Haluaisin pyrkiä Helsingin luonnontiedelukioon. Itse en ole kotoisin Helsingistä, vaan Lhdesta. Haluaisin muuttaa Helsinkiin ja opiskella siellä. Kertokaa mitä pääsyvaatimuksi on siinä lukiossa. Esim: alin ja ylin keskiarvo?
Ps. Mitä muita lukioita suosittelette? Top10?
Helsingin luonnontiedelukio
9
5517
Vastaukset
- Entinen hellulainen
Tästä linkistä pitäis löytyä tän vuoden alhasimmat keskiarvot niin tavalliselle kun luonnontiedelinjallekin: http://nuoriso.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb7a7d02dd6505e/lukioonotto2007(ml.%20rk%20lukiot).pdf
Tässä taas olis samat edellisille vuosille http://www.edu.vantaa.fi/korsoya/opo/sivut/Lukioiden%20sis%E4%E4np%E4%E4syrajat.htm
Eli siinä 8,3:n hujakoilla näyttää olevan normilinjan alaraja. Luonnontiedelinjan vaatimuksista en tiedä, neuvoisin tutustumaan netin ihmeelliseen maailmaan taikka mikä vielä fiksumpaa, menemään opinto-ohjaajan puheille.
Muista lukioista en osaa sanoa, riippuu ihan siitä mitä koululta haet? Hellua voin ainakin omasta puolestani kehua, tasokasta opetusta kaikissa aineissa, opettajissa ihan loistavia persoonia ja muutenkin kivaa porukkaa. - måtti
Voisiko joku hellulainen listata tämän lukion biologian, kemian, maantieteen, fysiikan ja matematiikan kurssimäärät? Ja vielä ois kiva saada tietää noiden luonnontieteiden kurssiaiheet! Olisi mukava tietää ennen uutta vuotta! :)
(wilmassa pitäisi näkyä, kai?)- Matias~
Voin myös avoimesti kehua ja suositella Hellua! Olen abina hellussa ja tulen kouluun Helsingin ulkopuolelta (Kirkkonummelta), ja täytyy sanoa että on ehdottomasti ollut (matkustamisen) vaivan väärti. Normilinjalla on paljon porukkaa, jotka eivät kovinkaan "luonnontiedeorientoituneita" ole, mutta minulle on luonnontiedelinjasta (8 muille pakollista kurssia pois, ei täytynyt lukea kuin kaksi kurssia historiaa ; ) ) ja suuresta kurssivalikoimasta ollut kyllä iloa.
Luonnontiede- ja matematiikkakursseja on seuraavasti:
Biologiaa 14 kurssia. Itse en lue, joten tarkat kurssiselosteet eivät ole aivan mielessä. "Koulun omiin" kursseihin kuuluu kuitenkin käsittääkseni ainakin useampia laborointikursseja, mikrobiologiaa, geeniteknologiaa, eläinten käyttäytymistä ja englanninkielinen kurssi.
Maantiedettä 8 (vai 9, muuttuikohan tämä...) kurssia. Itse en tätäkään lue, mutta ainakin astrobiologiaa on, sekä karttakurssi.
Fysiikkaa 16 kurssia. Koulukohtaisia ovat mekaniikan ja sähköopin työkurssit, modernin fysiikan työ- ja tutkimuskurssi, kosmologia ja tähtitiede, kaksi matemaattiset menetelmät -kurssia (joissa toisessa mennään jo hyvinkin edistyneisiin asioihin, jos oppilaat näin tahtovat. Nabla-operaattorin käyttöä ja Fourier-kehitelmien alkeita sai harjoitella sillä FY14-kurssilla, jonka itse kävin, jos näin tahtoi), vaativampien laskujen harjoittelukurssi ja kertauskurssi.
Kemiaa ainakin 11 kurssia, en nyt muista oliko enempää, pitäisi tarkistaa. Koulukohtaisia kolme koekurssia, yksi edistyneempi teoriakurssi, biokemian kurssi, kertauskurssi.
Näihin ei siis kuulu lukion ulkopuolella (= yliopistossa tai muissa kouluissa) suoritettavia kursseja.
Lisäksi koulun kautta tarjoutui nyt syksyllä mahdollisuus päästä opiskelemaan yliopistolle fysiikan peruskursseja jo lukioaikana, ja ítse päätinkin lähteä lukemaan mekaniikan kurssia, keväällä sitten lisää. Tämänkaltaiset tilaisuudet ovat mielestäni hienoja, enkä usko että niitä Helsingin ulkopuolella juurikaan tarjoutuisi.
Muutenkin kursseja on runsaasti, osittain koulun suuren oppilasmäärän takia. Kävin itse mm. java-ohjelmointikursseja kolme, niiden lisäksi joka vuonna järjestetään "Itämerikurssi", jossa tutkitaan muutaman päivän purjehdusretkellä itämerta, sekä muita vastaavia ympäristöprojektikursseja. Kuviskursseja on paljon, erilaisia lukiodiplomikursseja, erilaisia KoSy (korkeammalle ja syvemmälle -yhteistyöprojekti) -kursseja muiden koulujen kanssa, näitä on myös luonnontiedeaineissa.
Yhteenvetona: Kannattaa tulla helluun; mukava koulu, mukavia ihmisiä ja runsaasti kursseja. Ruokala on tosin ahdas.
Mitäköhän vielä? Vastaan mielelläni, jos ihmisille tulee kysymyksiä.
PS. Kirjoitin viestin paloissa, toivottavasti ei tullut liian epäselvää. - Matias~
Matias~ kirjoitti:
Voin myös avoimesti kehua ja suositella Hellua! Olen abina hellussa ja tulen kouluun Helsingin ulkopuolelta (Kirkkonummelta), ja täytyy sanoa että on ehdottomasti ollut (matkustamisen) vaivan väärti. Normilinjalla on paljon porukkaa, jotka eivät kovinkaan "luonnontiedeorientoituneita" ole, mutta minulle on luonnontiedelinjasta (8 muille pakollista kurssia pois, ei täytynyt lukea kuin kaksi kurssia historiaa ; ) ) ja suuresta kurssivalikoimasta ollut kyllä iloa.
Luonnontiede- ja matematiikkakursseja on seuraavasti:
Biologiaa 14 kurssia. Itse en lue, joten tarkat kurssiselosteet eivät ole aivan mielessä. "Koulun omiin" kursseihin kuuluu kuitenkin käsittääkseni ainakin useampia laborointikursseja, mikrobiologiaa, geeniteknologiaa, eläinten käyttäytymistä ja englanninkielinen kurssi.
Maantiedettä 8 (vai 9, muuttuikohan tämä...) kurssia. Itse en tätäkään lue, mutta ainakin astrobiologiaa on, sekä karttakurssi.
Fysiikkaa 16 kurssia. Koulukohtaisia ovat mekaniikan ja sähköopin työkurssit, modernin fysiikan työ- ja tutkimuskurssi, kosmologia ja tähtitiede, kaksi matemaattiset menetelmät -kurssia (joissa toisessa mennään jo hyvinkin edistyneisiin asioihin, jos oppilaat näin tahtovat. Nabla-operaattorin käyttöä ja Fourier-kehitelmien alkeita sai harjoitella sillä FY14-kurssilla, jonka itse kävin, jos näin tahtoi), vaativampien laskujen harjoittelukurssi ja kertauskurssi.
Kemiaa ainakin 11 kurssia, en nyt muista oliko enempää, pitäisi tarkistaa. Koulukohtaisia kolme koekurssia, yksi edistyneempi teoriakurssi, biokemian kurssi, kertauskurssi.
Näihin ei siis kuulu lukion ulkopuolella (= yliopistossa tai muissa kouluissa) suoritettavia kursseja.
Lisäksi koulun kautta tarjoutui nyt syksyllä mahdollisuus päästä opiskelemaan yliopistolle fysiikan peruskursseja jo lukioaikana, ja ítse päätinkin lähteä lukemaan mekaniikan kurssia, keväällä sitten lisää. Tämänkaltaiset tilaisuudet ovat mielestäni hienoja, enkä usko että niitä Helsingin ulkopuolella juurikaan tarjoutuisi.
Muutenkin kursseja on runsaasti, osittain koulun suuren oppilasmäärän takia. Kävin itse mm. java-ohjelmointikursseja kolme, niiden lisäksi joka vuonna järjestetään "Itämerikurssi", jossa tutkitaan muutaman päivän purjehdusretkellä itämerta, sekä muita vastaavia ympäristöprojektikursseja. Kuviskursseja on paljon, erilaisia lukiodiplomikursseja, erilaisia KoSy (korkeammalle ja syvemmälle -yhteistyöprojekti) -kursseja muiden koulujen kanssa, näitä on myös luonnontiedeaineissa.
Yhteenvetona: Kannattaa tulla helluun; mukava koulu, mukavia ihmisiä ja runsaasti kursseja. Ruokala on tosin ahdas.
Mitäköhän vielä? Vastaan mielelläni, jos ihmisille tulee kysymyksiä.
PS. Kirjoitin viestin paloissa, toivottavasti ei tullut liian epäselvää.Ai juu, ne matikankurssit. Matemaatiikkaa on 23 kurssin verran, joskaan kaikkia ei aina järjestetä, esimerkiksi tänä vuonna jäimme valitettavasti ilman laajaa kertausta. Erilaisia harjoituskursseja on lukuisia, niiden lisäksi on ainakin talousmatematiikkaa, kompleksilukuja ja avaruusvektoreita, sekä analyysin kurssi, jossa käsitellään mm. differentiaaliyhtälöitä.
Tarkistin vielä Wilmasta, biologiaa on näemmä muutama kurssi enemmän (16 koulun kursseja KoSy-kursseja), maantiedettä 9 erikoiskurssi, josta en tiedä järjestetäänkö sitä uudelleen (leirikoulu Islannissa).
- <rghr
Oho. Inhottaa älyttömästi, että asun näin pienessä kaupungissa eikä täällä ole paljon yhtään soveltavia luonnontieteiden kursseja.
- måtti
Kiitos hyvästä viestistäsi :) tuo luonnontieteiden kurssivalikoima on tosi laaja, harmittaa etten laittanutkaan hellua ykkösvaihtoehdoksi. Oon siis lukion ekalla tällä hetkellä, nyt vaan pohdin että olisiko hellu ollut parempi vaihtoehto... Tähtään tulevaisuudessa matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan ja helluhan olisi ollut tähän se paras vaihtoehto..?
Harmittaa kun lukiossani ei ole kuin alle 10 kurssia biologiaa, kemiaa ja maantiedettä, about 11 kurssia fysiikkaa ja 15 matematiikkaa.
Onko mahdollista, että suorittaisin hellun muutamat fysiikan ja matematiikan kurssit (sellaiset joita ei ole lukiossani) vaikka käyn tätä toista lukiota samaanaikaan? - from center of.....
hellu on oikea koulu niille jotka haluavat laajat kurssivalikoman tai eri tiedekunnista kiinostuneista itse pääsin helluuun 9,8 keskiarvolla luonnontiedelinjalle
koulu on avoin ja valoisa ainakin sisältä kelpo paikka opiskelulle ja n.700 oppilaan koulu et väkeen pitää olla tottunut
lisäääääää11!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
koulusta löytyyyyyyyy täältä www.heltiedelu.edu.hel.fi/ - Vieras123456789
Hellu on loistava. Äidinkielen opettajat ovat ehdottomasti alansa huippuja. Kurssivalikoimat ovat tosiaan laajat, Helluhan tekee yhteistyötä myös Märskyn aikauislukion kanssa, erikoisia kursseja pystyy suorittamaan muiden oppilaitosten kautta. Opettajat ovat persoonallisia tapauksia ja osaavat hommansa erinomaisesti. Itse (2007 kouluun tullut) koin lukion parhaana vaihtoehtona luonnontieteistä kiinnostuneille juuri siksi, että muutkin ovat yhtä kiinnostuneita. Ei ole sosiaalisesti paheksuttavaa hamstrata ylimääräisiä fysiikkoja ja matikkaa :D Samanhenkisyys.. Kyllä Hellussa yhteishenki on aina pelannut.
Ja sitten täytyy kyllä vielä sanoa, että Hellusta löytyy varmaan parhaat opot koko Helsingistä. Opinto-ohjaus on muutenkin suunniteltu niin, että abivuoteen mennessä on varmasti päähän taottu kaikille, että milloin ilmoittaudutaan ylppäreihin, keneltäkään ei mene mitään ohi. Molemmat opot ihania ja lämpimiä (näkyy myös pitkissä jonoissa opohuoneiden ulkopuolella). Ite oon käyny lukion jälkeenkin pari kertaa asioimassa opojen kanssa :)
Onnea vaan kaikille Helluun menijöille, nauttikaa lukiosta!
Ps. Lehtori Siponen on jo legenda Hellun ulkopuolisillekin ;) huumorintajuinen mies. - Vieras123456789
Ja sitä vielä, että älkää vaan olettako saavanne numeroita helpolla Hellussa. Vaikeampaa kuin keskivertolukiossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848