Muutto L.A. han

edol

Olen muuttamassa tammikuussa L.A.han... Olisiko kenelläkään käytännön vinkkejä mistä aloittaa työn haku, työllä ei niin väliä, kunhan pääsee alkuun. Ja kuinka vaikeaa on saada toitä, jos puhuu perus englantia? Minkä hintaisia on yksiöt, kuhan nyt olisi joku luukku missä asua, ja mihin alueelle olisi hyvä asettua??? ja kaikki muu muuttoon ja L.A.han liittyvä kiinnostaa.. kiitos jo etukäteen, en malta enään odottaa muuttoa!!!

14

5871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten jo

      järkännyt työlupa-asiat?

    • USAkki

      Jos ei tuollaiset perusasiat ole selvillä jo nyt ja olet kolmen kuukauden päästä muuttamassa, niin voi voi. Onko green card/viisumi/asunto hommattuna? Työpaikkaa et saa, ellei työlupa ole kunnossa. Jos maahan tullessa ei ole jotain osoitetta, saatat tulla rajalla käännytetyksi. Turistina saat oleskella maassa 3 kk, mutta työtä et saa tehdä päivääkään.

      Kannattaa ottaa asioista kunnolla selvää ja harkita muuttoa LA:han vähän vakavammalla pohjalla. Taidat olla vähän liikaa katsellut jenkkileffoja ja -sarjoja, jos kuvittelet sitä joksikin onnen kultamaaksi. Työnteko jenkeissä ei ole mitään lepsuilua, potkut voi tulla helposti ja työttömyysturva on lähes olematon.

      • edol

        Lupa-asiat ovat kunnossa, sillä olen jenkin kanssa naimisissa, mutta hänkään ei paljon asioista tiedä, koska on asunut USA:ssa vain elämänsä kaksi ensimmäistä vuotta... Toivottasti joku vielä infoisi minua pikkasen asuntojen vuokrista ja työpaikoista.. KiitosTack


      • ettö on
        edol kirjoitti:

        Lupa-asiat ovat kunnossa, sillä olen jenkin kanssa naimisissa, mutta hänkään ei paljon asioista tiedä, koska on asunut USA:ssa vain elämänsä kaksi ensimmäistä vuotta... Toivottasti joku vielä infoisi minua pikkasen asuntojen vuokrista ja työpaikoista.. KiitosTack

        amerikkalaisen kanssa saadaksesi työpaikan. Pitää omistaa Green card...

        Työpaikkoja kannattaa etsiä paikan päällä. Asunnot löytyy vaikkapa netistä googlaamalla tai LA Times.


      • edol
        ettö on kirjoitti:

        amerikkalaisen kanssa saadaksesi työpaikan. Pitää omistaa Green card...

        Työpaikkoja kannattaa etsiä paikan päällä. Asunnot löytyy vaikkapa netistä googlaamalla tai LA Times.

        tiedän että työntekoon vaaditaan green card. usassa saan muutettua viisumini green cardiksi muutoshakemuksella!!! ainakin näin olen ymmärtänyt.


      • yhteyttä
        edol kirjoitti:

        tiedän että työntekoon vaaditaan green card. usassa saan muutettua viisumini green cardiksi muutoshakemuksella!!! ainakin näin olen ymmärtänyt.

        USAn suurlähetystöön ennen USAan muuttoa. Viisumia ei voi mitenkään ns.muuttaa Green cardiksi. Joudut käymään läpi koko hakemus jutun alusta alkaen, joka kestää kuukausia.

        nimim. kokemusta asiasta


      • nyt olisi
        edol kirjoitti:

        tiedän että työntekoon vaaditaan green card. usassa saan muutettua viisumini green cardiksi muutoshakemuksella!!! ainakin näin olen ymmärtänyt.

        jo aika ottaa lahetystoon yhteytta, eika kysella nain tarkeita asioita nettipalstalla?


    • työtä saa

      eli vuokra-asunnot ovat kalliita, hyvin lähellä suomen hintoja, ellei kalliimpiakin. halvat ovat todella kysyttyjä. koska la:han pyrkii niin monet "tähdeksi haluavat" joilla ei ole töitä.

      töitä voi saada kukavain jos löydät tietyt kadun kulmat joista käydään hakemassa pimeätä työvoimaa päiväksi kerrallaa. niistä saa naiset puutarha ja siivoustyötä. mutta latinot ovat vallanneet ne kulmat aika hyvin. eli joskus menee taisteluksi. mutta tavikset ottavat kyllä mielellään vaaleita työhön, rasismia on todella paljon. ja sinä olet se altavastaaja.

      englanilla tietenkin pärjää mutta parasta olisi osata espanijaa, edes vähän.

      itse olen asunut glendeilissä. se on perus lähiö, ehkä vähän parempi sellainen.
      auton tarvitsette julkinen liikenne on huonoa. ja välimatkat todella pitkiä. esim meiltä oli rannalle yli 100km ja se on kokonaan kaupunkia.
      onnea! ja ainahan pääsee takaisin.

      • edol

        Kiitoksia neuvoista, onneksi puhun espanjaa, joten pimeihin töihin sitte aluksi, jos ei muuta saa!!!


    • Suomipoika73

      Moni minun USA:n tuttu on löytänyt asuntonsa ja työpaikkansa täältä:

      http://losangeles.craigslist.org/

      Listaa pitää seurata päivittäin ja laittaa emailia ensimmäisenä jos haluaa löytää kämpän/työpaikan. Asuntohommassa on se kurja juttu että Losissa lähes kukaan ei halua vuokrata alle 12 kk:ksi ja usein vaativat jopa 3 kk vakuutta. Mutta lyhytaikaisella asunnolla kannattaakin aloittaa, katso "sublets/temporary" otsikon alta ilmoituksia. Ja kannattaa lähettää ainakin 50 emailia että löytyy yksi joka uskaltaa "vaaralliselle" ulkomaalaiselle vuokrata asunnon. ;)

      • edol

        Kiitos paljon, erinomainen linkki.


      • jukka45-
        edol kirjoitti:

        Kiitos paljon, erinomainen linkki.

        Linkki tuo Craiglist, olisin itse laittanut tarjolle mutta joku muu jo ehti.

        Älä välitä noiden muiden postaajien negatiivis sävyisistä kommenteista. Rohkeat lähtee ja vähemmän rohketa jäävät kotiin huolehtimaan.
        Itsekin muutin aikoinani tänne (Los Angeles) ilman mitään etukäteen järjestettyjä juttuja, tai edes tuttuja Losissa.
        Pari vuotta oli vaikeaa -mutta ei kumminkaan sen vaikeampaa kuin jos olisin asunut suomessa- ja sitten alkoivat asiat luistamaan ja luvat yms. järjestymään.

        Eikä todellakaan kannata myöskään kuunnella noita niin tyypillisiä "amerikassa ei ole työturvaa, terveyden hoito on olematonta" yms.
        Kyllä on, ne ovat eri tavalla järjestettyjä. Tänne päästyäsi - tai jo ennen lähtöasi- googlaa "free clinics los angeles- ja siinä sinulle ilmaiset paikat jos hätä tulee.
        Samoin, jos vaikka työpaikalla tulee palkka myöhässä tai ollenkaan, tai on jotain muuta hämminkiä, City Of Los Angelesilla on virasto joka hoitaa asian. Palkka tulee, pienellä viiveellä.
        Olisihan näitä esimerkkejä.


      • edol
        jukka45- kirjoitti:

        Linkki tuo Craiglist, olisin itse laittanut tarjolle mutta joku muu jo ehti.

        Älä välitä noiden muiden postaajien negatiivis sävyisistä kommenteista. Rohkeat lähtee ja vähemmän rohketa jäävät kotiin huolehtimaan.
        Itsekin muutin aikoinani tänne (Los Angeles) ilman mitään etukäteen järjestettyjä juttuja, tai edes tuttuja Losissa.
        Pari vuotta oli vaikeaa -mutta ei kumminkaan sen vaikeampaa kuin jos olisin asunut suomessa- ja sitten alkoivat asiat luistamaan ja luvat yms. järjestymään.

        Eikä todellakaan kannata myöskään kuunnella noita niin tyypillisiä "amerikassa ei ole työturvaa, terveyden hoito on olematonta" yms.
        Kyllä on, ne ovat eri tavalla järjestettyjä. Tänne päästyäsi - tai jo ennen lähtöasi- googlaa "free clinics los angeles- ja siinä sinulle ilmaiset paikat jos hätä tulee.
        Samoin, jos vaikka työpaikalla tulee palkka myöhässä tai ollenkaan, tai on jotain muuta hämminkiä, City Of Los Angelesilla on virasto joka hoitaa asian. Palkka tulee, pienellä viiveellä.
        Olisihan näitä esimerkkejä.

        Kiitos jukka rohkaisevista kommenteista.. joo tuo graiglist on kyl huippu, sieltä löytää kaikenlaista.. innolla odotan lähtöä!!


    • hopeavirta1

      mäki haluun muuttaa joskus sinne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe