KOKEMUKSIA

...

Hei! tälläistä vain tiedustelisin kun olen jouluna menossa 3 viikoksi kolumbiaan eettä mitenkä sielä käy visa electron ja kun soitin pankkiin eilen niin suomessa ei ainakaan euroja vaihdeta kolumbian pesoihin. eli miten olette vaihtaneet rahat ja kun pankkiiri ehdotti että vaihtaisin rahat usan dollareihin että niillä vissiin pystyy sielä ostaa mutta ei ollut varma. eli siis kaikkia kokemuksia ja neuvoja matkan suhteen otetaan vastaan mielellään.. :) minkä hintaista on muuten hotellissa asuminen? olen menossa barranquillaan mutta varmasti tule muissakin kaupungeissa käytyä.. :)

35

5123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurssit...

      Dollareitten vaihto Kolumbian pesoiksi ei kannata, Kolumbiassa rahanvaihtajat antavat surkealla kurssilla. Kyllä siellä eurojakin pystyy vaihtamaan paikalliseksi valuutaksi, mutta paras olisi nostella automaatista luottokortilla. En tiedä visa elektronin toiminnasta siellä, eikös pankkisi osannut kertoa? Visalla olen siellä itse nostellut valuuttaa, sillä saat parhaan vaihtosuhteen, virallisen kurssin mukaan, suoraan euroista pesoiksi. Olikos se nyt viime vuonna 1000 euroa noin 3 miljoonaa pesoa. Kahvikupillinen maksaa tonnin verran...:-)

      • ja hostaleista

        Olisko halvin yöpaikka ollut Rio Negrossa (Medellinin lähellä), muistaakseni n. 10 000 pesoa, huone, kylppäri TV, yleensä yövyin aika halvoissa paikoissa, alle 30 000 pesoa, siis jotain 10 euroa. Sillä sai hostellista huoneen kylppärillä. Kalliimpia paikkoja tietysti on, ja mukavampia. Cartagena on kalliimmasta päästä.
        Bussimatkoista muistelen että Bogota - Medellin maksoi n. 40 000 pesoa.


    • Asuin siellä

      Asuin juuri 3 kuukautta Barranquillassa. Pankkiautomaateista sain rahaa Electronilla samaan tapaan kuin Suomessakin. Kerrallaan saa max. 300.000 pesoa paitsi Servibancan automaateista max. 400.000 pesoa. Itselleni kävi niin, että kun otin kuudetta nostoa peräkkäin, niin sitten en enää sinä päivänä saanut enempää. Se oli joku paikallinen turvaraja, mikä oli pienempi kuin kortilleni täällä asetettu. Automaatit toimii siellä siten, että kortti otetaan melkein heti ulos ja vasta sen jälkeen näpytellään PIN. Turvallisinta on nostaa supermarketeissa tai liikekeskuksissa sisällä olevista automaateista, mutta kyllä itse tein nostoja myös kadulla. Dollareilla et tee Kolumbiassa sen enempiä kuin euroillakaan.

      • ....

        kiitos tiedoista! juu pankkiiri ei oikein tiennyt sanoa asiasta. Eli visalla mennään sitten. saakos electronilla kuinka useassa paikassa nostaa rahaa vai onko sellaisia automaatteja vain harvoissa paikoissa?
        kuinkas kun katsoin tuolta yhdeltä keskustelu palstalta www.poorbuthappy.com että ainakin santa martassa hotellin saa noin 8 eurolla yö. kumpi on mielestänne parempi paikka barranquilla vai santa marta? ja mitkä paikat kannattaa ehdottomasti kiertää?:) barranquilla voisi ollaparempi mutta jos noin 20e yö niin tulee aika kalliiksi kun olen sielä 3 viikkoa..:)


      • Olin siellä
        .... kirjoitti:

        kiitos tiedoista! juu pankkiiri ei oikein tiennyt sanoa asiasta. Eli visalla mennään sitten. saakos electronilla kuinka useassa paikassa nostaa rahaa vai onko sellaisia automaatteja vain harvoissa paikoissa?
        kuinkas kun katsoin tuolta yhdeltä keskustelu palstalta www.poorbuthappy.com että ainakin santa martassa hotellin saa noin 8 eurolla yö. kumpi on mielestänne parempi paikka barranquilla vai santa marta? ja mitkä paikat kannattaa ehdottomasti kiertää?:) barranquilla voisi ollaparempi mutta jos noin 20e yö niin tulee aika kalliiksi kun olen sielä 3 viikkoa..:)

        Jos sulla on kolme viikkoa, niin suosittelen, että käyt ainakin Santa Martassa, Barranquillassa ja Cartagenassa. Ne ovat kaikki siinä lähekkäin. Jos haluat kauemmaksi, niin sitten myös Bogotá ja Medellin.


    • Asuin siellä

      Hotellit 20-100 euroa vrk.

      • ...

        juu täytyy käydä, ja kuulin että medellin on myös hieno paikka mutta se on vähän kauempana sitten.. :)
        onneksi on sielä ystävä joka varmasti vie joka paikkaan.. :)
        innnolla jo odotan matkaa, niin ja sitten yksi ihan käytännön asia, eikös sielä ole eri sähkövirta juttu että pitää olla se muuntaja sydeemi mukana ihan jos lataa puhelinta ja näin...(elektroniikan ihmelapsi kun oon.. ;))
        mitä kautta olette muuten ottaneet lippunne mietin että mistä halvimmalla saisi??? :)


      • Olin siellä
        ... kirjoitti:

        juu täytyy käydä, ja kuulin että medellin on myös hieno paikka mutta se on vähän kauempana sitten.. :)
        onneksi on sielä ystävä joka varmasti vie joka paikkaan.. :)
        innnolla jo odotan matkaa, niin ja sitten yksi ihan käytännön asia, eikös sielä ole eri sähkövirta juttu että pitää olla se muuntaja sydeemi mukana ihan jos lataa puhelinta ja näin...(elektroniikan ihmelapsi kun oon.. ;))
        mitä kautta olette muuten ottaneet lippunne mietin että mistä halvimmalla saisi??? :)

        Se menee näin:
        Verkkovirta on 110 volttia kun taasen Suomessa se on 230 volttia. Useimmat puhelinten laturit toimivat 100-240 voltin jännittealueella eli muuntajaa et tarvitse, mutta tarvitset adapterin, että eurooppalainen pyöreätappinen pistotulppa sopii amerikan mallin pistorasiaan. Se laturisi jännitealue muuten sitten lukee pienellä siinä laturissa.


    • corazon colombiano

      Kolumbiassa voi vaihtaa euroja tai dollareita. Täl hetkel taitaa euron kurssi olla parempi joten suosittelen sitä. Mulla oli matkassa myös visa-kortti ja se oli kätevä maksuvälinen joka paikassa. Visa elektronista ei kokemusta toimiiko siellä.

      Hotelliasuminen on noin 20-30 euroa yö hyvässä hotellissa. Kannattaa käydä Cartagenassa, on paljon nähtävää, ja ainakin minusta paljon kivempi kaupunki kuin Barranquilla. Ilmasto siel tosi kiva, lämmin muttei tuskaisen kuuma. Hauskaa matkaa! Mie palasin kaks kuukautta sitten sielt kuukauden reissulta ja jo suunnittelen palaavani pian uudelleen...

      • -----

        ok kiitti! kiva ku tänne on tullu ihan hyvin vastauksia..:)
        saako barranquillassa (ku aika kauan siel asun) niin n. 10-15e yö hotelleja..sellasia suht ok kuiteskin, budjetti on aika pieni kuitenkin?
        kuu eli visa kannattaa ilmesesti matkas olla..saako automaateista ihan nostettua sit visalla rahaa sielä normaalisti? juu cartagena ja santa marta on ainakin suunnitelmis katsastaa..medellinistä on ollu puhetta mut saa nähä kuinka kerkee sielä käymään..:) mimmonen hinta taso sielä suunnilleen on? tietää vähän kuinka varautua..:)


      • corazon colombiano
        ----- kirjoitti:

        ok kiitti! kiva ku tänne on tullu ihan hyvin vastauksia..:)
        saako barranquillassa (ku aika kauan siel asun) niin n. 10-15e yö hotelleja..sellasia suht ok kuiteskin, budjetti on aika pieni kuitenkin?
        kuu eli visa kannattaa ilmesesti matkas olla..saako automaateista ihan nostettua sit visalla rahaa sielä normaalisti? juu cartagena ja santa marta on ainakin suunnitelmis katsastaa..medellinistä on ollu puhetta mut saa nähä kuinka kerkee sielä käymään..:) mimmonen hinta taso sielä suunnilleen on? tietää vähän kuinka varautua..:)

        Kyl varmasti 10-15 euroa yö siel yöpyy jos ei kaipaa luksusta. Hintataso huomattavatsi Suomea edullisempaa mut silti kylö reissus rahaa aina palaa paljon...

        Visa kannatta olla, ja sillä saa nostettua kaikista automaateista ihan tosi kätevästi. Mut automaateissa sie maksat summasta välitysmaksun eli halvinta sulle on maksaa kortilla esim. hotelleissa niin silloin välitysalkkion maksaa hotelli eikä asiakas! Kortti käy kyl aikas monessa paikassa nykyään sielläkin päin maailmaa.

        Ruokailut on edullisia paikallisissa tavan ravintoloissa syö hyvin 5-10 eurolla, mut tasokkaissa paikoissa hinnat toista luokkaa...

        Onko sulla paikallista seuraa matkan aikana? Kolumbialaiset ovat todella ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä mut aina kannattaa turistina pitää varansa! Maassa paljon köyhyyttä joten myös taskuvarkaita ym. rikollisuutta. Mulla ei kuitenkaan koko kuukauden aikana ainuttakaan huonoa kokemusta, ja kuljin monenlaisissa paikoissa, tosin paikallisen seurassa. Maassa asuin 90-luvulla vuoden eikä silloinkaan suuria vaaratilanteita ollut, pari näpistystä oman sinisilmäisyyteni tähden.


      • ------
        corazon colombiano kirjoitti:

        Kyl varmasti 10-15 euroa yö siel yöpyy jos ei kaipaa luksusta. Hintataso huomattavatsi Suomea edullisempaa mut silti kylö reissus rahaa aina palaa paljon...

        Visa kannatta olla, ja sillä saa nostettua kaikista automaateista ihan tosi kätevästi. Mut automaateissa sie maksat summasta välitysmaksun eli halvinta sulle on maksaa kortilla esim. hotelleissa niin silloin välitysalkkion maksaa hotelli eikä asiakas! Kortti käy kyl aikas monessa paikassa nykyään sielläkin päin maailmaa.

        Ruokailut on edullisia paikallisissa tavan ravintoloissa syö hyvin 5-10 eurolla, mut tasokkaissa paikoissa hinnat toista luokkaa...

        Onko sulla paikallista seuraa matkan aikana? Kolumbialaiset ovat todella ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä mut aina kannattaa turistina pitää varansa! Maassa paljon köyhyyttä joten myös taskuvarkaita ym. rikollisuutta. Mulla ei kuitenkaan koko kuukauden aikana ainuttakaan huonoa kokemusta, ja kuljin monenlaisissa paikoissa, tosin paikallisen seurassa. Maassa asuin 90-luvulla vuoden eikä silloinkaan suuria vaaratilanteita ollut, pari näpistystä oman sinisilmäisyyteni tähden.

        juu eipä se kovin luksusta tarvi olla kun sielä kuiteskin käy vaan suihkussa ja nukkuu jos ei oo reissussa..:)
        joo eli yks kaveri on ihan paikallinen ja siltä oon kyselly kans kaikkee mut toki aina kivempi ku saa tietää kokemuksia suomalaisesta näkökulmasta..:)
        juu kyl reissussa rahaa palaa mut on se kyl sen arvostaki usein..
        miten sulla oli muuten otikko mitä rokotuksia, ite ton a,b hepatiitin otin ja sit keltakuume rokotuksen, et miten otiksä sit malaria lääkitystä, ku sitä ainaki suositellaan... :)
        jep eli ei varmaan muutaku visaa sit vaan hommammaan ku elektroni tähän astisita korteista vaan löytyy..:)


      • corazon colombiano
        ------ kirjoitti:

        juu eipä se kovin luksusta tarvi olla kun sielä kuiteskin käy vaan suihkussa ja nukkuu jos ei oo reissussa..:)
        joo eli yks kaveri on ihan paikallinen ja siltä oon kyselly kans kaikkee mut toki aina kivempi ku saa tietää kokemuksia suomalaisesta näkökulmasta..:)
        juu kyl reissussa rahaa palaa mut on se kyl sen arvostaki usein..
        miten sulla oli muuten otikko mitä rokotuksia, ite ton a,b hepatiitin otin ja sit keltakuume rokotuksen, et miten otiksä sit malaria lääkitystä, ku sitä ainaki suositellaan... :)
        jep eli ei varmaan muutaku visaa sit vaan hommammaan ku elektroni tähän astisita korteista vaan löytyy..:)

        Rokotuksista otin nuo samat kuin sinäkin. Malarilääkityksen resepti mulla oli mutten koskaan sitä hankkinut. Jos liikut pääasiassa kaupungeissa ei käsittääkseni vaara niin suuri sitä saada. Mie sairastin malarian 90-luvulla siellä Kolumbiassa asuessani mutta silloin olin sademetsässä luonnonpuistossa töissä ja asuin viidakossa. Kamala tauti, en sitä uudestaan toivoisi kokevani. Tällä reissulla söin kaikkea, join paikallisia mehuja, enkä saanut edes vatsatautia. Maitohappobakteereita naukkailin alkureissun ajan, ne auttavat hyvin vatsan tasapainottamiseen ruokavalion muuttuessa.


      • ---
        corazon colombiano kirjoitti:

        Rokotuksista otin nuo samat kuin sinäkin. Malarilääkityksen resepti mulla oli mutten koskaan sitä hankkinut. Jos liikut pääasiassa kaupungeissa ei käsittääkseni vaara niin suuri sitä saada. Mie sairastin malarian 90-luvulla siellä Kolumbiassa asuessani mutta silloin olin sademetsässä luonnonpuistossa töissä ja asuin viidakossa. Kamala tauti, en sitä uudestaan toivoisi kokevani. Tällä reissulla söin kaikkea, join paikallisia mehuja, enkä saanut edes vatsatautia. Maitohappobakteereita naukkailin alkureissun ajan, ne auttavat hyvin vatsan tasapainottamiseen ruokavalion muuttuessa.

        juu ok!:) no ku tota malaria juttua mietin kans mut päätin sit et sitä en ota ku enemmän varmaan kaupungeissa kierrellään..:) ai sä oot oikeen niinku kunnolla asunu siel ja töis jne.. :) varmasti mahatavaa..:) juu maitohappobakteereja otan kans mukaan ne on aina hyvä olla reissus..:) kiitti tiedoista hyvä saada vähä tietoa ku en ikinä oo eurooppaa kauempana käyny nii vähä jänskättää yksin lähteä reissuun..:)


    • jimpa

      Moikka pääset pian matkaan mahtavaa! Lyhyesti vastan: Voit ottaa euroja mukaan, sieltä löytyy helposti vaihtoraha pisteita ja paljon, sun ei tarvitse vaihta dollareihin ja sittten pesoihin (säästö vinkki). Visa Electron kortti käy hyvin monessa pankkiautomaatiossa, eli sieltä saat pesoja pankki suomessa ottaa 3 eku/nosto 2%. Otathan huomioon et automaateilta saa ylensä nosta max 100 - 140 euroja (300.000-400.000 pesoja) kerralla, voit toki samaten tehdää useita nostoja mutta tuskin tarvitset, siellä on suht. halpa. Barranquillassa hotelli 20 euroa alkaen, suosittelen autovuokrausta ja nokka kohtiin Cartagenaaan. Viihtyisää matkaa

      • ....

        kiitti! tosta oli apua hyvin! täs just oonki miettiny noita raha juttuja että kuinka olis järkevin tehä mutta ilmesesti siis ei kannata siitä murheita ottaa et ei muutaku visa electron ja hammasharja matkaan ja nokka kohti barranquilla! :) jep todellakin kohta lähtö ja nyt jo vähä jänskättää mut kyl se siitä..:) juu tarkotus ois että ainaki nää rannikko kaupungit, santa marta ja cartagena tulis kierrettyä..autoa tuskin taidan ottaa..reissut saa ajella bussi kuski..;) ok eli barranquillassa kuitenki suht "kalliit" hotellit ku minimi budjetilla pitäs mennä..onko sulla minkä moista tietoa et mikä olis just ku noin kuitenkin semmosen 3 viikkoa siel oon et mikä asumismuoto tulis halvimmaksi kuiteski mieluuten sellaseen alle 300e jos pääsis ni parempi ku hyvä!:) eli esim jotain 1 tähren hostelleja.. ;)


      • jimpa
        .... kirjoitti:

        kiitti! tosta oli apua hyvin! täs just oonki miettiny noita raha juttuja että kuinka olis järkevin tehä mutta ilmesesti siis ei kannata siitä murheita ottaa et ei muutaku visa electron ja hammasharja matkaan ja nokka kohti barranquilla! :) jep todellakin kohta lähtö ja nyt jo vähä jänskättää mut kyl se siitä..:) juu tarkotus ois että ainaki nää rannikko kaupungit, santa marta ja cartagena tulis kierrettyä..autoa tuskin taidan ottaa..reissut saa ajella bussi kuski..;) ok eli barranquillassa kuitenki suht "kalliit" hotellit ku minimi budjetilla pitäs mennä..onko sulla minkä moista tietoa et mikä olis just ku noin kuitenkin semmosen 3 viikkoa siel oon et mikä asumismuoto tulis halvimmaksi kuiteski mieluuten sellaseen alle 300e jos pääsis ni parempi ku hyvä!:) eli esim jotain 1 tähren hostelleja.. ;)

        Hejsan, nyt ei tuu mieleen jos osaat español (vaikka vaatimattomasti)laita viesti mun frendille Ivon: [email protected] hän on sieltä kotoisin ja jos pyydät kaunisti niin ehkä hän auttaa. Mainitse et sait yhteistiedot jaimelta suomesta niin homma toimii.


    • Reissumies

      Tervehdys!

      Hyvin pitkälti näköjään samassa "veneessä" ollaan, olen myös itsekin lähdössä melko pian Kolumbiaan.

      http://visa.via.infonow.net/locator/global/jsp/SearchPage.jsp

      Tuosta pitäisi kaupungin Visa-automaatit selvitä.

      Itse olen ajatellut ottaa mukaan USA:n dollareita ja myös Euroja, käsittääkseni vaihtaminen paikanpäällä onnistuu myös eurosta pesoon.

      • ....

        aijaa sehän hienoa ties vaikka törmättäis samassa koneessa! hirveesti tuskin suomalaisia sinne päin on suuntaamassa:) koskas meinaat sinne päin lähteä jos saan udella? :)
        tarkotus ois kans että euroja niin paljo mukaan ku kerkee vaan kerätä.. ;) ja visalla sitte mennä niin pitkälle ku pääsee:)


      • Reissumies
        .... kirjoitti:

        aijaa sehän hienoa ties vaikka törmättäis samassa koneessa! hirveesti tuskin suomalaisia sinne päin on suuntaamassa:) koskas meinaat sinne päin lähteä jos saan udella? :)
        tarkotus ois kans että euroja niin paljo mukaan ku kerkee vaan kerätä.. ;) ja visalla sitte mennä niin pitkälle ku pääsee:)

        Voihan tuo ollakin, näin joulun aikaan tuo Kolumbia on varmasti aikamoinen sekamelska, toisaalta itseäni juurikin tuo ajankohta kiehtoo. Lähtö olisi 6.12 ja reissussa menee kaksi viikkoa.


      • ......
        Reissumies kirjoitti:

        Voihan tuo ollakin, näin joulun aikaan tuo Kolumbia on varmasti aikamoinen sekamelska, toisaalta itseäni juurikin tuo ajankohta kiehtoo. Lähtö olisi 6.12 ja reissussa menee kaksi viikkoa.

        nyt vielä ennen matkaa että kaikki varmasti on selvä ettei koneeseen pääsyä evätä.. ;) eli tiedättekö te viisaammat ihmiset tartteeko kolumbiaan viisumia ja onko kone kohtainen vai maa kohtainen se että tuleeko jotain lisä veroja maksettavaksi takaisin päin lähdettäessä barranquillasta? (jos tulee paljonko? ) :) joissain on mainintaa aina noista veroista mutta te viissaammat jotka ootte sielä olleet niin kertokaas vähän.. :)


      • ...... kirjoitti:

        nyt vielä ennen matkaa että kaikki varmasti on selvä ettei koneeseen pääsyä evätä.. ;) eli tiedättekö te viisaammat ihmiset tartteeko kolumbiaan viisumia ja onko kone kohtainen vai maa kohtainen se että tuleeko jotain lisä veroja maksettavaksi takaisin päin lähdettäessä barranquillasta? (jos tulee paljonko? ) :) joissain on mainintaa aina noista veroista mutta te viissaammat jotka ootte sielä olleet niin kertokaas vähän.. :)

        Kolumbiaan jos olet Suomen kansalainen.
        Jos olet maassa vähemmän kuin (muistaakseni) 60 pvää et maksa poistumisveroa, mutta mahdollisesti sinun tulee täyttää kaavake exempción del impuesto de salida (käytäntö vaihtelee). Ne lappuset täytetään lentokentällä heti kohta passikontrollin ja immigraation jälkeen.

        Jos joudut maksamaan veron poistuessasi maasta niin sekään ei maata kaada, viimeiksi se oli jotain 30 dollaria.


      • ....
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kolumbiaan jos olet Suomen kansalainen.
        Jos olet maassa vähemmän kuin (muistaakseni) 60 pvää et maksa poistumisveroa, mutta mahdollisesti sinun tulee täyttää kaavake exempción del impuesto de salida (käytäntö vaihtelee). Ne lappuset täytetään lentokentällä heti kohta passikontrollin ja immigraation jälkeen.

        Jos joudut maksamaan veron poistuessasi maasta niin sekään ei maata kaada, viimeiksi se oli jotain 30 dollaria.

        hyvä okei..juu tarkotus ois vaan pari viikoa sielä olla..:) juu lento yhtiö sanokin että ei pitäs tulla enää veroja maasta poistuessa..
        ai mikä se kaavake oli mistä sanoit äsken? onko se niinkun mennessä sinne vai palatessa takasin?:)


      • .... kirjoitti:

        hyvä okei..juu tarkotus ois vaan pari viikoa sielä olla..:) juu lento yhtiö sanokin että ei pitäs tulla enää veroja maasta poistuessa..
        ai mikä se kaavake oli mistä sanoit äsken? onko se niinkun mennessä sinne vai palatessa takasin?:)

        se täytettiin het tulon jälkeen lentokentällä matkatavara-alueella passikontrollin jälkeen; niillä oli pöytä ja kyltti jossa luki juuri noin: Excempción del impuesto de salida. Siinä täytettiin kaavake ja sitten näytettiin passi ja lippu ja saatiin passiin leimattu lappu. Se oikeutti 50% alennukseen poistumisverosta lähtiessä maasta jos vierailu oli kestänyt vähemmän kuin 30 päivää. Viime vuosien aikana useammat lentoyhtiöt ovat alkaneet sisällyttää tämän veron lippuunsa ja viime kerralla kun olin Eldoradossa (Bogotassa) puolitoista vuotta sitten en edes nähnyt koko pöytää, en tosin sitä etsinytkään, koska olin maassa kolme kukautta.

        Uskoisin, jos lentoyhtiösi niin vakuuttaa, että se vero on jo sisällytetty lipun hintaan.


      • .........
        Paloma.se.co kirjoitti:

        se täytettiin het tulon jälkeen lentokentällä matkatavara-alueella passikontrollin jälkeen; niillä oli pöytä ja kyltti jossa luki juuri noin: Excempción del impuesto de salida. Siinä täytettiin kaavake ja sitten näytettiin passi ja lippu ja saatiin passiin leimattu lappu. Se oikeutti 50% alennukseen poistumisverosta lähtiessä maasta jos vierailu oli kestänyt vähemmän kuin 30 päivää. Viime vuosien aikana useammat lentoyhtiöt ovat alkaneet sisällyttää tämän veron lippuunsa ja viime kerralla kun olin Eldoradossa (Bogotassa) puolitoista vuotta sitten en edes nähnyt koko pöytää, en tosin sitä etsinytkään, koska olin maassa kolme kukautta.

        Uskoisin, jos lentoyhtiösi niin vakuuttaa, että se vero on jo sisällytetty lipun hintaan.

        itsekkin olen lähdössä kolumbiaan miamin kautta joulukuun lopussa. millainen käytäntö on kentillä ? puhuvatko työntekijät lentokentällä englantia? onko kukaan mennyt kolumbiaan amerikan kautta?


      • ......... kirjoitti:

        itsekkin olen lähdössä kolumbiaan miamin kautta joulukuun lopussa. millainen käytäntö on kentillä ? puhuvatko työntekijät lentokentällä englantia? onko kukaan mennyt kolumbiaan amerikan kautta?

        Lentokenttähenkilökunnan englanninkielentaito voi olla hyvinkin vähäistä tai puutteellista. Vähäiselläkin espanjankielentaidolla tulee paljon plussapointteja.

        Olen lentänyt Miamin kautta joskus takavuosina. Nyt kun turvallisuustoimenpiteet ovat kiristyneet varaa kunnolla aikaa koneen vaihtoon. Joudut passi.ja siirtolaisvirastokontrolliin vaikka olisitkin transitissa.


    • Reissumies

      Milloinkas se Sinun reissuunlähtösi olikaan? :)

      • ------

        eli 25pv ens mennään barranquillaan...ollaan aluksia miamissa reilu viikko:)


      • Reissumies
        ------ kirjoitti:

        eli 25pv ens mennään barranquillaan...ollaan aluksia miamissa reilu viikko:)

        Ai ai, minun "tulikoe" alkaa jo tulevan viikon torstaina :))


    • Chica loca

      Kyllä Visa E riittää Kolumbiassa, ihan turha alkaa vexlaan valuuttojen kanssa. Kolumbia ei tod oo mikään kehitysmaa ja isoista kaupungeista löytyy jos jonkinlaista automaattia.
      Yö hotellissa alkaen 2e ja varmasti saa maksaa myös satoja euroja jos haluaa.
      Ajelin fillarilla juuri maan läpi eli jos kaipaat muita vinkkejä niin saa kysyy.
      Hyvää matkaa. Kolumbia on aivan mahtava.

      • ....

        vau varmasti hieno kokemus!:)
        ny on aika paljo vinkkejä reissun suhteen jo tullu, kiitti!:)
        okei hyvä jos visalla pärjää kuu noita vaihtoja just netistä kattelin ja ehän mä osais mennä sielä mitään vaihtamaan et visalla mennään..:)
        hotelli saatiin barranqquilla 12e yö että ei mikään paha hinta, ei vaan tiiä mimmonen paikka se sit on.. :) cartagenaan mennään 3 päivää ja siitä yhteensä 85e maksetaan..:)
        nyt viel hetki aikaa ootella ja sit starttaa lentsikka kohti kolumbiaa:)


      • fillarilla? Et kai yksin? Et tavannut ketään niitä FARC-sissejä tai oikeistomiliisejä? (Et varmaankaan, koska muuten et olisi kertomassa täällä kokemuksistasi). Ei millään pahalla, mutta ei mitenkään suositeltavaa etenkään jos ei ole kokemusta Latinalaisesta Amerikasta.


      • Chica loca
        Paloma.se.co kirjoitti:

        fillarilla? Et kai yksin? Et tavannut ketään niitä FARC-sissejä tai oikeistomiliisejä? (Et varmaankaan, koska muuten et olisi kertomassa täällä kokemuksistasi). Ei millään pahalla, mutta ei mitenkään suositeltavaa etenkään jos ei ole kokemusta Latinalaisesta Amerikasta.

        Yksinpä hyvinkin ja oli kyllä hienoin reissu ikinä. Kolumbia on ehdoton suosikkini pyöräilymaana, mutta muusta etelä-amerikasta ei juuri ole vielä kokemuksia. Mihinkään sisseihin en (kai) törmännyt, uskoisin, että puskissa piileksivät maastopukuiset miehet olivat armeijan leivissä teitä vartioimassa.


      • .......
        Chica loca kirjoitti:

        Yksinpä hyvinkin ja oli kyllä hienoin reissu ikinä. Kolumbia on ehdoton suosikkini pyöräilymaana, mutta muusta etelä-amerikasta ei juuri ole vielä kokemuksia. Mihinkään sisseihin en (kai) törmännyt, uskoisin, että puskissa piileksivät maastopukuiset miehet olivat armeijan leivissä teitä vartioimassa.

        no ni nyt on reissu ohi ja barranquilla,cartagena ja santa marta tuli rullattua läpi! mahatava reissu ikinä ja ehdottomasti uudestaan heti ku budjetti sallii, onneksi kolumbiassa ei vielä oo mitää hirveetä massa turismia! no cartagenassa ehkä mutta....:) santa marta oli mahatava!


      • Sini-Lintu
        ....... kirjoitti:

        no ni nyt on reissu ohi ja barranquilla,cartagena ja santa marta tuli rullattua läpi! mahatava reissu ikinä ja ehdottomasti uudestaan heti ku budjetti sallii, onneksi kolumbiassa ei vielä oo mitää hirveetä massa turismia! no cartagenassa ehkä mutta....:) santa marta oli mahatava!

        >


        Reissasin joskus aikoinaan mantereen läpi - en fillarilla ;) - ja täytyy sanoa, että Santa Martasta ei kyllä ole jäänyt mitään mielikuvaa. Taisi tuulla ja kovaa. Joten se sen kaupungin mahtavuudesta täällä päässä.

        Kolumbiassa alkoi pikkaisen kiire painaa, joten en valitettavasti kaikkialle kerinnyt. Tayronan kansallispuistoa paratiisirantoineen voin todella suositella kaikille. Alkeelliset olosuhteet, mutta ainutlaatuinen luonnonrauha. Muuten Kolumbia uupui omassa kategoriassani keskikastiin: ok maa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe