http://www.harvestservice.com/ravintoterveysC.html
C-vitamiinin saantisuositus on 60 mg/vrk. Parhaat lähteet ovat sitrushedelmät, marjat, tuoreet vihannekset, peruna ja tomaatit. Ruusunmarjasose on varsinainen C-vitamiinipommi, sillä se sisältää 415 mg / 100 g tätä vitamiinia. C-vitamiini tunnetaan myös nimellä askorbiinihappo.
C-vitamiini tuhoutuu pitkäaikaisessa ruoan kuumennuksessa ja pitkään säilytettäessä. Kauan on jo ollut tiedossa, että perunoiden C-vitamiinipitoisuus pienentyy vähitellen talven aikana kellarissa. Lisäksi C-vitamiinit tuhoutuvat helposti seuraavien aineiden läsnä ollessa: happi, kupari, lyijy, härskiintynyt öljy, tupakka, alkoholi, lääkkeet, elohopea, kasvinsuojeluaineet ja monet saasteet.
C-vitamiinista
12
696
Vastaukset
- ruuaksi
Askorbiinihappo jota esim mehuihin lisätään, on voimakas happo, ei hyvksi hampaille. (Kotimehut joihin C-vit ei lis ovat aivan turvallisia hampaille. Kyseenalaistan lisätyn askorbiinihapon käytön elintarvikkeissa). Askorbiinihappo voi esiintyä myös diaskorbiinihappona, sama vaikutus.
Runsaimmin C-vitamiinia saa eri kaaleista. Parsakaali 120 mg/100g. - Lapsellista
WHO on jo vuosia huutanut paljon suurempien saantisuositusten puolesta.
- telinevoimistelija poika
c-vitamiinia kannattaa ottaa vrk aikana 2000mg.esim 300mg erissä pitkin päivää se olisi riittävä.itse olen todennut sen hyväksi ihokin pysyy upeana tosin syön e-vitaa 1000mg vrk joten sekin voi vaikuttaa ihoon
- Spelttityttö
Itselläni on upea iho, kun elintavat ovat normaalit.
Eli kunnon ruoka, riittävä ulkoilu, riittävä uni, psyykkinen hyvinvointi ja päihteettömyys.
Siis eihän kukaan "normaali" nyt mitään mega-annoksia mitään vitamiinitabuja ( synteettisiä ) tarvitse. Eikä se ole terveellistäkään.
Ruuasta ne parhaiten saa kaikki ravinteet eli vitamiinit, hivenaineet, mineraalit, flavonoidit, rasvahapot jne...
Yksittäisissä pillereissä ei noita kaikki ole ja näinollen niitä on turha popsia.
Vaikeat ruoka-aineallergiat ovat asia erikseen ja silloinkin on hyvä konsultoida ravitsemusterapeuttia. - telinevoimistelija poika
Spelttityttö kirjoitti:
Eli kunnon ruoka, riittävä ulkoilu, riittävä uni, psyykkinen hyvinvointi ja päihteettömyys.
Siis eihän kukaan "normaali" nyt mitään mega-annoksia mitään vitamiinitabuja ( synteettisiä ) tarvitse. Eikä se ole terveellistäkään.
Ruuasta ne parhaiten saa kaikki ravinteet eli vitamiinit, hivenaineet, mineraalit, flavonoidit, rasvahapot jne...
Yksittäisissä pillereissä ei noita kaikki ole ja näinollen niitä on turha popsia.
Vaikeat ruoka-aineallergiat ovat asia erikseen ja silloinkin on hyvä konsultoida ravitsemusterapeuttia.kuules nyt tyttö rukka itse olen poltellut tupakkaa ja pilveä ,hassista jopa extasia myös käyttänyt joskus bileissä ja nykyäänkin ryyppään pari kertaa kuussa rankasti mutta vastaavasti mä treenaan päivässä enemmän kuin sinä 10 vuodessa!!!mitä tulee vitamiineihin ja niiden hyötyihin niin sulle tuskin on mutta minulle niistä mega annoksista on hyötyä kun treenaan hieman eri tasolla kuin sinä! ps kannattaa jatkossakin lukea annasta tai cosmopolitanista niitä vita ja jumppa vinkkejä!
