Jäätyykö mökin

saostuskaivo talvella

onko kokemuksia? Miten jäätymistä voisi estää ja riittääkö esim. routaeristeen laittaminen maan pintaan? Entäpä se tarkistusputki? Pelottaa, että talvella vedet jää lillumaan saunan lattialle... Mitä kannattaisi laittaa tiskialtaan viemäriputkeen, ettei hajulukko(?) jäätyisi?

20

10843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      glykoolia

    • on.....

      Meillä ei sakokaivolle mitään tehdä. Ei ole koskaan jäätynyt. Paksu lumikerros suojaa. Varsinaiseen kaivoon laitan styrox-levyn varmuuden vuoksi. On kerran pummppu jäätynyt. Mitään pakkasnetettä ei kannata käyttää. Sitä kun ei saa päästää maaperään. Joskus tyhjensin hajulukon vaan en ole enää vuosiin. On kestänyt jäätymisen. Onhan se toki helppo tyhjätä.
      Joskus kävi silleen kun mökiltä lähtiessä tyhjensin varaajan saunan lattiakaivoon ei se vetänyt kun oli jäässä. Vaikka pesuhuoneen lattiakaivo ei ollut. Nyt siinä on lämpökaapeli varmuuden vuoksi.

      • Ei ole huolta

        EI se jäädy. Minulla Uponor saunapallo ja vaikka olisi -30 niin jäähän ei mene. Ei ole mitään eristeitä. Anna olla paksu lumikerros siinä kohdalla missä pallo on.


      • Myös huolestunut
        Ei ole huolta kirjoitti:

        EI se jäädy. Minulla Uponor saunapallo ja vaikka olisi -30 niin jäähän ei mene. Ei ole mitään eristeitä. Anna olla paksu lumikerros siinä kohdalla missä pallo on.

        Alkuperäinen kysyi saostuskaivon jäätymisestä, saunapallohan on imeytyskaivo, josta vesi imeytyy pois. Saostuskaivohan on kokoajan täynnä vettä. Onko tälläsestä kokemuksia?


      • Mökkiläinen...
        Myös huolestunut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyi saostuskaivon jäätymisestä, saunapallohan on imeytyskaivo, josta vesi imeytyy pois. Saostuskaivohan on kokoajan täynnä vettä. Onko tälläsestä kokemuksia?

        Ei jäädy, jos...

        ... käyttää säännöllisesti

        Tai jos ei käytä säännöllisesti:

        ... on eristeettä ympärillä, EPS
        ... on lunta päällä
        ... jne.

        Minä laitoin viellä kaivojen sisälle pyöreän EPS eli styrox levyn.


    • laittaa

      pakkasnestettä pieni loraus hajulukkoihin ja tulpat päälle. Ei maaperässä haittaa pienet määrät. Jos lukko menee umpijäähän, se halkeaa, vaikka on muovista. No, eiväthän uudet kalliita kylläkään ole.

      • astianpesukoneeseen

        Astianpesukoneeseen glykoolia (pakkasnestetä)niin ei jäädy. Muutoin ei niin tyhjäksi tahdo saada ettei pakkanen säre pumppua. Molemmista vaihtoehdoista on kokemusta. Pesukoneen letkut irti ja tyhjiksi myös. Hanat auki, hajulukkoihin glykoolia.


      • pakkasnesteitä
        astianpesukoneeseen kirjoitti:

        Astianpesukoneeseen glykoolia (pakkasnestetä)niin ei jäädy. Muutoin ei niin tyhjäksi tahdo saada ettei pakkanen säre pumppua. Molemmista vaihtoehdoista on kokemusta. Pesukoneen letkut irti ja tyhjiksi myös. Hanat auki, hajulukkoihin glykoolia.

        maaperää rasittamaan vaan merisuolaa lattiakaivoon niin ei jäädy.


      • joskus kertoi
        pakkasnesteitä kirjoitti:

        maaperää rasittamaan vaan merisuolaa lattiakaivoon niin ei jäädy.

        joku joskus neuvoi että etikkaa , niin toimii???

        onkos kukaan kokeillu ????


      • mieluimmin
        joskus kertoi kirjoitti:

        joku joskus neuvoi että etikkaa , niin toimii???

        onkos kukaan kokeillu ????

        Tuulilasin pesuneste on hajulukossa ympäristö ystävällisemää, kuin glykoli, sitähän ruiskutellaan talven mitaan muutenkin tuhansia litroja teidenvarsiin.


      • parasta..
        mieluimmin kirjoitti:

        Tuulilasin pesuneste on hajulukossa ympäristö ystävällisemää, kuin glykoli, sitähän ruiskutellaan talven mitaan muutenkin tuhansia litroja teidenvarsiin.

        sitähän poliisitkin kaataa viemäriin.


      • Syttyvää
        parasta.. kirjoitti:

        sitähän poliisitkin kaataa viemäriin.

        Sinolit yms. alkoholipitoiset aineet ovat syttyviä. Lisäksi ne haihtuvat. Juodaan kossut itse ja pannaan pakkasneste noihin. Eikä sen vertaisista määristä tule mitään ympäristöhaittaa. Mutta jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi! - Itselläni ei tuota ongelmaa ei enää ole, koska hankimme ympärivuoden lämpimänä pidettävän vapaa-ajan talon.


      • parasta..
        parasta.. kirjoitti:

        sitähän poliisitkin kaataa viemäriin.

        Mä laitan viron valge 80%. Se kestää pakkasta paremmin kuin kossu ja on paljon halvempaakin.


      • -toimi-
        mieluimmin kirjoitti:

        Tuulilasin pesuneste on hajulukossa ympäristö ystävällisemää, kuin glykoli, sitähän ruiskutellaan talven mitaan muutenkin tuhansia litroja teidenvarsiin.

        Ei toimi, sillä alkoholi haihtuu nopeasti ja vain vesi jää jäljelle.


      • Anonyymi
        joskus kertoi kirjoitti:

        joku joskus neuvoi että etikkaa , niin toimii???

        onkos kukaan kokeillu ????

        Vanhin viesti mihin ikinä olen vastannut...

        Etikan jäätymispiste on 0 C.

        Ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhin viesti mihin ikinä olen vastannut...

        Etikan jäätymispiste on 0 C.

        Ei toimi.

        Glykolia 2dl per hajulukko ja hanat auki. Muuten hajoaa hajulukko vähintään..


      • Anonyymi
        mieluimmin kirjoitti:

        Tuulilasin pesuneste on hajulukossa ympäristö ystävällisemää, kuin glykoli, sitähän ruiskutellaan talven mitaan muutenkin tuhansia litroja teidenvarsiin.

        Lidlin 60 astetta kestävä neste on ok


    • Anonyymi

      Kaikki muu jäätyy paitsi 1800-luvun maalaamaton torppa-mökki

      • Anonyymi

        Meidän mökki on vedetön. Siksi niin helppo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän mökki on vedetön. Siksi niin helppo

        Olen väsännyt suoran letkun lavuaarista ulos ja lidlin 60 pakkasastetta kestävää pakkasnestettä talvella loraus kun lähtee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe