainen, minä koirin ensimmäisen koirani kanssa kaiken. ja tämä on paras. (minun koiralle)jos koira ei pida sinua minään niin ei se sinua seuraakaan.
      minulle joskus sanotiin että saksanpaimenkoira vetää narussa, koska niillä on jokin vietti.. JA PASKAT. se on miten sinä annat sen tehdä tai et anna.

      suosittelisin etsimään netistä CEASAR MILAN nimisen miehen oppeja.. ja koittamaan niitä. minä ainakin löysin ratkaisun.

      • Mr. Maitojuna

        Seisottiin tänään parhaimmillaan 20 minuuttia ku ei tajua lopettaa vetämistä. Mä seisoin vittu 20 MINUUTTIA JA KOIRA VAAN YRITTÄÄ KUOPIA ETEENPÄIN ON SE VITTU ÄRSYTTÄVÄÄ!?! kokoreissu kesti 40minuuttia josta 35minuuttia seisomista. Kävelen kyseisen reitin 5minuutissa. oikeesti mulla menee hermot muijan koiraa koulutella hemmetti ku ei tämä ite osaa ja on kokopäivätöis.

        Mulla itelläki on ollu bulldogi ja se meni hienosti vierellä sitä ei tarvinnu edes opettaa siihen, ku ei se muutenkaan oikeen jaksa lenkkeillä.

        Tämä koira osaa sanat; istu, tule, päivää (gimmefive), tee nyt (kusookakkaa pihalla), ota, hae (vaikka hakee muutenki jos heittää), sekä kaikista brutaalein komentokielto EI. Näissä ei ollut ongelmia.

        Olen myös tehnyt sitä että kun koira ei suostu lenkillä liikkumaan niin sidon sen puuhun tai johonki, mutta sitte tapahtui sellainen tilanne
        pururadalla et laitoin sen yhteen pylvääseen kiinni ja menin piiloon. sitte joku hemmetin lenkkeilijä tuli ja puheli siä et "kuka sut raukan on tähän jättänyt" ja päästi sen irti, sit tulin puskasta ja huusinki et yrittääkö pölliä mun koiran ja juoksin ison kepin kans sinne mut lenkkeilijä oli nopea jaloistaan. Jos kyseinen juoksu mies sattuu lukemaan tätä niin sanon sulle että olet vähä velliaivo

        Ja ulkona jos se jää ihmetteleen hihnas niin "seuraa" sanalla se lähtee liikkeelle, mutta sitte alkaa hemmetin vetäminen. Yks päivä sain sen kulkeen nätimmin vähä pitemmäs narus, juuri kokeilen vähän lyhyemmällä eikä toiminu, yski vaan lujaa ja tukehtu melkein mutta oma vikansa en mä sitä ole pyytäny vetämään. sit se välillä oksentelee ku ei henki kulje.. Alan vähän väsyä tohon hihna työskentelyyn.


      • hei 3kk!!!!
        Mr. Maitojuna kirjoitti:

        Seisottiin tänään parhaimmillaan 20 minuuttia ku ei tajua lopettaa vetämistä. Mä seisoin vittu 20 MINUUTTIA JA KOIRA VAAN YRITTÄÄ KUOPIA ETEENPÄIN ON SE VITTU ÄRSYTTÄVÄÄ!?! kokoreissu kesti 40minuuttia josta 35minuuttia seisomista. Kävelen kyseisen reitin 5minuutissa. oikeesti mulla menee hermot muijan koiraa koulutella hemmetti ku ei tämä ite osaa ja on kokopäivätöis.

        Mulla itelläki on ollu bulldogi ja se meni hienosti vierellä sitä ei tarvinnu edes opettaa siihen, ku ei se muutenkaan oikeen jaksa lenkkeillä.

        Tämä koira osaa sanat; istu, tule, päivää (gimmefive), tee nyt (kusookakkaa pihalla), ota, hae (vaikka hakee muutenki jos heittää), sekä kaikista brutaalein komentokielto EI. Näissä ei ollut ongelmia.

