SEISOJATIETÄJÄT HUOM!!!

Nimetön

jos tämä paikka antaisi enemmän kuin koirat.com...
eli haen tietoa seisojista, tavoite olisi hankkia sellainen min. 5 vuoden päästä, mutta olisi kiva tietää mitä säkistä löytyy... olen selaillut suosituimpia läpi, mutta miten on esim. weimarin terveysongelmien laita, vieläkö turhan suppea kanta suomessa...asun pohjois-karjalassa, tarkemmin kiihtelysvaarassa/joensuussa, metsästys alueet tiheähköä taloussekametsää, mikä rotu kävisi parhaiten?
ja nyt en kaipaa vinkkiä, että ota vaikka bretoni kun se toimii hyvin laajoilla pelloilla...
kysymys on laaja mutta toivoisin mielipiteitänne, nimenomaan miksi juuri se koira!?!
ja loppuun, jos omistat seisojan lähellä niin haluaisin nähdä sen käytössä

14

4277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sabomnim

      Itsellä oli bretoni 8 vuotta. En ainakaa saanut edes
      sorsia noudettua, Seisonnasta puhumattakaan. Saksanseisoja pelaa ainakin. varsikin Karkeakarvainen.

      • et ole osannut

        koulutta bretonia, hah! Mikäli se on toiminut kuvaamallasi tavalla. Sääliksi käy koiria jotka sinun käsiisi joutuu. Älä vaan ikinä ylistä itseäsi kanakoiran kouluttajaksi, tuolla asenteella siis. Jokaisella seisovalla koiralla on tasan seisonta luontainen ominaisuus, koiralla se ei häviä itsekseen, vaan paskat kouluttajat saavat ominaisuuden pilattua. Ja nouto, mikäli koira ei tee sitä luonnostaan se opetetaan koiralle ja koira kuin koira oppii sen, mikäli kouluttaa oikein. Tiedät itsekin pilanneesi koiran, mutta eikö ole miestä tunnustaa ettet ohoh, onnistunutkaan ensimmäisen seisojan kohdalla. Tuolla asenteella sinulla ei seiso mikään!


      • et vain ossoo!!

        Joo, olen samoilla linjoilla aikasemman kirjoittajan kanssa, eli se joka sanoo että ei ainakaan bretonia on tosi huono kanakoiramies! häpeä sanojasi! olet varmaan koiran pieksäjä. toivottavasti tuollaiselle ihmiselle ei enempi koiraa käsiin anneta! ja kärpikoirat kuskoot kinttuillesi! hah


    • saksanseisojia

      itselläni on ollut sekä karkeita ja luhytkarvasia saksalaisia. Karkiat ei niin hyvin toimi linnulle ku lyhyet.
      toimivan saksanseisoja ei sovellu ahneelle pyytäjälle, koska pyynti on todella tehokasta varsinkin piipparin kans. koira hakee 300m-400m alueelta kaikki linnut ja seisoo niitä. loppu on kiinni ampujasta. noutaa linnut vedestä ja metsäänkään ei jää yhtään siipirikkoa. ainoa ongelma on nuo metsot jotka pyrkivät poikkeuksetta juoksemaan pois seisonnasta ja pomppaa kauempana ilmaan.

    • münsteri

      PieniMünsterinseisoja ei oo ainakaan liian laajahakunen.Muuten todellinen uimamaisteri ei jää sorsat noutamatta. Ite metästelen taimikoissa joissa ei nää 20 metriä kauenmas. Mulla koira käy hakemassa mut ja vie linnuille. Siinä se.

    • ........

      Katselepa tuolta: www.honkahovin.net
      Karkkarit hakevat Pohjois-Karjalan(kin) soita
      ja kankaita eikä metsot juokse alta pois.

    • Elisama

      Annoit mielestäni riittävästi tietoja.
      Tunnen hieman noita seisojia.
      Kaikilla seisojilla on talviaikaan tuolla alueella tarkenemisvaikeuksia jos ei ole kunnon lämmitettävä koppi. Weimaria en hankkisi sinne. Etelässäkin tahtoo olla talvella (kylmillä) vaikeuksia. Varsinkin jos on jotain jäätäviä sateita.
      Terveysongelmat eivät kovin paljon vaivaa (muihin seisojiin verraten saman verran).
      Parhaat voisi olla Mynsterit tai kk.saksanseisoja.
      Näitä minä käyttäisin siellä.
      Olen joskus tutustunut senkin alueen metsiin.

      • elmo

        weimarit pärjää pohjois-karjalan leveysasteilla vallan mainiosti eikä ole mikään kylmänarka,rotu on terveystiedoiltaan samassa sarjassa saksanseisojien kanssa eli ei ole mitään rotukohtaisia vikoja tai ongelmia.itse olen kohta 9 vuotta weimarin kanssa metsästellyt ja ei kaukaa hakevana koirana weimari toimii täällä pohjois-karjalan metsissä hyvin.


    • saksanseisoja

      on ehdottomasti paras haku/noutokoira oikein kasvatettuna, takuuvarmaa "tavaraa", mutta eihän
      se mikään ulkokoira ole sanoohan sen järkikin,
      kun koiralla on mahan alus paljaana.....mutta
      sisäkoirana ja siten seurakoirana aivan mahdottoman hieno koira.

      • lukijaa..

        hieno koira, sopii myös hyvin häkkiin. Meillä oli se koira, seisoi hyvin riekkoja. Se ei välittänyt poroista, ei kiinnittänyt edes huomita.
        Nyt itselleni tulee lyhytkarvainen saksanseisoja koska ei tule niin paljon karvoja kuin pitkäkarvaisesta :))


    • PKSS

      Tuli hankittua pari vuotta sitten pitkäkarvainen saksanseisoja ominaisuuksiensa vuoksi ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Luonteeltaan rauhallinen eli joutavaa hötkyilyä ei ole, jolloin kouluttaminen on myös helpompaa. Lapsi ystävällinen ja touhuaa mielellään lasten kanssa.

      Tarkenee hyvin talvella metsässä... -20 asteen pakkasessa oltiin etsimässä lintuja tammikuun lopulla. Huom! etsimässä ei metsästämässä. Ainoastaan anturakarvat joutui ajelemaan muutaman kerran talvessa, kun lumi paakkuuntui karvoihin. Tosin sama ongelma on karkkarilla, bretonilla, springerillä,..

      Koira toimii hyvin pelloilla, että metsässä. Yhteistyö täytyy olla kunnossa, jos näin ei ole niin koiraa saat odotella metsässä tovin ja ihmetellä minne se nyt taas hävisi? Vaikka noita lakeuksia ei täällä olekaan, nin metsässä opetettu koira hakee paremmin myös pellolla kuin pellolla oppinsa saanut koira.

      http://personal.inet.fi/surf/heinola

      • lukijaa...

        meillä oli koira, kuoli viime syksynä vanhuuteen. Nukkui yöt häkissä Ivalossa. -25 asteen pakkasessa pärjäsi, sillä oli komean paksu turkki keskitalvella. Tuli taloon nukkumaan jos pakkasta yli -25 astetta.


      • Anonyymi
        lukijaa... kirjoitti:

        meillä oli koira, kuoli viime syksynä vanhuuteen. Nukkui yöt häkissä Ivalossa. -25 asteen pakkasessa pärjäsi, sillä oli komean paksu turkki keskitalvella. Tuli taloon nukkumaan jos pakkasta yli -25 astetta.

        Pärjäsi muka.... Kitui!

        Koitakaapa ite olla kopeissanne talviyöt.

        Ja päästäkää koirat sisälle asumaan.

        Hyvä koiranomistaja Tajuaa, koiran nukkumapaikka on jalkopäässä, ei tarhan kopeissa.

        Metsästysaika on lyhyt. Sisälä koirille ihmisistä seuraa ja oppii nopeasti talon tavoille.
        Samalla koira hoitaa kodinvahtihommat, omistajan lenkittämisen ja lasten seuranaolon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjäsi muka.... Kitui!

        Koitakaapa ite olla kopeissanne talviyöt.

        Ja päästäkää koirat sisälle asumaan.

        Hyvä koiranomistaja Tajuaa, koiran nukkumapaikka on jalkopäässä, ei tarhan kopeissa.

        Metsästysaika on lyhyt. Sisälä koirille ihmisistä seuraa ja oppii nopeasti talon tavoille.
        Samalla koira hoitaa kodinvahtihommat, omistajan lenkittämisen ja lasten seuranaolon.

        höpsis!
        tilava tarha ja lämmin koppi koiralle.
        ne mitään unileluja ole.
        meillä ajokoiria ja saksanseisojia, ovat joskus sisälläkin mutta eivät viihdy pitkään.
        pyytävät ulos ja menevät mieluummin omaan tarhaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1969
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1291
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1165
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    10. 10
      980
    Aihe