- lätkäpoika
Spelttityttö kirjoitti:
Vaikeat ruoka-aineallergiat ovat asia erikseen ja silloinkin on hyvä konsultoida ravitsemusterapeuttia.olen samaa mieltä kauniin telinevoimistelija pojan kanssa itse pelaan lätkää ja dokaan rajusti käytän nuuskaa ja uni lääkkeitä vitamiineja ja palautus juomia sun muita paljon vitamiineista on hyötyä speltti tyttö voi ihan rauhassa nukkua 8 tuntia yössä ja syödä spelttiä aamu palaksi olethan sentäs vain nainen jätä kunnon urheilu meille ammattilaisille ja muista olethan vain nainen.
- herännyt pahvi
Hyvä, että noista vitamiinikadoista aina silloin tällöin puhutaan. Annosteluohje 60mg/vrk on kyllä virheellinen ja perustuu oikeastaan vain varsinaisen puutostaudin ehkäisyyn eikä vitamiinin todelliseen tarpeeseen lukemattomissa elimistön eri toiminnoissa.
C-vitamiinin minimiannostus on 1000mg/vrk, mutta sen tarve nousee esim. sairauksien, tupakoinnin, ympäristösaasteiden, rasituksen, yms. myötä. Koska elimistö pystyy kerralla käyttämään vain noin 200mg C-vitamiinia ja loput huuhtoutuvat virtsan mukana pois, ei ole mitään järkeä syödä kerran päivässä yksi 1000mg:n tabletti ellei se sitten ole hidasliukoinen. Parempi saada pitkin päivää useita annoksia. Nykyään on vaikea saada ravinnosta riittävästi C-vitamiinia, koska sen pitoisuus syömissämme elintarvikkeissa on huomattavasti alhaisempi kuin poimintatuoreissa.
Mielenkiintoinen havainto on se, että eläimet jotka pystyvät tuottamaan C-vitamiinia itse elimistössään (vain ihminen ja pari muuta eläinlajia eivät pysty), tuottavat sitä montakymmentä kertaa enemmän kuin ihmisen saantisuositus (60mg) on. Infektion iskiessä nämä eläimet KUUSINKERTAISTAVAT C-vitamiinin tuotannon, minkä vuoksi ne myös paranevat hyvin nopeasti (luonnossa ei voi maata viikkoa sängyssä flunssan vuoksi!). - 124
voin sanoa 75v.kokemuksella että olen syönyt aina monipuolisesti mutta myös monivitamiinin olen joka päivä ottanut plus c,b ja kalanmaksaoljyä olen syönyt 3 vuotiaasta asti ruokalusikallisen joten jutut liikasaannista ovat pelkkää potaskaa
- nainenmailmalta
minä olen käyttänyt c-vitaa 2500 mg vuorokausianno0ksella jo 30 vuotta e-vitamiinia 2000mg vrk,joten voin sanoa että toimii ja olen erittäin tyytyväinen lääkärinikin sanoi että ei ole esteitä vaikka määrät ovat sata kertaisia esi rda arvoihin verrattuna
- realisti ...
"""joten voin sanoa että toimii"""
Siis mihin toimii?
Ja mistä tiedät, että toimii? - nainen jenkkilästä
realisti ... kirjoitti:
"""joten voin sanoa että toimii"""
Siis mihin toimii?
Ja mistä tiedät, että toimii?pitää íhon nuorewkkaana ja kimmoisana sekä immuniteetti eli elimistön puolustuskyky pysyy korkealla kerran vuoteen olen myös tutkituttanut vitamiini/hivenaine tasapainoni tosin käytän myös kalaöljyä2,5 g vrk ja helokkiöljyä.mutta suomessahan ollaan tosi opaljon jäljessä sairauksien ennaltaehkäisyssä,jenkeissä sinä voit valita stokkan kokoisista kaupoista kaikkea terveyttä edistävää.