        Olen myös tehnyt sitä että kun koira ei suostu lenkillä liikkumaan niin sidon sen puuhun tai johonki, mutta sitte tapahtui sellainen tilanne
        pururadalla et laitoin sen yhteen pylvääseen kiinni ja menin piiloon. sitte joku hemmetin lenkkeilijä tuli ja puheli siä et "kuka sut raukan on tähän jättänyt" ja päästi sen irti, sit tulin puskasta ja huusinki et yrittääkö pölliä mun koiran ja juoksin ison kepin kans sinne mut lenkkeilijä oli nopea jaloistaan. Jos kyseinen juoksu mies sattuu lukemaan tätä niin sanon sulle että olet vähä velliaivo

        Ja ulkona jos se jää ihmetteleen hihnas niin "seuraa" sanalla se lähtee liikkeelle, mutta sitte alkaa hemmetin vetäminen. Yks päivä sain sen kulkeen nätimmin vähä pitemmäs narus, juuri kokeilen vähän lyhyemmällä eikä toiminu, yski vaan lujaa ja tukehtu melkein mutta oma vikansa en mä sitä ole pyytäny vetämään. sit se välillä oksentelee ku ei henki kulje.. Alan vähän väsyä tohon hihna työskentelyyn.

        Mullakin on 4kk pentu, enkä oleta sen kävelevän kuin joku robotti. Sinä kuristat ja oksetutat koiraasi, mikseihän se halua kävellä iloisesti vierelläsi?!!! Miksihän lenkit on yhtä tuskaa? Odotitko tosiaan koirasi olevan joku tokopelle jo kahdentoistaviikonikäisenä? Ihan tuosta vaan, kuristamalla ja laahaamalla?
        Oletko kokeillut mennä nakinpalojen kanssa, naksutella suutasi, viheltää, hypellä yhdellä jalalla ja koittaa saada kontaktia koiraan esimerkiksi näin? Ei ehkä tarpeeksi coolia?
        No, minä uskonkin pehmeempiin metodeihin, kivan kautta oppimiseen - sillä saa oikeasti kivan suhteen omaan koiraansa. En myöskään ole kiinnostunut polveani kyljellään nuolevasta tokokoirasta, minulle riittää kunhan koira EI VEDÄ ja käyttäytyy eri tilanteissa rauhallisesti ja kauniisti. Totta perhanassa se saa välillä haistellakin ja innostua, etenkin tuo 4kk kakara. Jestas, sehän on elossa ja terve! Vetää se tosin ei saa, vaikkei mikään palveluskoira/tokorotu olekaan!
        Halusit rohkean ja itsenäisen koiran, siinä se sulla nyt on - ILOITSE! Samalla lailla potkisit varmaan kengilläsi eteenpäin jotain pelosta värisevää pikkupuudelia. Sellaista yökötystähän et itsellesi halunnut, joten yritäs nyt olla fiksumpi, ja miettiä tapoja jolla saat koirasi seuraamaan pääsääntöisesti sinua. Harjoitelkaa remmikäyttäytymistä namejen kanssa myös sisällä kotona. Näin myös voitte rakentaa kivan suhteen, eikä kokoajan vituta, sinua lainatakseni.
        Ja ps. minulla ei itselläni ole seurakoirapuudelia, vaan erittäin itsenäinen ja kovapäinen metsästyskoira. Kekseliäisyyttä on käytettävä päivittäin, minä en alennu tyhmempääni ja pienempääni lyömään, vetämään tai tönimään!


    • on ainoastaan

      pakollinen väline kaupunkialueella. Meidän tulisi yrittää käyttäytyä, kuin sitä ei olisikaan = koira aina kutsutaan ja houkutellaan mukaan, ei vain kiskaista kaulasta arvaamatta antamatta koiralle edes mahdollisuutta totella ja seurata. Samoin "odota" tai "hidasta" kun jarrutellaan - ei taaskaan kiskaisua! Laahaaminen ja kiskaisut vaarallisia selkärangalle, myöhemmin järkyttäviä selkäkipuja jne, entä koiran herkkä kurkunpää, itse en voisi koiraani repiä, vaikka sen toikkarointi välillä v-tuttaakin. Yritän muita keinoja. MAITOJUNA: miten edistytte? Nakinpaloja kehiin vaan!

      • tekee tehtävänsä

        remmin pureskelu ja hyppelyt häviävät itselläänkin, vetäminen tietysti ei. Mutta malttia siis, jo pian koira jaksaa keskittyä paremmin


      • Mr. Maitojuna
        tekee tehtävänsä kirjoitti:

        remmin pureskelu ja hyppelyt häviävät itselläänkin, vetäminen tietysti ei. Mutta malttia siis, jo pian koira jaksaa keskittyä paremmin

        Terve. Olen saanut koiran menemään suht lähellä ja vierellä kävelemään. Olen käyttänyt herkkuja makkaraa koirankeksejä ym. Mutta kävelee hyvin mutta vain jos on herkkuja, mutta pikku hiljaa edistyy ja jää Xenan muistiin.

        Ilman remmiä koira seuraa mua jotenki ja pyörii ympärillä minne menenkin.

        Tietysti TOKO:ssa koira oppii sitten viimeistään, en tosin tiedä koska sen sinne pitää viedä.


      • Hienoa!
        Mr. Maitojuna kirjoitti:

        Terve. Olen saanut koiran menemään suht lähellä ja vierellä kävelemään. Olen käyttänyt herkkuja makkaraa koirankeksejä ym. Mutta kävelee hyvin mutta vain jos on herkkuja, mutta pikku hiljaa edistyy ja jää Xenan muistiin.

        Ilman remmiä koira seuraa mua jotenki ja pyörii ympärillä minne menenkin.

        Tietysti TOKO:ssa koira oppii sitten viimeistään, en tosin tiedä koska sen sinne pitää viedä.

        Nakeillahan se (monella koiralla) alkaa sujua, ja pääasia että nyt on jo tuota "vetämättömyyttäkin" mukana ;) Edistyminen ei meillä ihmisilläkään ole harrastuksissa ym. pelkkää suoraa ylämäkeä. Laskuja ja oikein kunnon tipahduksiakin tulee. Ainakin oma pentuni saattaa aamulenkillä olla aivan unelma ja kävely on jopa nautittavaa. Kas iltapäivällä tuo riuhtookin taas kaikkialle, kuin ei olisi piuhan päässä koskaan ollutkaan. Sitten taas harjoitellaan, mutta hyvillä mielin. Pinnaa täytyy nyt lähiviikkoina jostain vaan löytyä. Remmin pureskeluakin oli meillä joskus 3kk iässä viikon, puolitoista, mutta nyt se on unohtunut kokonaan jo monta viikkoa sitten. Oikeastaan itsellään, sillä annoin melkeimpä sen viikon pennun järsästä remmiä kuin en näkisikään - usein se jäikin siihen. Piteli ja pureksi remmiä vain joitain askelia, enkä katsonut sen olevan kovinkaan vakavaa toimintaa ;)Reilun viikon päästä äännähdin "pelottavasti" heti kun otti suuhun, ja parissa päivässä jäi kokonaan...Etikkaakin kokeilin, mutta tuo oma murahdukseni toimi paremmin. Jotkut jutut siis näyttävät olevan "in" joitakin päiviä, ja menevät ohi kun on uudet koiruudet jo mielessä.
        Onnea matkaan, kuukauden päästä näyttää aivan varmasti jo paremmalta. Nauttikaa toisistanne!


    • Anonyymi

      LUOVU KOIRASTA ET OSAA KÄSITELLÄ JA KASVATTAA KOIRAASI OLLENKAAN 👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿😇😇

    • Anonyymi

      Ei koira tukehduta itseään,pidä niitä herkkuja mukana niin koira pysyy vieressäsi. Samalla käskyjä ja herkkua perään kun koira on noudattanut kehoitustasi,kaiken a ja o on toistot ja palkinnot/kehut. Äläkä anna ruokaa ennen aamulenkkiä niin herkut maistuu ja koira oppii. Käskyt,palkinto,toistot ja kärsivällisyyttä sekä aikaakiire ei saa olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe