Ei kestänyt alumiinikierteet öljypohjassa:(
Mitä nyt teen?
Voiko helicoiliin luottaa öljypohjanpropussa?
Öljypropun kierteet meni
16
21463
Vastaukset
- TurbotOn
Varmasti voi.Helicoil kestää tulpanreiässäkin,niin kyllä se öljypohjassakin kestää.Nimim.Kokemusta on.
- Kra
Kyllä ne öljypohjan kierteetkin kestää kun tekee kiristykset valmistajan ohjeiden mukaan. Jos sittenkin proppu jää vuotamaan, niin lisäkiristys ei ole se oikea tapa korjata asiaa, vaan uusimalla tiiviste vuoto loppuu.
Mutta kun kerran kierteet jo ovat "nurin", niin on useampikin vaihtoehto korjata asia kuntoon.
Helicoil on yksi toimiva ratkaisu.
Toinen ehkäpä vieläkin parempi juttu on koneistaa teräksinen kierreholkki ja "istuttaa" se öljypohjaan.
Myös öljypropun voit vaihtaa eri malliseen/kokoiseen samalla, esim pienempään jos öljypohjassa ei ole tilaa muuten. Löydät erimallisia proppuja vaikkapa Bilteman luettelosta samalta sivulta kuin öljysuodattimetkin. Jos nykyisessä propussa ei ole magneettia, niin senkin asian voit nyt korjata samalla.
Ite oon käyttänyt jo vuosia niin autoissa kuin prätkissäkin öljypropun tiivisteen tilalla moottorikäyttöön tarkoitettua silikoonikittiä. Ei ole ollut huolia vuotojen kanssa ja kiristyskin hoituu vähemmällä voimalla kuin mitä erillinen tiiviste vaatii.- ????
Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
Kestääkö 100 asteen lämpötiloja?? - Vaan tiivisteliimaa
???? kirjoitti:
Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
Kestääkö 100 asteen lämpötiloja??Tiivisteliima kestää. Tosin siitä en tiedä, kestääkö se kannentiivisteenä.
- Kra
???? kirjoitti:
Mitä tämä silikonikitti on, ja mistä sitä saa?
Kestääkö 100 asteen lämpötiloja??Tiivistesilikonia löytyy ainakin Loctite:lta (Loctite 598) ja ihan kelvollista on myös tuo Biltema:n tuote (36-194 hinta 3,90 €/75ml)
http://65.213.72.112/tds5/docs/598-EN.pdf
Kumpikaan näistä ei sovellu kannen tiivisteeseen.
- Asentaja.
Öljypohja irti ja irtokierteen (helicoil tai vastaava) asennus, on parempi kuin alkuperäinen. Jos olet "voimailija" niin lyhennä kuitenkin tulpan kiristystyökalun varren pituutta.
- Helicoil-asentaja
Ei öljypohjaa tarvitse irroittaa.
Nostaa pyörän pukille ja hoitaa homman alakautta.
Reikää poratessa laittaa terän päähän vaseliinia (sitoo alumiinilastut), samoin kierretappiin vaseliinia.
Uudet kierteet kierretapilla ja helicoil paikoilleen. Proppu momenttiin (30Nm) ei tiukempaan.
Öljypohjan irroittaminen on turhaa, tulee vain ylimääräistä työtä ja turhia kuluja. - Asentaja.
Helicoil-asentaja kirjoitti:
Ei öljypohjaa tarvitse irroittaa.
Nostaa pyörän pukille ja hoitaa homman alakautta.
Reikää poratessa laittaa terän päähän vaseliinia (sitoo alumiinilastut), samoin kierretappiin vaseliinia.
Uudet kierteet kierretapilla ja helicoil paikoilleen. Proppu momenttiin (30Nm) ei tiukempaan.
Öljypohjan irroittaminen on turhaa, tulee vain ylimääräistä työtä ja turhia kuluja."kyläsepät" tekee just noin.
Tulos on kuten tuo "mulla oli - suzuki, edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen mutta se oli vinossa".
Jokainen "rautalankavirittelijä" saa tehdä ja röpeltää tietenkin omaa pyöräänsä miten haluaa, mutta voi sen korjaustyön tehdä asiallisestikin.
Porauksen pitää olla kohtisuorassa tiivistepintaan nähden ja se on sattuma, jos onnistuu öljypohjan ollessa paikoillaan. - Helicoil-asentaja
Asentaja. kirjoitti:
"kyläsepät" tekee just noin.
Tulos on kuten tuo "mulla oli - suzuki, edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen mutta se oli vinossa".
Jokainen "rautalankavirittelijä" saa tehdä ja röpeltää tietenkin omaa pyöräänsä miten haluaa, mutta voi sen korjaustyön tehdä asiallisestikin.