- realisti2
nainen jenkkilästä kirjoitti:
pitää íhon nuorewkkaana ja kimmoisana sekä immuniteetti eli elimistön puolustuskyky pysyy korkealla kerran vuoteen olen myös tutkituttanut vitamiini/hivenaine tasapainoni tosin käytän myös kalaöljyä2,5 g vrk ja helokkiöljyä.mutta suomessahan ollaan tosi opaljon jäljessä sairauksien ennaltaehkäisyssä,jenkeissä sinä voit valita stokkan kokoisista kaupoista kaikkea terveyttä edistävää.
Siis jenkeissä syödään vielä enemmän "paskaa", kuin suomessa ja ihmiset ovat kahta järkäleemmän kokosia.
Siellä ei edes tiedetä, mikä on porkkana.
Täällä Suomessa syödään monipuolista ruokaa, eikä olla yhtään sen sairaimpia, kuin muuallakaan.
Tosin täälläkin ihmiset itse sairastuttavat itsensä huonoilla elämäntavoilla, mutta niin makaa kuin petaa.
http://www.mdd.fi/Pages/ravinto.html
Missään ei ole todistettu, että purkista kaikenlaista popsimalla mitään sairauksia ehkäistäisiin.
Mutta ketä uskoa, ketä kuunnella?
Valitettavasti esim. ravitsemusterapeutteja on Suomessa niin vähän että hyvin harva pystyy koskaan pääsemään ravitsemusterapeutin juttusille. Toisaalta esim. lääkäreillä on harvoin aikaa keskustella potilaan ruokavaliosta muutamia minuutteja pidempään, ei aina sitäkään. Ruokavalion suhteen lääkärit eivät käytännössä koskaan ehdi "hoitamaan terveyttä" vaan pystyvät puuttumaan tilanteeseen vasta kun tarvitsee "hoitaa sairautta" - eli kun esim. potilaan merkittävä ylipaino, tupakointi tai liiallinen alkoholinkäyttö ovat aiheuttaneet komplikaatioita, joita tarvitsee hoitaa. Ennaltaehkäisevä työ olisi tietenkin järkevintä. Ravitsemussuositusten omaksuminen on helpointa silloin kuin ihmisen elintavat eivät poikkea joka suhteessa ravitsemussuosituksista. Normaalipainon saavuttaminen ja ylläpito on helpointa silloin kun ihminen on normaalipainoinen tai ainoastaan lievästi ylipainoinen. Tupakoimattomuus on tietenkin helpointa saavuttaa sillä ettei koskaan aloitakaan tupakointia.
Tietoa ruoasta ja ravitsemuksesta on siis tarjolla kaikkialla. Ajoittain on oikeasti vaikeaa tietää mihin lähteeseen voi luottaa. Varmasti huomattavasti useammin on ongelma se että luotamme meille tarjottimella valmiiksi eteen tuotuun tietoon liian helposti, miltei sokeasti. Harvemmin ongelma on se että suhtautuisimme meille tarjottuun tietoon liian skeptisesti. Mutta silti esim. median lyhyesti uutisoimiin tutkimustuloksiin kannattaa aina suhtautua varauksella. Media ensinnäkin valitsee uutisoitavaksi ainoastaan tulokset jotka ovat riittävän "mediaseksikkäitä" eli siis mahdollisiman provosoivia. Media kertoo tutkimuksesta ainoastaan muutaman seikan, valitettavan usein jopa tutkimuksen todellisen lopputuloksen kannalta epärelevantin tiedon. Toisaalta usein jätetään kertomatta kuinka laaja tutkimus oli, kuinka pitkäkestoinen tutkimus oli, mitä virhelähteitä siinä oli jne. Sekin jätetään usein kertomatta että esim. joku yksityinen yritys oli kustantanut tutkimuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802