Öljypropun kierteet meni

Momenttimies

Ei kestänyt alumiinikierteet öljypohjassa:(
Mitä nyt teen?
Voiko helicoiliin luottaa öljypohjanpropussa?

16

24114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurbotOn

      Varmasti voi.Helicoil kestää tulpanreiässäkin,niin kyllä se öljypohjassakin kestää.Nimim.Kokemusta on.

    • Kra

      Kyllä ne öljypohjan kierteetkin kestää kun tekee kiristykset valmistajan ohjeiden mukaan. Jos sittenkin proppu jää vuotamaan, niin lisäkiristys ei ole se oikea tapa korjata asiaa, vaan uusimalla tiiviste vuoto loppuu.
      Mutta kun kerran kierteet jo ovat "nurin", niin on useampikin vaihtoehto korjata asia kuntoon.

      Helicoil on yksi toimiva ratkaisu.

      Toinen ehkäpä vieläkin parempi juttu on koneistaa teräksinen kierreholkki ja "istuttaa" se öljypohjaan.

      Myös öljypropun voit vaihtaa eri malliseen/kokoiseen samalla, esim pienempään jos öljypohjassa ei ole tilaa muuten. Löydät erimallisia proppuja vaikkapa Bilteman luettelosta samalta sivulta kuin öljysuodattimetkin. Jos nykyisessä propussa ei ole magneettia, niin senkin asian voit nyt korjata samalla.

      Ite oon käyttänyt jo vuosia niin autoissa kuin prätkissäkin öljypropun tiivisteen tilalla moottorikäyttöön tarkoitettua silikoonikittiä. Ei ole ollut huolia vuotojen kanssa ja kiristyskin hoituu vähemmällä voimalla kuin mitä erillinen tiiviste vaatii.

      • ????

        Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
        Kestääkö 100 asteen lämpötiloja??


      • Vaan tiivisteliimaa
        ???? kirjoitti:

        Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
        Kestääkö 100 asteen lämpötiloja??

        Tiivisteliima kestää. Tosin siitä en tiedä, kestääkö se kannentiivisteenä.


      • Kra
        ???? kirjoitti:

        Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
        Kestääkö 100 asteen lämpötiloja??

        Tiivistesilikonia löytyy ainakin Loctite:lta (Loctite 598) ja ihan kelvollista on myös tuo Biltema:n tuote (36-194 hinta 3,90 €/75ml)

        http://65.213.72.112/tds5/docs/598-EN.pdf

        Kumpikaan näistä ei sovellu kannen tiivisteeseen.


    • Asentaja.

      Öljypohja irti ja irtokierteen (helicoil tai vastaava) asennus, on parempi kuin alkuperäinen. Jos olet "voimailija" niin lyhennä kuitenkin tulpan kiristystyökalun varren pituutta.

      • Helicoil-asentaja

        Ei öljypohjaa tarvitse irroittaa.
        Nostaa pyörän pukille ja hoitaa homman alakautta.
        Reikää poratessa laittaa terän päähän vaseliinia (sitoo alumiinilastut), samoin kierretappiin vaseliinia.
        Uudet kierteet kierretapilla ja helicoil paikoilleen. Proppu momenttiin (30Nm) ei tiukempaan.

        Öljypohjan irroittaminen on turhaa, tulee vain ylimääräistä työtä ja turhia kuluja.


      • Asentaja.
        Helicoil-asentaja kirjoitti:

        Ei öljypohjaa tarvitse irroittaa.
        Nostaa pyörän pukille ja hoitaa homman alakautta.
        Reikää poratessa laittaa terän päähän vaseliinia (sitoo alumiinilastut), samoin kierretappiin vaseliinia.
        Uudet kierteet kierretapilla ja helicoil paikoilleen. Proppu momenttiin (30Nm) ei tiukempaan.

        Öljypohjan irroittaminen on turhaa, tulee vain ylimääräistä työtä ja turhia kuluja.

        "kyläsepät" tekee just noin.
        Tulos on kuten tuo "mulla oli - suzuki, edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen mutta se oli vinossa".

        Jokainen "rautalankavirittelijä" saa tehdä ja röpeltää tietenkin omaa pyöräänsä miten haluaa, mutta voi sen korjaustyön tehdä asiallisestikin.

        Porauksen pitää olla kohtisuorassa tiivistepintaan nähden ja se on sattuma, jos onnistuu öljypohjan ollessa paikoillaan.


      • Helicoil-asentaja
        Asentaja. kirjoitti:

        "kyläsepät" tekee just noin.
        Tulos on kuten tuo "mulla oli - suzuki, edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen mutta se oli vinossa".

        Jokainen "rautalankavirittelijä" saa tehdä ja röpeltää tietenkin omaa pyöräänsä miten haluaa, mutta voi sen korjaustyön tehdä asiallisestikin.

        Porauksen pitää olla kohtisuorassa tiivistepintaan nähden ja se on sattuma, jos onnistuu öljypohjan ollessa paikoillaan.