Porauksen pitää olla kohtisuorassa tiivistepintaan nähden ja se on sattuma, jos onnistuu öljypohjan ollessa paikoillaan.Olen ilmeisen pätevä kyläseppä, jos kaikki 4 helicoilia, jotka olen asentanut ovat osuneet suoraan:)
Ei se suoraan poraaminen mikään mahdoton tehtävä ole. Toki se vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta, mutta niin se vaatii irralliseenkin pohjaan poraaminen.
Olen edelleen sitä mieltä, ettei öljypohjan irroittaminen kierteitä varten ole järkevää, mutta jos joku haluaa askarrella turhien asioiden parissa niin siitä vaan. - Anonyymi
Helicoil-asentaja kirjoitti:
Olen ilmeisen pätevä kyläseppä, jos kaikki 4 helicoilia, jotka olen asentanut ovat osuneet suoraan:)
Ei se suoraan poraaminen mikään mahdoton tehtävä ole. Toki se vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta, mutta niin se vaatii irralliseenkin pohjaan poraaminen.
Olen edelleen sitä mieltä, ettei öljypohjan irroittaminen kierteitä varten ole järkevää, mutta jos joku haluaa askarrella turhien asioiden parissa niin siitä vaan.Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?
Siellä on sihti ja suodatin sitä varten ettei tarvitse ihan kaikkia lastuja saadakaan pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei pura moottoria kun tekee heli coilin, niin miten oot varma että kaikki alumiini tai rautahiput jää siihen vaseliiniin? Mitä haittaa siitä ois jos sinne moottoriin pääsis kierteitä poratessa sitä paskaa?
Eipä se haittaa jos pieni määrä alumiinia menee koneeseen. Syötä vaikka paineilmaa öljykorkista koneeseen samalla kun poraat niin lentää lastut ulos.
Sen helicoilin väkäsen kanssa saa olla tarkkana, sitä ei saa jättää koneeseen.
- suzuki
edellinen omistaja oli teetättänyt helicoilin kierteen
mutta se oli vinossa
ja se tuli pohjamutterin kanssa ulos
tiputti tipan silloin tällöin
kyllästyin pitämään pahvia moottorin alla
ostin uuden öljypohjan
onneksi oli irroitettava erillinen osa - Anonyymi
Alumiinia vasten ei koskaan saisi käyttää kuparista ropun tiivistettä. Se on liian kova. Vaihtoehtoja ovat alumiininen (saa lajitelmana Biltemasta), perinteinen fiiberinen tai muovinen. Tiivistyy vähemmällä kiristämisellä. Joka öljynvaihdossa uusi tiiviste. Eikä vuoda. Tiivisteitä saa irralllisina autotarvikeliikeistä.
- Anonyymi
Ei kupari ole liian kovaa, vaan ongelma on siinä, minälainen tuote siitä kuparista tehdään. Eihän sellainen 2 mm paksuinen kuparinpala paljon muotoudu ja sitten käytetään voimaa.
Mutta, jos siitä kuparista tehdään ontto rengas, pärjätään ihan 15 Nm momentilla:
https://www.authenticclassics.com/Copper-Seal-Engine-Oil-Drain-Plug-MERCEDES-230SL-p/auth-007339.htm
Kuvassa sanotaan jotakin klassikko-mersuja käyttökohteeksi, mutta ainakin Citroen ja Peugeot on käyttäneet noita samanlaisia jo ainakin viimeiset 30 vuotta.
Toimii hyvin ja vaikka suositus on että pitäisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä niin olen ainakin 5 vuotta käyttänyt samaa ja hyvin on pitänyt, sillä 15 Nm momentilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kupari ole liian kovaa, vaan ongelma on siinä, minälainen tuote siitä kuparista tehdään. Eihän sellainen 2 mm paksuinen kuparinpala paljon muotoudu ja sitten käytetään voimaa.
Mutta, jos siitä kuparista tehdään ontto rengas, pärjätään ihan 15 Nm momentilla:
https://www.authenticclassics.com/Copper-Seal-Engine-Oil-Drain-Plug-MERCEDES-230SL-p/auth-007339.htm
Kuvassa sanotaan jotakin klassikko-mersuja käyttökohteeksi, mutta ainakin Citroen ja Peugeot on käyttäneet noita samanlaisia jo ainakin viimeiset 30 vuotta.
Toimii hyvin ja vaikka suositus on että pitäisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä niin olen ainakin 5 vuotta käyttänyt samaa ja hyvin on pitänyt, sillä 15 Nm momentilla.Peugeot 205 vm -89, ajettu 550 000 km. Alkuperäinen öljypropun tiiviste eikä vuoda.
On rautatiiviste, jonka reiässä kiinnivulkanoitu kumitiiviste tiivistelaipoin.
Jotkut ne vain osaa tehdä oikeinkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä491857Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651658Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701388Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2111252Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321147- 1281145
- 781096
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141067Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057