Kävin kuukausi sitten Hampurissa ja ehdin juuri ja juuri poiketa eräässä eksoottista puutavaraa myös vähittäin myyvässä puutavaraliikkeessä. Meinasi henki salpautua nähtyäni ne valikoimat varastoissa ostajaa odottelemassa. Ehdin katsastaa varastot ja ostaa muutaman afrikkalaisen padouk -puupätkän (52X52X450). Tarjolla oli myös eri kokoisia paloja ebenpuuta, etelä-amerikkalaista palisanteria muutamaa sorttia ja myös intialaista jakarandapuuta. Soitinpuita oli erikseen myytävänä. Yhteensä kuulema varastossa on noin 120 lajia eri puita eri kokoisina kanttiin sahattuna tai sahaamattomana. Ja tämä oli vain yksi putiikki Hampurissa. Siellä on muitakin. Mukava tieto oli, että uhanalaisia puulajeja nykyään viljellään myytäväksi puutavaraksi. Ei tarvitse ryöstöhakata sademetsiä, vaikka sitäkin kyllä tapahtuu peltojen raivausta yms varten. Kyseinen liike myy kuulemma vain viljeltyjä puita, jos kyseinen laji on uhanalainen. Ensi viikolla menen uudelleen Hampuriin ja ostan nyt ajan kanssa enemmän ja käyn myös muissa liikkeissä. Suomessa ja tuskinpa Ruotsissakaan noin monipuollisia kauppoja on. Turun Viilukeskuksen tiedän, mutta sieltä ei saa määrämittaan sahattuna. Pitää kai ostaa monimetrinen lankku puolimetrisen sijasta. Näin ainakin pari vuotta sitten.
Eksoottisia jalopuita Saksasta
6
2675
Vastaukset
- -.--.-.-.-...
kyl mä oon ainakin viilukeskuksesta saanut tilattua määrämittasia puita. mahonkia tilasin metrin mittasen pätkän ja vaahteraa 1/2 metriä.
onko sulla sen saksalaisen puukaupan nimeä tai netti osoitetta. voisi ainakin tutustua kyseisen kaupan tarjontaan.- Dahlbergia
Tässä yhden jalopuutavaraliikkeen (hampurilainen Theodor-Nagel) osoite:
http://www.theodor-nagel.com/english/index.htm
- soitinrakentaja
Joko kävit ostoksilla hamburissa?
millaisia puulajeja ostit?
Löytyiskö vaahteraa ?
Ruusupuuta?- Dahlbergia
Kävin Hampurissa kahdessa puutavaraliikkeessä. Ostin pernambucoa (kirjoitusasu?), santospalisanteria, itäintialaista jakarandaa, ebenholzia ja padoukia (afrikkalaista) eri kokoisina paloina. (1000mm x 160mm x 80mm jne.)
Molemmissa paikoissa oli monia eri puita hyvin merkittyinä ja erikseen selvästi hinnoiteltuina kasapäin. Yleensähän hinta on euroa/kilo. Ensi viikolla käyn vielä (sattumalta) Lontoossa ja aion käydä katselemassa liikkeessä nimeltä Moss & Co. Vaikuttaa hyvältä ja on lähellä Lontoon keskustaa. Ostan uhanalaisista lajeista vain viljeltyä puutavaraa. - Dahlbergia
Ups, unohtu äskeisestä vastauksesta. Kyllä Hampurista vaahteraakin löytyy soitinrakennusta varten. On luokiteltu jotain 1. - 3. laatuun loimujen ja syyrakenteen perusteella. Alpeilla kasvanutta kuusipuutakin löytyy. Ostamani jakaranda oli kuulema 20 vuotta sitten kaadettua vanhaa varastoa ja hyvin kuivunutta.
- Cocobolo
Ihme, kun berliinistä olen löytänyt vasta yhden jalopuukaupan. Hampurissa ehkä enemmän, koska on satamakaupunki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk853210Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921813Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871673- 1401513
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651448- 1621403
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671331Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur881292Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j991242- 851229