        Olen ilmeisen pätevä kyläseppä, jos kaikki 4 helicoilia, jotka olen asentanut ovat osuneet suoraan:)

        Ei se suoraan poraaminen mikään mahdoton tehtävä ole. Toki se vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta, mutta niin se vaatii irralliseenkin pohjaan poraaminen.

        Olen edelleen sitä mieltä, ettei öljypohjan irroittaminen kierteitä varten ole järkevää, mutta jos joku haluaa askarrella turhien asioiden parissa niin siitä vaan.


      • Anonyymi
        Helicoil-asentaja kirjoitti:

        Olen ilmeisen pätevä kyläseppä, jos kaikki 4 helicoilia, jotka olen asentanut ovat osuneet suoraan:)

        Ei se suoraan poraaminen mikään mahdoton tehtävä ole. Toki se vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta, mutta niin se vaatii irralliseenkin pohjaan poraaminen.

        Olen edelleen sitä mieltä, ettei öljypohjan irroittaminen kierteitä varten ole järkevää, mutta jos joku haluaa askarrella turhien asioiden parissa niin siitä vaan.

        Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?

        Siellä on sihti ja suodatin sitä varten ettei tarvitse ihan kaikkia lastuja saadakaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?

        Eipä se haittaa jos pieni määrä alumiinia menee koneeseen. Syötä vaikka paineilmaa öljykorkista koneeseen samalla kun poraat niin lentää lastut ulos.
        Sen helicoilin väkäsen kanssa saa olla tarkkana, sitä ei saa jättää koneeseen.


    • suzuki

      edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen
      mutta se oli vinossa
      ja se tuli pohjamutterin kanssa ulos
      tiputti tipan silloin tällöin
      kyllästyin pitämään pahvia moottorin alla

      ostin uuden öljypohjan
      onneksi oli irroitettava erillinen osa

    • Anonyymi

      Alumiinia vasten ei koskaan saisi käyttää kuparista ropun tiivistettä. Se on liian kova. Vaihtoehtoja ovat alumiininen (saa lajitelmana Biltemasta), perinteinen fiiberinen tai muovinen. Tiivistyy vähemmällä kiristämisellä. Joka öljynvaihdossa uusi tiiviste. Eikä vuoda. Tiivisteitä saa irralllisina autotarvikeliikeistä.

      • Anonyymi

        Ei kupari ole liian kovaa, vaan ongelma on siinä, minälainen tuote siitä kuparista tehdään. Eihän sellainen 2 mm paksuinen kuparinpala paljon muotoudu ja sitten käytetään voimaa.

        Mutta, jos siitä kuparista tehdään ontto rengas, pärjätään ihan 15 Nm momentilla:

        https://www.authenticclassics.com/Copper-Seal-Engine-Oil-Drain-Plug-MERCEDES-230SL-p/auth-007339.htm

        Kuvassa sanotaan jotakin klassikko-mersuja käyttökohteeksi, mutta ainakin Citroen ja Peugeot on käyttäneet noita samanlaisia jo ainakin viimeiset 30 vuotta.

        Toimii hyvin ja vaikka suositus on että pitäisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä niin olen ainakin 5 vuotta käyttänyt samaa ja hyvin on pitänyt, sillä 15 Nm momentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kupari ole liian kovaa, vaan ongelma on siinä, minälainen tuote siitä kuparista tehdään. Eihän sellainen 2 mm paksuinen kuparinpala paljon muotoudu ja sitten käytetään voimaa.

        Mutta, jos siitä kuparista tehdään ontto rengas, pärjätään ihan 15 Nm momentilla:

        https://www.authenticclassics.com/Copper-Seal-Engine-Oil-Drain-Plug-MERCEDES-230SL-p/auth-007339.htm

        Kuvassa sanotaan jotakin klassikko-mersuja käyttökohteeksi, mutta ainakin Citroen ja Peugeot on käyttäneet noita samanlaisia jo ainakin viimeiset 30 vuotta.

        Toimii hyvin ja vaikka suositus on että pitäisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä niin olen ainakin 5 vuotta käyttänyt samaa ja hyvin on pitänyt, sillä 15 Nm momentilla.

        Peugeot 205 vm -89, ajettu 550 000 km. Alkuperäinen öljypropun tiiviste eikä vuoda.
        On rautatiiviste, jonka reiässä kiinnivulkanoitu kumitiiviste tiivistelaipoin.
        Jotkut ne vain osaa tehdä oikeinkin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      83
      1236
    2. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      121
      699
    3. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      25
      645
    4. Eikös se mene niin että Jumala loi maailman ihmisille eikä päinvastoin

      joten saatana yrittää vääristää ja jota nyt vouhotetaan??? https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/bovaer-tutkimuksissa-
      Maailman menoa
      88
      454
    5. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    6. Puuilo pittäis tulla Haapaveelle

      Kaikki perskatti menee ylivieskaan ja ei Haapaveelle! Miksi ? Ylivieskaan on tullu monet liikkeet ja lissää tullee. Mitä
      Haapavesi
      38
      326
    7. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    8. Hyvää yötä

      Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    9. 0
      90
    10. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    Aihe